Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار ایکنا؛ چهارمین همایش ملی آموزش عالی (دانشگاه جامعه محور) و بیست و هفتمین آیین نکوداشت اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها امروز دوشنبه، نهم اردیبهشت‌ماه و با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم، طی سخنانی با بیان اینکه در شرایط فعلی در نقطه عطفی در حوزه آموزش عالی کشور قرار داریم، گفت: یک دوره طولانی پیش از انقلاب و دوره‌ای پس از انقلاب در دانشگاه‌های ما گذشته است که با هدف نیروی انسانی کارشناس دانشگاه‌ها را شکل دادیم. آموزش در دانشگاه‌های ما بر ماموریت‌های دیگر دانشگاه‌ها سنگینی می‌کند. نگاه به ماموریت‌های جدید دانشگاه‌ها می‌تواند به یک تغییر و تحول بیانجامد. اینکه تا به حال در حوزه آموزش تغییرات زیادی داشتیم و آنچه در دانشگاه‌های بزرگ و با سابقه اتفاق افتاده چیزی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت.

غلامی با بیان اینکه زمان زیادی برای تحول و استقرار نداریم، ادامه داد: یک کار مستمر و پویا در حوزه آموزش عالی لازم است تا هم تجربیات دنیا را در این حوزه استفاده کنیم و هم در جهت رفع نیاز‌های جامعه گام برداریم.

وی افزود: اینکه در سیستم آموزشی مان چه مولفه‌هایی را باید مورد توجه قرار دهیم، به این معناست که متخصصان نظرات کارشناسی بدهند تا در آموزش به دانشجویان یک نگاه جامع و گسترده‌ای بین همکاران به ویژه همکاران جوانی که به خصوص این سال‌ها به مجموعه آموزشی دانشگاه‌ها ورود پیدا کردند شکل بگیرد.

غلامی گفت: رها کردن حوزه آموزش به بهانه کسب تجربه حین کار و استفاده از ظرفیت‌های این فضا، به معنی از دست دادن فرصت است. امیدوارم در برنامه‌های دانشگاه‌ها و تبعا در حوزه معاونت آموزشی در وزارت عتف توجه به آماده‌سازی و انتقال تجربیات و دانش از سوی اساتید صورت بگیرد. این مهم می‌تواند یک برنامه کلان ملی و هم یک برنامه‌ای ویژه در دانشگاه‌ها، داشته باشد.

به گفته وزیر علوم؛ اینکه فارغ التحصیلان را صاحب نگاه به عنوان فردی هدفمند در جامعه تعریف کنیم، نیاز به کار جدی دارد. بخشی از حل مسائل جامعه حاصل پژوهش و بخشی به مطالعه و انجام کار کارشناسی بر می‌گردد.   ایجاد نگاه کارشناسی در میان دانش‌آموختگان
وی با بیان اینکه ایجاد نگاه کارشناسی در میان دانش‌آموختگان از ملزومات است، گفت: ما در جهانی قرار گرفته‌ایم که ارتباطات بسیار نزدیک و فضای انتقال مباحث کارشناسی بسیار سریع و فراوان است و لذت تعریف جایگاه دانشگاه‌ها در عرصه جامعه و حتی در سطح جهانی مهم است.

غلامی افزود: استعداد‌های زیادی در بین دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی داریم که شاخصه توانمندی آموزش عالی ما هستند، اما اینکه ما این شاخصه‌ها زا به عنوان سرمایه‌های ملی رشد دهیم از وظایف مهم مراکز آموزش عالی ما است. آموزش عالی ما در حوزه تحصیلات تکمیلی علاوه بر تربیت کارشناس، باید تربیت پژوهشگر را مدنظر قرار دهد. یک استمراری در بخش آموزش و نیز تربیت محققین در دانشگاه‌ها باید وجود داشته باشد و در ارزیابی فارغ التحصیلان دارای اهمیت باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در ایجاد مهارت‌های مرتبط با دوره‌ها و رشته‌های تحصیلی، لازم است نیاز‌ها و توانمندی‌ها را تقویت کنیم، بیان کرد: آموزش نیروی انسانی بر اساس نیاز جامعه و بر اساس برنامه‌های کلان ملی باشد، از ملزومات آموزش عالی است. زمان زیادی نمی‌گذرد از اینکه سفارش تربیت نیروی انسانی به آموزش عالی داده می‌شد. اما باید توجه داشت بخش مهمی از سرمایه گذاری در جهت تربیت نیروی انسانی به منظور اجرای برنامه‌های کلان ملی است.

وی افزود: نیاز داریم دانشگاه‌ها به خصوص در بخش اعضای هیئت علمی جوان، کار و حمایت بیشتر و آموزش‌های اولیه را داشته باشند باید مورد توجه قرار بگیرد. مسئولیت پذیری دانشگاه‌ها و تبعا انتقال آن به دانش آموختگان مسئله‌ای است که قابلیت آن در دانشگاه وجود دارد.

غلامی گفت: دانشجویان باید بدانند در چه موضع و زمان و مکانی هستند و در زمان آینده می‌خواهند در چه موضعی قرار بگیرند و چه مسئولیت‌هایی به آن‌ها واگذار می‌شود تا بتوانند خودشان را آماده آینده نه چندان دوری کنند و اساتید هم آماده تربیت این‌ها باشند.

دانشگاه جامعه‌محور؛ دانشگاه اثربخش است
در بخشی از این مراسم نیز محمود فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه دانشگاه جامعه‌محور دانشگاه اثربخش و دانشگاهی است که آماده حل مسائل اساسی کشور باشد، اظهار کرد: هیچ زمانی بیش از امروز، دولت و دانشگاه‌های ما نیاز به همکاری نداشته‌اند. اثربخشی اجتماعی دانشگاه وقتی است که آموزش هدفمند و پژوهش مسئله‌محور در دانشگاه دارای اهمیت باشد.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش، دوره‌ها باید متناسب با نیاز جامعه باشد و و دوره‌های میان رشته‌ای در آموزش‌ها در نظر گرفته شود. آموزش کارآفرینی و توجه به مهارت‌های اجتماعی مسئله مهم دیگری است به این معنا که دانشگاه نمی‌تواند صرفا در یک بعد کار کند.

فتوحی افزود: در بحث پژوهش هم نیاز است در دانشگاه‌ها با توجه به تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی پایان نامه‌ها را متناسب با نیاز جامعه و صنعت تعریف کنیم و رشد علم و فناوری و تجاری سازی دستاورد‌های تحقیقاتی در دستور کار باشد.
ایجاد منطقه نوآوری شریف در جوار دانشگاه صنعتی شریف
وی با اشاره به ایجاد منطقه نوآوری شریف در جوار دانشگاه صنعتی شریف، گفت: ۴۵۰ شرکت دانش بنیان در این منطقه وجود دارد، اما آن چه که اهمیت دارد ایجاد محیطی برای رشد چنین کسب و کار‌هایی است. برای اثربخشی دانشگاه‌ها، نباید صرفا مسئولیت دانشگاه‌ها را آموزش و پژوهش در نظر گرفت و به بحث تربیت دانشجویان و فارغ التحصیلان برای ورود به جامعه مدنی و کمک به تشکیل سازمان‌های مردم نهاد فعال در زمینه‌های مختلف توجه جدی شود. همچنین توجه به توسعه پایدار برای آنکه دانشگاه محلی برای گفتمان علمی تبدیل شود، حائز اهمیت است.

فتوحی افزود: دانشجو باید بتواند پس از فارغ التحصیلی امکان اشتغال داشته باشد. اگر امروز به تعداد افراد شرکت کننده در کنکور رشته علوم تجربی دقت کنید، خواهید دید تعداد این شرکت کنندگان متناسب با نیاز بازار کار در آینده نیست و ما در آینده شاهد سیل قابل توجهی از فارغ التصحیلان این رشته‌ها خواهیم بود.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به ایفای نقش فعال دانشگاهیان در جامعه، گفت: نیاز است یک نظام حکمرانی در دانشگاه‌ها با توجه به شاخصه‌های شفافیت و مسئولیت پذیری ایجاد شود و مدیریت علمی و موثر منابع علمی که منجر به مدیریت منابع انسانی می‌شود مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۹۶۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب سرباز امریه در سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف

به گزارش صدای ایران از ایرنا، گروه پژوهشـی مهندسـی صنـایع سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در نظر دارد از میـان فارغ‌التحصیلان مقطع کارشـناسی ارشد رشته مهندســـی صنـایع، مهندسـی کامپیوتر و مهندسی فناوری اطلاعات نیروی امریه جذب کند.

طبق اعلام سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف، متقاضیان می‌توانند تا تاریخ اعـزام تیـرماه ۱۴۰۳ به بعد رزومـه خود را با موضوع «امریه - نام خانوادگی» به آدرس ایمیل: Tricks@jdsharif.ac.ir ارسال کرده و جهت جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۶۷۶۴۱۲۹۲ - ۶۷۶۴۱۲۹۱ تماس گیرند.

دیگر خبرها

  • بزرگترین هنرستان جوار صنعت کشور در استان مرکزی ایجاد شده است
  • زلفی گل: در فرهنگ ایرانی به علم توجه شده است
  • بررسی راه‌های گسترش همکاری دانشگاه شریف با دانشگاه‌های عراق
  • مرکز ملی نوآوری مغز در بیمارستان فیروزگر تهران راه‌اندازی می‌شود
  • جذب سرباز امریه در سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف
  • بررسی راه‌های گسترش همکاری دانشگاه صنعتی شریف با دانشگاه‌های عراق
  • شکوفایی صنعت همدان با ایجاد بندر خشک
  • فرجام مجاهدی که نامش بر دانشگاه صنعتی نشست
  • اساس و توسعه هر کشور، توجه به آموزش و پرورش و تربیت نسل جوان است
  • ضرورت توجه به اعتلای فرهنگ عمومی تکریم در جامعه