Web Analytics Made Easy - Statcounter

دادرس با بیان اینکه مصرف بنزین کشور ۳ برابر میانگین جهانی است درباره دلیل افزایش مصرف گفت: اگر مصرف بنزین به همین شیوه ادامه یابد مجبور به واردات هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «اردشیر دادرس» شب گذشته (یکشنبه 8 اردیبهشت) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره قیمت حامل های انرژی و به ویژه بنزین با بیان اینکه مصرف بنزین کشور 3 برابر میانگین جهانی است درباره دلیل افزایش مصرف گفت: «ناوگان عمومی فرسوده و ناکامل، فاصله 12 کیلومتری جایگاه ها از هم و مصرف بالای خودروهای تولید داخل و قاچاق سوخت از جمله دلایل مصرف بالای سوخت در کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

 

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه به طور میانگین از هر هزار نفر ایرانی 200 نفر خودرو دارند، گفت: «این نسبت در اروپا 870 خودرو به ازای هزار نفر است و خودروهای داخلی ما در هر 100 کیلومتر بین 9 تا 10 لیتر مصرف می کنند در حالی که میانگین جهانی آن 5 لیتر است.»

 

وی با تاکید بر اینکه اگر مصرف بنزین به همین شیوه ادامه یابد مجبور به واردات هستیم، گفت: «تولید ما در حال حاضر سر به سر است از این رو با منطقی کردن قیمت و سهمیه بندی با جداسازی خودروهای عمومی و شخصی می توانیم مصرف بنزین را مدیریت کنیم.»

 

این کارشناس انرژی از مبارزه با قاچاق سوخت و کنترل آن و بهینه سازی مصرف بنزین و نوسازی و بهسازی و توسعه ناوگان عمومی و منطقی کردن قیمت به عنوان راهکارهای کنترل و مدیریت بنزین یاد کرد و گفت: «آژانس بین المللی انرژی برای قیمت گذاری سوخت سه شاخص دارد، یکی میزان عرضه و تقاضا که باید متناسب و منطقی باشد، دوم عرضه متناسب داخلی با قیمت صادراتی، و سوم که خیلی مهم است رعایت نسبت قیمت حامل های انرژی با یکدیگر است که ما هیچ کدام را نداریم و رعایت نمی کنیم.»

 

وی تاکید کرد: «باید زیرساخت ها در این زمینه اصلاح شود و کیفیت جایگاه های سوخت ارتقا یابد. باید جایگاه های بنزین نیز کارمزد مناسب داشته باشند و استفاده از سی ان جی بیشتر توسعه یابد که در کاهش مصرف بنزین بسیار مهم و موثر است.»

 

در بخش دیگری از این برنامه خبری «فریدون اسعدی»، کارشناس انرژی بر لزوم سهمیه بندی و منطقی کردن قیمت سوخت برای مدیریت و کاهش مصرف تاکید کرد و گفت: «خودروهای تولید داخل بسیار پر مصرف اند و باید در ساز و کار حمایت از صنعت تولید خودرو در کشور تجدید نظر اساسی و جدی شود.»

 

وی با تایید صحبت های دادرس درباره افزایش بیش از حد مصرف بنزین در کشور گفت: «ادامه این وضعیت مصرف به زودی ما را در همین سال 98 به وارد کننده بنزین تبدیل می کند. منطقی کردن قیمت سوخت یکی از عوامل تاثیر گذار بر مصرف سوخت است و بهبود کیفیت خودروها و نوسازی ناوگان عمومی نیز بر میزان مصرف سوخت تاثیر دارد.»

 

این کارشناس انرژی تصریح کرد: «استفاده از کارت سوخت، سهمیه بندی و منطقی کردن قیمت و جلوگیری از قاچاق و بهبود کیفیت خودروها برای کنترل مصرف بنزین لازم است.»

 

اسعدی خاطرنشان کرد: «اگر دولت سالانه همان 10 درصد را بر نرخ بنزین اضافه می کرد ما الان با این شکاف بزرگ و عمیق بین قیمت عرضه و قیمت واقعی نبودیم و افزایش قیمت حامل ها معضل نمی شد و شوکی به جامعه و اقتصاد وارد نمی کرد.»/

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: قم خبرگزاری شبستان استان بوشهر کانون های فرهنگی هنری مساجد شبستان سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران خسارت سیل رونق تولید سهمیه بندی بنزین بنزین سوخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۹۳۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارت سوخت در بازار سیاه

به گزارش همشهری آنلاین، اما صحبت‌های وزیر نفت مبنی بر اینکه به‌زودی سوخت‌گیری فقط با کارت سوخت شخصی انجام می‌شود و دیگر خبری از کارت سوخت آزاد در جایگاه‌ها نخواهد بود، باعث شد عده‌ای به فکر فروش کارت‌های سوخت به عده‌ای که سوخت‌گیری برایشان چالش خواهد شد، بیفتند.

اگر سری به سایت‌های فروش بزنید، آگهی‌های مختلفی را برای فروش کارت سوخت می‌بینید که قیمت‌های جالبی دارد، قیمت‌هایی که از یک‌میلیون‌ تا ۲۰ میلیون متغیر است. حتما می‌دانید که این روش‌ها کاملا غیرقانونی است و حتی ممکن است باعث شود افرادی کارت‌های سوخت را سرقت کرده و بفروشند و عده‌ای هم این کارت‌های سرقتی را بخرند و بعد توی دردسر بیفتند.

بیشتر بخوانید: حواس جمع به پمپ بنزین بروید کارت سوخت نوروز تامین شد

البته که وزیر نفت این را هم گفته که قرار است از روش‌های غیرقیمتی استفاده کرده تا مصرف سوخت را کنترل کنند و کارت سوخت‌های اضطراری به تعداد معدود در جایگاه‌های سوخت قرار می‌گیرد تا افرادی که کارت سوختشان نرسیده و مشکل دارند، استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم گفته که هیچ نگرانی بابت توزیع بنزین وجود ندارد و لازم نیست نگران باشید. با این حال توصیه ما به شما این است که از خرید کارت‌های سوخت خودداری کنید و تا جایی که امکان دارد کمتر از خودروی شخصی استفاده کنید تا سوخت کمتری مصرف شود و سهمیه کارت سوخت‌تان برایتان کافی باشد.

کد خبر 847582 برچسب‌ها سوخت - بنزین (کارت سوخت هوشمند) خبر مهم سوخت - بنزین وزارت نفت

دیگر خبرها

  • کارت سوخت در بازار سیاه
  • استفاده از خودروهای برقی، دوگانه سوز و هیبریدی راهکار برون رفت از بحران ناترازی بنزین 
  • تیغ شدت مصرف انرژی روی گلوی اقتصاد ایران
  • شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند
  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین
  • بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم
  • بریتانیا در یک قدمی شبکه برق بدون کربن