Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-26@12:16:23 GMT

چه زمانی برای انجام ماموگرافی زنان مناسب است؟

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۹۳۵۳۴

چه زمانی برای انجام ماموگرافی زنان مناسب است؟

به گزارش ایسکانیوز، دکتر معصومه گیتی استاد رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به برگزاری سی و پنجمین کنگره رادیولوژی ایران گفت: یکی از مباحثی که در این کنگره توسط اساتید و صاحبنظران برجسته مورد بحث‌و گفت‌و‌گو قرار گرفت، رادیولوژی بیماری‌های زنان به ویژه در حوزه پستان بود که مهمانان خارجی در قالب سخنرانی و کارگاه اطلاعات خود را در این زمینه ارائه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ۳ نشست مربوطه در این زمینه برگزار شد که شامل ۸ سخنرانی و ۱۰ کارگاه بود و جدیدترین دستاوردهای علمی در حوزه تصویربرداری بیماری‌های زنان ارائه شد.

سرپرست فلوشیپ رادیولوژی بیماری‌های زنان ادامه داد: همه زنان از سن ۲۰ سال به بالا در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار دارند البته شیوع این بیماری در زنان بالای ۵۰ سال بیشتر بوده و این افراد باید نسبت به علائم هشداری بسیار آگاه باشند.

گیتی گفت: طی سال‌های اخیر شیوع سرطان پستان افزایش یافته که یکی از دلایل آن تشخیص بیشتر بوده ولی به طور کلی این افزایش شیوع تنها مربوط به ایران نبوده و برای سایر کشورها نیز این چنین است.

وی با اشاره به اینکه تشخیص به موقع این بیماری در درمان موفقیت آمیز آن بسیار حائز اهمیت است، گفت: استفاده از روش‌های خودآزمایی در زنان می‌تواند در شناخت به موقع موثر واقع شود البته مراجعه به پزشکان و متخصصان زنان نیز در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

مسئول رادیولوژی بیماری‌های پستان در انجمن رادیولوژی ایران ادامه داد: ماموگرافی یکی از روش های تصویربرداری جهت تشخیص به موقع سرطان پستان در زنان است و همه افراد بالای ۵۰ سال لازم است که حداقل دو سال یک بار نسبت به این موضوع اقدام کنند.

وی گفت: افرادی که سن ۴۰ سال به بالا داشته و ریسک ابتلا به این بیماری در آنها زیاد است یا به عبارتی سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان دارند سالانه باید یکبار برای انجام ماموگرافی اقدام کنند البته استفاده از این روش در کنار این روش های دیگر همچون سونوگرافی و ام آر آی بسته به نظر پزشک توصیه می‌شود.

انتهای پیام/

20 / 20 دکتر معصومه گیتی استاد رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران زنان ماموگرافی زمان مناسب انجام ماموگرافی در زنان سی و پنجمین کنگره رادیولوژی ایران بیماری های زنان شیوع سرطان پستان در جهان

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: زنان ماموگرافی بیماری های زنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۹۳۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسگر تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، «طراحی و ساخت زیست حسگر الکتروشیمیایی جهت تشخیص زودهنگام میکروRNAهای دخیل در سرطان سینه در بستر میکروفلوئیدیک» عنوان رساله دکتری جلیل پرچکانی چوزکی از دانشگاه تربیت مدرس تهران، است.

پرچکانی چوزکی با مدرک دکتری بیوفیزیک از دانشگاه تربیت مدرس درباره این طرح توضیح داد: سرطان یکی از موضوعات حساس و مورد توجه است که یافتن راهی برای پیشگیری و تشخیص زود هنگام آن، همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: تشخیص دیرهنگام این بیماری، می‌تواند باعث گسترده شدن آن و آلوده کردن بافت‌های دیگر از طریق پدیده متاستاز شود که این موضوع از طریق خون یا لنف صورت می‌گیرد.هنگامی که متاستاز رخ دهد، درمان بسیار مشکل شده و در اصطلاح به آن سرطان بدخیم گفته می‌شود.

وی افزود: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت سرطان سینه به همراه سرطان ریه شایع‌ترین سرطان‌ها بین افراد هستند و سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان ایرانی نیز محسوب می‌شود.

این محقق و پژوهشگر دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: نکته مهم این است که سرطان سینه هم در زنان و هم در مردان دیده می‌شود، اما شیوع آن در زنان بسیار بیشتر از مردان است.

ور در پایان گفت: به طوری که از هر ۸ زن ۱ نفر در طول عمرش به سرطان سینه مبتلا می‌شود اما مردان تنها ۱ درصد کل موارد سرطان سینه را تشکیل می‌دهد.

وی تأکید کرد: متأسفانه هیچ نشانگر سرمی معتبر برای پیش‌آگاهی اولیه وجود ندارد که حساس و به‌اندازۀ کافی خاص باشد تا به‌طور معمول مورد استفاده قرار گیرد اما در این زمینه، میکروRNA به‌عنوان نشانگر پیش‌آگاهی اولیه در بیماری سرطان در جامعه علمی، مورد توجه قرار گرفته است.

پرچکانی چوزکی خاطرنشان کرد: در این تحقیق به دنبال طراحی و ساخت بیوسنسور الکتروشیمیایی جهت تشخیص زودهنگام میکروRNAهای دخیل در سرطان سینه در بستر میکروفلوئیدیک بودیم چرا که به کمک این سنسور می‌توان سرطان سینه را در مراحل ابتدایی و با سرعت بالا تشخیص داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کاهش هزینه‌های غربالگری سرطان پستان با دستگاه ایران‌ساخت
  • سندرم ناخن زرد چیست؟
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان غربی علیه بیماری زنگ زرد غلات سم پاشی شد
  • فصول مناسب برای سفر به مشهد چه زمانی است؟
  • حسگر تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟