Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، زهرا بهروزآذر سرپرست اداره کل امور بانوان شهرداری تهران با تاکید به نقش زنان به عنوان محور سلامت در جامعه  گفت: در دهه های اخیر زنان با ورود گسترده به  دانشگاه ها و بازار  کار،نقش های متعددی را برای زنان در خانواده و جامعه ایفا می کنند، برهمین اساس  سلامت  زنان  به نوعی محور و پایه سلامت جامعه به شمار می آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی سلامت جسمی،روانی و اجتماعی را ازابعاد سلامت برشمرد وگفت:  برهمیت اساس  حوزه بانوان شهرداری  در تداوم برنامه های خود در بحث توانمندسازی زنان ،آگاهی بخشی و توانمندسازی زنان در بخش خود مراقبتی و حوزه سلامت را دردستور کار قرار داد  و تلاش دارد تا با بهره گیری از مشارکت  اداره کل سلامت و همچنین همکاران شاغل در مناطق  در زمینه ارتقا و بهبود سلامت زنان شهر تهران گام بردارد.

وی، برگزاری این هم اندیشی را سرآغازی برای توجه ویژه به سلامت زنان برشمرد و گفت: امید می رود با هم اندیشی و ارائه دیدگاه های موثر همکاران و همچنین منابع علمی و تخصصی که توسط اساتید دانشگاه ها مطرح می شود ضمن شناسایی آسیب هایی که سلامت زنان را تهدید می کند نسبت به رفع این آسیب ها برنامه ریزی کنیم.

به گفته وی در مرحله نخست سلامت زنان شاغل  در شهرداری مورد توجه است و تلاش داریم با توانمند کردن همکاران، بتوانیم از ظرفیت آنها به عنوان سفیران سلامت در بهبود سلامت زنان شهر گام برداریم.

وی با بیان اینکه سلامت اجتماعی و روانی در کنار سلامت جسمی قابل اهمیت است گفت: با توجه به سیاست های مدیریت شهری در توسعه 30درصدی حضور زنان در پست های مدیریتی،توانمندسازی زنان  در ایجاد تعادل بین مسئولیت های اداری و همچنین زندگی شخصی بسیار ضروری است .

بهروزآذر، تقویت مشارکت اجتماعی را یکی از شاخص های سلامت اجتماعی برشمرد وگفت: تقویت مشارکت اجتماعی زنان و دختران در محلات از جمله برنامه های حوزه بانوان است و فعالیت کانون های دختران و زنان در محلات از جمله ظرفیت هایی است که می تواند به مشارکت اجتماعی زنان کمک کند.

 زینب نصیری،مدیر کل سلامت شهرداری تهران نیز درادامه این نشست با  اشاره براینکه فقر حرکتی مهمترین تهدیدی است که زنان را در روزمرگی شهر نشینی تهدید می کند گفت: براساس اعلام وزارت بهداشت از هر 3 زن ،یک نفر دچار فقر حرکتی هستند که ناشی از  سبک زندگی شهرنشینی  است و خود می تواند عامل بسیاری از بیمارها از جمله ناراحتی قلبی،چاقی ،دیابت و.... باشد.

وی  درادامه با تاکید بر ضرورت توجه به سلامت زنان درجامعه گفت: با توجه به اینکه نیمی از جمعیت شهر زنان هستند و 50درصد دیگر نیز تحت تاثیر زنان هستند به طور حتم سلامت جسمی ،روانی و اجتماعی زنان می تواند تضمین کننده سلامت سایر جامعه باشد.

نصیری افزود: زنان به لحاظ نقش های متعددی که درخانواده و جامعه دارند وهمچنین به لحاظ بیولوژیک در معرض آسیب های جدی تر نسبت به آقایان هستند ،لذا توجه به سلامت زنان نیازمند برنامه جدی است.

وی افزود: برهمین اساس اداره کل سلامت تلاش دارد تا با مشارکت و اداره  کل بانوان  نسبت به برنامه ریزی در تقویت توانمندی های زنان در بحث خود مراقبتی  و ارتقای سلامت   اقدام کنند.

وی  افزود: یکی از رویکردهای مدیریت شهری ،بهبود نشاط و سلامت شهروندان است ،اما آنچه درگام نخست قابل اهمیت است بهبود سلامت کارکنان به عنوان مهم ترین سرمایه مجموعه است ،برهمین اساس با برگزاری این هم اندیشی ،فرصتی فراهم شد تا به دیدگاه های همکاران در 3 بعد سلامت بپردازیم و از پتانسیل های ارزشمند آنها  در این زمینه بهره مند شویم.

وی این نشست  را آغاز یک فرایند برای برنامه ریزی در حوزه سلامت زنان  برشمرد و گفت: این فرصت ، امکان بررسی و توجه عمیق به مباحث در حوزه های سلامت که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است را فراهم می کند.

دکتر روشنک خدابخش، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا و مدیر مرکز مشاوره جهاد دانشگاهی درادامه این هم اندیشی به  بحث شغل و سلامت روان پرداخت وگفت: سلامتی ،برترین هنجار در طول تاریخ بشریت و منبع یک تکامل بی همتاست و سلامت روان به عنوان یکی از ابعاد سلامت بسیار قابل اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه سلامت روان به سطح بالایی از سازگاری و انطباق رفتاری و هیجانی است نه صرفا کسی که بیماری روانی نیست گفت: متاسفانه افسردگی به عنوان یکی از آسیب هایی است که سلامت روانی را تهدید می کند و براساس آمار اعلام شده در سال 2020 افسردگی به عنوان اولین یا دومین بیماری درجهان خواهد بود.

استاد دانشگاه با اشاره به این که شغل ،زمینه اصلی معیشت است و علاوه برصت  دارای موانعی است گفت: سازش دهی و سازی پذیری و انطباق دائمی در محیط کار مساله ساده ای نیست و زنا ن  به لحاظ نقش های متعدد در خانواده و محیط کار در معرض فشارهای متنابهی هستند.

وی افزود: زنان در مجامع کاری نیاز به تلاش بیشتری برای اثبات توانمندی ها و نظرات خود دارند و این تلاش برای اثبات ،سایر موقعیت های آنها در زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد،گاها مشکلات محیط کار تمام اندیشه زنان را معطوف خود کرده و به ماموریت ذاتی زنان آسیب می رساند.

خدابخش در پایان خود باوری،افزایش نشاط، مشارکت اجتماعی و پذیرش نقش ها را یکی از راهکارهای موثر در سلامت روان برشمرد .سلامت اجتماعی یکی از ابعاد  مهم سلامت در جامعه

مریم قاضی نژاد،عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا ،به عنوان دیگر سخنران این نشست به ضرورت توجه به سلامت اجتماعی به عنوان یکی از ابعاد سلامت تاکید کرد و گفت: سلامت اجتماعی به منزله یکی از ابعاد سلامت،در کنار سلامت جسمی و روانی نقش و اهمیت گسترده ای یافته است فبه گونه ای که دیگر سلامتی فقط عاری بودن از بیماری های جسمی و روانی نیست ،بلکه جگونگی عملکرد انسان در روابط اجتماعی و چگوگی تفکر وی در اجتماع نیز به منزله معیارهای ارزیابی سلامت فرد در سطح کلان جامعه به شمار می رود.

وی افزود: انسجام اجتماعی، پیوستگی اجتماعی، تحقق اجتماعی، پذیرش و مشارکت اجتماعی پنج شاخص سلامت اجتماعی در محیط کار، خانواده و جامعه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء  افزود: براساس سنجش صورت گرفته در بین 150کشور، ایران رتبه 104 را در سلامت اجتماعی را به خود اختصاص داده است و این امر نشان دهنده ضعف شاخص های سلامت اجتماعی است.

قاضی نژاد با تاکید براینکه سلامت اجتماعی زمینه ساز سایر ابعاد سلامت است افزود: امید می رود با مشارکت نهادها و سازمان ها و همچنین دانشگاه ها بتوانیم به مطالعات عمیق در سلامت اجتماعی بپردازیم .

براساس این گزارش، دکتر صفیه شهریاری افشار،عضو هیئت علمی و جراح و متخصص زنان ومامایی دراین نشست  در بخش سلامت جسمی زنان در بحث سرطان های شایع زنان به توضیحاتی پرداخت و بر آموزش و آگاهی از خود مراقبتی ها در پیشگیری از بیماری ها و همچنین  تغذیه سالم وورزش در سبک زندگی تاکید کرد  و به سوالات مطرح شده از سوی حاضرین پاسخ داد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: افسردگی تغذیه جهان زنان سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۸۶۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز دومین جشنواره عکاسی سنندج

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج عصر امروز در آیین آغاز به کار دومین جشنواره ملی عکاسی که در سالن شماره ۲ پردیس سینما بهمن سنندج برگزار شد، اظهار کرد: سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج در راستای گرامیداشت ۶ اردیبهشت ماه روز سنه ویژه برنامه‌های مختلفی در حوزه‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی تدوین و اجرا می‌شود.

سرکوت نجفی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های شاخص این ایام برگزاری دومین جشنواره ملی عکاسی در سنندج است که امروز آیین افتتاحیه این جشنواره در نخستین روز از هفته سنه با حضور ۵۰ نفر از عکاسان برجسته برگزار شد.

نجفی افزود: این جشنواره به صورت اردو محور در یک بخش با موضوع بنا‌های تاریخی سنندج، مستندنگاری و طبیعت و فضای گردشگری سنندج برگزار می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج بیان کرد: عکاسان مطرح ملی و بین‌المللی برای شرکت در این جشنواره رزومه خود را از ۲۷ فرودین ماه تا سوم اردیبهشت ماه جاری به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده اند.

نجفی با بیان اینکه در بازه زمانی تعیین شده در مجموع ۲۴۷ نفر از عکاسان مطرح در کل کشور رزومه خود را برای شرکت در این جشنواره ارسال کردند، گفت: براساس تصمیم گیری تیم داوری متشکل از ۵ داوران بومی و غیربومی مطرح کشور ۵۰ نفر از عکاسان شرکت کننده که بهترین و بالاترین رزومه را ارائه کرده بودند انتخاب و در این فستیوال یک هفته‌ای با هم به رقابت می‌پردازند.

به گفته وی، ۳۵ نفر از شرکت کنندگان در این جشنواره از استان‌های مختلف، آذربایجان شرقی، ارومیه، سیستان و بلوچستان، تهران، همدان، خوزستان، اراک، مشهد، مازندران و ... هستند که دارای رزومه ملی و بین المللی هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر
  • دستگیری یک نوجوان ۱۶ ساله در پی تهدید تروریستی در المپیک
  • آغاز دومین جشنواره عکاسی سنندج
  • مالاریا مهم ترین بیماری انگلی تهدید کننده سلامت بشر در دنیا+ فیلم
  • پایش سلامت روان در کشور؛ دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟
  • گرما موجب افزایش افسردگی و خشونت
  • پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ وضعیت افسردگی در کشور
  • دومین روز از اولین کنگره سراسری پیوند کلیه انجمن علمی پیوند کلیه ایران در بیمارستان فرهیختگان