Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ دکتر منتظرقائم ضمن تاکید بر لزوم تولید ادبیات نظری بومی به منظور فهم رسانه ها در کشور، به نقد و تشریح وضعیت کنونی روزنامه‌نگاری پرداخت.

وی بیان داشت که دو دیدگاه اصلی در مطبوعات، غیر بومی و ناکارآمد است؛ زیرا که یک نگاه تنها به ادبیات لبیرالیستی و فنی روزنانه‌نگاری می‌پردازد و در این نگاه، مباحث اقتصاد سیاسی توانایی ورود به عرصه تحلیل را نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگاه دیگر نیز حاصل برداشت های ناقص از رشته‌های مطالعات فرهنگی و ارتباطات است که در بهترین حالت تنها به شکایت از وضع موجود می‌پردازد. بنابراین پس از بومی‌سازی فضا است که می‌توان به دنبال کشف راه حل های مختلف برای اصلاح شرایط موجود بود.

وی همچنین در تعریف روزنامه‌نگاری دیگرگونه عنوان کرد که این روزنانه‌نگاری تعریف عام جهانی ندارد و در برابر جریان اصلی روزنامه نگاری قرار می‌گیرد. در حقیقت این جریان اصلی، روزنامه‌نگاری است که بر طبق اصول دقیق نظام های سیاسی اقتصادی و همچنین گفتمان های تعریف شده جامعه، عمل می‌کند. روزنامه‌نگاری دیگرگونه از قرن ۱۹ میلادی شکل گرفت و در طول قرن ۲۰ با هدف برآوردن صداهای شنیده نشده و دور افتاده از جریان غالب جامعه و همچنین بومی‌گرایی و مردم‌گرایی گسترش پیدا کرد‌ه است.

دکتر منتظرقائم اظهار داشت که روزنامه‌نگاری دیگرگونه لزوما به معنای روزنامه‌نگاری محلی نیست و این تنگاتنگی معنا به دلیل ترکیب آن با روزنامه‌نگاری محلی در فضای نگارش کتاب که کشور انگلستان است، می‌باشد.

همچنین وی بیان داشت که روزنامه‌نگاری تحقیقی اگر با تکنیک های میدانی اتفاق بیفتد، می‌تواند به روزنامه‌نگاری دیگرگونه نزدیک شود.

دکتر رضائیان نیز با بیان توضیحاتی در باب سطوح روزنامه‌نگاری و تاکید بر عملی بودن این فعالیت بیان داشت که روزنامه‌نگاری فعالیت دو سویه مطالبات-آموزش است؛ بدین صورت که مردم و خوانندگان دارای مطالباتی هستند که باید در این حرفه به آن ها پرداخته شود. همچنین جریان‌های قدرت نیز خواستار آموزش مسائل مختلف به مردم هستند. بنابراین در این حوزه دو جریان اصلی وجود دارد؛ جریان روزنامه‌نگاری محلی که جریانی از پایین به بالاست و مطالبات مردم را در برمی‌گیرد و جریان روزنامه‌نگاری ملی که جریانی از بالا به پایین است و در حقیقت وظیفه اصلی آن آموزش در چارچوب وضعیت موجود و تثبیت جریان قدرت است.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد پرسش برای مخاطب توسط روزنامه‌نگار اظهار داشت که مسئله فضای کنونی روزنامه‌نگاری، از یاد بردن نیاز مخاطب و ارزش رویدادها و تنها تمرکز بر سیاست رسانه است.

جعفر محمدی نیز به تشریح علل ترجمه کتاب پرداخت و بیان کرد که امید است ترجمه این کتاب فتح بابی برای برگردان کتاب های دیگر در این حوزه شود.

وی همچنین به نقد جریان روزنامه‌نگاری در استان‌ها پرداخت و اظهار داشت که خبرنگاران تنها در مکان های خاص –که اغلب ارگان ها دولتی را شامل می شوند- به تولید محتوا می‌پردازند. در حقیقت مشکل اصلی روزنامه‌نگاری، نادیده گرفتن مردم توسط آن ها است و دست کم در مطبوعات محلی کشور حتی صدای طبقات متوسط جامعه نیز به گوش نمی‌رسد. چرا که صاحبان قدرت تیترها و ستون‌های خبری را در دست گرفته‌اند و هیچ اثری از دخالت مردم عادی در مطبوعات و انعکاس دغدغه آن ها وجود ندارد.

محمدی در انتها افزود که هدف از ترجمه این کتاب ارائه الگویی جدید در روزنامه‌نگاری کشور بوده که می‌تواند با درگیر کردن مردم طبقات مختلف، حتی در تحریریه مطبوعات با هر سطحی از سواد، به انعکاس مطالبات آن ها و تغییر وضع موجود و ایجاد موجودیتی مستقل برای رسانه ها در برابر جریان قدرت، بپردازد.

این نشست با همکاری انجمن علمی دانشجویی ارتباطات دانشگاه تهران از ساعت ۱۲ تا ۱۴ سه شنبه ۳ اردیبهشت در سالن شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دانشگاه تهران روابط عمومی استان زنجان دانشکده علوم اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۸۷۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید نظارت بر فعالیت مراکز سرگرمی «اتاق فرار» در استان تهران

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی خدمتکارآرانی صبح دوشنبه در حاشیه برگزاری دومین جلسه شورای اجتماعی استان تهران در سال جاری، از بررسی راه‌اندازی و توسعه مراکز «سراج» در سطح استان با حضور نمایندگان دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و ایران خبر داد.

خدمتکارآرانی گفت: مراکز «سراج» یا به عبارتی مراکز سلامت روانی اجتماعی، جزو پروژه‌هایی است که از سال گذشته به صورت مشترک بین وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و وزارت کشور در حال پیگیری است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران با بیان اینکه هدف گذاری این پروژه در فاز اول راه اندازی ۱۰۰ مرکز در سراسر کشور بوده است، گفت: سهم استان تهران در این پروژه ۱۸ مرکز بود که تا امروز و گزارشات واصله از سه دانشگاه علوم پزشکی استان، ۱۲ مرکز به صورت قطعی راه اندازی شده است.

وی در تشریح جزئیات بیشتر این طرح، از راه اندازی هفت مرکز توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در شهرستان‌های شرق استان تهران از جمله پاکدشت، پردیس، دماوند و فیروزکوه خبر داد و عنوان کرد: چهار مرکز نیز توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران در اسلامشهر، شهرری و شهر تهران و یک مرکز هم توسط دانشگاه علوم پزشکی ایران در شهرستان بهارستان راه‌اندازی شده است که مجموعاً ۱۲ مرکز از ۱۸ مرکز هدف محقق و الباقی نیز تا نیمه سال جاری در دست تمهید مقدمات و تجهیز و راه اندازی است.

خدمتکارآرانی بیان کرد: امیدوار هستیم که با محوریت و حمایت فرمانداری‌ها بتوانیم تعهدات مورد نظر در اجرای این طرح را در سطح استان تهران محقق کنیم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران، هدف از ایجاد این مراکز را ارتقای کمی و کیفی خدمات روانی و اجتماعی به عموم افراد و به خصوص افرادی که دارای اختلالات روانی، فکری و رفتاری هستند عنوان کرد و گفت: این افراد از طرق مختلف از جمله مدارس آموزش و پرورش و اورژانس اجتماعی بهزیستی به مراکز «سراج» ارجاع و بر اساس پروتکل‌ها، مورد حمایت‌های روانپزشکی و درمانی که منتج به بهبودی و توانمندی آنها شود قرار می‌گیرند.

وی در ادامه در خصوص فعالیت مراکز «اتاق فرار» نیز اظهار کرد: این مراکز جزو بازی‌های فکری و سرگرمی‌هایی است که طی سالیان اخیر تعداد آنها رشد قابل توجه داشته و نیازمند بررسی دقیق هستند و در این جلسه مقرر شد که بر آنها نظارت‌های لازم وجود داشته باشد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران از تشدید نظارت‌ها بر برنامه‌ها و محتوای مراکز «اتاق فرار» و نوع مجوزهای این مراکز خبر داد و بیان کرد: قرار شد کارگروهی متشکل از دستگاه‌های مربوطه مثل اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، سازمان اطلاعات و فراجا و سایر دستگاه‌ها، استانداردها و دستورالعمل‌های لازم را مورد بازخوانی و بازتعریف و به روزرسانی قرار دهد و ساز و کارهای نظارت بیشتر بر عملکرد این مراکز و برخورد با مراکز غیر قانونی انجام شود.

کد خبر 6097589

دیگر خبرها

  • نمایشگاه کتاب تهران متعلق به جریان فرهنگ و ادب کشور است
  • تشدید نظارت بر فعالیت مراکز سرگرمی «اتاق فرار» در استان تهران
  • جمیله علم‌الهدی عضویت در هیات جذب دانشکده علوم خانواده را نپذیرفت + جزئیات
  • جمیله علم‌الهدی پست جنجالی را به دلیل مشغله علمی رد کرد
  • علم الهدی پیشنهاد عضویت در شورای راهبردی دانشگاه تهران را رد کرد
  • خودکشی دانشجوی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران +تصویر
  • همسر رئیسی پیشنهاد دانشکده علوم خانواده را نپذیرفت
  • جمیله علم‌الهدی پیشنهاد عضویت در شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده را نپذیرفت
  • شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده در مسیر شکل‌گیری/ برخی شخصیت‌های حقوقی عضویت را نپذیرفتند
  • واکنش دانشگاه تهران به حاشیه‌ سازی‌های اخیر درباره همکاری با جمیله علم الهدی