Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@14:02:14 GMT

بورس‌بازان، تشنه تعلیم

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۸۷۹۴۶

بورس‌بازان، تشنه تعلیم

تهران- ایرناپلاس- نمایشگاه بورس، بانک و بیمه به اتمام رسید، اما گرد و خاک طوفان و جنب‌وجوشی که بورسی‌ها و فین‌تک‌ها در این نمایشگاه به‌راه انداختند، فعلاً در هوای اقتصاد باقی خواهد ماند.

نمایشگاه بورس، بانک و بیمه هیجان­‌انگیزترین وجه خود را در بخش بورس به نمایش گذاشت. غرفه‌های آموزشی برای تابلوخوانی و تحلیل‌های تکنیکال مملو از جمعیت سرتاپاگوش بود تا به یاری این آموزش‌ها، سبد‌های خرید خود را با ترکیبی چینش کنند که بیشترین سود را نصیبشان کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صحبت‌هایی از اعجاز سهام سیمان و نااطمینانی در خودرو شنیده می‌شد و جایی دیگر از سهام ذوب‌آهن و رشد منطقی آن سخن بود. اگر گوشه‌ای یا در غرفه‌ای استاد یا مدرس بورسی به چنگ می‌آمد، مخاطبان دور او را می‌گرفتند و سؤالاتی درباره شاخص شرکت‌های بورسی مطرح می‌کردند. در بسیاری از غرفه‌ها نیز معلمی در حال آموزش نحوه خرید و فروش سهام بود و جویندگانی که با قلم و دفترچه یادداشت، به‌سرعت از نقطه‌نظراتش یادداشت‌برداری می‌کردند.

*بورسی‌های پرهیاهو

فضای سالن‌ها آکنده از حرف‌های بورسی و دغدغه‌های خرید و فروش سهام بود و بخش‌های مهم بیمه و بانک را به حاشیه رانده بود. از همین رو، به نظر می­‌رسد نمایشگاه مذکور به اهداف و شعار اصلی خود رسیده باشد. شعار امسال نمایشگاه «مشارکت بیشتر، اقتصاد بهتر» بود که انتخاب آن به برطرف کردن یکی از ضعف­‌های بازار بورس یعنی عمومی نبودن بورس برمی­‌گردد. گفته می‌­شود اطلاعات درباره صنعت مالی در کشور کم است، موضوعی که باعث ضعف اطلاعاتی از بازار مالی و به تبع، کاهش ضریب نفوذ بازار سرمایه شده است. هر چند نسبت کد‌های معاملاتی بورسی نسبت به جمعیت کشور باعث شده تا رتبه هشتم را در این زمینه داشته باشیم، اما ممکن است انتظار برود هر ایرانی یک کد سهامداری داشته باشد.

با همه این‌ها، امسال اقبال به این بازار از حد انتظارات فراتر رفته و دلیل این موضوع هم تا حدودی مشخص است؛ نقدینگی سرگردان مسیر خود را به‌سوی بازار بورس باز کرده است. این بازار وضعیت باثبات‌تر و به‌سامان‌تری نسبت به دیگر بازار‌ها دارد و همین موضوع موجب جلب نظر سرمایه‌گذاران خرد و کلان شده است. گزارش‌­هایی که اخیراً از وضعیت بازار سرمایه و بازار ارز و طلا در دو ماه گذشته برآورد شده، نشان می‌دهد بازار سرمایه در دو ماه رشد 14.5 درصدی و بازار سکه و طلا رشد چهار درصدی داشته است، مضاف بر آنکه در بازار سرمایه اگر با مشورت کارگزاری‌ها کار جلو برود ریسک آن پایین‌تر است. در سال 1397 گردش مالی بازار سرمایه به 127 هزار میلیارد تومان رسید که نشان می‌دهد بازار سرمایه به جایگاه قابل‌توجهی رسیده است.

*فین‌تک‌ها؛ پیش‌گامان نوآوری

فین‌تک اشاره‌ای است به اپلیکیشن‌های جدید، فرآیندها، محصولات و مدل‌های کسب‌وکاری جدید در صنعت خدمات مالی. در واقع فین‌تک یا فناوری‌های مالی، به شرکت­‌هایی اشاره دارد که با کاربرد تکنولوژی تلاش می‌کنند خدمات مالی را کارآمدتر کنند. شرکت‌های فعال در زمینه فناوری‌های مالی عموماً استارت‌آپ‌هایی هستند که تلاش می‌کنند خودشان را در سیستم‌های مالی جا بیندازند و شرکت‌های سنتی را به چالش بکشند.

فین‌تک‌ها در سال 1397 رشد قابل توجهی داشته‌اند، به­‌طوری­ که یک گردش مالی چند صد هزار میلیارد تومانی را مدیریت کرده‌اند. موج ورود نرم‌افزار‌های حوزه بورس، بانک و بیمه در نمایشگاه امسال بسیار چشمگیر بود؛ شرکت­‌های نوپایی که به دست جوانان و دانشجویان ریسک­‌پذیر و خلاق راه‌­اندازی شده‎­اند و تلاش می‌کنند جایی در این بازار رقابتی پیدا کنند.

نکته قابل توجه اینکه شرکت­‌های نوپایی که برای اولین بار وارد این نمایشگاه شده بودند، بیشتر در زمینه تکنولوژی­‌های شناسایی مشتری در بستر دنیای مجازی فعالیت می­‌کردند. این موضوع نشان می‌دهد که اقتصاد کشور به‌سرعت به سمت تجارت‎‌های آنلاین پیش می‌رود.

یکی از این شرکت­‌ها اولین پلت‌فرم احراز هویت غیرحضوری در کشور را در نمایشگاه رونمایی کرد. این پلتفرم که با هدف کاهش ریسک ناشی از اطلاعات صحت‌­سنجی نشده در فضای آنلاین ایجاد شده است، در عین حفظ حریم شخصی کاربران، زیرساخت لازم برای افزایش سطح خدمات غیرحضوری را برای بانک‌ها، کارگزاران بیمه و بورس و سایر مجموعه‌­هایی که برای افزایش امنیت مبادلات خود نیاز به احراز هویت کاربران دارند، فراهم آورده است. در واقع کاری که این اپلیکیشن انجام می­‌دهد این است که با استفاده از فناوری­‌های پیشرفته پردازش تصویر امکان احراز هویت و صحت اطلاعات کاربران (مشتری یا طرف معامله) را برای سازمان­‌ها فراهم می‌­کند.

یکی دیگر از استارت‌آپ­‌های حاضر در نمایشگاه در حوزه مشاوره و انتخاب بیمه آنلاین فعالیت می‌کرد. این شرکت از نرم‌افزاری تحت عنوان برنامه‌ریزی سازمانی (SAP) استفاده می‌­کرد که از طریق آن، اطلاعات مهم مشتریان جمع‌آوری و پردازش می‌­شود. در واقع با در اختیار داشتن اطلاعات جامع مشتریان از طریق سیستم SAP و ایجاد پروفایل‌های اطلاعاتی، ضمن برآورد میزان ریسک‌ها و خسارت‌های ناشی از آن، می‌توان به تحلیل‌های اطلاعاتی مناسبی دست یافت. این شرکت به دنبال آن است که با جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات مشتریان خود، زمینه‌ای برای طراحی و عرضه بیمه‌نامه‌های جدید و متناسب با نیاز مشتریان را فراهم کند.

گزارش از هادی سلگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد ايرناپلاس فاينكس نمايشگاه بورس بانك و بيمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۸۷۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین مالی ۸۰۰ همتی تولید از بورس در سال ۱۴۰۲

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید پاداش، معاون هماهنگی و نظارت و زیربنایی معاون اول رئیس‌جمهور، در نشست شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار با موضوع بررسی راهکارهای تحقق شعار سال، با بیان اینکه هنوز مفهوم مشارکت مردم کاملاً روشن نیست، اظهار کرد: در دولت روش‌های متعارف مشارکت، همان روش‌های مشخص شده در قانون بودجه تعیین شده است. درباره حوزه‌ای که بخش خصوصی می‌تواند مشارکت کند نیز فعلاً جمع‌بندی ما خدمات فنی و مهندسی است. از اتاق ایران می‌خواهیم برای تعیین شاخص‌ها و حوزه‌های مشارکت مردم کمک کند.

وی افزود: بسته دولت برای اجرای شعار سال، بر مبنای دو محور اصلی تأمین مالی و بهبود فضای کسب‌وکار در دست تدوین است.

پاداش با اشاره به اینکه اقداماتی در رابطه با بهبود تأمین مالی غیربانکی در دست اجراست، گفت: سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان تأمین مالی بنگاه‌ها از طریق بازار سرمایه انجام شده است؛ اما کافی نیست و باید افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در خوش‌بینانه‌ترین حالت تأمین مالی از طریق بازار سرمایه کمتر از ۷ درصد است، افزود: با دستور معاون اول رئیس‌جمهور، کارگروه تأمین مالی برای جهش تولید تشکیل شده است. اولویت روش‌های تأمین مالی در این کارگروه به ترتیب بازار سرمایه، فاینانس و از محل افزایش بخش جدید منابع در نظام بانکی است.

پاداش با تأکید بر اینکه باید نابرابری در دسترسی بنگاه‌ها به منابع از بین برود، ادامه داد: در این راستا قرار است، بخش عمده تسهیلات به بخش خصوصی و بر اساس اولویت‌بندی وزارت صمت تخصیص داده شود. بسته تأمین مالی بخش خصوصی در سراسر کشور آماده شده و این مبنایی برای حل نابرابری تأمین مالی میان بخش خصوصی و دولتی است.

وی اظهار کرد: با ایجاد کارگروه تأمین مالی با دو محور اصلی رفع نابرابری در دسترسی بخش خصوصی به منابع و تنوع ابزارهای تأمین مالی تلاش می‌کنیم مشکل تأمین مالی را حل کنیم.

معاون هماهنگی و نظارت و زیر بنایی معاون اول رئیس‌جمهور، با طرح پیشنهاد تشکیل کارگروه واکنش سریع با اتاق ایران، گفت: برای افزایش تعامل با اتاق ایران یک نماینده از سوی این معاونت به شورای راهبری معرفی خواهد شد.

کد خبر 6098299 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • جزئیاتی از تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد شبستر و شرکت کارگزاری پویش البرز
  • معامله نخستین گواهی سپرده سکه صادره خزانه بورس کالا
  • طرح کالابرگ الکترونیکی دوباره اجرا می‌شود؟
  • طرح کالابرگ الکترونیکی مجدداً اجرا می‌شود؟
  • تامین مالی ۸۰۰ همتی تولید از بورس در سال ۱۴۰۲
  • بنو و پرداخت مبلغ محکومیت سنگین!
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • بورس انرژی دسترسی نیروگاه ها به منابع مالی را سریع تر می کند
  • اعطای امتیاز ویژه به شرکت‌های برتر حاضر در «ایران هلث»
  • چری در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۲۴ با رویکرد «اکوسیستم متنوع»