Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
 
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کویت: قیمت نفت عادلانه است، مرکز آمار: نرخ تورم کل کشور به ۳۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶ درصد رسید، جهش دوباره شاخص کل بورس، سکه در محدوده ۵ میلیون معامله شد، دلار در صرافی‌های بانکی ۳۰۰ تومان گران شد، واردات سیمان به اقلیم کردستان عراق ممنوع است، رشد ۲۰۰ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های وارداتی در طول ۱۰ روز و افزایش ۲۰ درصدی قیمت بستنی را در بر دارد.

آغاز تاثیرات منفی تحریم نفتی ایران بر اقتصاد هند

اسپوتنیک نوشت: تصمیم آمریکا برای خاتمه دادن به معافیت‌های خریداران نفت از ایران، که قبلاً به چند کشور منتخب شامل هند، اعطا شده بود تأثیرات منفی خود بر اقتصاد هند را آغاز کرده است و این کشور شاهد افت ارزش روپیه تا نرخ ۷۰.۲۵ در برابر دلار بوده است. تحلیل‌گران رسانه‌ها مختلف معتقدند که جهش ۱۰ درصدی قیمت نفت (با قطع صادرات نفت ایران) می‌تواند تا ۰.۴ درصد کسری بودجه دولت هند را بدتر کند. به اعتقاد تحلیل‌گران، این در آینده می‌تواند منجر به سقوط ۳ تا ۴ درصدی روپیه شود. به این ترتیب تورم هم بالا خواهد رفت. مؤسسه بین‌المللی اعتبارسنجی کی‌.اِی‌.آر. ای در یک گزارش ارزیابی دقیق تأثیر عدم تمدید معافیت از تحریم‌های ایران از ۳ ماه می به بعد، می‌نویسد: از آنجایی که کسری تجاری و کسری بودجه هند تحت تأثیر بالا رفتن قیمت سوخت افزایش خواهد یافت، نرخ ارز این کشور اولین جایی است که در معرض آسیب قرار خواهد گرفت. بنابراین افزایش شدید قیمت‌های واردات، به نرخ روپیه فشار وارد خواهد کرد. در این گزارش آمده است با توجه به تقویت نرخ دلار، بالا ماندن مداوم قیمت نفت در محدوده ۷۰-۷۵ دلار، ظرف یک سال ۳ تا ۴ درصد از ارزش روپیه خواهد کاست.

کویت: قیمت نفت عادلانه است

رویترز: معاون وزیر نفت کویت گفت بازار نفت اکنون متوازن و قیمت‌ها عادلانه است. شیخ طلال ناصر الضبی الصباح به خبرنگاران گفت: «قیمت کنونی نفت حدود 74 دلار در هر بشکه عادلانه است...و کویت به سهمیه توافق شده در توافق کاهش تولید متعهد است.» و افزود: «قیمت نفت اکنون به علت تنش‌ها در لیبی، ونزوئلا و نیجریه، تحریم‌های علیه ایران و کاهش ذخایر نفت آمریکا تقویت شده است.»

مرکز آمار: نرخ تورم کل کشور به 30.6 درصد رسید

مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم کل کشور در فروردین ماه ١٣٩٨ به 30.6 درصد رسید. نرخ تورم کشور در دهک‌های مختلف هزینه‌ای بین ٢٩.٩ درصد برای دهک اول تا ٣٢.٧ درصد برای دهک دهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم 12 ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین 41.3 درصد برای دهک اول تا ٤٥.٩ درصد برای دهک دهم است. بر اساس این گزارش، فاصله تورمی دهک ها در فروردین به 2.8 درصد رسید که نسبت به ماه قبل 2 دهم درصد کاهش نشان می دهد.
دهک اول نشان دهنده کم مصرف ترین گروه جامعه و دهک دهم نشان دهنده پر مصرف ترین و مرفه ترین قشر است.

جهش دوباره شاخص کل بورس/ عبور نماگر از ۲۰۹ هزار واحد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز بکشنبه، با افزایش  ۳۹۵۶ واحدی معادل ۱.۹۳ درصد به رقم ۲۰۹ هزار و ۲۴۳ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۱۴۰ واحدی معادل ۱.۹۳ درصد به رقم ۳۰ هزار و ۳۰۳ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۷۱۸ واحدی معادل ۱.۷۲ رصد، عدد ۴۲ هزار و ۵۷۷ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۵۰۰ واحدی معادل ۱.۷۲ درصد به رقم ۲۹ هزار و ۶۶۶ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۴۳۸۲ واحد افزایش معادل ۱.۸۹ درصد را رقم زد و به سطح ۲۳۶ هزار و ۲۷۱ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با  ۳۴۰۱ واحد افزایش معادل ۲.۲۰ درصد به رقم ۱۵۷ هزار و ۶۵۰ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۵۵۹۰ واحد افزایش معادل ۱.۴۲ درصد همراه بود و عدد ۴۰۰ هزار و ۱۶۱ واحد را به نمایش گذاشت.

سکه در محدوده ۵ میلیون معامله شد

دیروز، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) که در ساعاتی از روز به رقم ۵,۰۳۵,۰۰۰ تومان رسیده بود، به نرخ ۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان بازگشت. قیمتی که در پایان معاملات روز شنبه نیز شاهد آن بودیم. همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم، به رقم ۴,۷۶۰,۰۰۰ تومان معامله شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز ۲,۷۷۰,۰۰۰ تومان قیمت گذاری شد. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی به رقم ۱,۸۰۰,۰۰۰ تومان رسید. هر سکه یک گرمی با افزایش ۵ هزار تومانی به رقم ۹۶۵ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به رقم ۴۴۸,۸۰۰ تومان بود. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است،  ۱،۹۴۵،۰۰۰ تومان بود. حباب سکه نیز با افزایش، به رقم ۵۹۰ هزار تومان رسید.

دلار در صرافی‌های بانکی ۳۰۰ تومان گران شد

در معاملات روز یکشنبه در صرافی‌های بانکی و مجاز، بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی، (نرخ‌های میانگین موزون سنا بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارزبر مبنای معاملات ثبت شده در " سامانه نظارت ارز (سنا) " توسط بانک‌ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است) هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۴۰۵۰ تومان خریداری شد و با افزایش ۳۰۰ تومانی نسبت به روز قبل، به نرخ ۱۴۱۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. یورو دیگر ارز پرطرفدار بازار، در صرافی‌های بانکی و مجاز، به قیمت ۱۵۸۵۰ تومان خریداری و با رشد ۱۵۰ تومانی نسبت به روز شنبه، به قیمت ۱۵۹۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو، فروخته شد.

قیمت برنج و شکر ستاد تنظیم بازار برای ماه مبارک رمضان

ستاد تنظیم بازار کشور کالاهای اساسی مشمول طرح ویژه توزیع در ماه مبارک رمضان را اعلام کرد.

با تصمیم اعضای ستاد تنظیم بازار مقرر شد با هدف تامین برنج مورد نیاز خانوار در کشور 30 هزار تن برنج با قیمت 7400 تومان عرضه شود و در صورت نیاز استانها، این میزان تا سقف 50 هزارتن با مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی افزایش یابد. همچنین 140 هزار تن با هدف تامین شکر مورد نیاز صنف، صنعت و خانوار توزیع می شود که 120 هزار تن از این محصول برای صنف و صنعت و 20 هزار تن برای مصرف خانوار خواهد بود که قیمت شکر توزیعی در این طرح 3 هزار و 400 تومان است. بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار، 30 هزار تن روغن نیز در این ماه با هدف تامین نیاز خانوار و صنف و صنعت توزیع خواهد شد. سهم خانوار از روغن توزیعی در این قالب 20 هزار تن و سهم صنف و صنعت 10 هزار تن خواهد بود. قیمت روغن برای صنف و صنعت توسط کارگروه تنظیم بازار مصوب خواهد شد و روغن خانوار نیز با قیمتی معادل 10 درصد کمتر از نرخ مصوب عرضه می شود. همچنین با هدف تنظیم بازار پروتئین مورد نیاز کشور گوشت مرغ گرم و منجمد و گوشت قرمز منجمد نیز توزیع خواهد شد. حجم گوشت مرغ گرم توزیعی در این ماه 15 هزار تن و حجم گوشت مرغ منجمد توزیعی 5 هزار تن است.

واردات سیمان به اقلیم کردستان عراق ممنوع است

وزارت دارایی اقلیم کردستان عراق در بیانیه ای واردات هر نوع سیمان به اقلیم کردستان عراق را ممنوع اعلام کرد. واردات سیمان به عراق بدلیل خودکفایی داخلی از مدت ها قبل ممنوع بوده است و بتازگی با اجرای قانون همسان سازی مقررات در کلیه گذرگاه های عراق، اقلیم کردستان عراق نیز شامل حال آن شد. در همین راستا وزارت دارایی اقلیم کردستان عراق با صدور بخشنامه ای خطاب به دروازه های مرزی واردات هر نوع سیمان را به اقلیم کردستان عراق ممنوع اعلام کرد. براساس دستور صادر شده از ابتدای ماه می سال 2019 میلادی واردات هر نوع سیمان عادی و بتن مسلح ممنوع خواهد بود. این در حالی است که علیرغم تولیدات داخلی در اقلیم کردستان عراق اما به گفته کارشناسان کارخانه های این منطقه فاقد توان تولید سیمان با مقاومت بالا می باشند. براساس آمار غیررسمی حجم مبادلات تجاری بین اقلیم کردستان عراق و ایران سالیانه بین 3 تا 6 میلیارد دلار می باشد. 

فشار ترامپ به ژاپنی‌ها برای تولید بیشتر خودرو در آمریکا

رویترز: در گزارشی که از سوی سفیر آمریکا در ژاپن در باره جزئیات دیدار دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن منتشر شده است، ترامپ ژاپنی‌ها را برای تولید خودروی بیشتر در داخل آمریکا تحت فشار قرار داده است. در دیدار سران دو کشور همچنین درباره برنامه خودروسازان ژاپنی در راستای سرمایه‌گذاری بیشتر در آمریکا گفت‌وگو شد. ویلیام هاگتی سفیر آمریکا در ژاپن گفت:‌ ما درباره لزوم انجام تحرکات بیشتر در این زمینه گفت‌وگو کردیم. اما من فکر می‌کنم که رئیس‌جمهور در این زمینه دیدگاه بسیار مثبتی دارند و در آینده شاهد اقدامات این چنینی هستیم. ترامپ در یک نشست انتخاباتی در ویسکانسین گفت که آبه گفته است که ژاپن 40 میلیارد دلار در صنعت خودروی آمریکا سرمایه‌گذاری خواهد کرد. البته ترامپ در سخنان خود درباره جزئیات زمانبندی این طرح چیزی نگفت. شرکت خودروسازی تویوتا که بزرگترین شرکت تولید خودرو در ژاپن محسوب می‌شود ماه گذشته اعلام کرد که تا سال 2022 حدود 13 میلیارد دلار در آمریکا سرمایه‌گذاری خواهد کرد. ترامپ خودروسازان ژاپنی را مجاب کرده است که اشتغال بیشتری در آمریکا ایجاد کنند و آنها را تهدید به اعمال تعرفه 25 درصدی بر واردات خودرو در صورت عدم اجرای این درخواست کرده‌ است.

رشد 200 میلیون تومانی قیمت خودروهای وارداتی در طول 10 روز

یکی از فروشندگان خودرو به تسنیم می گوید: رشد قیمت ها در خودروهای خارجی غیر قابل تصور است به نحوی که روزانه به صورت متوسط قیمت خودروهای خارجی 10 تا 20 میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند. البته فروشنده‌ای هم در بازار نیست و فقط هر  روز قیمت ها تغییر پیدا می‌کند. وی با بیان اینکه مشکلات ترخیص خودروها، سرنوشت نامعلوم واردات خودرو و افزایش قیمت ارز  را باید دلیل این مشکلات دانست، گفت: دولت هیچ تصمیم روشنی برای تعیین تکلیف واردات خودرو ندارد و همین بلاتکلیفی بازار این خودروها را آشفته تر از دیروز می‌کند. به عنوان نمونه در طول 10 روز گذشته سانتافه از  700 میلیون تومان به 900 میلیون تومان، توسان از 550 میلیون تومان به 750 میلیون تومان، اسپورتیج از 550 میلیون تومان به 800 میلیون تومان و النترا از 400 میلیون تومان به 530 میلیون تومان رسیده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو: بازار خودرو شرایط مناسبی ندارد؛ قیمت‌ها سلیقه‌ای است

سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو درباره بازار خودرو گفت: درحال حاضر بازار خودرو شرایط مناسبی ندارد و امیدواریم که وضع بازار روند بهتری به خود بگیرد. وی با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت خودرو در بازار سلیقه‌ای است اظهار کرد: در اسفند سال گذشته به علت افزایش عرضه، بازار خودور آرام بود، اما هم اکنون عرضه کاهش پیدا کرده  است. وی در تشریح قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی در بازار گفت: پژو ۲۰۶ تیپ ۵، ۱۱۲ میلیون تومان، سمند ال ایکس ۸۵ میلیون تومان، پراید ۱۱۱، ۵۱ میلیون تومان، پژو پارس ال ایکس کلاس ۱۵، ۱۲۰ میلیون تومان، ساندرو معمولی ۱۸۰ میلیون تومان، سراتو شرکت سایپا ۳۳۰ میلیون تومان است. موتمنی تصریح کرد: زمانی که تولید در بازار بیشتر شود به مراتب قیمت‌ها به تعادل خواهد رسید، در غیر اینصورت نمی‌توان انتظار داشت که بازار ثبات داشته باشد. به گفته این مقام مسئول، درحال حاضر در بازار خودرو، محدودیت عرضه وجود دارد و نتوانسته ایم نیاز روزانه بازار را تامین کنیم. /باشگاه خبرنگاران جوان

قیمت بستنی ۲۰ درصد افزایش یافت

اسکندر آزموده در خصوص افزایش قیمت بستنی بیان کرد: از ابتدای هفته جاری قیمت بستی افزایش ۲۰ درصدی داشته و تنها دلیل آن نیز افزایش قیمت مواد اولیه در بازار بوده است. وی در ادامه افزود: مواد اولیه ساخت بستنی و بسته بندی بیش از ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته، اما با توجه به این که بستنی یک کالای پر مصرف و مورد پسند ایرانیان است، تنها ۲۰ درصد افزایش قیمت داشتیم و از طرف اتحادیه به تمام فروشندگان ابلاغ شد که نسبت به قبل سود کمتر دریافت کنند تا نیاز مردم به بستنی برآورده شود. رئیس اتحادیه بستنی و آبمیوه در گفت وگو با میزان با بیان اینکه اتحادیه فقط وظیفه قیمت گذاری بر بستنی و آبمیوه را دارد خاطر نشان کرد: قیمت برخی آبمیوه ها یا خوراکی‌هایی مانند شیرپسته یا ویتامینه در برخی از مغازه‌ها متفاوت بوده و دلیل آن، این است که سایز لیوان و ظرف‌ها و همچنین کیفیت مواد استفاده شده در تولید آنها متفاوت است. آزموده در خصوص قیمت‌های جدید بستنی گفت: درحال حاضر قیمت بستنی سنتی سوپر ویژه مغزدار کیلویی ۳۰ هزار تومان، بستنی ویژه خامه دار زعفرانی کیلویی ۲۴ هزار تومان، بستنی سنتی ممتاز ۱۷ هزار تومان، بستنی سنتی ساده ۱۶ هزار تومان، بستنی میوه‌ای ویژه مغزدار ۳۰ هزار تومان، بستنی میوه‌ای اعلا و ممتاز کیلویی ۲۴ هزار تومان و فالوده شیرازی اعلا کیلویی ۱۵ هزار تومان است.

سامسونگ و ال‌جی برنامه‌ای برای خروج از ایران ندارند

مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی از ایران نمی‌روند، گفت: هم‌اکنون قطعات و مواد اولیه یخچال، فریزر و ماشین لباسشویی این شرکت‌ها بارگیری شده است. عباس هاشمی با اعلام این خبر اظهار کرد: خطوط تولید شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی (در ایران) هم‌اکنون فعال است و این دو شرکت برای خروج از ایران برنامه‌ای ندارند. وی با بیان اینکه تولید محصولات سامسونگ و ال‌جی در ایران ادامه دارد، افزود: معمولاً ماه فروردین و گاهاً تا نیمه اردیبهشت برنامه‌های آموزش، تعمیر و نگهداری خطوط در کارخانه‌های صنعتی انجام می‌شود. در حال حاضر تولید ادامه دارد و طبق روال همیشگی قطعات و مواد اولیه جدید در راه ایران است. مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی در ایران خط تولید دارند، تصریح کرد: در آغاز ورود این شرکت‌ها به ایران، توسط سرمایه‌گذار ایرانی برای آن‌ها خط تولید ایجاد شد. مواد اولیه وارد شده و محصولات این شرکت‌ها طبق استاندارد جهانی در ایران تولید می‌شوند. وی تاکید کرد: طبق جلساتی که با مدیران ارشد شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی داشتیم، دو طرف در خصوص شرکت دادن ساپلایرهای ایرانی (تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان قطعات) که برای رشد صنعت کشور بسیار مفید است، به نتایج مثبتی دست پیدا کردند.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحریم نفتی ایران اقتصاد هند قیمت دلار قیمت سکه بورس تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۹۳۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت سکه امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت امروز سکه توسط اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران، قیمت سکه را به شرح زیر اعلام کرد:

قیمت آنلاین سکه را در نشانی زیر مشاهده کنید:

https://www.estjt.ir/

کد خبر 746322

دیگر خبرها

  • قیمت سکه امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • قیمت طلا امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟
  • تشدید گشت‌های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • مدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود
  • قیمت سکه امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت جدید دام زنده؛ منتظر این تغییر در بازار گوشت باشید
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • تشدید گشت های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران