Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@02:40:59 GMT

خدمات عادلانه سلامت مستلزم رعایت حقوق شهروندی است

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۹۴۷۳۵

خدمات عادلانه سلامت مستلزم رعایت حقوق شهروندی است

شهرکرد- ایرنا- کمبود نیروی متخصص در حوزه سلامت، برخورد قضایی با ناقضان حفظ حقوق شهروندی و ضعف قوانین زیست محیطی و بهداشت روانی در میزگرد تخصصی ایرنا شهرکرد با عنوان 'حقوق شهروندی، بهداشت و سلامت' مورد بررسی بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، سلامتی درست مانند حق حیات، حق هر انسان و از حقوق شهروندی است و کسی نمی تواند آن را از بشر سلب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


6 ماده از قانون اساسی مرتبط با سلامت و وزارت بهداشت به عنوان نخستین حق، حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی است و در منشور حقوق شهروندی نیز ۲۲ حق بر شهروندان مورد توجه واقع شده است.
براساس منشور حقوق شهروندی یکی از مولفه های مهم، حفظ حقوق عامه مردم و شهروندان است که فصل اول آن بر پایه سلامت، حیات و کیفیت زندگی بنا شده است.
16 ماده از منشور حقوق شهروندی به مسائل مربوط به حوزه سلامت، بهداشت و رفاه اجتماعی اختصاص داده شده است که در این منشور مواد یکم تا ششم با عنوان 'حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی' و مواد 85 تا 94 به ‌عنوان 'حق رفاه و تامین‌ اجتماعی' است.
در این منشور، علاوه بر قوانین بالادستی بر این سیاست‌ها نیز توجه شده است و مسائلی مانند 'تامین سلامت جسمی و روانی' ، 'حمایت اجتماعی' ، 'حق دسترسی به بهداشت عمومی' آورده شده است.
همچنین حق دسترسی به کالاهای سلامت محور، حمایت ویژه از مادران، حق دسترسی به رفاه اجتماعی در این منشور تاکید شده و از سویی حق زنان است که از تغذیه سالم در دوران بارداری، زایمان سالم، مراقبت‌های بهداشتی پس از زایمان، مرخصی زایمان و درمان بیماریهای شایع زنان بهره ‌مند شوند.
حق شهروندان است که از محیط زندگی عاری از آسیب‌های فردی و اجتماعی از جمله مواد ‌مخدر و روانگردان برخوردار باشند.
گروه های آسیب ‌پذیر و مددجویان از اقدامات موثر دولت در زمینه توانمندسازی، امید به زندگی و اعمال سیاست‌های تامینی برخوردار می‌شوند.
دولت از حقوق بیمه ‌شدگان حمایت می ‌کند و این حمایت شامل تضمین فضای رقابتی، نظارت بر فعالیت بیمه ‌گران و نهادهای بیمه‌ای، تنظیم روابط بیمه ‌گر و بیمه ‌گذار و بهبود سازوکارهای رسیدگی به دادخواهی بیمه ‌شدگان و سایر ذینفعان است.
به همین منظور میزگرد تخصصی 'حقوق شهروندی، بهداشت و سلامت' با هدف بررسی وضعیت سلامت و بهداشت استان با حضور سیدمحمد موسوی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، صفر فرامرزی مدیرکل بیمه سلامت، محمود جاوید مدیر درمان تامین اجتماعی، غلامرضا محمدی مدیرکل بیمه تامین اجتماعی، سید راشد جزایری رئیس مرکز بهداشت و شهرام مقدسی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

*** ضرورت توجه به حقوق شهروندی در حوزه بهداشت
رئیس مرکز بهداشت چهارمحال وبختیاری با اشاره به اینکه یکم تا هفتم اردیبهشت ماه به عنوان هفته سلامت نامگذاری شده است، گفت: سازمان جهانی بهداشت امسال شعار 'مراقبت اولیه، راهی به سوی پوشش همگانی سلامت ' را برای این هفته انتخاب کرده است.
سید راشد جزایری افزود: هدف نخست سازمان جهانی دسترسی به بهداشت، درمان و سلامت فردی و مراقبت های اولیه سطح به عنوان حقوق اساسی انسان هاست.
به گفته وی، مسئولیت تامین این اصل برعهده دولت ها و حکومت ها واگذار شده تا برای تحقق دسترسی آسان و یکسان عمومی مردم به بهداشت و درمان دولت، خدمات بهداشتی و درمانی اولیه را با کیفیت و ارزان در خدمت عموم قرار دهد.
وی با تاکید بر اینکه مردم باید در محل زندگی و کار خود دسترسی آسان به خدمات بهداشت و درمان داشته باشند، اظهار داشت: در جامعه بحث عادلانه بودن ارائه خدمات مد نظر است.
به گفته وی، هم اکنون نیمی از مردم جهان به خدمات بهداشت اولیه و 40 درصد به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و سالانه حدود 100 میلیون نفر در جهان به دلیل پرداخت هزینه سنگین خدمات بهداشتی و درمانی در زیر خط فقر قرار دارند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: برای دستیابی پوشش همگانی سلامت یک پایه و اساس نیاز است که این پایه و اساس همه را موظف به تامین و افزایش سطح سواد سلامت جامعه، آموزش خود مراقبتی ملزم می کند.
وی با تاکید بر اینکه آموزش رکن اساسی سلامت است، افزود: هم اکنون 99 درصد خدمات پایه و اصول اولیه بهداشت و درمان پس از گسترش شبکه های بهداشت و درمانی، خانه های بهداشت و پایگاه های سلامت در اقصی نقاط کشور محقق شده است.
جزایری از تشکیل پرونده الکترونیک و دریافت حداقل یکبار خدمت در این سامانه و سامانه سیب در استان و کشور خبر داد و گفت: 98 درصد مردم به این مراکز دسترسی دارند و در سامانه الکترونیک ثبت نام شده اند.
به گفته وی ، خدمات درمانی و بهداشتی در سه سطح ارائه می شود که 97 درصد از سطح یک این خدمات راضی هستند.
وی افزود: 93 درصد مردم به بیمه دسترسی دارند و در این استان با اجرای برنامه پزشک خانواده 72 درصد شهرهای زیر 20 هزار و تمام نقاط روستایی از بیمه سلامت برخوردارند.
جزایری افزود: با اجرای این طرح پرداختی از جیب مردم از 58 درصد ر سال 89 به 35 درصد در سال 95 و 30 درصد در سال گذشته رسیده است.
وی اظهار داشت: کاهش 10 درصدی پرداختی هزینه درمان از جیب مردم جزو برنامه ششم است که امیدواریم این امر مهم محقق شود.
جزایری، با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب ابلاغی مقام معظم رهبری افزود: 4 موضوع در سیستم سلامت ارتباط مستقیم با حقوق شهروندی دارد که عدالت در توسعه زیرساخت ها در تمام نقاط استان و اقتصاد مقاومتی است که در راستای اجرای این شعار بناست تمام تجهیزات، دارو، ملزومات و مواد بیولوژیکی مورد استفاده در حوزه درمان و بهداشت در داخل کشور تولید و استفاده شود.
وی گفت: سبک زندگی مردم موضوع بعدی است که درصدد هستیم تمام عوامل تهدید کننده سلامت مردم را شناسایی و به مردم آموزش داده شود.
رئیس مرکز بهداشت استان، به تغییر رویکرد بیماری ها از واگیر به غیر واگیر اشاره کرد و گفت: بیماری های مهم مانند دیابت و فشار خون و کم تحرکی از عوامل خطر است که باید با ورزش و تحرک این خطر کاهش می یابد.
به گفته وی، هم اکنون 60 درصد افراد بالای 18 سال چاقی و اضافه وزن دارند که باید در این حوزه در بحث امنیت غذایی و بهبود غذا و تغذیه کار شود و به مردم آموزش داده شود.
جزایری افزود: در بحث حقوق شهروندی در فصل اول این منشور حیات و سلامت و کیفیت زندگی تاکید شده است که در 5 ماده اول به گروه های هدف در بهداشت و درمان اشاره می شود.
رئیس مرکز بهداشت و درمان چهارمحال وبختیاری گفت: در این منشور آمده است که شهروندان از حقوق زندگی شایسته و لوازم ان از جمله آب آشامیدنی، غذای مناسب، ارتقاء سلامت، بهداشت محیط، درمان مناسب، دسترسی به دارو، تجیهزات، کالاها و خدمات پزشکی و درمانی مناسب با استاندارد ملی، شرایط محیط زیست سلام و مطلوب برخوردار باشند.
وی گفت: در این منشور آمده است برای زنان باید تمام تسهیلات بهداشتی و درمانی مناسب به خصوص مراقبت در دوران بارداری و بعد زایمان و سلامت کودکان زیر 5 سال مورد تاکید قرار گرفته است.
جزایری اظهار داشت: در حوزه سلامت مادران باردار و کودکان زیر یکسال میزان مرگ و میر کودکان و مادران به صفر نزدیک شده است.
وی با اشاره به ماده 5 این منشور که توجه به حقوق توانخواهان و سالمندان است ، افزود: با توجه به اینکه جمعیت کشور رو به سالمندی است، اجرای سیاست های جمعیتی در اولویت قرار دارد.

** کمبود نیروی متخصص مهمترین مشکل حوزه سلامت است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی تامین کننده نیروی مورد نیاز برای مراکز درمانی، دانشگاهی و مراکز درمانی تامین اجتماعی است، گفت: تامین نیروی مورد نیاز مراکز درمانی با اولویت مراکز درمانی دانشگاهی است.
جزایری اظهار داشت: در حوزه هایی که سیستم دانشگاهی با کمبود شدید پزشک از جمله کمبود نیروی رادیولوژیست و برخی تخصص ها در بیمارستان های دانشگاهی مواجه است تامین این نیروها برای مراکز تامین اجتماعی امکان پذیر نیست.
وی با اشاره به اینکه 23.6 درصد ایرانی ها حداقل دارای یک اختلال روانی هستند، افزود: به منظور مقابله و پیشگیری از این آسیب ها یک دبیرخانه در دانشگاه فعال شده است.
جزایری گفت: در راستای طرح تحول سلامت خدمات جامع سلامت در سطح ارائه مشاوره روان مستقر شده است که به ازای هر 40 هزار نفر به یک کارشناس روان مجوز داده شده است.
وی به اجرای ناموفق طرح پزشک خانواده در سطح یک اشاره کرد و افزود: در راستای اجرای این طرح رضایت مردم از پزشک و محقق شده و اشکال در سیستم بوده است که ابتدا باید این طرح باید در حوزه درمان اجرا می شد.

** پیشگامی تامین اجتماعی در ارائه خدمات اینترنتی
مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در استان نزدیک به 465 هزار بیمه شده زیرپوشش تامین اجتماعی قرار دارد.
دکتر محمود جاوید افزود: این سازمان با فعالیت 800 نفر پرسنل و یک بیمارستان و 5 مرکز درمانی در سطح استان به عنوان دومین ارائه دهنده خدمات درمانی به مردم است.
به گفته وی، به طور میانگین 2.5 میلیون نفر در سال و 10 هزار نفر در روز خدمات سرپایی ، حدود 15 هزار خدمت بستری در سال در بیمارستان تامین اجتماعی به صورت مستقیم و 50 هزار نفر به صورت خرید خدمت از این سازمان خدمات درمانی دریافت می کنند.
جاوید با اشاره به اهمیت حفظ حقوق شهروندی در مراکز درمانی و بیمارستان این سازمان گفت: نسخه الکترونیک از سال گذشته به صورت 100 درصد اجرایی شده و این استان رتبه برتر در سطح کشور را کسب کرده است.
به گفته وی، اجرای این طرح علاوه بر کاهش در مصرف کاغذ، در جمع آوری سوابق بیمار و حفظ محیط زیست و کاهش تداخلات دارویی و جلوگیری از اشتباه خواندن نسخ پزشکان تاثیر دارد.
وی به اجرای طرح تشکیل پرونده بیماران مزمن در استان اشاره کرد و گفت: تاکنون 17 هزار پرونده بیماران مزمن از جمله بیماران قلب و عروق، دیابت و فشار خون به شکل الکترونیکی تشکیل شده است.
جاوید، از راه اندازی سیستم ارجاع از سال گذشته در مدیریت درمان تامین اجتماعی خبر داد و گفت : با راه اندازی این سیستم بیمار از سطوح پایه که مراکز درمانی است به پزشک مراجعه و در صورت نیاز به سطوح بالاتر که پزشکان متخصص است ارجاع داده می شود.
مدیر درمان تامین اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: سال گذشته 22 هزار ارجاع در این سیتسم وجود داشت که این میزان 6 درصد مراجعان به مراکز درمانی بوده و هدف گذاری امسال 50 درصد است.
وی اظهار داشت: نوبت گیری اینترنتی، پیامکی و تلفنی و یا به وسیله اپلیکیشن و باجه های نوبت گیری از دیگر برنامه های این سازمان در راستای حفظ حقوق شهروندی است.
به گفته وی، در راستای تحقق حقوق شهروندی و به منظور تکریم بازنشستگان 10 درصد نوبت دهی ها برای افراد سالمندان و بیمارانی است که ناگهانی دچار مشکل شدند که خارج از نوبت و بدون نوبت دهی قبلی ویزیت می شوند.

**سیستم تامین اجتماعی دانش محور است
رئیس سابق سازمان نظام پزشکی چهارمحال وبختیاری با تاکید بر اینکه تحقق حقوق شهروندی در تامین اجتماعی پایه همه فعالیت هاست و سیستم سازمان تامین اجتماعی دانش محور است ، افزود: ارائه آموزش به روز و کارآمد به کارکنان و کادر پزشکی در دستور کار قرار دارد که سال گذشته 96 هزار ساعت آموزش ارائه شده است.
جاوید گفت: ارائه آموزش به مراجعان با برگزاری کلاس های برای بیماران مزمن و زنان باردار در سال گذشته اجرا شده است.
وی از راه اندازی یک فضای آموزشی در پلی کلینیک تامین اجتماعی برای نخستین مرکز آموزشی بیماران در استان خبر داد و گفت: سال گذشته 210 جلسه کلاس در این مرکز برگزار شد و پیش بینی می شود امسال نیز یک فضای آموزشی برای زنان باردار در پلی کلینیک راه اندازی شود.
به گفته وی، سال گذشته فیلم های آموزشی کوتاه در حوزه بیماری ها و نحوه مراقبت و درمان در استان تهیه و در فضای مجازی و مراکز درمانی تامین اجتماعی برای مردم پخش شد.

***تجیهزات تامین اجتماعی به روز است
مدیر درمان تامین اجتماعی چهارمحال وبختیاری، از به روز شدن تجهیزات مراکز درمانی تامین اجتماعی خبر داد و گفت: با راه اندازی آزمایشگاه تخصصی در پلی کلینیک تخصصی شهرکرد از ارجاع بیماران به مراکز خصوصی و دانشگاهی جلوگیری و رفت و آمد بیماران و بیمه شدگان نیز کاهش یافته است.
مدیر درمان تامین اجتماعی چهارمحال وبختیاری با اشاره به بروز رسانی تجیهزات و امکانات بیمارستانی و مراکز درمانی در بخش های مختلف افزود: این مراکز با کمبود پزشک متخصص و رادیولوژیست مواجه هستند.
جاوید اظهار داشت: ارائه خدمات رایگان با بهترین و به روزترین تجهیزات در مراکز درمان تامین اجتماعی استان در حال اجراست اما تامین پزشک و اعتماد سازی ارائه خدمات مطلوب در جامعه یک نیاز است.
وی به حذف خط کشی ها و جزیره ای عمل کردن در حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: به دلیل برخی تنگ نظری ها و جزیره ای عمل کردن در استان امکانات و تجهیزات به روز مراکز درمانی و بیمارستانی تامین اجتماعی به دلیل کمبود پزشک بی استفاده مانده است.
وی گفت: در بیمارستان تامین اجتماعی بیماران بستری به دلیل نبود پزشک رادیولوژیست و همچنین بیماران قلب به دلیل نبود پزشک متخصص باید به مراکز درمانی دانشگاهی ارجاع داده شوند، که این امر نقض حقوق شهروندی است.
جاوید افزود: متولی بهداشت درمان در کشور و استان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی است و سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک سازمان کمک دهنده در حوزه درمان است، تامین پزشک برای این سازمان برعهده دانشگاه علوم پزشکی است و گاهی به دلیل این کمبودها فعالیت تیم سلامت زیر سوال برده می شود.

** یک درصد شکایت های حوزه درمان مختص زیر میزی است
رئیس سابق سازمان نظام پزشکی استان گفت: تنها یک درصد از شکایت های حوزه درمان در استان در بخش های تامین اجتماعی و دانشگاهی به دریافت زیر میزی اختصاص دارد.
محمود جاوید با اشاره به اینکه نمی توان دریافت زیرمیزی توسط برخی پزشکان را انکار کرد، گفت: ناکافی بودن اطلاعات مردم در خصوص جرم بودن دریافت زیر میزی و یا دریافت زیر میزی توسط پزشک در استان های دیگر مانع از ثبت شکایت می شود.
مدیر درمان تامین اجتماعی چهارمحال وبختیاری گفت: نظارت خوبی بر دریافت زیرمیزی ها در استان انجام نشده و دریافت زیر میزی به نظام درمان بازگشته است.
وی با بیان اینکه اجرای طرح تحول سلامت با هزینه 5 برابری اجرا شده است تا زیرمیزی برداشته شود اما این امر محقق نشده است.
جاوید گفت: در برخی مواقع مشاهده می شود نه تنها زیرمیزی از بیمار دریافت می شود، بلکه بیمار را برای برخی عمل های جراحی توسط همان پزشک به استان های همجوار ارجاع می داده می شود.
وی با انتقاد از اینکه برخی عمل های جراحی باید در مراکز دانشگاهی انجام شود، گفت: برخی پزشکان این عمل ها را در مراکز بخش خصوصی و یا استان های همجوار انجام می دهند که تا بتوانند از مردم زیرمیزی و دریافتی بیشتر داشته باشند.
جاوید بر افزایش نظارت ها در بخش درمان در استانهای کشور تاکید کرد و گفت: نظارت و سختگیری ها در حوزه درمان و سلامت باید در همه کشور اجرا شود.
وی در ادامه از برخی کمبود و کاستی ها در مطب پزشکان از جمله کمبود صندلی در اتاق انتظالر و یا خراب و پاره بودن صندلی ها، بسته بودن درب دستشویی و آسانسور به بهانه خراب بودن انتقاد کرد و گفت : نبود این امکانات به عنوان ابتدایی ترین حقوق شهروندی است و اگر پزشکی در مراحل اولیه دریافت مجوز مطبش این امکانات را نداشته باشد مجوز فعالیت دریافت نخواهد کرد.
جاوید با تاکید بر اینکه ارائه خدمات درمانی باید براساس مشتری مداری باشد، اظهار داشت: فرهنگسازی برای دریافت و ارائه خدمات خوب در مراکز سطح یک تامین اجتماعی یکی از راههای سوق دادن جامعه به سمت دریافت خدمات در مراکز سطح یک است.
به گفته وی، دریافت خدمات این مراکز باید سمت افراد سوق داده شود که توان پرداخت از جیب برای درمان و استفاده از خدمات بخش خصوصی را ندارند.
وی گفت: در بخش تامین اجتماعی به منظور ارائه بیشتر و بهتر در دو سال گذشته 6 هزار و 150 متر مربع به فضای درمانی استان اضافه و نزدیک به 2 هزار متر مربع بازسازی شده است.
به گفته وی، امسال نیز نزدیک به 3 هزار متر مربع فضای موجود باسازی خواهد شد.
وی اظهار داشت: این بازسازی و تجهیزات در راستای ارائه خدمات بهینه و مدرن و به روز در مراکز دولتی است و در راستای تحقق حقوق شهروندی در بخش سلامت اجرایی شده است.

**ارجاع کاذب نشان دهنده ناکافی بودن نظارت است
متخصص علوم آزمایشگاهی چهارمحال و بختیاری با انتقاد از اینکه برخی بیماران از پزشکان درخواست انجام آزمایش ها، معاینات و خدمات پاراکلینیک دارند، اظهار داشت: در همه دنیا برای ارائه خدمات درمانی راهنمای بالینی وجود دارد که نشان می دهد باید از چه مسیری بیماران درمان و تشخیص بیماری داده شود.
به گفته وی، پزشکان نباید به سلیقه بیمار، خدمات ارائه دهند، بگونه ای که در برخی مواقع در کشور بیمار تعیین می کند که چه خدماتی می خواهد دریافت کند.
جاوید با تاکید بر اینکه تنها یک درصد شکایت های حوزه درمان مختص زیر میزی است، افزود: بیشتر از 6 درصد شکایت ها خاص بیمارانی است که پزشک خدماتی را که درخواست داشتند انجام نداده است.
وی به شفاف سازی و پاسخگویی شفاف به مردم و اجرای طرح نسخه الکترونیک در راستای شفاف سازی خدمات تاکید کرد و گفت: هم اکنون 100 درصد مراکز درمانی تامین اجتماعی و تعدادی از مراکز بخش خصوصی به صورت داوطلبانه این طرح را اجرایی کرده اند.
وی پیش بینی کرد؛ تا پایان سال تمام بخش خصوصی به خدمات الکترونیکی متصل شوند.
مدیر درمان تامین اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: ارجاع های کاذب یکی از مهمترین دغدغه های نظام سلامت است و باید برای رفع این معضل علاوه بر کمیت باید به سمت کیفیت خدمات برویم.
جاوید اظهار داشت: هم اکنون به دلیل بی اعتمادی مردم به نظام سلامت، بیماران در برخی مواقع برای تشخیص و درمان به پزشکان متعددی مراجعه می کنند که با اجرای صحیح سیستم ارجاع می توان از این امر جلوگیری کرد.

**تجلی حقوق شهروندی در خدمات بیمه سلامت
مدیرکل بیمه سلامت چهارمحال و بختیاری نیز یکی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید را طرح نظام سلامت عنوان کرد و گفت: یکی از رویکردهای اساسی بیمه سلامت حفظ حقوق شهروندی است که در دولت تدبیر و امید مورد تاکید قرار گرفته است.
صفر فرامرزی افزود: بیمه سلامت و اجرای طرح تحول نظام سلامت به عنوان یک بیمه کارآمد میزان پرداختی مردم در حوزه درمان را کاهش داده است.
وی گفت: از زمان اجرای طرح نظام تحول سلامت مشکلاتی در خصوص دریافت زیر میزی، بالابودن هزینه های درمان کمتر شد.
مدیرکل بیمه سلامت استان از افزایش ماندگاری پزشکان در روستاها و رفع کمبود امکانات و تجهیزات پزشکی در مناطق مختلف به عنوان مزیت های این طرح تاکید کرد و گفت: کاهش هزینه پرداختی از جیب مردم از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح بوده است.
فرامرزی گفت: هم اکنون نزدیک به 600 هزار نفر جمعیت استان زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارند.
وی گفت: در راستای حفظ حقوق شهروندی و حمایت از اقشار آسیب پذیر از جمله بیماران نیز با اجرای این طرح و همچین زیر پوشش قرار دادن خدمات درمانی این افراد زیرنظر بیمه مشکلات این قشر کاهش پیدا کرده است.
فرامرزی افزود: تاکنون یکهزار و 200 بیمار خاص زیرپوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه در استان 2 هزار و 600 بیماران خاص شناسایی و زیر پوشش بیمه های مختلف قرار دارند، افزود: 100 درصد هزینه های دارویی و بستری این بیماران از سوی بیمه تامین و 95 درصد هزینه های درمان سرپایی برعهده خود بیماران است.
مدیرکل بیمه سلامت چهارمحال وبختیاری از اجرای طرح بیمه سلامت برای درمان معتادان از سال 95 تاکنون خبر داد و گفت: در این مدت یکهزار و 400 معتاد با استفاده از بیمه سلامت تحت درمان قرار گرفتند.
فرامرزی از ادامه دار بودن خدمات رسانی به این قشر در سالجاری در صورت تامین اعتبار خبر داد و گفت: هم اکنون با 7 مرکز درمان معتادان قرار داد منعقد شده است.
وی گفت: در استان 54 دفتر پیشخوان دولت برای ارائه خدمات صدور دفترچه و خدمات دیگر در راستای تکریم ارباب رجوع و حفظ حقوق شهروندی فعال است.
وی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت صدور دفترچه بیمه از 2هزار ریال به 30 هزار ریال افزود: با اجرایی شدن طرح نسخه الکترونیک از ماه آینده در بیمه سلامت، این افزایش قیمتها تاثیری در پرداختی از جیب مردم نخواهد داشت.
فرامرزی اظهار داشت : امسال به منظور ارائه خدمات بهتر به بیمه شدگان اجرای 4 طرح در حوزه بیمه سلامت در دستور کار قرار دارد.
به گفته وی، اجرای طرح نسخه الکترونیک در بیمه سلامت که از سالجاری آغاز شده است و تاکنون در 11 بیمارستان استان دفاتر کاغذی حذف و مراجعه به بیمارستان ها و مراکز بستری نیاز به صدور دفترچه نیست.
وی، از اجرای طرح نظام ارجاع و نسخه نویسی الکترونیک تا پایان خردادماه در استان خبر داد و گفت: بیمه شده با دریافت یک کد 5 رقمی بدون نیاز به دفترچه می تواند تمام خدمات را دریافت کند.
مدیرکل بیمه سلامت چهارمحال وبختیاری گفت: در نظام ارجاع که هزینه بیمه شده پایین می آید یک بیمار باید خدمات درمانی را از سطح اول شروع و در صورت نیاز به سطح های بالاتر ارجاع داده شود.
وی از تشکیل پرونده سلامت الکترونیک برای بیمه شدگان خبر داد و گفت: در این طرح تاریخچه درمان و دارو و خدمات دریافتی بیمار در یک پکیچ محرمانه ثبت و بیمار با مراجعه به هر پزشک با ارائه کد ملی می تواند این تاریخچه را اعلام کند.
فرامرزی به اجرای طرح رسیدگی به اسناد بیمه ای به صورت الکترونیکی اشاره کرد و گفت: در این طرح اسناد 500 موسسه طرف قرارداد به صورت الکترونیک تبادل خواهد شد.
مدیرکل بیمه سلامت چهارمحال و بختیاری گفت: سال گذشته در استان دو هزار و 600 میلیارد ریال هزینه درمان شد و درآمد 400 میلیارد ریال بود که این امر نشان می دهد دولت در این حوزه به جد ورود پیدا کرده است.

**برخورد قضایی با ناقضان حفظ حقوق شهروندی در حوزه سلامت
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال وبختیاری نیز گفت: در عرصه بهداشت و سلامت دو حوزه بهداشت روانی و جسمی مد نظر است که به بهداشت روانی کمتر در جامعه توجه می شود.
سیدمحمد موسوی افزود: در حوزه بهداشت و سلامت مردم در جامعه برخی تهدیدها از جمله آلودگی هوا که ناشی از ریزگردها، فعالیتهای صنعتی و خودرو است، وجود دارد.
وی با بیان اینکه متولی این امر محیط زیست است، افزود: متاسفانه قوانین در این حوزه ضعیف است و مردم باید با مشارکت در برخی حوزه ها از جمله ترافیک و کاهش مصرف انرژی در این زمینه کمک رسان باشند.
به گفته وی، در دادگستری شعبه ویژه رسیدگی به مسایل محیط زیستی فعال است اما برخی موانع اجرایی در حوزه آلودگی هوا مانع از برخورد قضائی محکم در این حوزه می شود.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال وبختیاری با تاکید بر اینکه پسماندها به عنوان یکی دیگر از تهدیدهای سلامت جامعه است، افزود: روزانه 140 تن زباله در شهرکرد تولید می شود که باید فرهنگ کاهش زباله و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در این استان نهادینه شود.
وی گفت: در این استان وزارت کشور بعنوان متولی دفن پسماند، مکانی برای دفن و بازیافت زبالهای صنعتی و همچنین بازیافت زبالهای خانگی اختصاص داده نداده است.
موسوی افزود: با توجه به وضعیت توپوگرافی و فشرده بودن استان محدودیت زمان مواجه هستیم و از سویی مصرف دخانیات و مشروبات الکلی به عنوان تهدیدهای دیگر سلامت در استان مطرح است و عرضه دخانیات به خصوص قلیان در اماکن عمومی برای واحدهای دارای مجوز ممنوع شده است.
دبیر شورای حفظ حقوق شهروندی چهارمحال وبختیاری اظهار داشت : این استان به عنوان نخستین استان است که 120 واحد عرصه قلیان را با مجوز دستگاه قضایی و همکاری نیروی انتظامی و بهداشت تعطیل کرده است.
موسوی، به مصرف مواد مخدر به عنوان یک تهدید دیگر برای سلامت اشاره کرد و گفت: مبارزه با این بلای خانمانسوز یک عزم جدی از سوی مسوولان در حوزه های مختلف به خصوص بهداشت و درمان می طلبد.
موسوی، به فعال بودن شعبه ویژه رسیدگی در حوزه الکل به عنوان یک تهدید دیگر سلامت جامعه اشاره کرد و گفت: برخوردهای لازم در حوزه مصرف الکل انجام می شود اما متاسفانه ترویج این ماده خطرناک نگران کننده است.
وی به بحث آلودگی آب های سطحی و زیرسطحی به عنوان تهدیدهای جدی در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: پاکسازی حریم رودخانه ها از جمله زاینده رود را به عنوان نخستین استان در دستور کار قراردارد.
معاون پیشگیری از از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری گفت: در این طرح ، حریم رودخانه تا 15 کیلومتر از دو طرف پاکسازی و تخلفات و تجاوزهای انجام شده تخریب می شود.
به گفته وی، در این حوزه 650 تجاوز شناسایی شده است که تعرض به حریم بستر رودخانه و حریم بهداشتی مردم است که تا کنون نیمی از این تخلفات تخریب شده است.
موسوی، یکی دیگر از امور حقوق شهروندی را حفظ انفال در بخش محیط زیست عنوان کرد و افزود : پاکسازی سرشاخه کارون نیز در دستور کار قراردارد.
وی از استفاده بیش از استاندارد از سموم شیمیایی در بخش کشاورزی در آلودگی خاک و آب انتقاد کرد و گفت: متاسفانه استفاده از سموم و مواد شیمایی در کشاورزی به عنوان یک تهدید سلامت مردم است و نظارت بر این امر کار سختی است.
موسوی به تغییر نگرش و فرهنگ مردم در مصرف مواد ارگانیگ و همچنین استفاده از سموم غیر شیمایی تاکید کرد.
وی، استفاده از مواد آرایشی، بهداشتی و پزشکی غیر استاندارد را از دیگر تهدیدهای بهداشت و سلامت مردم عنوان کرد و گفت : باید فرهنگ استفاده نکردن از این کالاها که بیشتر قاچاق هستند در مردم نهادینه شود.
وی با اشاره به شعبه رسیدگی به تخلفات بهداشتی در این افزود: مردم باید به دنبال کالاهای استاندارد و دارای آرم بهداشت باشند و تا بتوان با این امر مقابله کرد.
دبیر شورای حفظ حقوق شهروندی استان چهارمحال وبختیاری در ادامه به استاندارد نبودن برخی کالاها و خدمات در استان اشاره کرد و گفت : از 550 وسیله بازی منصوب در شهر بازی و پارکهای استان 350 اسباب بازی غیر مجاز بود که با ورود از سال گذشته تاکنون 85 درصد این وسایل استاندارد سازی شده است.
وی با اشاره به آغاز فصل بهار و گردشگرپذیری استان و همچنین استفاده کودکان استان وسایل بازی تاکید کرد: در صورت رفع مشکل در تعداد کمی از پارکها و شهربازی ها با متولیان و شهرداران متخلف برخورد می شود.
موسوی در ادامه با اشاره به اجرای طرح تکریم ارباب رجوع در ادارات و نهادهای مختلف افزود: آسانسور 21 اداره استان غیر استاندارد بود که از سوی دستگاه قضا به این ادارات اخطارهای لازم داده شد.
وی گفت: تنها 2 اداره نسبت به تعمیر و تجهیز آسانسور اقدام نکرده اند که در خصوص عدم اقدام این ادارات، اعلام جرم خواهد شد.
موسوی، حوادث غیر مترقبه، تصادفات رانندگی را از دیگر تهدیدهای سلامت بر شمرد.
موسوی اظهار داشت: علاوه برتهدیدهایی که نسبت به سلامت وجود دارد، خلاء خدمات پزشکی نیز سلامت افراد را در معرض خطر قرار می دهد که شعبه ویژه در دادگستری فعال است و با تخلفات در این عرصه برخورد می شود.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال وبختیاری گفت: دریافت زیرمیزی به عنوان یکی از بارزترین تخلفات پزشکی است که این امر نقض حقوق شهروندی است.
موسوی افزود: دریافت زیرمیزی از طرف پزشک غیر از اینکه نشان می دهد، پزشک وجدان کاری ندارد و نظام سلامت را نیز زیر سوال می برد.
وی با تاکید بر اینکه با اجرای طرح نظام تحول سلامت و افزایش دستمزد پزشکان و افزایش نظارت از سوی سازمان نظام پزشکی این امر کاهش پیدا کرده است، افزود: گزارش هایی بعضا از سوی برخی پزشکان که بیرون از استان هستند در این زمینه ارائه می شود که این عمل خلاف حقوق شهروندی است.
دبیر شورای حفظ حقوق شهروندی چهارمحال و بختیاری گفت: افزایش چتر نظارتی بر فعالیت پزشکان به خصوص پزشکانی که بیشتر 'برند ' هستند در کاهش دریافت زیر میزی تاثیرگذار است.
به گفته وی، دریافت زیرمیزی در قالب دریافت سکه و پول نقد در کشور رایج است اما برخی افراد به دلیل اینکه معتقدند پزشکان برند حق دریافت زیرمیزی و یا پول بیشتر را دارند، شکایت نمی کنند.
موسوی اظهار داشت: فرهنگسازی در زمینه اینکه دریافت هرگونه وجه اضافه جرم است و حق و حقوق همه پزشکان همسان است، در جامعه کمرنگ است و باید در این زمینه بیشتر فعالیت شود.
وی با تاکید بر اینکه خشم، استرس و افسردگی و خودکشی در استان بالاست، افزود : باید به جایگاه بهداشت روان در استان توجه شود.
دبیر صیانت از حقوق شهروندی استان گفت: در استان ارائه خدمات روانکاوی و روانشناسی زیر پوشش بیمه ضروری است.
موسوی اظهار داشت: ترویج فرهنگ مشاوره و روان شناسی خانواده ضروری است که نیاز به نهادینه سازی در خانواده ها دارد.
وی با اشاره اینکه هم اکنون در برخی نقاط 'طب اسلامی' انجام می شود، افزود: انجام این طب از سوی برخی افراد بدون اینکه پزشک باشند، خلاف است.
به گفته وی، هرگونه مشاوره و طبابت بدون داشتن تخصص در این زمینه با نام
'طب اسلامی' کذب است و مسئولان قضائی با متخلفان برخورد می کنند.
دبیر شورای حفظ حقوق شهروندی چهارمحال و بختیاری، بر ترویج و توسعه طب سنتی تاکید کرد.
وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که از طب سنتی به عنوان طب مکمل در بحث افزایش فرهنگ سلامتی استفاده می شود، افزود: بیمه ها به سمت پذیرش طب سنتی بروند.

***نظام سلامت کشور مبتنی بر درمان است
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به حق شهروندی در امور سلامت، اشاره کرد و گفت: نظام سلامت و درمان کشور مبتنی بردرمان و درمان محور است.
شهرام مقدسی افزود: 90 درصد تاکید، توجه و سیاست گذاری در حوزه درمان است که نشان می دهد سلامت محور نیست و این رویکرد نیاز به بررسی دارد.
به گفته وی، زمانی که در حوزه سلامت، درمان محور می شود، وارد یک حوزه اقتصادی می شود که حوزه درمان، عرصه، تقاضا و قیمت در دست پزشکان است و شهروندان و متقاضیان در این فرآیند تاثیرگذار نیستند.
وی گفت: در این حالت شهروندان نمی توانند از حق خود دفاع کنند و باید به اجبار برای به دست آوردن سلامتی و حفظ جان خود به هر شکل شده تن دهند.
به گفته وی، آشناسازی مردم با حقوق شهروندی و دفاع از حق خود یکی از برنامه های این دفتر در راستای ترویج فرهنگ و حقوق شهروندی است که نیاز به همکاری از سوی دستگاه ها و نهادها دارد.
مقدسی با اشاره به جایگاه بهداشت و سلامت در منشور حقوق شهروندی افزود: برای دستبابی به حقوق شهروندی باید نقاط خطر شناسایی تا با مداخله به موقع از گسترش مشکلات جلوگیری شود.
وی گفت: در این راستا 30 تیم کارشناسی در حوزه مختلف حقوق شهروندی در استان فعال شده است که به نظارت و ارزیابی فعالیت های مختلف می پردازند.
مقدسی با اشاره به اجرای موفق طرح تحول نظام سلامت در استان افزود: اجرای این طرح با هزینه 5 برابری که قرار بود تحول در نظام سلامت ایجاد کند با توجه به کمبودهای اعتباری ممکن است تهدید شود.
به گفته وی، باید با شناسایی نقاط ضعف سیستم از هدر رفتن منابع غیر ضروری جلوگیری و در صرفه جویی اعتبارات این خدمات به شکل مناسب حفظ شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: براساس شاخص های فراگیری خدمات، دسترسی آسان، کمیت مورد توجه است.
مقدسی با تاکید بر اینکه از نظر امکانات و تجیهزات بهداشتی و درمانی در استان جایگاه خوبی قرار دارد و آنچه که اهمیت دارد کیفیت خدمات است که باید به این کیفیت بیش از پیش توجه شود.
این روانشناس به گسترش خدمات حمایتی و خیری در راستای توسعه خدمات بهداشتی و درمانی دراستان تاکید کرد و گفت:با سازماندهی امکانات دسترسی ها را افزایش داد.
وی در ادامه به ناچیز بودن سرانه درمان در سبد خانوار تاکید کرد و گفت: با بروز یک بیماری درفرد ممکن است کل سبد دچار مشکل شود که این نشان دهنده ضعف و فقر سبد خانوار است.

*** بومی سازی طرح نظام سلامت یک اولویت است
مدیرکل بیمه تامین اجتماعی چهارمحال وبختیاری نیز با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت از کشورهای دیگر الگوگیری شده است افزود: این طرح باید بومی سازی کشور شود.
محمدرضا محمدی افزود: برای اجرای موفق این طرح باید همه زیرساخت ها بهداشتی و درمانی فراهم شود و نباید استفاده از این زیرساختها را در کشور با کشورهای دیگر مقایسه کرد.
وی گفت: مقایسه زیرساخت ها و بیماری ها در کشور با کشورهای دیگر غلط است چون برخی زیرساخت ها در کشورهای دیگر از ابتدا بوده و همه نظارت ها و خدمات بهداشتی و درمانی برای افراد انجام شده و با خودش بیماری را همراه ندارد.
محمدی با تاکید براینکه فلسفه طرح تحول نظام سلامت کم کردن هزینه درمان و خارج کردن مردم از سردگمی هزینه های درمان بود ادامه داد: اما در برخی حوزه ها این امر محقق نشده است.
وی از راه اندازی طرح درگاه متمرکز و خدمات غیرحضوری در سازمان تامین اجتماعی از 11 اردیبهشت ماه در راستای حفظ و تکریم ارباب رجوع و حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح که قسمت قابل توجهی از مراجعات بیمه شده و کارفرما به سازمان تامین اجتماعی حذف می شود.
مدیرکل تامین اجتماعی چهارمحال وبختیاری با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی بزرگترین سازمان بیمه اجتماعی کشور است افزود: بالای 50 درصد جمعیت استان زیر پوشش خدمات این بیمه قرار دارد، که امسال تعداد بیمه شدگان 4 درصد افزایش داشته است.
وی با تاکید بر اینکه این سازمان با قشر ضعیف از جمله کارگران، قالیبافان، رانندگان و بازنشستگان سرو کار دارد افزود: 24 هزار راننده در استان زیرپوشش این بیمه قرار دارند که 50 درصد حق بیمه را خودشان و مابقی را دولت پرداخت می کند.
محمدی اظهار داشت: 17 هزار کارگر ساختمانی بیمه شده در استان وجود دارد که از 27 درصد حق بیمه 7 درصد را خودشان و 20 درصد از محل صدور پروانه ساختمانی اخذ می شود.
7360/2097

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي حق شهروندي سلامت چهارمحال و بختياري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۹۴۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌غربی: مطالبات کلیه داروخانه‌ها پرداخت شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از آذربایجان‌غربی، جعفری، مدیر کل بیمه سلامت استان خبر دادند: مطالبات کلیه داروخانه‌های طرف قرارداد تا پایان اسفند پرداخت شده است، از تیرماه سال گذشته پرداخت سهم ارز ترجیحی داروخانه‌ها بر عهده سازمان هدفمندی یارانه‌هاست و از عهده ما خارج است منابع این بخش را باید سازمان هدفمندی یارانه‌ها تامین کند که در حال حاضر سهم ارز ترجیحی تا پایان دی ماه ۱۴۰۲ توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز شده است.

جعفری در ادامه بیان داشتند: مطالبات پزشکان (مطب ها) تا پایان اسفند پرداخت شده است و امروز هم مطالبات آزمایشگاه‌ها و موسسات تصویربرداری تا پایان بهمن تسویه خواهد شد.

وی افزودند: برای سطح یک روستایی تا پایان اسفند پرداخت صورت گرفته بود و روزهای آتی شاهد پرداخت علی الحساب فروردین ۱۴۰۳ خواهیم بود، همچنین با تامین منابع بخشی از مطالبات دانشکاهی مربوط به بهمن‌ماه نیز در دست پرداخت است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901670

دیگر خبرها

  • الزام مراکز طرف قرار داد بیمه سلامت به ارائه خدمات پوشش بیمه‌ای
  • مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌غربی: مطالبات کلیه داروخانه‌ها پرداخت شد
  • خدمات پزشکی رایگان به ساکنان محمد شهر کرج
  • خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان
  • فقر، مشتری ثابت دندان‌پزشکی زیرپله‌ای
  • بیمه سلامت متولی امر بیمه همگانی است
  • درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان های دولتی استان سمنان
  • قوانین کارگر وجود دارد اما اجرا نمی‌شود 
  • ارایه خدمات رایگان تخصصی سلامت روان در البرز
  • دردسر جدید بیمه‌ها برای داروخانه داران/ بدهی ۲۶ همتی سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها