Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@03:07:05 GMT

بارش های بهاری و سیرابی طبیعت اردبیل

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۸۶۹۸۴

بارش های بهاری و سیرابی طبیعت اردبیل

اردبیل -ایرنا - بارش های بهاری گرچه در برخی مواقع در قالب برف و سرما خسارت های قابل توجهی به باغداران و کشاورزان استان اردبیل وارد کرد اما در نگاهی کلی موجب جبران بخشی از کمبود ذخیره آبی منطقه شده و تا حدودی روند خشکسالی رو به افزایش را تعدیل کرد.

به گزارش ایرنا، کاهش شدید ذخایر زیر زمینی آب در دشت اردبیل که آن را به دشت ممنوعه تبدیل کرده است، خالی شدن ذخایرپشت سدها و خشکی زمین در بسیاری از مناطق استان تصویری بود که تا امسال بر استان حاکم بود اما بارش های بهاری سال 98 تاحدودی موجب تغذیه زمین شده و امیدواری ها را برای جبران کمبود آب افزایش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از اولین روز فروردین ماه جاری بارش باران و برق تمامی مناطق استان اردبیل را در بررفته و طبیعت رو به خشک استان را تا حدودی سیراب کرد ، زمین های کشاورزی استان اردبیل که سالیان سال در اثر خشکسالی دچار خسارت سنگین بودند امسال تاحدودی وضعیت مطلوبی به خود گرفتند. مراتع نیز وضعیت خوبی یافته و عشایر بر خلاف سال های گذشته به تعلیف دام های کوچک خود در ییلاق ها امیدوارتر شده اند.
ظرفیت آبی سد های استان اردبیل نیز که روند کاهشی داشت امسال پرآب شده و برخی از سد های کوچک استان سرریز شدند.

*** بارش ها در استان اردبیل 280درصد افزایش یافت
سیاوش محمدی سرپرست اداره کل هواشناسی استان اردبیل در گفت و گو با ایرنا گفت: میانگین بارش استان در فروردین ماه امسال 55.7دهم میلی متر است که نسبت به سال گذشته 280 درصد افزایش یافته است .
وی افزود: میزان بارش در این مدت نسبت به دوره آماری هم 46 درصد افزایش یافته است.
محمدی بیان کرد: متوسط بارندگی استان در سال زراعی از تاریخ 1/7/97الی 7/2/98به میزان 245 میلی متر برآورد شده است .
وی افزود: در طول این مدت میزان بارش نسبت به دوره آماری 17 درصد و نسبت به سال گذشته 9 درصد افزایش یافته است
سرپرست اداره کل هواشناسی استان اردبیل ادامه داد: درسال زراعی بیشترین افزایش بارندگی نسبت به بلند مدت در شهرستان های سرعین به میزان 44 درصد ،مشگین شهر 38 درصد و اردبیل 32درصد افزایش یافته است .
سیاوش محمدی افزود: در اغلب شهرستان های استان بارش در حد نرمال و بالاتر از نرمال بوده و تنها در شهرستان بیله سوار بارش 2دهم درصد کمتر از وضعیت نرمال بوده است .

***40 میلیون متر مکعب آب بر ذخیره پشت سد یامچی اضافه شد
اصغر سلیمان زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه ‌ای اردبیل هم با اشاره به بارش ‌های اخیر در اوایل سال جاری افزود: ورودی سدهای استان بویژه سد یامچی در سال جاری مثبت ارزیابی می ‌شود به طوری که بیش از 40 میلیون متر مکعب آب از اول سال آبی وارد این سد شده که این میزان در سال گذشته 39.1 میلیون متر مکعب بوده است.
وی با بیان اینکه حجم مخزن آب در سد یامچی اردبیل با 10 میلیون مترمکعب کسری نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بود، گفت: کسری آب با بارش‌ های اخیر به میزان چهار میلیون مترمکعب جبران شد و انتظار می رود با تداوم بارش‌ ها 6 میلیون مترمکعب باقی‌‌ مانده نیز تامین شود تا مشکلی در تامین آب استان به وجود نیاید.

*** بارش های اخیر و خوشحالی کشاورزان
خلیل نیکشاد رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هم گفت: هرچند در برخی از نقاط بارش برف و سرما خسارت سنگینی به باغداران وارد کرد اما بارش های بهاری موجب خوشحالی زارعان شده و تاثیری مثبتی بر این بخش داشته است.
وی افزود: سرما و بارش برف در دومین ماه از سال که درختان به شکوفه نشسته اند، موجب سرمازدگی بخش های وسیعی از باغات استان اردبیل شده و بیش از 50 درصد از 41 هزار هکتار باغ استان بر اثر سردی هوا ، سرمازدگی و بارش برف خسارت دید ولی با توجه به افزایش میزان نزولات جوی پیش بینی می شود در بخش زراعت تولید محصولات استان افزایش یابد.
وی با اشاره به افزایش ن ظرفیت منابع آبی سد ها افزود: انتظار می رود کشاورزان امسال دغدغه زیادی در زمینه کمبود آب نداشته باشند.

** بارش ها وضعیت آب استان را بهبود بخشید
اکبر بهنامجو استاندار اردبیل هم با اشاره به بارش های مناسب در ماه های اخیر گفت : هرچند در این مدت بر اثر سرما و برف باغداران دچار مشکل شدند، ولی بسیاری از مناطق استان که سالها از کم آبی رنج می بردند به وضعیت مطلوبتری نسبت به گذشته دست یافتند.
وی با اشاره به لزوم صرفه جویی در منابع آبی استان علیرغم بارش های اخیر اظهار داشت: کلیه دستگاههای اجرایی باید به تکالیف اعلامی از طرف وزارت نیرو در خصوص سازگاری با کم آبی عمل نمایند زیرا هنوز به وضعیت مناسب در این زمینه دست نیافته ایم.
بهنامجو گفت: شهروندان و کشاورزان ضمن مصرف بهینه آب، می بایست اصلاح الگوی کشت را مد نظر قرار داده و از هدر رفت آب جلوگیری کنند.
گزارش : یعقوب شاددل
7110/6016

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد بارش اردبيل طبيعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۸۶۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر | طبیعت زیبا و بهاری هورامان

آفتاب‌‌نیوز :

روستای اورامان تخت که در منطقه اورامانات واقع شده، یکی از زیباترین مناطق کوهستانی ایران و اماکن دیدنی استان کردستان است.

رودخانه‌های سیروان و لیله که از میان این دهکده می‌گذرند، طراوت و شادابی را به این ناحیه هدیه می‌دهند.

اورامان یکی از مناطق گردشگری زیبای ایران است که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از آن بازدید می‌کنند.

دیگر خبرها

  • تصاویر | طبیعت زیبا و بهاری هورامان
  • (تصاویر) طبیعت بهاری اورامان تخت
  • طراوت بهاریِ باران در مناطق مختلف استان اردبیل
  • طبیعت زیبای بهاری روستای داش آلمالو در آذرشهر
  • سرسبزی استان همدان، پس از بارش‌های بهاری
  • طبیعت تماشایی اصفهان در روز‌های بهاری
  • طراوت باران بهاری به طبیعت کهگیلویه و بویراحمد
  • عکس های طبیعت بهاری کردستان
  • (تصاویر) طبیعت بهاری کردستان
  • طبیعت و هوای بهاری همدان