Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم بزرگداشت نجفقلی حبیبی، از اساتید برجسته فلسفه و مصححان مطرح متون فلسفی، شب گذشته، 8 اردیبهشت‌ماه، با حضور جمعی از فرهیختگان در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
غلامرضا اعوانی، چهره ماندگار فلسفه در این نشست بیان کرد: دکتر نجفقلی حبیبی، عمر پر باری دارند و من نمی‌توانم در چند دقیقه این زمان پر برکت را خلاصه کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان کسی است که بیش از 60 سال کارهای فرهنگی کرده و شب و روز خود را به تحقیق پرداخته بنابراین صحبت کردن در مورد چنین فردی کار بسیار دشواری است.
این استاد برجسته فلسفه با اشاره تسلط حبیبی در مباحث فلسفی و حکمی تصریح کرد: می‌توانم در اینجا به تبحر ایشان در حکمت اسلامی اشاره کنم که در فهم متون اسلامی بسیار توانا هستند و این در حالی است که واقعاً فهم متون اسلامی بسیار دشوار است. بارها گفته‌ام که ایران یک کشور فرهنگیِ جهانی است. اگر به کشورهای دیگر بروید، حکمت ندارند بلکه اصول و عقاید اشعری و ... را درس می‌دهند. اما حکمت اسلامی اینطور است که بزرگانی مانند ابن سینا و خواجه نصیر و ملاصدرا در آن تحقیق و پژوهش کرده‌اند و بزرگانی داشتیم که این میراث را به ما منتقل کرده‌اند. چه اینکه بزرگانی لازم داریم که بتوانند این فرهنگ را به آیندگان منتقل کنند.
توجه شایان ذکر دکتر حبیبی به حکمت اسلامی
وی در ادامه افزود: البته ایشان شاگرد بزرگانی هم بوده‌اند و می‌گویند حتی در جلسه امتحانشان بزرگانی مانند شهید مطهری و مرحوم راشد نیز حضور داشتند و اساتید دیگری در آن زمان تدریس می‌کردند که بسیار مشهور بودند. عشق و علاقه ایشان به میراث فرهنگ اسلامی، خاصه حکمت و علوم اسلامی نیز بسیار شایسته توجه است.
این چهره ماندگار فلسفه در بخش دیگری از سخنان به اهمیت و سختی تصحیح متون فلسفی اشاره و تصریح کرد: این را بارها گفته‌ام که تصحیح متون کار بسیار مهمی است. اینکه ما از گذشته چه می‌دانیم، آیا جزء چند بنای ساختمان و ... است؟ اما این در حالی است که ما با فرهنگ آنان ارتباط داریم. فرهنگ هند و یونان و فرهنگ اسلامی نیز به ما منتقل شده است که از راه دست‌ نوشته‌هایی است که دانشمندان درس دادند، ولی ما کمتر بدان دقت کرده‌ایم. همچنین باید توجه کنیم که یک نفری که متن فلسفی را تصحیح می‌کند بسیار کار دشواری را انجام می‌دهد. در خارج از کشور، نهایت اهمیت را به تصحیح متون می‌دهند و این است که در دانشگاه‌های آن‌ها این کار پر رونق است.
در تصحیح متون مغلوب شدیم
وی بیان کرد: باید در اینجا گلایه کنم از این که، هر چه سعی کردیم که متون تصحیح شود، موفق نبودیم و مغلوب شدیم. در کشورهای دیگر تصحیح متون بسیار مهم است، مثلاً دانشگاه هاروارد سلسله انتشاراتی دارد که بیش از 5 هزار کتاب قدیمی را به بهترین وجه چاپ کرده که دارند دوباره کار تصحیح را انجام می‌دهند و دوباره برای تصحیح متون اسلامی نیز کار می‌کنند. دانشگاه آکسفورد نیز همینطور است.
این استاد برجسته فلسفه تصریح کرد: در بیت‌الحکمه معارف عقلی یونانی از طریق ترجمه به عالم اسلام منتقل شد و در طول تاریخ این مسئله نظیر ندارد که نشان از عظمت کار گذشتگان دارد. واقعا جناب دکتر حبیبی، بسیار زحمت کشیده‌اند. همچنین در اینجا باید به کنفوسیوس اشاره که یکی از کارهای عظیم این فرد انتقال متون کلاسیک است. یعنی تمام این متون را به نسل بعدی رسانده است. ایشان همزمان با کوروش بوده و کتبی که هزار سال قبل از او بوده است، الآن به چین منتقل شده است و ما متأسفانه اینطور نبوده‌ایم.
تصحیح متون کاری بسیار طاقت‌فرسا
اعوانی در ادامه بیان کرد: دکتر حبیبی سه رساله سهروردی را تصحیح کرده‌اند و شجره‌الالهیه را در حدود 2 هزار صفحه تصحیح کرده‌اند و این در حالی است که تصحیح یک صفحه از کتب فلسفه بسیار سخت است، اما ایشان سه جلد شجره‌الالهیه را اصلاح کرده‌اند. تصحیح شرح اسماء‌الحسنای سبزواری و دعای سحر حاجی سبزواری را هم در دست انجام دارند و مجموعاً شاید اگر یک نفر روزی دو صفحه نیز به صورت شبانه روزی کار کند باز هم تمام نشود.
این چهره ماندگار فلسفه در ادامه تصریح کرد: کتاب قانون را شاید بیش از صد مرجع استفاده کرده است و ایشان تمام دقایق را بررسی کرده‌اند و کار دکتر حبیبی، حاصل چندین سال کار مداوم است. آنان دقت بالایی داشته و توضیحات لازم را داده‌اند و همه موازین علمی را رعایت کرده‌اند. به هر جهت تصحیح یک متن، مانند جهاد فی سبیل الله است. ضمناً، شما یک متن ابن سینا را تصحیح کنید، فکر می‌کنید چند نفر می‌توانند بخوانند؟ چقدر وزارت علوم برای این کار پول می‌دهد؟ بسیار کم. الآن در کار تصحیح، امتیازی که در نظر گرفته می‌شود بسیار اندک است. همچنین در مورد آقای دکتر حبیبی به این نکته نیز باید اشاره که ایشان تخلق به اخلاق الهی و آراستگی به فضائل را دارند و از ایمان برخوردارند که ایمان نیز بدون حقیقت نمی‌شود.
اعوانی در انتها مجدداً با انتقاد از وضعیت میراث باقی مانده از حکمای ایران زمین بیان کرد: چهل درصد آثار ابن سینا هنوز نسخه خطی است و چاپ‌ها نیز غیرعلمی‌اند. کتابی در مصر چاپ شد و دیدم که دو کتاب با هم جمع شده‌اند. وقتی که قصد داشتیم تمام آثار ابن سینا را چاپ کنیم، گروهی را متشکل از دکتر حبیبی، استاد مصطفوی، مهدی محقق، محقق داماد و عده‌ای دیگر تشکیل دادیم که ادامه داشت و آقای دکتر حبیبی بدون چشم داشت مادی، یک یا دو سال شرکت می‌کردند و همچنین برای تصحیح آثار ابن سینا از ایشان دعوت کردیم که از صبح تا شب می‌آمدند و اشارات و تنبیهات را در آنجا تمام کردند و تمام ابن سینا پژوهان که می‌آمدند می‌دیدند که کارشان چطور است. همچنین از ترکیه نیز مقدار زیادی از نسخه‌های خطی ابن سینا و مجموعه‌های گرانقدر دیگر را آوردند که استفاده کردیم.
غلامرضا ظریفیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، به عنوان دیگر سخنران این مراسم طی سخنانی بیان کرد: اساتید بزرگواری داریم که میراث ملی و دینی ما هستند و برخی از آن‌ها در رشته یا رشته‌های متعددی سرآمد هستند، اما بیشتر در حوزه نظر و اندیشه قرار دارند، ولی آقای دکتر نجفقلی حبیبی، استاد انضمامی است. یعنی یک پژوهشگر متبحر است و شاید برخی‌ها به عمق پژوهش‌های ایشان وقوف داشته باشند. ایشان بسیار اهل دقت هستند. تألیفات بسیار زیادی دارند و کمتر کسی را داریم که با جرات، به سراغ سهرودی برود.
جرات دکتر حبیبی در پرداختن به سهروردی
وی در ادامه تصریح کرد: او یک فیلسوف پر رمز و راز و با مفاهیم سترگی است که هنوز نیز برخی از وجوه آن روشن نشده است، اما ایشان با جرات در تصحیح برخی از رساله‌های شیخ اشراق به این کار پرداختند. در ارتباط با بوعلی نیز همینطور است. خدمت یکی از اساتید قم بودیم. گفتند شرح توحید صدوق را به اعتبار شرح ایشان تدریس می‌کنم.
ظریفیان با اشاره به منش اجتماعی حبیبی بیان کرد: وجه دوم شخصیت دکتر حبیبی نیز التزام اجتماعی ایشان است. هر وقت ایشان را می‌بینم یاد آن بیان نورانی امام علی(ع) می‌افتم که در مورد ویژگی عالم جملاتی دارند. در واقع یک عالم واقعی نمی‌تواند نسبت به جامعه‌اش بی‌تفاوت باشد. بخشی از زندگی ایشان علاوه بر تلاش‌های علمی، در دفاع از آرمان‌های بلند انقلاب و مردم بوده است و البته در این زمینه، رنج‌ها و نامهربانی‌هایی نیز کشیده است.
توجه به اصول مدیریتی در مدیریت دکتر حبیبی
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: وجه سوم نیز مربوط به شخصیت چند ساحتی ایشان و بعد تأسیسی دکتر حبیبی است، آن هم تأسیس مراکز علمی و مهمی که کارنامه درخشانی در این زمینه برایشان رقم زده است، مانند دانشگاه تربیت مدرس و در عین حال فهرستی نیز در مورد مدیریت مراکز علمی ایشان می‌توان ارائه کرد. چه اینکه ریاست دانشگاه علامه و الزهرا و بخشی از مراکز علمی بخشی از تلاش‌های ایشان است که تمام سعی خود را در این راستا مبذول داشته‌اند که به صورت اصولی مدیریت کنند.
اهمیت تعلیم و تربیت در منش دکتر حبیبی
وی با اشاره به ویژگی‌های بارز اخلاقی حبیبی تصریح کرد: همچنین ایشان علاوه بر تعلیم، به تربیت نیز اهتمام داشته‌اند و در روایات داریم که دیدن عالم باید انسان را یاد خدا بیندازد و نهایتاً فصل دیگر وجود ایشان نیز خلق عظیم است. آن سپهر اخلاقی وجود ایشان و آن تواضع بی‌ریا و انصاف در قضاوت و داوری، حتی برای کسانی که مخالف اندیشه ایشان هستند را باید اشاره کنیم.
این استاد دانشگاه بیان کرد: هر زمان که دکتر حبیبی را می‌بینم، یاد آن فرازهای خطبه متقین می‌افتم که می‌فرماید «مَنْطِقُهُمُ الصَّوَابُ وَ مَلْبَسُهُمُ الِاقْتِصَاد». در واقع اعتدال و میانه‌روی در دکتر حبیبی بسیار مشهود است. همچنین امام(ع) می‌فرمایند متقین کسانی هستند که مشی آنها تواضع است که ثمره علم، تواضع است و در وجود ایشان هویدا است و امام(ع) در ادامه این خطبه فرمود قلوب آن‌ها اندوهگین است، مردم از شرشان در امان هستند و نفوسشان پاک است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن اندیشه غلامرضا اعوانی نجفقلی حبیبی تصحیح متون فلسفه حکمت اسلام ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۹۵۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات امروز قزوین به دلیل بی توجهی به پیشگیری از جرم است

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام علی مصطفوی نیا نیز در مراسم معارفه مدیرکل دادگستر قزوین اظهار کرد: یکی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری که در سال‌های اخیر در دیدار با مسؤولان دستگاه قضائی مطرح می‌شود، اجرای سند تحول قضائی است که باید به نحو احسن محقق شود.

وی با بیان اینکه یکی از ماموریت‌هایی که در سند تحول به دستگاه قضائی واگذار شده، پیشگیری از وقوع جرم است، گفت: اگر امروز در استان قزوین گرفتار مشکلات ریز و درشت هستیم که ذهن همه را به خود مشغول کرده و بیانگر این است که در پیشگیری از جرم، توجه لازم نشده است.

رئیس کل دادگستری استان قزوین تصریح کرد: در پیشگیری از جرم نباید فقط از دستگاه قضائی و نیروی انتظامی و سازمان‌ها انتظار داشت بلکه باید از ظرفیت همه دستگاه‌ها برای پیشگیری از وقوع جرم استفاده کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بین همه مسؤولان همدلی و همراهی باشد قطعاً در آینده نه چندان دور مشکلات حل می‌شود.

کد خبر 6091146

دیگر خبرها

  • باقری:‌ گذر موفق ایران از نشیب وفرازها مرهون حکمت رهبر معظم انقلاب است
  • عملیات تادیب صهیونیست‌هاموجب تحکیم وحدت ملی وارتقای همدلی ملی شد
  • چالش‌های جدی «وعده صادق» برای سامانه تدبیر آمریکا در منطقه
  • مشکلات امروز قزوین به دلیل بی توجهی به پیشگیری از جرم است
  • کیفیت و بی‌توجهی: دست اندازی در جاده پیشرفت راهسازی ایران
  • ببینید | تصاویری از ایجاد دریاچه‌ای از زباله در اطراف تهران؛ بی‌توجهی مسئولان به وعده‌ خود!
  • «مقرأة الحرمین» خدمتی برای تصحیح قرائت، یادگیری تجوید
  • ببینید | درخشش خیره کننده مهدی قائدی در امارات؛ بی‌توجهی آقای فوتبالیست به مهریه میلیاردی
  • زمین‌های خیابان حکمت اصفهان چه زمانی تحویل داده می‌شود؟ + فیلم
  • چگونه شریف در محله تاریخی طرشت ستاره خاورمیانه شد؟