Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@23:13:27 GMT

استاد دانشگاه: اسلام سیاسی در شکل قانون دوام می آورد

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۹۱۳۸۲

استاد دانشگاه: اسلام سیاسی در شکل قانون دوام می آورد

تهران-ایرنا- استاد علوم سیاسی دانشگاه شاهد گفت: قانون مدنی با قدمت یکصدساله ایران را فقهایی تدوین کردند که هم اکنون نیستند، اما این قانون همچنان باقی است. راه صحیح برای ماندگاری اسلام سیاسی هم جز این نهاد نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، علی مرشدی زاده دانشیار علوم سیاسی و مطالعات انقلاب اسلامی دانشگاه شاهد عصر یکشنبه در نشست آینده پژوهی صلح در جهان اسلام در همایش بین المللی جهان اسلام در افق 1414 در دانشگاه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به ارایه سخن پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عنوان ارایه او «اسلام سیاسی، نهادگرایی و آینده جهان اسلام» بود.

مرشدی زاده درابتدای سخنان خود ضمن تعریف اسلام سیاسی گفت: منظور از اسلام سیاسی یا اسلام گرایی نوعی نظریه یا جنبش سیاسی اجتماعی یا نوعی حکومت است که از اوایل قرن بیستم به دنبال فروپاشی خلافت عثمانی مطرح گردید.

وی افزود: از مبدعان این نظریه «محمد رشید رضا نواندیش » مصری و مدعی نوعی از حکومت با استفاده از مبانی مدرن بود که محتوای دینی دارد و بر اساس شریعت اداره می گردد. در عالم تشیع هم پس از تشکیل حکومت صفویه حرکت به سمت درک جدیدی از رابطه بین مذهب تشیع و حکومت آغاز شد. این در آثار فقهایی چون ملا احمد نراقی و صاحب جواهر قابل مشاهده است.

مرشدی زاده افزود: این جریان در عالم تشیع تا ابتدای قرن بیستم و با وقوع انقلاب اسلامی ایران در قالب نظریه ولایت فقیه دنبال شد. در این نظریه نسبت حکومت با دین مبتنی بر مناسبات مرجعیت با نظام مدرن تعریف شد که در آن شخص محور بودن این نظریه برجسته بود.

دانشیار علوم سیاسی دانشگاه شاهد افزود: هنگام سخن گفتن از اسلام سیاسی ما به یک سنخ آن نظر نداریم. اسلام سیاسی میتواند اَشکال مختلف اعم از ملایم تا رادیکال داشته باشد. اسلام سیاسی لیبرال، اسلام سیاسی فقاهتی، اسلام سیاسی سوسیالیستی از این جمله اند.

مرشدی زاده در بخش دیگری از سخنانش گفت: برای اسلام سیاسی ویژگی های مشترکی می توان برشمرد. اسلام سیاسی اولاً اعتقاد به ابعاد فراگیر دینی دارد. جدایی ناپذیری اسلام و سیاست، تشکیل دولت مدرن بر اساس اسلام و باور به عاملیت غرب در عقب ماندگی مسلمانان از دیگر ویژگی های آن است. همچنین اسلام سیاسی به طور کامل مدرنیزاسیون را رد نمی کند، بلکه مولفه جدایی دین از سیاست در آموزه های مدرن در تقابل با اصول اسلام سیاسی است.

« پرسشی که در این زمینه می بایست مطرح گردد، این است با توجه به تحولات امروز و احتمالات آینده، اسلام سیاسی به کدام سو خواهد رفت؟ اولین دیدگاه در این زمینه نظریه سکولاریسم است.این دیدگاه مبتنی نظریه ریٔالیسم سیاسی بیان می کند که سکولار شدن سرنوشت محتوم اسلام سیاسی است. چرا که وجه اصلی سیاست بر قدرت بنا شده است و قدرت هم تمایل به سلطه دارد. در همراهی دین و قدرت، قدرت نهایتا دین را به استخدام و تابعیت خود در می آورد و از آن جز پوستینی باقی نمی گذارد. چارلز تیلور در کتاب عصر سکولار خود در تبیین سکولاریسم معاصر و سعید حجاریان در کتاب از شاهد قدسی تا شاهد بازاری به نحوی مدافع این دیدگاه هستند.»

پژوهشگر علوم سیاسی در بیان دیدگاه ها ادامه داد: دیدگاه دوم درون گفتمانی اسلام سیاسی است. این دیدگاه مدعی است که اسلام و سیاست قابل جمع هستند و همدیگر را تقویت می کنند. در نقد این دیدگاه بیان می شود که این نظر گرفتار آرزواندیشی است و منطق قدرت را وقعی نمی نهد. دیدگاه سوم متأثر از کتاب آینده اسلام اسپوزیتو است که اخیرا به فارسی ترجمه شده است. این دیدگاه بیان می کند که نسل جدیدی از نواندیشان دینی در مراکز بیرون دینی حوزه ها باعث می شود که اسلام سنتی جای خود را به اسلام مدرن بدهد. در نقد این دیدگاه هم بیان می شود که اولا تغییرات عمیق در جامعه دینی مستلزم تغییر نهاد سنتی دین یعنی حوزه های تعلیم و تبلیغ دینی است و دوماً نواندیشی دینی هم بیرون از منطق و لوازم قدرت نیست.

مرشدی زاده در بخش پایانی ارایه خود در این نشست گفت: دیدگاه چهارم و پایانی متعلق به نهادگرایانی چون داگلاس نورت است. این دیدگاه معتقد است که تحولات در جامعه تابع نهادهاست. اسلام سیاسی احتمال دارد که به سکولاریسم برسد. راه باقی ماندنش اما تبدیل شدن به نهاد است. از نظر من بهترین نوع این نهاد هم حضور در قانون و نهاد قانونگذاری است. به نظر من اگر اسلام سیاسی قراراست دوام بیاورد باید به صورت قانون باقی بماند.
**9222**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي جهان اسلام اسلام سياسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۹۱۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان جنوبی آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی است

رئیس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: ستاد انتخابات استان آمادگی لازم برای برگزاری انتخابات باشکوه، سالم، امن و رقابتی را در بیست‌ویکم اردیبهشت دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، سید محمدرضا طالبی _دوشنبه، هفدهم اردیبهشت _در ستاد انتخابات خراسان جنوبی که با حضور رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان برگزار ش د، اظهار کرد: مشارکت در مرحله دوم انتخابات مانند مرحله اول برای ما خیلی مهم است.

وی افزود: در زمینه تأمین و اجرای زیرساخت‌های ارتباطی در سطح استان به ویژه در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف مشکلی نداریم.

معاون سیاسی استاندار خراسان جنوبی گفت: در فصل بهار جمعیت زیادی در پایان هفته به مناطق روستایی می‌روند که باید پیش‌بینی لازم برای تأمین پایدار آب در این مناطق انجام شود.

وی با اشاره به بارش‌های سیل‌آسا در هفته‌های اخیر و وقوع سیل در مناطق مختلف استان عنوان کرد: باید همه ظرفیت‌ها برای بازگشایی جاده‌های مسدود بکار گرفته شود تا در زمینه اخذ رأی مردم دچار مشکل نشویم.

طالبی تصریح کرد: پذیرفتنی نیست که به دلیل مسدود بودن یا تخریب جاده‌ها نتوانیم رأی مردم را اخذ کنیم.

وی با بیان اینکه پایداری شبکه برق استان در روز انتخابات بسیار مهم است، گفت: گروه‌های رفع اتفاقات شرکت توزیع نیروی برق آمادگی کامل را داشته باشند تا در صورت بروز حوادث احتمالی بتوانند سریع رفع مشکل کنند.

معاون سیاسی استاندار خراسان جنوبی گفت: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان نیز در صورت نیاز به تأمین سوخت، آمادگی لازم را برای سوخت‌رسانی و تأمین آن داشته باشد.

رئیس ستاد انتخابات استان گفت: مقام معظم رهبری در انتخابات ادوار مختلف تأکیدات فراوانی داشتند که این بیانات باید سرلوحه کار همه ما باشد و اگر کمترین کوتاهی در هر گوشه از کشور صورت بگیرد، آبروی کل نظام را به مخاطره می‌اندازد.

وی با اشاره به فضای رقابتی بین نامزدهای دور دوم انتخابات افزود: باید تلاش همه ما این باشد که بر محور و مدار قانون حرکت کنیم، یعنی قانون فصل الخطاب مجریان در برگزاری انتخابات باشد.

طالبی با تأکید بر اینکه عوامل اجرایی بر محور و مدار قانون حرکت کنند، تصریح کرد: اخلاق مداری و قانون مداری در برگزاری انتخابات سالم اهمیت مضاعف دارد.

وی عنوان کرد: دشمنان با امپراطوری رسانه‌ای خود بر انتخابات نظام تمرکز کرده‌اند که باید مراقبت‌های لازم را داشته باشیم تا نارسایی و قصور احتمالی به وجود نیاید و مورد بهره‌برداری دشمنان قرار گیرد.

معاون سیاسی استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه عوامل و هیئت اجرایی تعامل و همکاری خود را در بالاترین سطح با حوزه نظارت داشته باشند، گفت: در مرحله اول انتخابات و در مرحله دوم تا این لحظه همه افراد به وظایف خود به بهترین نحو عمل کرده‌اند.

وی عنوان کرد: اصل بی‌طرفی توسط عوامل اجرایی به عنوان یکی از اصول انتخابات است که همه ما باید خودمان را ملزم به رعایت این اصل بدانیم.

طالبی با بیان اینکه قانون جامع و کاملی در زمینه برگزاری انتخابات داریم که فصل الخطاب است، افزود: اخلاق مداری و قانون مداری در برگزاری انتخابات مانند گذشته در دستور کار باشد.

معاون سیاسی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه فرآیند رأی‌گیری رأس ساعت ۸ صبح در شعب اخذ رأی آغاز می‌شود، بیان کرد: عوامل شعب در شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف ۲ ساعت قبل در محل شعبه حاضر شوند و لوازم و پیش نیازها برای شروع رأی‌گیری را فراهم کنند.

کد خبر 751196

دیگر خبرها

  • خراسان جنوبی آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی است
  • علی مطهری: حاندان مطهری همه به یک گونه فکر می‌کنند
  • دانش‌بنیان‌ها برای توسعه قدرت فناورانه چه امکاناتی نیاز دارند؟
  • دیدگاه‌های انتخاباتی برخی کاندیداهای مجلس دوازدهم: مردم باید قوی شوند
  • برگزاری همایش حکمت مطهر با حضور نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا
  • امام صادق (ع) حافظ آثار رسول الله برای جهان اسلام بوده است
  • امام صادق(ع) نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پی‌ریخت
  • سه جریان مخالف استاد مطهری
  • حج، رزمایش قدرت اسلام در مقابل کفر جهانی است
  • تظاهرات دانشگاهی، مهم‌ترین عنصر تحلیل قدرت آمریکا