Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-02@00:29:54 GMT

ایران برای قرن ها پاسدار امنیت خلیج فارس بوده است

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۹۳۴۴۹

ایران برای قرن ها پاسدار امنیت خلیج فارس بوده است

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، اسحاق جهانگیری که به منظور سخنرانی در هفتمین نشست منطقه‌ ای مجمع جهانی سلامت به جزیره کیش سفر کرده است، در بدو ورود به این جزیره در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نشست مجمع جهانی سلامت فرصتی است که کشورهای شرکت کننده تجربیات موفق خود را با یکدیگر در میان بگذارند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از تجربه موفقی در زمینه سلامت برخوردار است، تصریح کرد: با اقدام های بسیار خوبی که پس از انقلاب اسلامی صورت گرفته، شاهد کاهش چشمگیر مرگ و میر مادران و کودکان و افزایش امید به زندگی هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



معاون اول رئیس جمهور همچنین از طرح تحول نظام سلامت به عنوان یکی از کارهای مهم بخش سلامت در دولت یازدهم و دوازدهم یاد کرد و گفت: این برنامه همچنان در دست اقدام قرار دارد و اثرات مثبتی در نظام سلامت کشور داشته است.

جهانگیری در ادامه به ظرفیت‌های گسترده مناطق آزاد کشور اشاره کرد و افزود: در مقطع فعلی بیشتر از مواقع دیگر به ظرفیت مناطق آزاد کشور نیاز داریم که بتواند در اقتصاد کشور به خصوص در بخش صادرات و واردات نقش آفرین باشد.

وی همچنین فشار آمریکا به ملت ایران از طریق تحریم های ظالمانه را اقدامی ضدانسانی، ضد حقوق بشر و تروریسم اقتصادی دانست و اظهار داشت: بر خلاف شعارهایی که می دهند که هدف از تحریم اعمال فشار بر دولت جمهوری اسلامی ایران است، این تحریم ها منجر به فشار سنگینی بر ملت ایران شده و زندگی مردم با مشکل مواجه شده است.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: این فشارها تامین دارو و واردات نیازهای پزشکی را نیز با مشکل مواجه کرده که این مشکلات از سوی آمریکا ایجاد شده است.

جهانگیری در ادامه خلیج فارس را منطقه ای استراتژیک و راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران توصیف و خاطرنشان کرد: همواره از امنیت و صلح و کشتیرانی آزاد در خلیج فارس دفاع و حراست کرده ایم و جمهوری اسلامی به این حفاظت و حراست پایبند است.

وی ادامه داد: همه اقداماتی که کشورها برای پایداری صلح انجام می دهند در راستای منافع ملی این کشورهاست. خط قرمز ما مانند هر کشوری این است که اگر اقدامی در تضاد با منافع ملی ایران انجام شود، ایران نیز برای دفاع از امنیت ملی خود هر اقدامی که لازم باشد، انجام می دهد البته ایران در قرن ها و سال های گذشته پاسدار امنیت خلیج فارس بوده و امروز نیز جمهوری اسلامی به عنوان بزرگترین کشور در این آبراه بین المللی پاسدار امنیت و صلح و ثبات در منطقه است.

هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت امروز دوشنبه با سخنرانی معاون اول رئیس جمهوری درباره ظرفیت های نظام سلامت ایران و برنامه های دولت برای ارتقای جایگاه سلامت کشور آغاز خواهد شد.

برگزاری نشستی با حضور مدیران مناطق آزاد کشور و تبیین برنامه ها و رویکردهای دولت برای استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت مناطق آزاد در جهت توسعه اقتصادی و مقابله با تحریم ها، از دیگر برنامه های جهانگیری در این سفر خواهد بود.

هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت، برای نخستین بار در منطقه غرب آسیا با میزبانی مشترک دانشگاه علوم پزشکی تهران و سازمان منطقه آزاد کیش در این جزیره برگزار می شود.

در این نشست 2روزه، 181سخنرانی از سوی وزیران، مسئولان، اساتید علمی ایران و 40 کشور دنیا در قالب چهار planery (نشست جامع) و 30 پنل، در پنج گروه شش ‌تایی انجام می شود.

سلامت در جهان درحال گذار، توسعه پایدار سلامت، بیماری‌های غیرواگیر و سلامت روان، سلامت در شرایط نا ایمن و بحرانی و بهداشت محیط و آموزش سلامت و نقش فناوری در سلامت، 6 محور اصلی این برنامه است.

نشست منطقه ‌ای مجمع جهانی سلامت، نهم و دهم اردیبهشت (29 و 30 آوریل 2019) در جزیره کیش برگزار می ‌شود.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: طرح تحول نظام سلامت تحریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۹۳۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهبرد نیروهای مسلح تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر سرتیپ «محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مناسبت ۱۰ اردیبهشت «روز ملی خلیج فارس» پیامی صادر کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

دهم اردیبهشت‌ماه که در تقویم رسمی کشور به نام روز ملی خلیج فارس نامیده شده است؛ روزی است که یادآور حماسه ازخودگذشتگی ملت سرافراز ایران در موضوع بازپس گیری جزیره هرمز از نیروهای متجاوز پرتغالی است.

در تاریخ ایران زمین، روز ملی خلیج فارس در امتداد هویت تاریخی و تمدن دیرپای این سرزمین است؛ تمدنی که بر شالوده فرهنگ هنر و پایداری بنیان نهاده شده تا خلیج نیلگون همیشه فارس، از زمره مستحکم‌ترین اسناد حقوقی در جهان باشد.

این روز که مقارن با اخراج استعمارگران از منطقه است، بیانگر واقعیت‌ها، اسناد و مدارک تاریخی، سیاسی، جغرافیایی، باستان‌شناسی و مردم‌شناسی منطقه حیاتی و راهبردی خلیج فارس است. در واقع خلیج فارس یک نام جاودانه و عمری شش هزار ساله به موازات هویت جغرافیایی ایران می‌باشد.

خلیج فارس این پهنه آبی تمدن‌ساز، به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در طول تاریخ و از هزاره‌های پیش از میلاد تاکنون، همواره در همه زبان‌ها و به طور مستمر نامی شناخته شده در کتاب‌ها، سفرنامه‌ها، اسناد، نقشه‌ها، پژوهش‌های تاریخی و اسناد بین‌المللی و زبان‌های مختلف با نام کهن خلیج فارس پیوسته مورد اشاره، تصریح و تأکید مورخان و پژوهشگران به ویژه در منابع معتبر عربی و اسلامی بوده است.

در واقع قدیمی‌ترین اسناد موجود درباره خلیج فارس به دوران یونان باستان برمی‌گردد و تا زمان حال تمام اسناد و نوشته‌های مورخان و جهانگردان در طول چند سال گذشته همواره از خلیج فارس به عنوان نامی که از ابتدا روی این آبراه مهم و بزرگ وجود داشته است؛ یاد کرده‌اند.

کرانه‌های این آب‌های نیلگون از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب متأثر از فرهنگ عمیق و اصیل ایرانی- اسلامی و متأثر از این سرزمین بزرگ و کهن است. در این میان وجه برجسته ارزشمند تنگه هرمز خلیج فارس، گویای زیست فرهنگی و هنرمندانه مردمان این دیار است که با قدرت راهبردی و اندیشه مرزداری عجین شده است تا جلوه‌های دیرپای تمدنی را باشکوه‌تر و نمونه‌های تازه‌تر آن را غنی‌تر به نمایش گذاشته و جهان عرضه کنند.

آب‌های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان در دهه‌های اخیر به ویژه در مقطع جنگ تحمیلی که تهدیدات گسترده جهان‌خواران و دست‌نشاندگان آن‌ها بر این منطقه متمرکز شده بود، شاهد مجاهدت‌ها و پایمردی‌های رزمندگان نیروهای مسلح در حفظ حراست از هویت و ماهیت تاریخی این آبراه حیاتی بوده و همسایگان جمهوری اسلامی ایران در این منطقه راهبردی نیز دلاورمردی و رشادت جوانان ایران در این زمینه را می‌ستایند.

ایران بزرگترین و مهم‌ترین کشوری به شمار می‌رود که همواره نقش مهمی را در تعاملات مناسبات منطقه و فرامنطقه‌ای به خصوص در منطقه خلیج فارس بر عهده داشته و اکنون نیز دارای جایگاه ویژه‌ای در منطقه غرب آسیا به ویژه در حوزه خلیج فارس است؛ بنابراین خلیج فارس در عرصه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی اهمیت وافری برای ایران دارد و تصمیمات راهبردی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره با در نظر گرفتن جایگاه این منطقه اتخاذ و تدوین می‌شود که در این میان راهبرد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز و جغرافیای منطقه است.

کد خبر 6092126 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • پیام امیرعبداللهیان به مناسبت «روز ملی خلیج فارس»
  • بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در واقع تکریم هویت ملی ایرانیان است
  • وزیر امور خارجه: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تأمین می‌شود
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • پیام امیرعبداللهیان به همایش روز ملی خلیج فارس
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • راهبرد نیروهای مسلح تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است
  • تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن خلیج فارس محقق نمی‌شود
  • امنیت خوبی در منطقه خلیج فارس برقرار است