Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@14:56:48 GMT

برگشت زندگی دوباره به سایت تکثیر گوزن زرد کشور

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۸۹۹۸۱

برگشت زندگی دوباره به سایت تکثیر گوزن زرد کشور

ساری-ایرنا- منطقه حفاظتی دشت ناز ساری به عنوان نخستین مرکز تکثیرگوزن زرد ایرانی درکشور که سال گذشته به دلیل تلف شدن هر 10 راس نوزاد گوزن زرد غبار مرگ بر پیشانی اش نشسته بود، در سال جاری با تولد پنج راس گوزن زرد حیات دوباره گرفت.

رئیس اداره محیط زیست مازندران گفت: امسال پنج گوزن زرد ایرانی در منطقه حفاظتی دشت ناز ساری متولد شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کوروس ربیعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هر پنج زایش به طور طبیعی انجام و نوزادها نیز در برابر شکارچیان بی رحم ( گربه جنگلی و شغال) موجود در منطقه حفاظتی تحت مراقبت شدید قرار دارند.
وی اضافه کرد: پیش بینی می شود تا حداکثر پایان اردیبهشت ماه سال جاری پنج گوزن ماده باردار دیگر نیز تولد نوزادشان را داشته باشند و تعداد زایش سال جاری در این مرکز به 10 راس برسد.
ربیعی خاطرنشان کرد: به نظرمی رسد در سال جاری سالی پر زایش برای گوزن زرد ایرانی در منطقه حفاظتی دشت ناز ساری باشد و افزایش تکثیر و پرورش گوزن زرد در این مرکز می تواند رونق سایر سایت های وابسته در سطح کشور را به دنبال داشته باشد.
به گفته وی همساله تعدادی از نوزادهای گوزن زرد ایرانی از منطقه حفاظتی دشت ناز به 10 سایت فعال این گونه ها در معرض انقراض اهداء می شود.
***تهدید نوزادها از سوی گربه جنگلی
رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست مازندران مهمترین تهدید برای رشد نوزاد گوزن زرد ایرانی در منطقه حفاظتی دشت ناز ساری را وجود گربه جنگلی و شغال در این منطقه اعلام کرد.
ربیعی افزود: در سال گذشته تمام نوزاد های گوزن زرد ایرانی طعمه این شکارچیان بی رحم قرار گرفتند و دست محیط زیست از این گونه های در حال انقراض کوتاه ماند.
وی اضافه کرد: درسال جاری برای جلوگیری از تکرار تجربه تلخ سال گذشته، مراقبت های ویژه شبانه روزی از گوزن ماده باردار انجام شد و نتیجه آن هم متولد شدن پنج نوزاد سالم گوزن زرد بود.
ربیعی خاطرنشان کرد: گوزن های ماده نسبت به نوزادشان حساس هستند به طوری که به محض دست زدن به ان ، مادر از شیردادنشان امتناع می کند و با این فرایند مراقبت های ما باید دور را دور باشد.
منطقه حفاظتی دشت ناز ساری به مساحت 55 هکتار از حدود چهار دهه پیش تاکنون به عنوان مرکز تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی از گونه های در حال انقراض فعال است و هم اکنون در این مرکز 35 گوزن زرد ایرانی نر و ماده نگهداری می شوند.
براساس آمار تاکنون از این مرکز بیش از 400 گوزن زرد ایرانی به 10 سایت نگهداری این گونه های در معرض انقراض اهداء شده است.
گوزن زرد، بدنی زرد مایل به قرمز با خال های سفید دارد، عمر متوسط آن 20 سال و غذای اصلی آن ذرت، جو و بلوط است.
این گونه پستاندار گروهی زندگی می کنند و در فاصله نیمه شب تا سحر بیشترین فعالیت را دارند. نوزاد آنها بلافاصله پس از تولد می تواند راه برود.
6982/1899

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي محيطزيست گوزن زرد دشت ناز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۸۹۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۵۶ ایل و طایفه مستقل در ایران زندگی کوچندگی دارند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل مهدی میزبان، در دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر که در جعفرآباد مغان برگزار شد، اظهار کرد: جمعیت عشایری کشور ۲۵۱ هزار خانوار با یک‌ میلیون ۱۰۰ هزار نفر است که این قشر زحمت کش، نقش بسیار تاثیرگذاری در تولید دارند.
وی افزود: عشایر با تشکیل ۱.۴ درصد جمعیت کشور، ۲۵ درصد گوشت‌ قرمز و ۳۵ درصد صنایع‌دستی کشور را تولید می‌کنند.معاون توسعه و امور زیربنائی سازمان امور عشایر کشور عنوان کرد: سازمان امور عشایر ایران دو وظیفه اصلی خدمات‌رسانی به عشایر و هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی برای پیگیری مطالبات عشایر را انجام می‌دهد.

میزبان بیان کرد: باید به ظرفیت‌های فرهنگی، هنری، هویتی، اقتصادی و اجتماعی عشایر توجه شود و آنها را به ثبت برسانیم.وی با اشاره به اینکه این جشنواره طی دهه‌ها برگزاری به صورت ملی، تبدیل به یک جشنواره بین‌المللی شد و این دومین دوره بین المللی آن است، تصریح کرد: نیاز است در سال‌های آینده کنگره ملی عشایر و کنگره عشایر شاهسون در منطقه مغان برگزار شود.
میزبان گفت: برگزاری این جشنواره برای همکاری‌های بین دستگاهی و مدیریت کوچ عشایر طراحی شده و مجموعه‌ای از آداب و رسوم و فرهنگ و هنر عشایر در آن به نمایش گذاشته می‌شود که نقش ترویجی و هویتی برای جوانان نیز دارد.
وی ادامه داد: عشایر مغان به‌عنوان ممتازترین مرزداران در شمال غربی کشور هستند که متاسفانه مستندات فرهنگی قابل توجه‌ای در این حوزه انتشار داده نشده است.
معاون توسعه و امور زیربنائی سازمان امور عشایر کشور اذعان کرد: برندهای زیادی در حوزه عشایر در کشور وجود دارد و لازم است برندهای پنیر در منطقه مغان که از طریق دام عشایر تهیه می‌شود با نام عشایر شاهسون برندسازی شود.
وی یادآور شد: شاهسون‌ها در حکومت صفوی که بعد از ساسانیان اولین حکومت ملی در ایران را بوجود آوردند، نفش ممتازی داشتند.میزبان افزود: مسکن عشایر شاهسون تحت عنوان "آلاچیق" در کشور مطرح است اما شاهسون‌شناسی در تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی جایگاه چندانی ندارد که در این زمینه باید فرهنگ دوستان و محققین و علاقه‌مندان منطقه کار کنند.

دیگر خبرها

  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • طرح جنگل‌داری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی و توسعه توریسم بررسی شد
  • ۸۰۰ پروژه عمرانی طی دو سال در ساری افتتاح شد
  • آبگیری بخشی از تالاب هامون و خوشحالی ‌مردم سیستان
  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری
  • ۶۵۶ ایل و طایفه مستقل در ایران زندگی کوچندگی دارند
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • سبک زندگی اسلامی-ایرانی اولین مسئله‌ در برش استانی نقشه مهندسی کشور است