Web Analytics Made Easy - Statcounter

مصطفی اقلیما در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا در رابطه با وضعیت آمار رفتارهای خشونت آمیز در جامعه ایرانی نسبت به سال گذشته گفت: آمار رفتارهای خشونت آمیز روند صعودی داشته است. سال گذشته آمار به نسبت امسال کمتر بود اما به دلیل فشارهای اقتصادی و باقی ماندن مشکل بیکاری، روند افزایشی در برخوردها و رفتارهای همراه با خشونت در جامعه داشته‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه نزاع‌های خیابانی، طلاق‌های عاطفی، ورودی متخلفان به زندان و درگیری با مسئولان در دستگاه‌های اداری افزایش پیدا کرده گفت: زمانی می‌توانیم بگویم خشونت در جامعه رو به کاهش است که در زیرساخت‌ها، آرامش را به مردم انتقال دهیم.

اقلیما با اشاره به اتفاقات چند روز پیش در جریان بازی فوتبال تیم‌های پرسپولیس و سپاهان  بیان داشت:  اینکه بیان شود درگیری در استادیوم از سوی تماشاگران تنها نشات گرفته از ارق آنها به تیم مورد علاقه بوده است، سخنی بر پایه عمل و اصول روانشناسی نیست. رفتار خشونت آمیز از سوی هر قشر جامعه نشات گرفته از آسیب‌هایی است که در زندگی با آن درگیر هستند. هر چقدر وضعیت معیشت و رفاه در یک جامعه کاهش یابد در ادامه رفتارهای پر آسیب افزایش می‌یابد و برعکس رشد وضعیت معیشتی و رفاهی منجر به ایجاد جامعه‌ای آرام با رفتارهایی به دور از هیجان زدگی و خشن خواهد بود. آنچه ما در فضای استادیوم ورزشی میان طرفداران دو تیم شاهد بودیم نشانگر وجود آسیب‌های بسیاری در جامعه است؛ مردم برای تخلیه فشارهایی که در زندگی متحمل می‌شوند  از این روش‌های خشونت‌آمیز استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به تجربه میدانی و مشاهده و گفتگو با دانش آموزان مطرح کرد: گاهی در مراجعه به مدارس برای بررسی خشونت و مشکلات دانش آموزان متوجه می‌شویم بسیاری از کودکان از برخورد والدین رضایتمندی لازم را ندارند؛ وقتی قضیه را جویا می‌شدیم متوجه می‌شدیم که فرزند ادعا می‌کند، وقتی وارد خانه می‌شوم و به پدرم سلام می‌دهم به من فحش می‌دهد که این ناشی از فشارهای اقتصادی، مشکلات زندگی و خستگی کار است، این اتفاق شاید در ظاهر ساده به نظر برسد اما بر افکار و آرامش فرزند اثر مستقیم می‌گذارد که در آینده عواقب نامناسبی را در رفتارهای اجتماعی شکل می‌دهد.

اقلیما خشونت در جامعه نسبت به سال‌های قبل را  در خوشبینانه‌ترین حالت 40 درصد دانست و ادامه داد: بروز خشونت در افراد تنها بستگی به نوع تربیت و فضای خانه ندارد بلکه نوع اتفاقات محیط کار و جامعه بر افزایش خشونت فرد اثر مستقیم دارد. وقتی حقوق کارمند با افزایش قیمت‌ها ثابت مانده و کرایه خانه‌هایش عقب افتاده و شخص از پس مخارج  زندگی بر نمی‌آید، نباید توقع آرامش از مردم را داشته باشیم.

وی یکی از  افزایش تصادفات جاده‌ای و نزاع بین رانندگان را  تاثیر گرفته از نوسانات اقتصادی دانست و گفت: فرد در حالی که رانندگی می‌کند در ذهن خود به مشکلات زندگی‌اش فکر می‌کند و این منجر به کاهش تمرکز فرد و افزایش تصادفات می‌شود و در پی آن برخوردهای تند و خشن که به حتم اگر مشکلات اقتصادی و اجتماعی کمتر بود نوع برخورد مردم با اتفاقات، آرام‌تر و سنجیده‌تر شکل می گرفت.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در پایان نبودن فرد پاسخگو برای مشکلات مردم را هم جزو مهم‌ترین عوامل خشونت دانست و ادامه داد: مردم با دولت مشکلی نخواهند داشت تا زمانی که وضعیت زندگی مناسبی برای آنان مهیا شود، گلایه‌ها از زمانی آغاز می شود که وضعیت معیشت در مسیر بحران حرکت می‌کند. عدم امنیت شغلی، قیمت بازار نابسامان و مشکلاتی از این دست وقتی با عدم پاسخگویی مسئولان و ارائه ندادن راهکار مناسب روبه‌رو می‌شود؛ اعتراضات را شکل می‌دهد. روش آرام کردن جامعه در دستان مسئولان است و آن هم هیچ راهکاری نمی‌تواند باشد جز آرام کردن وضعیت اقتصادی و ایجاد رفاه اجتماعی که مهیا شدن این دو ایران را به جامعه عاری از خشونت اجتماعی می‌رساند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: انجمن علمی ایران جامعه خشونت مشکلات مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۹۳۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۶.۱ درصدی ورودی پرونده‌های سرقت مستوجب تعزیر به دادگستری

به گزارش خبرگزاری‬ مهر، ابوالفضل نیکوکار، ‬ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران گفت: امروزه به لحاظ پیچیدگی روابط اجتماعی و وجود رابطه اجتناب‌ناپذیر در زندگی شهروندان، سرقت نه تنها شخص مال‌باخته، بلکه به‌موازات آن امنیت جامعه را نیز متزلزل می‌کند و انگیزه کار و تلاش و سرمایه ‏گذاری را در بین مردم از بین می‌برد.

وی افزود: سرقت موجب افزایش هزینه‌های تولید می‏‌شود و بخش‌های زیادی از بیت‌المال و سایر امکانات کشور باید صرف پیشگیری از سرقت و مبارزه با تبهکاران و سارقان، اداره زندان‏‌ها، تأمین زندگی خانواده‌های زندانیان و … شود، که آثار زیان‌بار آن بر مصرف‌کننده‌ها و شهروندان تحمیل و اضطراب و نگرانی دامن‌گیر خانواده‌ها می‌‏شود و از لحاظ سیاسی، امنیت داخلی مخدوش شده و موجبات نارضایتی و اعتراض مردم را فراهم می‏‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران تصریح کرد: در راستای ارتقای هماهنگی بین دستگاه قضائی و نیروی انتظامی در پیشگیری از جرم به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران در پیگیری مصوبات جلساتی برگزار شده است که اقدامات صورت گرفته منجر به کاهش ۶.۱ درصدی ورودی پرونده‌های سرقت مستوجب تعزیر در شهر تهران شده است.

کد خبر 6089662

دیگر خبرها

  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • بیش از ۲۶ هزار شغل در استان بوشهر ایجاد شد+ تصویر
  • رشد ۴۲ درصدی بارش‌ها در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته
  • ببینید | افزایش خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان حامی فلسطین
  • کاهش ۶.۱ درصدی ورودی پرونده‌های سرقت مستوجب تعزیر به دادگستری
  • غیرت؛ دگرگونی عقلانی
  • افزایش ۲۶ درصدی بارش در اردستان نسبت به سال آبی جاری
  • کاشی، استاد دانشگاه: این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ این وضعیت همه را می ترساند/ جامعه دارد خودش را به نحو تازه ای، تعریف می کند/ ما در یک نقطه آغاز قرار داریم؛ این نقطه آغاز به مراتب رادیکال تر و مهم تر از عصر مشروطه است
  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • این که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد