Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@18:53:44 GMT

خمره سفالی با ارزش تاریخی در شوش خوزستان کشف شد

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۹۲۵۳۸

خمره سفالی با ارزش تاریخی در شوش خوزستان کشف شد

دزفول - ایرنا - رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوش در استان خوزستان گفت: یک خمره سفالی با ارزش تاریخی از یک منزل مسکونی در شوش کشف و ضبط شد.

رضا چنانی یکشنبه شب در خصوص چگونگی کشف این شی تاریخی به خبرنگار ایرنا افزود: کشف این شی با ارزش تاریخی از سوی پایگاه حفاظت میراث فرهنگی و پایگاه میراث جهانی شوش پیگیری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از بررسی‎های اولیه و پس از مستندنگاری، تهیه عکس و تاریخ‎نگاری نسبی درخصوص این اثر، باتوجه به فرم ظرف و تزئینات موجود مشخص شد این شی متعلق به دوران اسلامی (قرن اولیه هجری) و دارای ارزش تاریخی، فرهنگی و مطالعاتی تشخیص داده شد.
وی با اشاره به ویژگی‎های این خمره سفالی عنوان کرد: شیء مذکور به رنگ نخودی روشن با پوشش گِلی رقیق با سه دسته‎بر روی گردن و دهانه و دارای تزئینات با نقش در قسمت گردن و شانه است.
چنانی اضافه کرد: نیمه پائینی ظرف نیز ساده و بدون تزئین و به احتمال زیاد کاربری این ظرف برای ذخیره آذوقه (مواد خوراکی یا مایعات) بوده است.
وی با بیان این‎که شی کشف شده سالم و دارای ایستایی کامل است افزود: ازتفاع این خمره 5/62 سانتیمتر، قطر کف 12 سانتیمتر، قطر شکم ظرف 36 سانتی‎متر، قطر گردن 24 سانتی‎متر و قطر لبه آن 19 سانتی‎متر می‎باشد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوش خاطرنشان کرد: باتوجه به اثر خاک حاصل از حفاری که روی دسته و بدنه این خمره وجود داشت، احتمال داده می شود که این خمره در جریان یک عملیات حفاری غیرمجاز از زیر خاک کشف شده است.
وی در پایان یادآور شد: در این خصوص پرونده قضائی تشکیل شده و موضوع درحال پیگیری است.
شوش با 2 اثر ثبت جهانی از معروف ترین شهرهای دنیای کهن است که زمانی پایتخت حکومت ایلام و پایتخت زمستانی پادشاهی هخامنشی بود.
زیگورات چغازنبیل که نخستین اثر باستانی ایران است که به ثبت جهانی رسیده در فاصله 40 کیلومتری جنوب شرقی شوش و 20 کیلومتری هفت تپه در شمال خوزستان واقع است.این سازه در سال 1979 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت.
محوطه باستانی شوش نیز به عنوان هجدهمین اثر جمهوری اسلامی ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.
شهر شوش در 100 کیلومتری اهواز مرکز استان خوزستان واقع است.
6068/7280

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي كشف شي تاريخي شوش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۹۲۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نطنز گفت: شب گذشته برای اولین بار گروه بین‌المللی ایسکارسا که یکی از تشکل‌های حرفه‌ای بین‌المللی مرمت بنا‌های تاریخی و سازه‌ای معماری محسوب می‌شود از مجموعه تاریخی مسجد جامع و بقعه شیخ عبدالصمد، بافت تاریخی اطراف مسجد جامع و آتشکده ساسانی نطنز بازدید کردند.
حسین یزدانمهر افزود: گروه بین المللی ایسکارسا در بحث مرمت آتشکده ساسانی قرار است در خصوص نحوه مرمت و ایجاد گنبد آتشکده اعلام نظر کنند.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نطنز با بیان اینکه در خصوص بقعه شیخ عبدالصمد قر ار است این گروه کار پژوهشی داشته باشند، گفت:: یکی از پیشنهاد‌های این گروه حفاظت از کتیبه منحصربه‌فرد به جای مانده در زیر گنبد بود، این کتیبه با قدمت بیش از هزار سال متعلق به اواخر قرن سوم دوره دیلمی و آل‌بویه (۳۸۹ ه. ق) است که خط کوفی تلفیق گچ و آجر آن در دهه‌های گذشته توسط مرحوم دکتر شیرازی معمار برجسته کشور نمایان شد و باید با بررسی بیشتر و اجرای عملیات ویژه از آن حفاظت شود که به‌زودی در دستور کار اداره کل استان قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: گروه بین المللی ایسکارسا زیر نظر سازمان یونسکو فعالیت داشته و به شکل ان جی او فعال هستند و مرت آثار تاریخی را بررسی کرده و به لحاظ فکری و پژوهشی میزان دقت مرمت‌های انجام شده و بررسی می‌کنند.
شهرستان ۴۷ هزار نفری نطنز در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

دیگر خبرها

  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک
  • ۳۲۰۰مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد