Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@07:05:26 GMT

فریادهای خاموش

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۹۴۰۱۳

فریادهای خاموش

به نظر می‌رسد که جامعه ما از «بی‌تفاوتی اجتماعی» رنج می‌برد. این امر می‌تواند یکی از پیامدهای این واقعیت باشد که مردم احساس می‌کنند «شنیده نمی‌شوند». وقتی در خبرها می‌خوانیم که 7میلیون از ایرانی‌‌ها، مهاجر هستند که درصد قابل توجهی از آنان بدون آنکه وضعیت مطلوبی در انتظارشان باشد مجبور به ترک وطن شده‌اند؛ این نکته به ذهن متبادر می‌شود که اگر در جامعه‌ای افراد احساس کنند دیده و شنیده می‌شوند آیا باز به هر قیمتی تن به فرار از جامعه خواهند داد؟ دکتر احمد بخارایی استاد جامعه‌شناسی

1.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اما چطور باید مردم را شنید؟ مردم چه زمانی و چطور احساس می‌کنند که دیده و شنیده می‌شوند؟ هر کس به نحوی «بودن» خود را اثبات می‌کند؛ در ابتدای رنسانس دکارت می‌گفت « فکر می‌کنم، پس هستم» به تعبیری، «بودن» را منوط و مشروط به «فکر کردن» می‌کرد که می‌تواند برای همه اعضای یک جامعه صادق باشد.

احساس «بودن» مساوی با احساس هویت کردن است. از این رو، افراد می‌کوشند تا از هر طریق ممکن «بودن» خود را ابراز کنند، یکی با جلب توجه کردن، یکی با حرف زدن و حتی فریاد زدن، برخی با ابراز نظر و در نهایت برخی با مشارکت کردن می‌کوشند تا «من هستم» خود را اثبات کنند.

2. «بودن اجتماعی» برای سطوح مختلف جامعه فرق می‌کند و ما با طیف گسترده‌ای از شنیده شدن که به احساس «بودن اجتماعی» ختم می‌شود، مواجه هستیم. به نظر می‌رسد که شنیده شدن در سه سطح خرد، میانه و کلان برای اعضای یک جامعه اتفاق می‌افتد.

 

---

سطح خرد آن جایی است که فرد، به خود آزادی داده و بر صورت خود نقاب نمی‌زند. طبیعتا این فرد می‌کوشد تا چهره و نظر واقعی‌اش دیده و شنیده شود.

سطح میانه، آنجایی است که افراد جامعه احساس می‌کنند که وقتی به یک سازمان وارد می‌شوند، به عنوان یک ارباب رجوع در جایگاه رفعی قرار دارند. شنیده شدن در این سطح به معنای داشتن برخوردی عدالت‌گونه با فرد در نسبت با دیگران است.

اما در سطح کلان، شنیده شدن به معنای «مشارکت» است؛ یعنی اگر مشارکت اعضای جامعه در سطح کلان، جدی گرفته شود (البته نه یک مشارکت صوری و فرمالیستی بلکه یک مشارکت جدی و مستمر) افراد طی آن احساس می‌کنند که شنیده شده‌اند.

3. به بیان دیگر، آن روی سکه شنیده شدن «آزادی» است چه در سطح کلان که یک نظام، آزادی را برای افراد تعریف کرده و اجرا کند و چه در سطح خرد که به فرد اجازه آزاد بودن بدهد.

اگر یک فرد در سطح خرد، خود را محدود کند، این برخورد معلول و پیامد سطح کلان است و علت این است که در جامعه در سطح کلان آن، «شنیده شدن» مورد انتظار اتفاق نیافتاده است. وقتی این شنیده نشدن در سطح کلان رخ می‌دهد، به تدریج این شنیده نشدن به سطح فردی نیز تسری پیدا می‌کند و طی آن افراد در سطح فردی هم نمی‌توانند به یک «صلح درونی» و «گفت‌وگو با خود» برسند و متعاقب آن هم «گفت‌وگوی اجتماعی» و «گفت‌وگوی ملی» هم دور از دسترس می‌شود. بنابراین، به نظر می‌رسد که شنیده شدن امری سیستماتیک است.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۹۴۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!

حق امتیاز و مالکیت باشگاه استقلال در حالی به صورت رسمی به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد که با توجه به تغییرات ساختاری در این باشگاه و احتمال قریب به یقین تغییرات مدیریتی تا پایان فصل، طبق شنیده‌ها حق امضای علی خطیر از وی گرفته شده تا از این پس او با مجوز هیات مدیره باشگاه و افراد ذی‌ربط بالادستی از هلدینگ خلیج فارس، پای اسناد و نقل و انتقالات مالی را به امضا برساند.

در این خصوص شنیده می‌شود برخی تلاش‌های پشت‌پرده برای تداوم حضور در استقلال توسط مدیریت فعلی آبی‌ها ادامه داشته، اما گویا مدیران هلدینگ خلیج فارس در عبور از خطیر به جمع‌بندی رسیده و فقط زمان اجرایی شدن این تغییرات تا حدودی نامشخص باقی مانده که بر اساس شنیده‌ها این امر احتمالا در پایان فصل محقق خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • جزئیات تکمیلی حادثه آتش‌سوزی در انبارهای شهرری اعلام شد
  • مهار آتش‌سوزی انبار در شهر ری/ از سرایت آتش جلوگیری شد
  • قاتل خاموش جان یک جوان را در بروجن گرفت
  • مرگ خاموش جوان بروجنی
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • آخرین وضعیت حل مشکل پله برقی‌های خاموش تهران/ ۶۰ یونیت تا ۳ ماه آینده نصب می‌شود
  • فریادهای خاموش: روایت‌های ناگفته از حمله به نورشمس | گزارش تصویری
  • حق امضا از خطیر گرفته شد؟!
  • خزعلی: صدای فلسطین نباید خاموش شود
  • بدرود ؛ محمد نوری