Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@04:59:13 GMT

انتقاد از طرح ساماندهی دکتری وزارت علوم

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۹۴۳۲۷

انتقاد از طرح ساماندهی دکتری وزارت علوم

محمد مهدی طهرانچی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره سیاست وزارت علوم مبنی بر ساماندهی پذیرش دانشجویان دکتری، گفت: به نظر می‌آید، این سیاست با اسناد بالادستی و حتی با برنامه ششم که در همین دولت تدوین شده، همخوانی ندارد.

وی افزود: کسی منکر کیفیت در دانشگاه نیست اما در حال حاضر شعار آقایان این است که ۱۳۰ هزار دانشجوی دکتری داریم که برای این تعداد، اشتغال وجود ندارد و با استناد به این موضوع، میگویند دکتری نگیرید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که در دنیا به دانشجویان دکتری و دوره دکتری اینگونه نگاه نمی‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اضافه کرد: در چرخه‌ای که اقتصاد آن ضعیف شده و اشتغال کاهش یافته، اگر جلوی ورودی را بگیریم، پس مساله جوانان چه می‌شود؟ آیا مسائل و مشکلاتی که کشور باید برای حل آن تلاش کند، کم شده است؟ آیا چالش‌هایی که باید توسط محققان تمام وقت مورد بررسی قرار گیرد و همچنین تربیت افسران علمی که باید هسته‌های اشتغال دانش بنیان را شکل دهند، کاهش یافته است؟

طهرانچی ادامه داد: در یک زمانی، دوره کارشناسی پایه گذاری شد، یعنی شغل و کاری وجود دارد و دانشگاه باید برای آن، کارشناس تربیت کند. بعد از گذر از این دوره، به دوره‌ای که باید پژوهشگر و فناور تربیت کنیم، رسیدیم و در حال حاضر می‌گوئیم باید نوآور تربیت شود. نوآوری یعنی خلق از عدم و کسانی باید تربیت شوند که مراتب پژوهشی را به عنوان پژوهشگر تمام وقت در یک دوره ۴ ساله زیر نظر استاد بگذرانند و در نهایت خلق از عدم کنند.

وی با بیان این مطلب که بسیاری از شغل‌های سنتی در حال از بین رفتن هستند و در مقابل خیلی از شغل‌ها در آستانه خلق شدن هستند، اظهار داشت: شغل‌های جدیدی که در حال بروز و ظهورند، دانش بنیان هستند و اگر قرار است جامعه و اقتصاد دانش بنیان باشد، باید نوآور داشته باشد. نوآور باید در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد تربیت شود و سرتیم این گروه باید جوانی باشد که پژوهش و فناوری در نوآوری بلد است. بنابرین اینکه گفته می‌شود برای دانشجویان دکتری کار نیست، یک نگاه سنتی است.

وی ادامه داد: این سوال مطرح است که مأموریت دانشگاه آموزشی چه بود؟ دانشگاهی که دانشجو در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس و دکتری برای شغل‌های مشخص آموزش می‌داد. جالب این است در دنیا شاخص رشد، تربیت، نگهداری و جذب برای یک فارغ التحصیل مهم است؛ شاخصی که ایران هر ساله در آن رتبه پایینی می‌آورد.

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه Science in generic indicator(شاخص عمومی علم) می‌گوید، امروز سرمایه شما در اقتصاد دانش بنیان، فارغ التحصیلان شما هستند، افزود: در حالی که اینها در اقتصاد فقط به دنبال این هستند که اشتغال دانشجویان دکتری در مقام هیأت علمی باشد. بله درست است برای این جایگاه شغل نیست؛ ولی اگر دانشجوی دکتری بخواهد برای اقتصاد دانش بنیان تربیت شود و اقتصاد دانش بنیان ما یک اقتصاد رشد یابنده باشد، مسلم است این تعداد دانشجوی دکتری بسیار کم است. ما مشکل نگاه داریم و دوستانی که به شدت انقباضی عمل می‌کنند، به نظر من از این بعد که آینده کشور باید در دست جوانان باشد، غفلت می‌کنند و در واقع جلوی رشد توسعه را می‌گیرند؛ چرا که امروز (Science in generic indicator )شاخص عمومی علم به دانشجویان دکتری می‌گوید؛ نیروی دانشی کار. مفهوم نیروی دانشی کار در اقتصاد دانش بنیان که در واقع فارغ التحصیلان دکتری هستند، چیزی است که دوستان از آن غفلت می‌کنند و صرفاً می‌خواهند با نگاه آموزشی به این موضوع می‌پردازد.

طهرانچی در پاسخ به این سوال که دانشگاه آزاد نسبت به دوره دکتری و دانشجویان آن چه رویه‌ای را در پیش گرفته، توضیح داد و گفت: سیاست‌های وزارت علوم بر دانشگاه آزاد نیز حاکم است و متأسفانه این سیاست کلان (ساماندهی پذیرش دانشجویان دکتری) را بدون توجه به استاد بالادستی و پیشرفت علمی کشور اعمال می‌کند. نگاه ما به دوره دکتری اینگونه نیست بلکه سیاست ما در قبال این دوره، تحولی است و معتقدیم کارکرد دوره دکتری باید تغییر کند که به سمت آن نیز حرکت می‌کنیم. به طوری که در همین مدت کوتاه بستر شبکه ای دانشگاه آزاد را برای تحقیقات فراهم کردیم.

رئیس دانشگاه آزاد در پایان گفت: در حال حاضر در دانشگاه آزاد بالغ بر ۱۰ هزار زمینه پژوهشی احصا شده که در هر کدام از این زمینه‌ها، می‌تواند ۱۰ رساله دکتری شکل بگیرد و این نیاز، چالش جدی کشور است که باید حل شود.

کد خبر 4603051

منبع: مهر

کلیدواژه: محمد مهدی طهرانچی دانشگاه آزاد اسلامی دوره دکتری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۹۴۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشریح ۵ گام ارتقای تعلیم و تربیت اجتماعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در دیدار با فرمانده انتظامی استان یزد، دانشگاه آزاد اسلامی یزد را یک خانواده ۲۲هزار نفری با بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ دانشجو، چهار هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز، یک‌هزار استاد و معلم و ۸۰۰ کارمند برشمرد و گفت: با انجام برنامه‌های فرهنگی در این دانشگاه، دانشجویان به ارزش‌های معنوی احترام می‌گذارند.

وی، ارتقای تعلیم و تربیت اجتماعی را شامل پنج گام اساسی برشمرد و عنوان کرد: گام نخست شامل تبیین عالمانه و حکیمانه است که دانشجو، استاد، خانواده و مدیران نظام باید آگاه شده و با فلسفه و اهداف این طرح آشنا شوند. در گام دوم، مشارکت هم‌افزای تمام بخش‌ها و نیرو‌ها در حوزه تعلیم وتربیت اجتماعی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد تبیین کرد: گام سوم شامل رصد و پایش مستمر است تا موانع برطرف شود. تعلیم و تربیت یک موضوع مقطعی و کوتاه مدت نیست. گام چهارم شامل مراقبت والدانه است، به این معنا که ما در حوزه تربیبت به یک نظام والدانه نیاز داریم. گام آخر شامل مواجه مقتدرانه با عوامل یا افرادی است که مانع از گسترش تربیت در بین دانشجویان می‌شوند.

دهقانی اشکذری ادامه داد: در اصل مواجه مقتدرانه ۲۰ درصد کل ساماندهی حجاب و عفاف را شامل می‌شود. این در حالی است که به علت نبود هم افزایی رسانه، سازمان‌ها و ارگان‌ها اکثریت کار بر روی دوش نیروی انتظامی است.
دکتر محمدرضا دهقانی اشکذری آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد را برای بهتر اجرا شدن این طرح و انجام وظیفه دینی و شرعی اعلام کرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: حضرت آقا در بیانات خود با اینکه موضوعات مهمی در امور بین الملل و تحولات پیچیده جهانی داشتیم، بحث حجاب را از مسئولین مطالبه کردند که نشان از مهم بودن آن است.

حجت‌الاسلام حسن زارع متذکر شد: دشمن در صحنه نظامی مایوس شده و تنها امیدش در جنگ نرم و ترکیبی است. ما باید توجه داشته باشیم کار فرهنگی، طولانی مدت و نامحسوس است و باید آن را جدی گرفت و در نهایت طبق فرمایش قرآن هدایت و پذیرفتن مبانی اسلام برای شخص نامعلوم و خداوند از سرانجام کار افراد آگاه است.

وی قانون را برای اجتماع لازم دانست و گفت: جوامع مختلف با مذاهب و آیین‌های گوناگون به قانون احترام گذاشته و به آن پایبند می‌باشند بنابراین حجاب از منظر قانونی برای کسانی که در جامعه اسلامی زندگی می‌کنند رعایت آن لازم و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود. اگر در انجام امر به معروف و نهی از منکر جدی بودیم معضلات اجتماعی به مراتب کاهش می‌یافت بنابراین کوتاهی پدران، مادران، معلمان و اساتید مشکل عدم رعایت حجاب در جوانان را به وجود آورده است و تنها راه حل این است که مردم وارد صحنه شوند و در رفع آن بکوشند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلانی استان یزد، نیروی انتظامی را از خود مردم و دارای روحیه معنوی و متفاوت از نظام شاهنشاهی دانست و گفت: ۴۵ سال از عمر انقلاب می‌گذرد و ما شاهدیم که نیروی انتظامی با همه مسئولیت‌های فراوانی که در حوزه امنیتی و اجتماعی داشته، اهتمام ویژه به مسائل فرهنگی جامعه نیز دارد.

فرمانده انتظامی استان یزد در این نشست گفت: طرح نور با هدف حفاظت از حریم عفاف و حجاب و ارزش‌های اصیل نظام اسلامی و برخورد قانونی با هنجارشکنانی که به حریم و حرمت ارزش‌های ایرانی و اسلامی مردم ایران تعدی می‌کنند، به اجرا گذاشته شده است.

سردار عباسعلی بهدانی‌فرد با تجلیل از دانشگاه آزاد اسلامی یزد به واسطه نداشتن موردی از دستگیری دانشجو در آشوب‌های سال قبل از همکاری و همراهی دانشگاهیان در اجرای موفق طرح نور قدردانی کرد.

وی ادامه داد: طرح نور از همان ابتدای اجرا با استقبال گسترده‌ای از سوی مردم متدین، شهیدپرور و ولایی استان همراه بوده است و در راستای اجرای طرح نور، مشکل خاصی تا این لحظه در سطح استان وجود نداشته است و تعداد انگشت‌شمار مورد کشف حجاب در سطح استان بوده که با تذکر و توجه ابتدایی پلیس برطرف شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۵۰ بهورز در سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد جذب می‌شوند
  • شکوفایی روح، ثمره تربیت معلمان است
  • جذب بیش از ۱۵۰ بهورز در مشهد؛ امسال
  • جذب بیش از 150 بهورز در مشهد ؛ امسال
  • چهل و ششمین دوره مسابقات ریاضی دانشجویی کشور در دانشگاه تبریز به کار خود پایان داد
  • انتخاب رشته بیش از ۸۹ هزار داوطلب آزمون دکتری
  • اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها محور اصلی تعلیم و تربیت اجتماعی هستند
  • دانشگاه آزاد خمینی‌شهر سهم بسزایی در تربیت روانشناس دارد
  • دانشگاه تهران رتبه اول همکاری‌های بین‌المللی را دارد
  • تشریح ۵ گام ارتقای تعلیم و تربیت اجتماعی