Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24 -بدنبال اظهارنظر حسین صفارهرندی علیه اصلاح طلبان،علی تاجرنیا از چهره های اصلاح طلب در گفت وگو با شرق به سخنان او پاسخ داد.

وی به خاطره‌ای اشاره کرد و گفت: «بعد از اتفاقات 88 بین شورای مرکزی جبهه مشارکت و آقای ناطق‌نوری جلسه‌ای برگزار شد. ناطق‌نوری گفت چرا شما همیشه یک‌جوری هستید. زمان امام ما بحث مولوی و ارشادی را مطرح می‌کردیم و شما می‌گفتید ولایت مطلقه فقیه، حالا که اصولگرایان می‌گویند ولایت مطلقه فقیه اما شما آن را مشروط می‌کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از دوستان به طنز گفت که شما بگویید الان کدام جریان جلوتر است؟  این خاطره را بیان کردم که این نکته را بگویم که یکی از مشکلات جناح راست سیاسی ایران این بوده که هیچ‌وقت شجاعت تغییر نداشته و اگر زمانی هم تغییر کرده، عمدتا یا به لحاظ زمانی دیرکرد داشته یا شیوه‌اش منسوخ‌شده بوده است.

وی افزود:از ابتدای انقلاب و زمان جنگ این نزاع بین دو جریان وجود داشت. حتی در جنگ هم تفکر خط‌امامی جدی‌تر در جنگ حاضر بود و جناح سنتی و محافظه‌کارتر در پشت جبهه بود. آنچه باعث شده جناح اصلاح‌طلب پیشروتر باشد این است که شجاعت اصلاح و تغییر داشته. این البته به این معنی نیست که نگرششان در اصول تغییر کرده، بلکه اگر اصلاح‌طلبان بر جمهوریت و رأی مردم و آزادی اندیشه و تفکر تأکید دارند و حتی به دنبال این هستند که در جامعه این ظرفیت ایجاد شود که همه تفکرات را بشنوند. این دقیقا همان حرف‌هایی است که در آستانه پیروزی انقلاب، رهبران انقلاب بارهاوبارها مطرح می‌کردند.

تاجرنیا گفت:من فکر می‌کنم پذیرش اینکه در مقاطعی تندروی‌هایی از سوی جریان‌های خط امام یا اصلاح‌طلبان وجود داشته، نه‌تنها نقطه‌ضعف نیست، بلکه نقطه قوت است. من اگر بخواهم از گذشته خودمان یک تحلیل تاریخی ارائه کنم باید بگویم که در مقطع دهه اول انقلاب بخشی از این روحیه انقلابی‌گری که شاید امروز مورد نقد است، بین مردم توجیه داشت و افکار عمومی با آن همراه بود. یادمان نرود حادثه تسخیر سفارت آمریکا که امروز شاید برخی ان‌قلت‌ها به آن وجود داشته باشد، اما در زمان خودش اقدامی بود که توسط مردم و حاکمیت پذیرفته شد؛ یعنی اگر مردم و حاکمیت با این اقدام دانشجویان همراه نمی‌شد، قطعا بدانید ماجرای تسخیر سفارت به شکست می‌انجامید؛ همان‌طور که یک‌بار قبلا این‌طور شده بود.

تاجرنیا اظهار داشت:اتفاقا در همان زمان جنگ رفتارهای جناح راست سنتی بود که از سوی امام و مردم نکوهش می‌شده و نقطه اوج آن چیزی بود که منجر به مجلس سوم شد. نکته بعدی که در رفتارهای اصلاح‌طلبان وجود دارد این است که آنها در مقایسه با اصولگرایان صادقانه‌تر رفتار می‌کنند. اگر زمانی به نتیجه‌ای رسیدند که برای ثبات جامعه یا دفاع از حقوق مردم نیازمند جامعه مدنی یا رجوع به افکار عمومی و دوری‌جستن از رفتارهای ماجراجویانه هستند، این را در عمل به معنی واقعی کلمه نشان دادند. اگر معتقد بودند انتخابات باید آزاد و بدون نظارت استصوابی باشد، در دوره دوم شورای شهر این را نشان دادند.

وی گفت:بیش از اینکه آقای صفارهرندی یا دیگر اصولگرایان بخواهند رفتار ما را نقد کنند باید ببینند برون‌ده رفتارهای راست سنتی یا جبهه انقلاب چقدر در جامعه اثر داشته و چقدر آن رفتار در اینکه مردم را به مجموعه نظام نزدیک یا دور کند مؤثر بوده است؟ باید به این سؤال جواب بدهند که امروز برایند تفکر افکار عمومی در یک انتخابات آزاد به نفع جریان اصلاح‌طلب است یا اصولگرا. مهم این است که در جامعه ایران زندگی می‌کنیم و باید خروجی رفتارمان رضایتمندی مردم باشد. اگر در انتخابات آزاد اصلاح‌طلبان افکار عمومی را به سمت خود جلب کنند، ولی نکوهش شوند، در واقع نکوهش آنها نکوهش مردم است و این خطایی است که جناح راست از ابتدای انقلاب داشته و تا همین الان هم به همین مسیر خودش ادامه می‌دهد.

منبع: خبرآنلاین

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۹۴۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست مخاطبان برای تولید نون‌ خ ۶

 نشست خبری نون خ، بهانه‌ای برای تعامل عوامل با مردم در بستر سامانه ۱۶۲ بود تا عوامل این مجموعه بدون واسطه با مخاطبان گفتگو کنند. نشستی که در نهایت به یک پرسش و پاسخ جامع با خبرنگاران ختم شد و با حضور مسعود کریمی مدیرگروه طنز سیما فیلم، مهدی فرجی تهیه کننده سریال نون خ و بازیگران این مجموعه از جمله صهبا شرافتی، کاظم نوربخش و ماشاءالله وروایی برگزار شد تا عوامل این مجموعه نمایشی بعد از شنیدن نظر بینندگان تلویزیون، بتوانند به گپ و گفتی با خبرنگاران بپردازند. 

مهدی فرجی تهیه کننده سریال نون خ در این نشست در پاسخ به پرسش جام جم درباره نکات مطرح شده از سوی مردم در سامانه ۱۶۲ گفت: بحث تولید فصل جدید، پرداختن به اقوام دیگر، جویا شدن از بازیگرانی که فصل ۵ نبودند، بیشترین نکات مطرح شده بود. به گزارش جام جم، درخواست تولید فصول جدید نون خ در استان‌های مختلف و پرسش از سرنوشت شخصیت‌های نون خ مثل روناک و بهنام از دیگر نکاتی بود که مخاطبان در تماس با عوامل نون خ مطرح کرده بودند. 

فرجی در این نشست با اشاره به مثبت بودن تجربه صحبت مستقیم با مردم در ۱۶۲ گفت: در این تماس‌ها از خانم مسن تا پسربچه ده ساله تماس داشتم. بیشتر این پیام‌ها درباره تشکر از نون خ بود. برخی موارد را هم بیان کردند که حتما از آن استفاده می‌کنیم. در مجموع حس اینکه مستقیم با مردم صحبت کنیم حس خوبی بود. همانطور که قبلا هم گفته شد، نون خ ۵ نسبت به فصل قبل با افزایش ۵ درصدی مخاطب همراه بود. از سازمان صدا و سیما تشکر می‌کنم که در این مدت همراهی کردند. از جمله اجازه دادند قومیت دیگری مثل بلوچ را هم به قصه وارد کنیم. در مجموع مسائل مذهبی و قومیتی دو حساسیتی است که سازمان دارد و شاید به همین خاطر هم هر تولیدکننده‌ای سراغ آن نمی‌رود. این همراهی سازمان باعث جذابیت مضاعف نون خ جدید شد. در یکی از تماس‌هایی که انجام شد، خانمی با گریه می‌گفت که اینطور روایت کولبر‌ها را نشدیده بود و نون خ او را با مشکلات این قشر آشنا کرده است. تصور بسیاری این است که پرداختن به قومیت‌ها کار سختی است و از همین منظر ترجیح می‌دهند وارد نشوند. اجازه داده شد در کنار طنز، نقدهایمان را هم مطرح کنیم. مردم در بازخوردهایشان می‌گفتند که در کنار کمدی بودن کار، احساس می‌کردند درد مردم هم مطرح شده است. 

فرجی با اشاره به آسیب دیدگی بسیاری از عوامل در طول ضبط سری پنجم نون خ، اینطور بیان کرد: در این فصل آسیب زیاد دیدیم و ۷ نفر از عوامل دست یا پایشان شکست. آقای آقاخانی هم سقوط کردند و کنار مهره‌های کمرشان ترک خورد و آسیب جزئی دیدند. ده روز تصویربرداری تعطیل شد و بعد کار را ادامه دادیم. الان حالشان خوب است. 

وی تاکید کرد: اینکه من گفتم خط قرمز سازمان مساله قومیت و مذهب است شاید از این منظر بوده که به دلیل حساسیت، کمتر سراغ آن می‌روند. از طرفی وقتی به قومیتی اشاره می‌کنیم حیف است که جذابیت هایش را بهط ور کامل نشان ندهیم. معتقدم کارگردانی خوب در کنار متن قوی، توانست کاری کند که مردم نون خ را دوست داشته باشند.

سازمان پای نون خ ایستاد 

این تهیه کننده در پاسخ به پرسشی در خصوص سفارشی بودن محتوای سریال نون خ، عنوان کرد: در مجموع همه کار‌هایی که برای سازمان ساخته می‌شود، چون کارفرما این سازمان است سفارشی محسوب می‌شود. اما در مورد نون خ باید این را بگویم که بعد از اینکه بحث فصل اول مطرح شد، آقای آقاخانی دغدغه‌های خودش را مطرح کرد تا چگونگی پرداختن به قوم کرد مشخص شود. در دیدار سال قبل رئیس سازمان صدا و سیما هم این مساله مطرح شد که نون خ هر سال با محوریت قوم کرد، به یک قومیت بپردازد. سازمان در این زمینه حمایت کرد. 

 وی ادامه داد: سعید آقاخانی دغدغه کل ایران را دارد. همه مان کار کرده‌ایم و خط قرمز‌ها و ممیزی‌های احتمالی تلویزیون را می‌دانیم و توانستیم آن را لحاظ کنیم. در عین حال باید از آقای جعفری جلوه تشکر کنم که به عنوان مشاور کنارمان بود. هنوز درباره صحبت از سری ۶ نون خ زود است. باید قدری صبر کرد. فعلا تصمیمی برای آن نداریم. 

 فرجی در پاسخ به پرسشی درباره واکنش مردم بلوچ به نمایش این قوم در قاب نون خ هم گفت: من در مورد گویش بلوچ هیچ نقدی ندیدم. شاید به این دلیل نقدی نشد که از خود مردم بلوچ برای بازیگران استفاده کردیم. در مورد عزیزان کرمانی هم سوءتفاهمی ایجاد شده بود که حل شد. البته این را بگویم که در کشور ما رایج است و کاری نمی‌توان کرد که همه خودمان را نماینده مردم می‌دانیم. وقتی فردی کاری را نمی‌پسندد، می‌گوید همه مردم دوست نداشته اند. من قبلا هم گفتم مسائلی که در نون خ ۵ مطرح کردیم ربطی به کرمان نداشت. ما تنها در یک موشن گرافی فلشی را به سمت کرمان نشان دادیم و شاید همین باعث سوء تفاهم شد. در اینستاگرام پیج‌های متعددی با محوریت نون خ شکل گرفت که تلاش کردم نظرات مردم در پست‌های مربوطه را بخوانم تا متوجه شدم گلایه‌ای وجود دارد یا خیر. در عین حال، شماره ام را به مدیران استان کرمان دادم تا اگر کسی نکته‌ای دارد مطرح کند. ما قصد اهانت به کسی را نداریم و تلاش مان این است ظرفیت‌های غنی کشورمان را مطرح کنیم. 

اصلاحیه‌های نون خ اندک بود

وی در خصوص بازخورد‌های مطرح شده به نون خ هم گفت: نمی‌گویم نقدی به ما وارد نیست، اما بیشتر کسانی که در ۱۶۲ صحبت کردیم طرفدار نون خ بودند که مدت‌ها پشت خط ماندند تا پاسخ شان را بدهیم. یک نکته شیرین هم از تماس‌های امروز وجود داشت که خانمی تماس گرفت و احساس کردم دختربچه کوچکی است و چند بار او را «دخترم» خطاب کردم. بعد متوجه شدم خانم ۵۰ ساله است! 

این تهیه کننده به همراهی رئیس سیمافیلم در پیش بردن نون خ ۵ اشاره کرد و در پاسخ به پرسش خبرنگار یکی از رسانه‌ها در خصوص ظرافت در بیان محتوای انتقادی گفت: من و آقای آقاخانی سال هاست کار می‌کنیم و با ممیزی‌ها آشنا هستیم. به هر حال اختلاف نظر طبیعی است. اصلاحیه داشتیم، اما آنقدری نبود که به کار آسیب بزند. در واقع از ممیزی بسیاری از سریال‌ها کمتر بود. 



 فرجی همچنین در خصوص شکایت یک خواننده به استفاده از موسیقی‌اش در نون خ ۵ عنوان کرد: شکایت آقای صفامنش، ربطی به آقای آقاخانی ندارد. در یک دوره‌ای در همین سریال از ترانه «شیرین شیرین» استفاده کردیم که خواننده‌اش تماس گرفت و تشکر کرد. ما استفاده کوتاهی از ترانه آقای صفامنش کردیم. تصور این که چنین شکایتی می‌شود را نداشتیم. البته نافی مالکیت ایشان نیستیم. اما فکر می‌کردیم آقای صفامنش از ما تشکر می‌کند. پخش این موسیقی در سکانس کولبر‌ها باعث معرفی آن ترانه شد. با این حال اگر راهی برای جبران باشد اقدام می‌کنم. در فصل‌های قبلی در خدمت ایشان بودیم. ایشان از خواننده‌های خوب کشور هستند.

ماشالله وروایی بازیگر نقش عمو کاووس هم در این نشست، گفت: امروز صدای مردم را شنیدیم و خیلی برایمان لذت بخش بود. همه با جان و دل کار کردیم. حتی خاطرم هست که بچه یکی از کولبر‌ها درباره پدرش با گریه حرف می‌زد و تلاش می‌کردیم برای ضبط سریال او را به وجد بیاوریم. ما از نزدیک دیدیم که چه مشکلاتی دارند. البته نمی‌خواهم اشاره کنم که کارگردان و تهیه کننده نون خ چه کار‌های عام المنفعه‌ای برای آن‌ها انجام دادند. در مجموع امروز از مردم شنیدیم که نون خ را دوست داشتند و می‌گفتند تلویزیون باید از این دست کار‌ها بسازد. این بازیگر درباره لهجه‌های مختلف کردی که در نون خ استفاده شده، به تسلط نویسنده و کارگردان اشاره کرد که تلاش شان باعث شده مطالب به درستی منتقل شود. 

بدون گواهینامه مینی بوس راندم!

 صهبا شرافتی بازیگر نقش روناک هم که در این جلسه حاضر بود، گفت: نون خ ۵ برای من چالش برانگیزتر و البته جذاب‌تر بود. من گواهینامه پایه ۲ نداشتم و عوامل جان شان را دست من سپردند که رانندگی مینی بوس را در دست داشتم. در کل نظر مخاطبان درباره نون خ مثبت بود و درخواست ساخت فصل‌های بعدی را داشتند. خانمی هم تماس گرفته بود می‌گفت نوزادی در راه دارم و خواهش می‌کرد فصل‌های بعدی ساخته شود تا کودکش به دنیا آمد بتواند آن را تماشا کند. 

کاظم نوربخش بازیگر نقش سلمان هم در ادامه با اشاره به تجربه جذاب صحبت‌هایی که با مخاطبان داشته، عنوان کرد: خوشحالم با همه هم وطنان صحبت کردم. برخی دوست داشتند نون خ به شهر‌های آن‌ها برود. خدارا شاکر هستم که خوب تمام شد و امیدوارم فصل بعدی را برای مخاطبان بسازیم. 

اراده سازمان تغییر کرده 

مسعود کریمی مدیرگروه طنز سیما فیلم هم در این نشست گفت: خوشحالم امسال برای اولین بار توفیق بود کنار عوامل نون خ باشم. سوژه امسال سوژه بسیار پرریسک و لب مرزی بود که باید ریسک کرده و با اعتماد انجامش می‌دادیم. مثلا وقتی بحث نماز و روزه و شخصیت مهیار مطرح شد، ابتدا گفتیم بهتر است این مساله مطرح نشود. اما بعد در اجرا دیدیم که چطور به درستی و ظرافت مطرح شد و حتی تاثیر در شخصیت مهیار داشت که جایی که از او می‌خواستند دروغ بگوید، می‌گفت روزه است و نمی‌تواند. دیالوگ‌های درست و به جایی از زبان کاراکتر‌های کولبر سریال مطرح شد که همگی با ظرافت مطرح شده بود. 

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که نسبت به ظرافت تولید محتوا در نون خ پرسیده و از آن با عنوان دور زدن ناظر پخش یاد کرده بود، اینطور بیان کرد: به نظرم اگر دیدمان را اصلاح کنیم بهتر است. این درست نیست که بگوییم ناظر پخش متوجه نشده. باید اینطور گفت که امسال سازمان صدا و سیما اراده متفاوتی نسبت به سال‌های قبل داشته تا محتوا‌های تازه‌ای ارائه کند. باید از این ارائه استقبال شود. کما اینکه مدت هاست برنامه جام جم در نقد خود سازمان روی آنتن رفته و فصل جدید آن هم به زودی پخش خواهد شد.

دیگر خبرها

  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • سوگواره شعر «صادقانه ها» در قم برگزار می‌شود
  • درخواست مخاطبان برای تولید نون‌ خ ۶
  • پایانی بر واکنش‌ها به جنجال نصیری نیست حمله تازه از یک اصلاح‌طلب
  • دغدغه رهبر انقلاب پیرامون فرزندآوری و ازدواج مجرّدان
  • بانوان هنرمند انقلاب اسلامی به منویات اخیر رهبر انقلاب پاسخ دادند
  • لرستان یکی از استان‌های امن در کشور به شمار می‌آید
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • حجاب و عفاف باید به رفتار عینی و عملی مردم تبدیل شود
  • رفتار پلیس با دانشجویان آمریکایی ادعای دروغین آزادی بیان در این کشور را نشان داد