Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@07:03:09 GMT

حسين عليزاده: ما سربازان موسيقي هستيم

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۸۷۶۰۸

حسين عليزاده: ما سربازان موسيقي هستيم

خبرگزاري آريا - اعضاي هيأت مديره «انجمن فيلارمونيک ايران» نشستي مطبوعاتي در فرهنگسراي ارسباران برگزار کرده و خود را به عنوان يک نهاد غيرانتفاعي و مردمي معرفي کردند. احمد پژمان‌، شريف لطفي، حسين عليزاده، بتول قنبري مهر، شهرداد ميرزايي هيأت مؤسس و امنا، شهرداد ميرزايي مديرعامل، بهرام جمالي قائم مقام، فواد قهرماني خزانه دار، فريده ثمربخش و اميرحسين نجفي بازرسان اعضاي اين انجمن را تشکيل مي‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين جلسه «حسين عليزاده» - آهنگساز و نوازنده‌ي برجسته‌ي تار- به اين نکته اشاره کرد که ما سربازان موسيقي هستيم و با تأسيس انجمن فيلارمونيک ايران تصميم داريم تا با استفاده از گنجينه‌هاي موسيقي ايران فعاليت‌هاي ثمربخشي را در عرصه موسيقي انجام دهيم.
در معرفي اين انجمن آمده است: «انجمن فيلارمونيک ايران، نهادي غيرانتفاعي و مردمي است که حيات آن مستلزم حمايت‌هاي مادي و معنوي افراد و يا نهادهايي است که خواهان و پشتيبان موسيقي‌اند. حمايت از انجمن، راهي مطمئن براي کمک به رشد و فراگير شدن موسيقي فاخر، در برابر هجمهٔ موسيقي‌هاي سطحي و عامه‌پسند است. اين انجمن مي‌تواند بستري سالم، جهت کار آفريني موسيقي‌دانان جوان، درکشور ما باشد. انجمن فيلارمونيک ايران از تاريخ 1397/08/12 با شماره 45830 به ثبت رسيده و به فعاليت خود ادامه مي‌دهد.‌»
«شهرداد ميرزايي» -مدير اداري انجمن فيلارمونيک ايران- در ابتداي اين نشست رسانه‌اي گفت: «اين انجمن در تلاش است تا در اجراي موسيقي فاخر تلاش کند. انجمن‌هاي فيلارمونيک در تمام دنيا چارچوب‌هاي مشخص خود را دارند و با حمايت‌هاي مردمي برنامه‌هايشان انجام مي‌شود. اين انجمن‌ها تلاش مي‌کنند تا اجراهاي موردنظر مردم را با تکيه بر مباني موسيقي فاخر اجرا کنند ما هم تلاش کرديم تا در اين فضا بتوانيم به اهداف و برنامه‌هاي موردنظر خود دست پيدا کنيم.»
به گفته‌ي ميزايي، اولين اجراي اين انجمن، دوازدهم ارديبهشت ماه بر اساس کوارتت سازهاي ايراني است.
در ادامه‌ي اين جلسه «شريف لطفي» - آهنگساز و نوازنده‌ي پيشکسوت- نيز با اشاره به اينکه شايد مردم با واژه‌ي فيلارمونيک چندان مأنوس نباشند، توضيح داد: «اين واژه يک عملکرد و شناخت جهاني دارد که ما بايد تلاش کنيم که اين واژه را با مردم کشورمان آشنا کنيم. واژه فيلارمونيک يا دوستداران موسيقي موضوع مهمي است که کارکرد آن فقط اجراي صحنه‌اي در کنسرت‌ها نيست. اين انجمن‌ها در تمام دنيا سعي مي‌کنند به دولت متکي نباشند و کارهاي فرهنگي انجام دهند که فعاليت‌هاي آن بر اساس آموزش شکل مي‌گيرد. اين همان اتفاقي است که در تمامي انجمن‌هاي فيلارمونيک دنيا انجام مي‌پذيرد. ما هم اميدواريم که در آينده بتوانيم در ايران چنين فعاليت‌هايي را ادامه داده و مردم را هرچه بهتر با موسيقي آشنا کنيم.»
لطفي با ارائه تاريخچه‌اي از تشکيل انجمن فيلارمونيک ايران در سال‌هاي قبل افزود: «اين انجمن پايگاه مستحکمي است که تشکيل آن اتفاقاً يک‌باره‌ نيست. اين انجمن اعضاي معتبري دارد که تجربه‌هاي خوبي را در عرصه موسيقي انجام داده‌اند. ما نگران اتفاقات خوب و بد مجموعه‌هاي گذشته نيستيم. ما اهدافي را مدنظر قرار داده‌ايم که نگرش اصولي به موسيقي با تکيه بر حمايت‌هاي مردم دارد. اين انجمن به هر صورت حرکت خود را آغاز کرده است. در اين راه قطعاً در مقام حذف يا رويارويي با مجموعه‌هايي که با اسم فيلارمونيک مشغول به فعاليت هستند نيستيم و به آنها بگوييم شما چرا اين نام داريد؟ اتفاقاً اين مجموعه پايگاهي براي جذب ارکسترها و مجموعه‌ها با همين نام است تا تشکل منسجم‌تري در اين راستا شکل گيرد که اميدوارم اين اتفاق صورت پذيرد.»
«حسين عليزاده» هم به اين مساله اشاره داشت که انجمن فيلارمونيک در جهان تبديل به يک سنت شده و مي‌توان گفت پديده‌اي است که از دل مردم الهام مي‌گيرد. پس يکي از مسائل مهم در اين ميان حمايت مردم از چنين مجموعه‌هايي است که مي‌توانند منبع الهام براي خلاقيت باشند. اين موضوع در کشورهاي پيشرفته مشخص شده و ارگان‌هاي دولتي با اين مجموعه‌هاي همکاري‌هايي دارند که اصلاً ضد هنر نيست.
اين استادِ موسيقي با بيانِ اينکه جنبه‌هاي هنري موسيقي شرايط نامطلوبي در کشور دارد، به اين مساله تاکيد کرد که:‌«انجمن فيلارمونيک ايران در پاسخي به اين مساله تأسيس شده تا مردم را براي شنيدن موسيقي خوب دعوت کند؛ آنها با شناختي که توسط همين انجمن‌ها با موسيقي پيدا مي‌کنند، کارهايي را انجام مي‌دهند که موضوع بودجه نيز در آن اهميت پيدا مي‌کند.»
به گفته‌ي عليزاده اگر هرکسي کار خودش را انجام دهد قطعاً بخش زيادي از کارها انجام مي‌پذيرد: «ما انسان‌هاي تنبلي شده‌ايم که ديگر تمايلي براي ادامه کار نداريم. قطعاً راه‌هاي دشوار به راحتي به دست نمي‌آيد قطعاً در اين زمينه اتفاقات سياسي ممکن است تأثيرگذار باشد. اما بايد اين موضوع را هم بدانيم که ما کشور نمونه‌اي در تمام دنيا هستيم. شما اگر فقط درباره موسيقي اين کشور را جست‌وجو کنيد خواهيد ديد که چه گنجينه‌اي در اين راستا هست.
اين هنرمند پيشکسوت موسيقي ادامه داد: «اگر در کشور خودمان نگاهي بيندازيم مي‌توانيم به حمايت‌هاي دولتي از موسيقي آگاهي‌هايي به دست آوريم. متأسفانه به غلط اينگونه القا مي‌شود که مردم موسيقي تفنني دوست دارند، زيرا همين رسانه‌ها شرايطي را فراهم کرده‌اند که فقط چنين موسيقي‌هايي به مردم شناسانده شوند. از آنجا که ما در کشور سياسي حضور داريم بنابراين موضوعاتي چون موسيقي نيز زير مجموعه اين نگاه سياسي قرار مي‌گيرد که حتي واژه موسيقي فاخر را نيز تحت سيطره خود قرار مي‌دهد؛ اما در کشورهاي پيشرفته تشکيلاتي درست شده که فعاليت‌هاي موسيقايي را از نگاه‌هاي دولتي دوره کرده و به صورت خصوصي کارها را انجام مي‌دهند. يعني اين حمايت مردمي از موسيقي است که در رأس برنامه‌ها قرار مي‌گيرد. شرايطي که کشور ما واقعاً تشنه اين نوع حمايت مردمي از موسيقي و آگاهي لازم در اين زمينه است.»
عليزاده در ادامه در پاسخ به پرسشي مبني بر ضمانت‌هاي اجرايي ادامه فعاليت‌هاي انجمن با توجه به موضوعات نظارتي دولت در اين زمينه تصريح کرد: «ما تسليم موضوع نمي‌شويم. ما قطعاً تلاشمان را انجام مي‌دهيم ضمن اينکه به نظر من پشتيباني مردمي شايد در ظاهر شعار باشد اما قطعاً درک مردم از اين موضوع مي‌تواند موجب بروز حمايت‌هايي از سوي آنها شود. البته که من نمي‌توانم به شما تضمين بدهم که کارهاي آن‌چناني صورت مي‌گيرد. ما به جهت ايماني که به کارمان داريم سعي مي‌کني تا نيروي بزرگي بشويم تا به پشتوانه مردم و هنرمندان موسيقي هنري را به جامعه بهتر معرفي کنيم. اين روزها گرچه شرايط اقتصادي مناسبي در بدنه جامعه وجود ندارد اما چيزي که چاشني عملکرد ما در انجمن فيلارمونيک ايران وجود دارد موضوع اميد است و تا آنجايي که ايمان داريم و صداقت در کار است به فعاليت‌هاي خود ادامه مي‌دهيم. تجربه هم نشان داده ممکن است دولت در برخي موارد مانع برخي کارها شود اما تلاش ما اين است که چنين شرايطي وجود نداشته نباشد.»
او همچنين ادامه داد: «اين انجمن با توجه به واژه جهاني که دارد سعي مي‌کند تا از همه موسيقي‌هاي داراي ارزش حمايت کند. پس ما مي‌خواهيم باارزش‌هاي هنري سنجيده شويم؛ زيرا ما در اين سال‌ها بيش از اندازه موسيقي سرگرم‌کننده داريم؛ اما موسيقي که زاييده تفکر و انديشه باشد در شرايط پايين‌تري قرار گرفته است. انجمن فيلارمونيک ايران يک سنت جهاني است که براي ارتقا فرهنگ مردم در رابطه با هنر متولد شده است که اميدواريم در اين راه به موفقيت‌هايي دست پيدا کنيم.»
«بتول قنبري مهر» از هنرمندان پيشکسوت موسيقي کشورمان نيز پس از صحبت‌هاي عليزاده گفت: «در گذشته‌هاي دور ما وقتي به کنسرت‌هاي تدارک ديده شده توسط انجمن فيلارمونيک مي‌رفتيم احساس مي‌کرديم دانش موسيقي مان نيز افزايش پيدا کرده است. از اين رو فکر مي‌کنم تشکيل چنين انجمني مي‌تواند اتفاق خوبي باشد و من از همه هنرمندان مي‌خواهم به زير چتر انجمن بيايند و مطمئن باشند که شرايط بهتري براي آن ايجاد شود.»

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۸۷۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت انجمن‌های تخصصی از کنگره کنسرژنومیکس

به گزارش خبرگزارس علم و فناوری آنا، بهروز حاجیان طهرانی نایب رئيس انجمن واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی کشور و مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان به همراه وحید یونسی مدیرعامل یک شتاب‌دهنده‌ نوآوری با حضور در کارخانه نوآوری و صنایع خلاق آمپر ضمن بازدید از توانمندی‌های آمپر، با استارت‌آپ‌ها و شتاب‌دهنده‌های مستقر دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار پرویز کرمی مدیرعامل کارخانه نوآوری آمپر و دبیر تجاری سازی دومین کنگره بین المللی کنسرژنومیکس، ضمن تشریح اهداف کنگره بر شکل گیری اکوسیستم فناوری‌ها و نوآوری‌های حوزه پیشگیری و درمان سرطان در کشور تاکید کرد.

دبیر کمیته تجاری سازی کنگره کنسرژنومیکس همچنین افزود: ما در این کنگره ضمن برگزاری یک نمایشگاه با حضور شرکت‌های مرتبط با موضوع پیشگیری و درمان سرطان و اولین جشنواره استارت‌آپی تحت عنوان جشنواره ایده تا استارت‌آپ کنسرژنومیکس را در دست اقدام داریم که در ایجاد شبکه موثر فناوری و نوآوری در این حوزه تلاش خواهیم داشت تا از وجود و توانایی انجمن‌های تخصصی مرتبط با موضوع، در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی بهره‌گیری کنیم.

مدیرعامل کارخانه نوآوری آمپر برنقش حمایت هلدینگ رایزکو و شخص دکتر صمدی به واسطه سال‌ها فعالیت موثر و در امور خیریه‌ای و به‌ویژه در حوزه پیشگیری و کمک ما به درمان سرطان سینه بانوان در خیریه راز و شرکت دی‌دی واتر از شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ رایزکو اشاره داشت.

در ادامه این نشست دکتر حاجیان طهرانی با بیان اینکه رسیدگی به مسئله سرطان در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، به تجمیع امکانات و توانمندی‌های مردمی و مشارکت شرکت‌های بزرگ در کنار امکانات دولتی اشاره و آمادگی انجمن واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی کشور  را برای حمایت از کمیته تجاری‌سازی و صنعت شرکت‌های مرتبط اعلام کرد.

همچنین در این نشست، درباره راهکار‌ها و دغدغه‌های مرتبط با درمان، پیشگیری و شخصی سازی درمان بیماری سرطان، بحث و بررسی شد و درباره ایجاد راه‌های دیگر حمایتی و فعالیت‌های نوآورانه برای تجاری سازی محصولات و خدمات مرتبط با درمان بیماری سرطان و گسترش این حمایت ها، اکوسیستم و شبکه فناوری‌های مرتبط برنامه‌ریزی و گفت‌وگو شد. 

دومین کنگره کنسرژنومیکس به ریاست مصطفی قانعی، با محور‌های تشخیص مولکولی، پزشکی شخص محور، درمان هدفمند و بیومارکر‌های سرطان، از ۲ تا ۴ آبان ماه ۱۴۰۳ در تهران برگزار می‌شود. 

این رویداد در سه بخش علمی، تجاری سازی و مسوولیت پذیری اجتماعی، میزبان علاقه‌مندان خواهد بود و کارخانه نوآوری و صنایع خلاق آمپر مسوولیت تجاری سازی این رویداد را برعهده دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمایت انجمن‌های تخصصی از کنگره کنسرژنومیکس
  • هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری»
  • مطهری: باید مثل سربازان جنگجو برای تراکتور بجنگیم
  • معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد
  • افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌ کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • سقف حمایت انجمن سینمای جوانان از فیلم‌کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد
  • سقف حمایت انجمن سینمای جوان از فیلم‌ کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد
  • افزایش سقف حمایت از تولید فیلم‌کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • ۲۱۰۰ اتوبوس در خطوط تهران فعالیت می‌کنند + فیلم
  • حمایت مجلس ؛ به مردم زمین رایگان بدهید | زمین اگر برای خود مردم باشد ماشین و طلای خودشان را می‌فروشند تا زمین‌شان را بسازند