Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سیروس تالاری رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه متاسفانه مجموعه فضای کسب و کار در ایران دچار بحران شده است، گفت: برای خروج از این وضعیت نیازمند همکاری همه دستگاه‌هایی هستیم که می‌توانند به ما کمک کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه در طول سالیان گذشته در بخش اقتصاد کلان اتفاقاتی افتاد که در شأن کشور عزیزمان نیست، گفت: متاسفانه وقتی به سبد خانوار نگاه می‌کنیم گرچه منبع دخل و خرج ما که همان نفت است از ۱۰ دلار به ۷۰ دلار رسید، اما سبد خانوار رشد هزاران برابری داشته است.

تالاری با تاکید بر اینکه امروز بعد از ۳۰ سال دخل و خرج‌مان هزاران برابر شده است، گفت: این اختلاف در سبد زندگی هر ایرانی قابل مشاهده است.

وی با اشاره به اعضای انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: این انجمن بیش از ۷۰۰ عضو دارد که چنین ظرفیتی می‌تواند موجب شکوفایی صنعت نفت ایران شود. به طوری که چه در بخش تولید و چه در حوزه دانش تولید انجمن سازندگان به یک نماد ملی تبدیل شده است.

تالاری با بیان اینکه با تجربه‌ای که دارم شرایط امروز را پیش‌بینی نمی‌کردم گفت: در دوران تحریم‌ها ما شاهد یک انقلاب صنعتی در این حوزه هستیم که از نعمت تحریم است.

وی گفت: اگر ما انتقادی هم داریم به معنی عدم همکاری دولت با ما نیست بلکه آنچه که امروز به آن دست پیدا کرد‌ایم حاصل یک تعامل دوجانبه است.

به گفته تالاری این ظرفیتی که درون انجمن شکل گرفت دو ویژگی دارد که اولین ویژگی توان عملیاتی ما را در سطح خودکفایی رسانده و ویژگی دوم این است که هیچگونه فسادی در بخش خصوصی وجود ندارد.

تالاری ادامه داد: اگر ایران تحریم شده است و ما نیز از تحریم دفاع نمی‌کنیم تنها به دلیل این است که آمریکا به دنبال منافع خودش است و سعی می‌کند تا این منافع را در بالاترین حد تامین کند، اما در مقابل ما نیز ظرفیت بی‌نهایتی برای مقابله با آن داریم به شرط آنکه دولتی داشته باشیم تا قاعده بازی را در شرایط مختلف بلد باشد.

بیشتر بخوانید: ممنوعیت صادرات نفت ایران اوپک را هم زیر سوال می‌برد/ جایگزینی برای نفت ایران در پالایشگاه‌های جهان وجود ندارد

وی ادامه داد: دولت متاسفانه تاکنون فقط به دنبال ایجاد سروصدا در فضای بین‌المللی بوده که اگر این توان خود را برای حمایت از بخش خصوصی به کار می‌برد و فشار‌هایی که من به آن خودتحریمی می‌گویم به ما اعمال نمی‌شد امروز قطعا شرایط ما در فضای بین‌الملل اینگونه نبود و بسیار شکوفاتر از شرایط فعلی بودیم.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: اگر طی ۳ دهه گذشته دولت ها تنها ۲۰ درصد از ریخت و پاش های خود را صرف توانمندی بخش خصوصی می کردند اکنون نیازی به فروش نفت نداشتیم.

 امروز این ارزش افزوده داخلی می‌توانست درآمد‌های سرشاری را برای دولت ایجاد کند که متاسفانه دولت سعی کرده است در طول سالیان مختلف فقط به درآمد‌های نفتی اتکا کند و عملا صنعت نفت در داخل به یک خودتحریمی دچار شده است که به نظر می‌رسد دولت عمدا به ظرفیت‌های ملی توجه نمی‌کند.

تالاری تاکید کرد: متاسفانه دولت‌ها در خصوص جذب نخبگان بخش خصوصی هیچگونه فعالیتی را انجام نمی‌دهند و این شرایط موجب شده است که در به روی نخبگان بخشی خصوصی بسته باشد.

وی با اشاره به نقدینگی موجود در بازار گفت: تحلیلگران انجمن بررسی‌های متعددی کردند و راهکار‌های متعددی را پیدا کرده‌اند که همین نقدینگی که در کشور وجود دارد و دولت از آن می‌نالد می‌تواند موجب رشد و توسعه بخشی خصوصی شود که اگر دولت برای آن برنامه‌ای ندارد این ضعف دولت است که می‌بینیم متاسفانه این نقدینگی در طول سال‌های مختلف یکبار به حوزه مسکن وارد شد و به آن ضربه زد، یکبار به حوزه ارز و یکبار به حوزه سکه و طلا و هیچ کدام هم هیچ نفعی برای کشور نداشت.

* برخورد شعاری دولت با رونق تولید

در ادامه این نشست خبری عبدالرضا حمیدی نایب رئیس انجمن سازندگان نیز گفت: حال صنعت نفت ایران خوب نیست و انجمن با ۷۵۰ عضو فعال که فقط ۱۴۰ شرکت آن دانش‌بنیان هستند شرایط بدی را می‌گذراند.

وی افزود: مقام معظم رهبری سال جاری را سال رونق تولید معرفی کردند که جای بسی خوشحالی است، اما می‌بینیم که دولت برای بهبود رونق برنامه خاصی ندارد و وزارت صنایع یک ماه بعد از اینکه سال آغاز شد تازه جلساتی را گذاشته است که مشخص است این جلسات نیز همراه با شعار است.

نایب رئیس انجمن سازندگان ادامه داد: وقتی که سال رونق تولید نامگذاری شد اگر دولت می‌خواست که این شعار محقق شود وزارت صنایع باید یک هفته‌ای برنامه اعلام می‌کرد و گمرک، بانک‌ها و بیمه و دیگر شرکت‌ها نیز به کمک تولیدکنندگان می‌آمدند نه اینکه بعد از گذشت یک ماه تازه بخواهیم ببینیم که چکار خواهیم کرد.

* پیمانکاران نفت به دلیل تاخیر در ثبت سفارش وارد لیست سیاه شدند

حمیدی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما موضوع ثبت سفارشات است، گفت: وزارت صنایع بیش از ۶ ماه است که تقاضا‌های ثبت سفارش شده را بلوکه کرده و این تاخیر موجب شده است تا کارفرما‌ها پیمانکاران صنعت نفت را جریمه کنند و وارد بلک لیست کنند که در سال رونق تولید انتظار ما این است همه دستگاه‌ها به کمک تولیدکنندگان بیاید.

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه باید به کمک تولید بشتابد و حتی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز باید برای‌شان تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شود. من به طور مثال و با سند اعلام می‌کند که کره به ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان خود تسهیلات داد و به آن‌ها کمک کرد که از این ۱۰ هزار شرکت ۱۲ شرکت بزرگ مانند سامسونگ، ال‌جی، هیوندای و دیگر شرکت‌ها شکل گرفت و مابقی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز به این شرکت‌ها کمک می‌کنند.

حمیدی با اشاره به اینکه اشتغال در ایران در معرض خطر است گفت: اگر به شهرک‌های صنعتی مراجعه کنید می‌بینید که از هر ۱۰ کارخانه ۸ کارخانه تعطیل است و دو کارخانه نیز به صورت نیمه فعال اداره می‌شود.

* با اعمال تحریم وزارت نفت بالاخره به توان داخلی توجه کرد

وی با اشاره به مشکلات انجمن گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما موضوع تعدیل قرارداد‌ها است و بحث خرید داخل است که خوشبختانه با اعمال تحریم‌ها رویکرد مجموعه وزارت نفت به سمت خرید داخل رفته که سوال ما این است که چرا حتما در شرایط تحریم باید این اتفاق رخ دهد.

* معضل دلالان خارجی در صنعت نفت ایران

نایب رئیس انجمن سازندگان ادامه داد: یکی از معضلاتی که امروز نیز گریبانگیر ما است حضور دلالان خارجی است که این موضوع می‌تواند صنعت نفت ایران را به خطر بیندازد. ما معتقدیم قرارداد‌های تیپ که شاید مربوط به دوران دارسی باشد و یک بند آن نیز به نفع تولیدکننده نیست باید تغییر پیدا کند و ما نیاز داریم که دولت به بخشی خصوصی داخلی اعتماد کند.

وی همچنین با اشاره به ضمانتنامه‌هایی که برای شرکت‌های دانش‌بنیان صادر می‌شد گفت: متاسفانه به دلیل ناهماهنگی‌های موجود شرکت‌های دولتی نفتی این ضمانتنامه‌ها را قبول ندارند.

وی همچنین با اشاره به میزان پیش‌پرداخت‌ها از سوی کارفرما گفت: اغلب محصولاتی که ما تولید می‌کنیم دارای مواد اولیه خارجی است که عمدتا شرکت‌های خارجی نیز ۷۵ درصد پول این مواد را از ما دریافت می‌کنند که ما انتظار داریم میزان پیش‌پرداخت‌ها از سوی کارفرما نیز تعدیل شود.

به گفته وی این مشکلات موجب شده است تا نتوانیم به موقع تعهدات خود را انجام دهیم و از این جهت برخی از شرکت‌های تولید کننده داخلی توسط کارفرما جریمه شده‌اند.

* خودتحریمی از تحریم اروپا و آمریکا بدتر است

در ادامه بارانی عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت نیز با اشاره به اینکه آفت خودتحریمی از تحریم آمریکا و اروپا بیشتر است، گفت: کیفیت محصولات تولیدی داخلی به خاطر فیلتر‌های متعدد که برای تولیدکنندگان در نظر گرفته‌اند بسیار بالا است که من فقط به این نمونه اشاره می‌کنم که وقتی از تجهیزات داخلی در صنعت نفت استفاده می‌شود هیچگونه حادثه‌ای گریبان‌گیر صنعت نفت نشده، اما وقتی از تجهیزات خارجی استفاده کرده‌ایم حداقل در سالیان اخیر چند نمونه حادثه خطرساز که جان عده‌ای در این حوادث از دست رفته است دچار شد‌ایم.

* کدام شرکت خارجی لایسنس اختصاصی خودش را به ما می‌دهد

وی با اشاره به ۱۰ گروه کالایی گفت: یکی از مشکلاتی که در خصوص ۱۰ گروه کالایی که ۶ سال پیش با وزارت نفت قراردادش منعقد شد این بود که ما برای ساخت این کالا‌ها باید به سمت بومی‌سازی حرکت می‌کردیم، اما در قرارداد‌هایی که منعقد می‌شد به ما تاکید می‌کردند که باید جوینت خارجی داشته باشید که من سوالم اینجاست که کدام شرکت خارجی لایسنس و گواهینامه خود را در اختیار ما قرار می‌دهد؟ اما اگر ما از طریق بومی‌سازی این ۱۰ گروه کالایی را تولید می‌کردیم هم گواهینامه و هم لایسنسش در اختیار خودمان بود.

وی ادامه داد: ما مشکلات بسیاری با بخش دولتی داریم، اما موضوع بر این است که حل این مشکلات نیازمند تعامل دوجانبه است.

وی گفت: موضوع مهم دیگر که باید به آن پرداخته شود تاخیر در پرداخت‌ها است به طوری که معمولا پرداختی‌ها از سوی کارفرما ۶ ماه زمان می‌برد، ولی ما قرارداد‌های دیگری داریم که باید پول آن را نقدا بپردازیم به همین دلیل انتظار داریم دولت با ما همکاری بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنعت نفت اخبار اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۹۰۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی

محسن خجسته‌مهر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی گفت: با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری، در این حوزه امروز یکی از رویدادهای مهم اقتصادی صنعت نفت با مشارکت مردم را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: برای تحقق برنامه‌های تولیدی باید سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم انجام دهیم که در دولت سیزدهم این کار زیربنایی در حال انجام است.

خجسته مهر گفت: پیش‌تر تنها شرکت‌های اکتشاف و تولید می‌توانستند در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنند، اما با ابتکار وزیر نفت و هماهنگی لازم با دولت قرار شد پتروشیمی‌ها نیز در بالادست صنعت نفت حضور یابند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خاطر نشان کرد: قرارداد توسعه میدان مشترک آزادگان به ارزش ۱۱ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار و دیگر میدان‌ها در مجموع به ارزش ۱۳ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار با حضور بانک‌ها به امضا رسید و به‌تازگی با امضای قرارداد فشارافزایی، وزارت نفت نشان داد که می‌تواند کارهای بی‌نظیری در این صنعت انجام دهد.

خجسته‌مهر با تأکید بر اینکه با نهایی و اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌های امروز بیش از ۱۶ مخزن گازی کشور توسعه می‌یابد، گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۱۲۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید در چهار استان نفت و گازخیز کشور اضافه می‌شود.

وی سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در بخش بالادستی صنعت نفت را قراردادی برد - برد برای شرکت ملی نفت ایران و آن‌ها دانست و گفت: مردم به‌عنوان سرمایه‌گذاران اصلی پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌ها با این تفاهم‌نامه‌ها در طرح‌های بالادستی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سالانه به‌طور میانگین یک میلیارد ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است، درحالی‌که در ۲.۵ سال عمر دولت سیزدهم این رقم به سالانه ۶ میلیارد ۳۰۰ میلیون دلار رسیده و درمجموع ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده که بخش قابل‌توجهی از این سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • ۵۰ هنرجوی مهابادی در دوره‌های فیلم‌سازی شرکت کردند
  • برنامه ریزی برای توسعه ۵ میدان نفتی
  • مشعل المپیک در فرانسه تحریم شد
  • مشعل المپیک درفرانسه تحریم شد
  • هم‌میهن آمریکا و انتساب رکورد تورمی روحانی به رئیسی!
  • حمایت انجمن‌های تخصصی از کنگره کنسرژنومیکس
  • املاک مازاد دستگاه‌ها باید شناسایی و معرفی شوند
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • ۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی/ فاز ۱۴ پارس جنوبی تماماً ایرانی است
  • ضرورت خرید تضمینی ۲ میلیون راس دام مازاد از دامداران