Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-29@22:52:40 GMT

نحوه کمک به کودکان در حوادث طبیعی باید به‌روزرسانی شود

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۸۶۸۵۵

نحوه کمک به کودکان در حوادث طبیعی باید به‌روزرسانی شود

حبیب ‌الله مسعودی‌فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ در خصوص نحوه مدیریت ارائه خدمات روانی به سیل‌زدگان کشور گفت: وزارت کشور ذیل سازمان مدیریت بحران کارگروهی را تشکیل داده و مقرر شده که بحث سلامت و حمایت اجتماعی را سازمان بهزیستی عهده‌دار باشد و حمایت‌های روانی توسط وزارت بهداشت صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته با وزارت بهداشت جلساتی برگزار کردیم که مداخلات روانی اجتماعی با هماهنگی در بحران‌ها انجام شود.

وی تصریح کرد: حمایت‌های اجتماعی و روانی در بحران‌ها از هم قابل تفکیک نیستند و وقتی در بحران هستید افرادی که اختلال روانی دارند علاوه بر حمایت‌های روانی به حمایت‌های اجتماعی هم نیاز دارند به همین دلیل باید به صورت هماهنگ عمل کنیم.

تیم‌سازی قوی برای مواجهه با بحران‌های بعدی

مسعودی‌فرید اعلام کرد: در حال تدوین فلوچارت و الگوریتم برای حمایت‌های اجتماعی هستیم تا بتوانیم این خدمات را برای سیل‌زدگان کنونی به صورت منسجم ارائه دهیم و در مواجهه با بحران‌های بعدی نیز تیم‌ سازی‌ها قوی‌ داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نباید این هماهنگی بسیار قبل‌تر ایجاد می‌شد؟ گفت: کارگروهی که در وزارت کشور برای بازتوانی در پنج حیطه تشکیل شده یکی از کمیته‌های سازمان مدیریت بحران است که به صورت دائمی تشکیل شده است.

آموزش مددکاران و روان‌شناسان برای حضور در بحران

مسعودی‌‌فرید اضافه کرد: بهزیستی و وزارت بهداشت هماهنگی خوبی در بحران‌های اخیر داشتند. سایر نهادها مثل هلال احمر، کمیته امداد، سازمان جوانان و ... نیز مددکارانی را تحت پوشش داشتند که آماده همکاری بودند اما مسئله مهم این است که این افراد حتماً باید آموزش‌های لازم در بحران‌ها را ببینند و مجوز بگیرند تا بتوانند در هنگام بحران در مناطق حضور داشته باشند.

وی از برگزاری این دوره‌های آموزشی توسط بهزیستی خبر داد و گفت: افرادی که در قالب طرح محب، توسط اورژانس اجتماعی به مناطق سیل‌زده اعزام شدند، قبلاً آموزش‌های لازم را دریافت کرده بودند و حتی در محل وقوع حادثه نیز یک کلاس آموزشی چند ساعته برای آشنایی مددکاران و روان‌شناسان با شرایط منطقه برگزار کردیم.

به‌روزرسانی نحوه کمک به کودکان

مسعودی‌فرید با تأکید بر لزوم حضور افراد متخصص و با تجربه برای حمایت روانی از مردم سیل‌زده به خصوص کودکان، گفت: تأکید ما بر این است که نحوه کمک به کودکان در حوادث طبیعی به‌روزرسانی شود و موضوع مهدهای کودک در بلایا بازنگری شده و اقدامات ارتقا داده شود.

وی تصریح کرد: نباید افراد غیرمتخصص یا افرادی که تخصص و آموزش لازم در زمینه کار در بحران‌ها را ندارند به صرف نیت کمک به مناطق سیل‌زده رفته و شروع به کار کنند چرا که برخی از اقدامات نباید در این مناطق انجام شود و حتی برخی فعالیت‌ها عوارض نامناسبی بر کودکان این مناطق باقی می‌گذارد.

حداقل یکسال زمان برای پیگیری‌های سلامت روان

وی در پاسخ به این سؤال که چه مدت باید مددکاران و روانشناسان در مناطق سیلزده حضور داشته باشند تا به بهبود صدمات روانی ایجاد شده کمک کنند؟ گفت: در هنگام بروز بلایای طبیعی ابتدا افراد دچار بهت و اضطراب شدید می‌شوند که یکسری از اقدامات باید برای مردم انجام شود، اما مقداری از عوارض روانی چند ماه پس از وقوع بحران خود را نشان می‌دهد، به همین دلیل تداوم حضور مددکاران و روانشناسان در این مناطق لازم است. بر همین اساس پیگیری‌های سلامت روان مردم حداقل یکسال باید ادامه پیداکند.

وی اعلام کرد: مسئله غربالگری افراد آسیب‌دیده آغاز شده و افرادی که دچار مشکل روانی شده‌اند شناسایی می‌شوند و تا زمان بهبود کامل مددکاران و روانشناسان در کنار آن‌ها خواهند بود و این افراد وارد چرخه دریافت حمایت‌های روانی بهزیستی یا وزارت بهداشت می‌شوند.

مسعودی‌فرید درباره وضعیت تیم‌های مددکاری که اکنون در مناطق سیل‌زده حضور دارند، گفت: تیم‌های بومی استان‌های آسیب‌دیده در حال فعالیت هستند، هفته گذشته نیز تیم‌های جدیدی از استان‌های معین به مناطق سیل‌زده اعزام شدند زیرا ممکن است نیروهای قبلی نیاز به تجدید قوا داشته‌ باشند.  

وی در پاسخ به این سؤال که آیا  تداوم شرایط سیل‌زدگی وپیشرفت سیل به مناطق مختلف خوزستان آسیب‌روانی ایجاد شده را تشدید نکرده است؟ گفت: از خوزستان فعلاً گزارش غربالگری نرسیده است ولی اضطراب ایجاد شده در آنجا مزمن است درحالیکه در گلستان و لرستان استرس شدیدی به مردم واردشد. البته در همه این مناطق اضطراب بعد از بحران درباره اینکه آینده چه خواهد شد وجود دارد.

بهزیستی به پیشینه روانی مردم دسترسی ندارد

مسعودی‌فرید به این مسئله مهم نیز اشاره کرد که بهزیستی به پیشینه روانی مردم این مناطق دسترسی ندارد و نمی‌داند آیا قبل از بروز بحران اختلال روانشناسی داشته‌اند یا خیر. بسیار مهم است که تشخیص دهیم آسیب روانی موجود چه قدر در اثر سیل بوده و چه قدر قبل از بحران وجود داشته است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در پاسخ به این سؤال که آیا میزان خودکشی در مناطق سیل‌زده افزایش داشته است؟ گفت: در چنین بحران‌هایی مطرح می‌شود که خودکشی افزایش پیدا کرده است، در زلزله کرمانشاه نیز همین موضوع مطرح‌ شد اما با بررسی میزان خودکشی با زمان مشابه سال گذشته و ماه‌های قبل از وقوع زلزله متوجه شدیم که خودکشی افزایشی نداشته است.

وی ادامه‌ داد: معمولاً در هفته‌های اول بعد از بروز حادثه، خودکشی کاهش پیدا می‌کند چرا که مردم احساس می‌کنند باید به همدیگر کمک کنند؛ اما دو ماه بعد از حادثه باید بررسی کنیم که اختلال روانی پایدار و مزمن ایجاد شده است یا خیر.

مسعودی فرید تصریح کرد: پس از دو ماه روانشناسان باید فعالیت بیشتری داشته و تلاش کنند افرادی که دچار بیماری شده‌اند را شناسایی و مورد حمایت قرار دهند و خیلی زود است که در این مورد گزارش ارائه دهیم.

 انتهای پیام 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا اجتماعی مسعودی فرید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۸۶۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمن‌سازی کرمانشاه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

ایسنا/کرمانشاه استاندار کرمانشاه اعتبار مورد نیاز برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده استان و نیز حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه همچون رودخانه آبشوران را حدود چهار هزار میلیارد تومان برآورد کرد.

محمد طیب صحرایی در نشست امروز(هشتم اردیبهشت) ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه، که با حضور رییس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد، کرمانشاه را از استان‌های حادثه‌خیز کشور دانست و اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی این استان، مجموعه‌ای از حوادث طبیعی در آن رخ می‌دهد. 

وی افزود: زلزله، سیلاب، حوادث کوهستان، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، پدیده ریزگردها و ... از جمله حوادث طبیعی در کرمانشاه است که زلزله سال ۱۳۹۶ و سیلاب سال ۱۳۹۸ از جمله مهمترین این حوادث بود. 

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: علیرغم اینکه کوه‌های کرمانشاه زیبایی‌ها و جذابیت‌های زیادی دارند، اما در حال حاضر رتبه دوم حوادث کوهستان را در کشور داریم که البته طبق هدفگذاری صورت گرفته آمار حوادث کوهستان در استان تا پایان سال باید به شکل محسوسی کاهش پیدا کند. 

وی گفت: با توجه به بالا بودن آمار حوادث کوهستان در استان، انتظار می‌رود طبق توافقات صورت گرفته بزودی راه‌اندازی مرکز تخصصی امداد و نجات کوهستان در کرمانشاه به مرحله اجرایی برسد. 

وی اضافه کرد: از طرفی بارندگی‌های مناسب در فصل زمستان و بهار باعث شده تا تراکم پوشش گیاهی را در مراتع استان داشته باشیم که با گرم شدن هوا این پوشش گیاهی خشک شده و احتمال حریق در آنها بسیار بالا می‌رود. 

صحرایی تاکید کرد: کرمانشاه مناطق کوهستانی و صعب العبور زیادی دارد که در زمان آتش‌سوزی کار را برای اطفای حریق سخت می‌کند، با این‌حال از طریق مجموعه‌ای از اقدامات صورت گرفته، آمار حریق در استان به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده است. 

وی ورود ریزگردها از خارج از مرزها به داخل استان کرمانشاه در فصل گرم را نیز به عنوان یکی از بحران‌های طبیعی در این استان نام برد و افزود: طی یکی دو دهه اخیر با پدیده‌ای به نام ریزگردها مواجه شده‌ایم که در بازه‌های زمانی مختلف شدت و ضعف داشته و مشکلاتی را برای شهروندان ما بوجود آورده است. 

استاندار کرمانشاه همچنین با اشاره به تردد سالانه میلیون‌ها زائر اربعین از محورهای کرمانشاه، عنوان کرد: پدیده زیبای اربعین هرسال در حال گسترش است و مزیت‌های فراوانی برای استان به همراه دارد. در عین حال به واسطه تردد میلیونی زائرین از محورهای استان باید زمینه‌ای فراهم کنیم که ترددی ایمن داشته باشند که در این رابطه هم اقداماتی در استان اجرایی شده، اما حمایت و همراهی مسئولین کشوری را نیز نیازمندیم. 

وی ادامه داد: در کنار همه مخاطرات و بحران‌هایی که باید برای مقابله با آنها در استان برنامه‌ریزی شود، ما وارث برخی از مشکلات در استان هستیم که در گذشته به درستی مدیریت نشده و به سرانجام نرسیده‌اند و امروز با آنها مواجهیم.

صحرایی از بازسازی مناطق زلزله‌زده غرب استان به عنوان یکی از مشکلات نام برد و گفت: علیرغم اینکه در سالهای گذشته جشن پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده گرفته شد، اما هنوز ساختمان‌های دولتی، عمومی، مذهبی و عام‌المنفعه زیادی هستند که بازسازی نشده‌اند و قابلیت استفاده هم ندارند. برخی از این ساختمان‌ها ۶۰ تا ۸۵ درصد هم پیشرفت فیزیکی دارند، اما نیمه کاره مانده‌اند. 

صحرایی خواستار اختصاص بودجه‌ای برای بازسازی ساختمان‌های دولتی، عمومی، مذهبی و عام‌المنفعه در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه شد و گفت: اولویت برای بازسازی این ساختمان با واحدهایی خواهد بود که پیشرفت فیزیکی بالاتری دارند. 

وی تصریح کرد: از طرفی پروژه راه آهن کرمانشاه را داریم که با وجود اینکه مراسم افتتاح آن برگزار شده، اما هنوز تکمیل نیست و هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آن نیاز است. 

وی از رودخانه آبشوران به عنوان یک فرصت برای گردشگری و در عین حال تهدیدی برای امنیت شهروندان کرمانشاه نام برد و عنوان کرد: اگر این رودخانه ساماندهی و رفع بحران شود، علاوه بر اینکه تهدیدی برای امنیت شهروندان نیست، به یک جاذبه گردشگری تبدیل می‌شود. 

استاندار کرمانشاه یادآورشد: این رودخانه در حال حاضر از نظر بهداشتی، منظر شهری، ساخت و ساز ساختمان‌های اطراف و تردد شهروندان از کنار آن یک تهدید است و به یک دغدغه برای کرمانشاه تبدیل شده است. 

وی احداث خط انتقال پساب شهر کرمانشاه به صنایع و واحدهای تولیدی را از دیگر اقدامات ضروری برای شهر کرمانشاه عنوان کرد و افزود: در حال حاضر در بسیاری از استانهای برخودار، پساب شهری پس از تصفیه به شهرک‌های صنعتی انتقال داده می‌شود که انتظار می‌رود با اختصاص اعتبار مورد نیاز، این اقدام در کرمانشاه نیز صورت گیرد. 

وی با بیان اینکه طبق برآوردهای انجام شده برای عبور از این بحران‌ها و ایمن‌سازی کرمانشاه حدود چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، عنوان کرد: برای تکمیل ساختمان‌های نیمه کاره مناطق زلزله زده حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان و سایر مشکلات استان حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که امیدواریم سازمان مدیریت بحران کشور از محل منابع خود این اعتبارات را به استان بدهد. 

استاندار کرمانشاه همچنین تبدیل کرمانشاه به قطب امداد و نجات منطقه غرب کشور را مورد تاکید قرار داد و افزود: امیدواریم بزودی کرمانشاه به عنوان قطب امداد و نجات منطقه‌ای در کشور معرفی شود.

هر سال ۲۰ درصد از بافت فرسوده کرمانشاه بازسازی می‌شود

در ادامه این نشست، نادر نوروزی شهردار کرمانشاه گفت: در سطح شهر کرمانشاه ۱۲۲۸ هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه نامناسب وجود دارد که در بافت مرکزی و حاشیه شهر قرار گرفته‌اند که بازسازی آنها را در دستور کار قرار داده‌ایم. 

شهردار کرمانشاه تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده هر ساله حدود ۲۰ درصد از بافت فرسوده شهر کرمانشاه را بازسازی خواهیم کرد. 

نوروزی در خصوص جمع‌آوری آبهای سطحی در شهر کرمانشاه هم گفت: سال گذشته ۴۶ نقطه آبگیر در سطح شهر کرمانشاه شناسایی شد که رفع آنها به اعتبارات بسیار بالایی نیاز دارد. 

کرمانشاه ۲۰۸۴ هکتار بافت فرسوده دارد

 رامین الماسی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه نیز در گزارشی با بیان اینکه در سطح استان کرمانشاه ۲۰۸۴ هکتار بافت فرسوده وجود دارد، عنوان کرد: ۱۲۲۸ هکتار از این آمار مربوط به شهر کرمانشاه است که حدود ۳۴۰ هکتار آن بافت تاریخی است و محدودیت‌های میراثی برای بازسازی آنها وجود دارد. 

وی افزود: با این‌حال برای سایر بافت‌های فرسوده شهر کرمانشاه ۱۹ بسته تشویقی در نظر گرفته شده تا مردم منازل و واحدهای مسکونی خود را بازسازی کنند. 

وی  خواستار افزایش سهم استان برای پرداخت تسهیلات بازسازی واحدهای مسکونی فرسوده و کاهش میزان نرخ سود این تسهیلات شد تا مردم برای بازسازی واحدهای خود ترغیب شوند.  

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • تولید اقلام استراتژیک امدادی مورد نیاز در حوادث توسط هلال احمر
  • پیگیری برای پرداخت غرامت به خسارت دیدگان بخش مسکونی سیل در استان
  • معمای «مثلث برمودا»
  • چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده و حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور
  • کرمانشاه وارث‌دار پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده دولت قبل است
  • علم چگونه معمای «مثلث برمودا» را حل کرد؟
  • ایمن‌سازی کرمانشاه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور شد