Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران – ایرنا - دولت آمریکا از سال گذشته بعد از خروج از برجام و در ادامه سیاست های ضد مردم ایران بر محروم کردن جمهوری اسلامی ایران از بازار نفت تمرکز کرده است و تلاش می کند خود جایگزینی برای نفت تهران در بازار جهانی باشد.

در ماه مه (اردیبهشت) سال گذشته بود که آمریکا پس از خروج از برجام که در سال 2015 امضاء شده بود، بار دیگر تحریم های اقتصادی قبلی علیه ایران را تمدید و در نتیجه صادرات نفت ایران با دیگر کشورهای جهان را دچار چالش کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این کشور در همان ایام به مشتریان نفت ایران ابلاغ کرده بود که باید واردات نفت خود از ایران را به صفر برسانند و گرنه با تحریم روبرو می شوند.
در ماه نوامبر (آبان) بود که آمریکا پس از بررسی وضعیت موجود بعد از اعمال آن تحریم های اقتصادی، به هشت کشور از جمله کره جنوبی، چین، هند، یونان، ایتالیا، تایوان، ژاپن و ترکیه به مدت شش ماه برای خرید نفت از ایران معافیت داد تا با سهمیه ای محدود از ایران نفت بخرند.
شواهد نشان می دهد که راهبرد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از برهم زدن برجام، در واقع چیزی جز اثبات دشمنی آشکار خود با ملت ایران نبوده است چون هدفش بستن شریان حیاتی اقتصاد ایران، یعنی صادرات نفت به جهان بود تا اقتصاد ایران را بشکند.
برخی تحلیلگران معتقدند که هدف آمریکا از تعیین معافیت های شش ماهه به نوعی حمایت از آن کشورها بود تا به یکباره با بحران تامین انرژی مواجه نشوند؛ کشورهایی که هم جزو پرجمعیت ترین کشورها و هم صنعتی ترین کشورهای جهان هستند که شدیدا به نفت ایران برای ادامه توسعه نیازمندند.
اما برخی دیگر از تحلیلگران به شدت اعتقاد دارند، آمریکا صرفا برای استمالت از این کشورها و یا تخفیف دادن به ایران نبود که آن مهلت را در اختیار آنها قرار داد، بلکه هدف اصلی آن یافتن فرصتی برای جایگزین کردن نفت سبک تولیدی تگزاس به ‌جای نفت و میعانات گازی ایران در بازارهای جهانی بوده است.
براساس سیاست های جدید دولت ترامپ که بر کسب منافع اقتصادی بیشتر استوار است، این کشور می کوشد با ورود به بازار انرژی جهان هم حرفی در این بازار داشته باشد و هم از این ابزار در موقع لزوم به بهترین نحو استفاده کند، از جمله برای خارج کردن رقبایی چون ایران در این بازار مهم؛ بنابراین مدت ها است به توسعه مخازن نفتی خود ادامه می دهد تا به اهداف بلند مدت خود در این خصوص دست یابد.
اداره اطلاعات انرژی امریکا مدتی است که پیش‌بینی کرده است صادرات نفت خام این کشور در سال آینده میلادی (٢٠٢٠) به روزانه حدود پنج میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
این کشور می‌خواهد در سال ٢٠٢٤، صادرات نفتش را (به ویژه از منطقه تگزاس) به بیش از 5.8 میلیون بشکه در روز (تا ٩ میلیون بشکه) برساند و پس از عربستان در رده دوم بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان قرار گیرد.
اما با تحولات بعد از خروج آمریکا از برجام و ازسرگیری تحریم ها علیه ایران و بعد از دادن یک فرصت شش ماهه معافیتی به کشورهای هدف خود، وزارت انرژی آن کشور برای نیل به اهداف جدید از برخی از این کشورهای دوست خود از جمله کره جنوبی، هند، ایتالیا، تایوان و ژاپن خواسته بود استفاده از نفت خام خیلی سبک آمریکا را در پالایشگاه‌های خود آزمایش کنند تا این نفت بتواند جایگزین نفت سبک ایران باشد.
دولت آمریکا از سرگیری تحریم ها علیه ایران را بهانه ای قرار داده بود تا در این مهلت شش ماهه فرصتی بیابد تا به بهترین نحو ممکن و با هماهنگی همپیمانان منطقه ای موثر در بازار انرژی جهان، محصولات خود را به بازار جهان تحمیل کند.
به گزارش 18 اسفند ماه 1397 خبرگزاری روسی اسپوتنیک، در حالی که پیش بینی می شد مهلت 'معافیت های موقت' آمریکا برای فروش نفت ایران به این هشت کشور منقضی شود، وزارت انرژی آمریکا قبل 11 اسفند ماه طرح هایی را در خصوص فروش تا شش میلیون بشکه ذخایر نفت خام از 'ذخایر نفتی راهبردی آمریکا' اعلام عمومی کرده بود.
'ماکسیم رابچنکو' تحلیلگر مسائل ژئو اقتصادی اسپوتنیک همان ایام گفته بود که اعلام زمان فروش این نفت خام از سوی آمریکا، اتفاقی نیست، چون درست بعد از پایان این مدت معافیت موقت، ذخایر نفت آمریکا وارد بازار جهانی می شود.
به اعتقاد وی، علت اینکه ترامپ در این مدت بارها از کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به سبب اینکه قیمت های نفت بالاتر از رقم مورد نظر وی هستند، انتقاد کرد این بود که وزارت انرژی آمریکا قصد داشت مانع از افزایش قیمت نفت در جهان در زمانی شود که معافیت های آمریکا بر نفت خام ایران پایان می یابد.
همزمان این گمانه زنی ها برای احتمال ادامه آن معافیت ها بود که مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا هفته گذشته در یک کنفرانس خبری از پایان آن مهلت ها (اول مه (11 اردیبهشت) خبر داد.
وزیر خارجه آمریکا گفته بود که واشنگتن با دوستان خود برای پر کردن خلاء ناشی از به صفر رساندن نفت ایران در بازار هماهنگی کرده و حتی جایگزین برای نفت ایران در بازارهای نفت آماده کرده است.
خبری که جز در چند کشور، واکنش چندانی در برخی از این کشورها شریک آمریکا که خریداران نفت ایران هستند برنیانگیخت و آن ها هیچ مخالفت و مقاومتی را در برابر لغو معافیت های نفتی ترامپ از خود نشان ندادند، چرا که در خفا می دانستند می خواهند نفت آمریکا را جایگزین نفت ایران کنند.
به این ترتیب هشت کشوری که از معافیت برای واردات نفت ایران بهره می بردند و حتی تولید کنندگان عمده نفت جهان به خوبی می دانستند که آمریکا با هماهنگی متحدان منطقه ای اش یعنی عربستان سعودی و امارات متحده عربی سعی می کند خود و آن ها را جایگزین ایران در بازار انرژی جهان سازد.
تا جایی که در چند ماه اخیر شاهد همراهی و مدارای زیاد دولت آمریکا با عربستان سعودی بودیم، موضوعی که انتقاداتی را نیز در اردوگاه سیاسی رئیس جمهوری آمریکا برانگیخت؛ چون آنها با توجه به پرونده قتل خاشقچی دریافتند که این تساهل ترامپ در مقابل پادشاهی عربستان دقیقا در راستای اجرای تحریم هایی است که آمریکا می خواسته و می خواهد بر ایران تحمیل کند.

** تلاش برای تسخیر بازار کره جنوبی
هر هشت کشور هدف آمریکا از قبل به خوبی می دانستند که با چه سناریویی رو به رو خواهند بود، به همین دلیل در 16 فروردین امسال بود که خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع کره جنوبی اعلام کرده بود که پالایشگاه های این کشور در یک اقدام دوراندیشانه برای احتمال لغو معافیت های خرید نفتی از ایران توسط آمریکا، در حال آزمایش نفت سبک 'وست تگزاس اینتِرمِدیِیت' آمریکا هستند تا آن را جایگزین نفت ایران کنند.
این منابع که خواستند نامشان فاش نشود به این خبرگزاری گفته بودند که مدیران نفتی این کشور پیش بینی می کنند، نفت تگزاس بتواند در صورت تشدید تحریم های نفتی ایران از سوی آمریکا و لغو معافیت های قبلی برای هشت کشور خریدار نفت ایران از جمله کره جنوبی، جایگزین مناسبی برای نفت ایران در صنایع پتروشیمی این کشور باشد.
در واقع پالایشگاه های این کشور همچنان در حال آزمایش چند نوع نفت آمریکایی به ویژه نوع وست تگزاس هستند، چرا که کره جنوبی که 51 درصد از نفت مورد نیاز صنایع پتروشیمی خود را از ایران وارد می کند، برای رفع نیازهای اساسی خود به انرژی چاره ای جز خرید نوع مشابه نفت ایران از جمله نفت وست تگزاس ندارد.
از سوی دیگر، کره جنوبی از نقظه ضعف های لازم از جمله تهدید امنیتی کره شمال، سیاست های چین در شرق آسیا و تا حدودی با رقابت با ژاپن نیز دست و پنجه نرم می کند و لذا به هیچ وجه نمی تواند از حمایت های معاملاتی آمریکا بی نیاز باشد.

** دست اندازی به بازار نفت هند
رویترز در همان روز همچنین به نقل از برخی منابع شرکت نفت و گاز 'آنادارکو' آمریکا اعلام کرده بود که این شرکت صادارت نفت سبک وست تگزاس اینترمیدیت را به برخی از کشورهای دیگر از جمله هند نیز آغاز کرده است.
این خبرگزاری انگلیسی فردای همان روز در تحلیلی مدعی شد از آنجایی که نفت خام سبک امریکا ممکن است ٣٠ تا ٤٠ درصد از بازارهای میعانات گازی ایران را تهدید کند، مشتریان میعانات گازی ایران، اغلب، نفت خام سبک امریکا را برای جایگزینی امتحان کرده‌اند.
در این میان کشوری چون هند بارها سعی کرد در این رابطه با آمریکا وارد مذاکره شود، چرا که نفت ایران همچنان بهترین انتخاب برای آن کشور بوده و هست، زیرا دهلی نو بارها در مذاکره با تهران موفق شده بود از امتیازات زیادی برای خرید نفتی از ایران از جمله پرداخت وجه معامله به روپیه و نیز صدور کالاهای هندی به ایران برخوردار شود، امتیازی که گرفتن مشابه آنها از واشنگتن چندان ممکن نیست.
در واقع، ایران هنگام فروش نفت به هند، امتیاز و تسهیلات ویژه ای را برای واردکنندگان هندی از جمله شرکت نفت هند، پالایشگاه منگلور و شرکت پتروشیمی 'ام آر پی ال' و شرکت انرژی 'نیارا' با نام قدیمی 'اسرار اویل' قائل شده است که از جمله آنها می توان به بیمه رایگان، هزینه حمل و نقت ارازنتر و یک مهلت شش ماه برای پرداخت هزینه خرید اشاره کرد.
دهلی نو حتی به تازگی سازوکار پرداخت هزینه خرید نفت از ایران با استفاده از روپیه بدون در نظر گرفتن مالیات را تصویب کرده که این اقدام نیز می‌تواند کمک بسزایی به پالایشگاه‌های هندی برای پرداخت بدهی 1.5 میلیارد دلاری خود به ایران باشد.
با همه این تفاصیل، در اول بهمن ماه 1397 بود که پایگاه خبری 'اِیژیَن اِیج' هند گزارش داد که با تصمیم جدید واشنگتن برای دو برابر کردن صادرات نفت و گاز به هند، دهلی نو انتظار دارد این محصولات را با تخفیف قابل توجهی دریافت کند تا جایگزین مطلوبی برای محدودیت های خرید نفت تحریم شده ایران باشد.
یعنی اینکه دهلی نو در کنار چانه زنی با تهران برای کسب امتیازات بیشتر، در پشت پرده راه متفاوتی را با واشنگتن می پیماید تا از تبعات منفی قطع معافیت های خرید نفتی از ایران در امان بماند.
چون این پایگاه خبری به نقل از برخی منابع دیپلماتیک هندی اعلام کرده بود که امریکا قصد دارد در سال 2019 با دو برابر کردن صادارت نفت خام خود به هند، نفت و گاز را با شرایط و تسهیلات بالاتری در اختیار آن کشور قرار دهد تا این کشور بتواند در سال مالی جاری از سد محدودیت های ناشی از تحریم های نفتی ایران که 10 درصد واردات نفت هند از ایران را تشکیل می دهد به راحتی پشت سر بگذارد.
به گفته این منابع، اگرچه این افزایش صادارت نفت آمریکا به هند اواخر سال گذشته (2018) در اجلاس 2+2 در دهلی نو مطرح شده بود اما امروزه با عملیاتی شدن شرایط برای امضای قراردادهای مربوطه، واشنگتن آماده است در صورت نیاز دهلی نو هم بر حجم صادارت نفت خود به هند بیافزاید و هم در شرایطی برابر خرید نفتی از ایران به دهلی نو امتیاز دهد تا این نفت جایگزینی برای کمبودهای واردات نفت از ایران باشد.

** تلاش برای تطمیع و تهدید ترکیه برای همسو شدن با سیاست های آمریکا
صرف نظر از کشورهای کوچکی همچون تایوان، یونان و یا ایتالیا که در برابر اراده آمریکا کاملا تسلیم هستند، باید گفت که پیروی نکردن کشورهای دیگر از تصمیم آمریکا نیز می تواند عواقب سنگینی برای آنها داشته باشد، چرا که طی دهه های گذشته، واشنگتن ثابت کرده است با استفاده از سلاح تحریم قادر است، اقتصاد کشورهای مورد نظر را به صورت کامل فلج کند که به طور نمونه می توان به کشور ترکیه اشاره کرد.
'سلام سعدی' تحلیلگر سوری دیروز/شنبه در روزنامه 'العرب' چاپ لندن با اعلام اینکه حتی چین و ترکیه نمی توانند در مقابل خواسته های آمریکا برای نخریدن نفت ایران مقاومت کنند نوشت: با وجود مخالفت ترکیه با این تصمیم آمریکا، آنکارا قدرت مانور چندانی در مقابله با فشارهای واشنگتن در نخریدن نفت از ایران ندارد، مساله ای که به وضوح خود را در ماجرای بازداشت و سرانجام آزادی 'آندرو برونسون' کشیش معروف آمریکایی نشان داد.
چون در آن زمان آمریکا سلسه تحریم های اقتصادی و سیاسی را علیه مسئولان و شرکت های ترکیه ای اعمال کرد و حتی ترامپ تعرفه واردات از این کشور را افزایش داد و همین امر دولت آنکارا را مجبور کرد که کشیش آمریکایی را آزاد کند.
از سوی دیگر حجم صادرات ترکیه به ایران تنها سه میلیارد دلار است، درحالی که صادرات ترک ها به آمریکا سه برابر صادرات به همسایه شرقی شان است، همین امر دلیل دیگری است که نشان می دهد، آنکارا توان مقاومت در برابر خواسته آمریکا برای تشدید تحریم های تهران را ندارد.
بنابراین، نمی توان انتظار داشت که ترکیه بتواند در کنار ایران قرار گرفته و در برابر سیاست های آمریکا در این خصوص ایستادگی کند، ولو اینکه منافع زیادی از همسایه شرقی خود ببرد.

** معامله آمریکا با چین برای قطع ارتباط نفتی با ایران
این تحلیلگر سوری همچنین معتقد است که چینی ها نیز به عنوان بزرگ ترین واردکننده نفت ایران سرانجام برای حفظ منافع بلند مدت خود در جنگ تعرفه ای با آمریکا، در برابر اراده واشنگتن برای نخریدن نفت ایران و حتی انجام خرید نفتی از آمریکا تسلیم خواهند شد، چون در بلند مدت این کاخ سفید خواهد بود که می تواند از راه های مختلف هزینه ها و ریسک پکن در خصوص خرید نفت از تهران را افزایش دهد.
سعدی به چند نمونه از تسلیم پکن در برابر اراده واشنگتن در شورای امنیت سازمان ملل برای تصویب برخی قطعنامه های ضد تهران از جمله در سال های 2006، 2008، 2009، 2010 و 2015 اشاره کرد و نوشت: پکن در مواضعی از جمله تایوان، تبت، دریای چین جنوبی، پرونده رسوایی شرکت هووای چین در کانادا با نقطه ضعف های جدیی در برابر آمریکا برخوردار است که بی تردید ادامه مذاکرات سیاسی و اقتصادی آنها می تواند به قربانی شدن ایران بیانجامد.
بنابراین، برخی تحلیلگران معتقدند که پرونده خرید نفت خام ایران توسط چین همچنان می تواند به عنوان بخشی از گفت وگوی دائمی تجاری میان پکن و واشنگتن برای فیصله دادن یک جنگ تجاری چند میلیارد دلار میان آنها باشد.
بنابراین، چنین مواردی همچنان می توانند احتمال حمایت چین از تلاش های ضد ایرانی آمریکا را بیشتر کند، با علم به اینکه دولت چین حتی با روسیه توافق کرده است و نیازهای نفتی خود را مستقیما با از طریق یک خط لوله از روسیه تامین می کند.

** تلاش برای متقاعد کردن ژاپن در این خصوص نیز نتیجه داد
'ویلیام هاگرتی' سفیر آمریکا در ژاپن شنبه این هفته در گفت گو با تلویزیون 'اسکای نیوز' مدعی شد که آمریکا و ژاپن درخصوص توقف واردات نفت از ایران توافق کردند.
در واقع وی به تردید ها در باره موضع نهایی ژاپن در خصوص تحریم های ایران پایان داد و گفت که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در دیدار روز جمعه شان در واشنگتن سرانجام بر سر لزوم توقف واردات نفت از ایران موافقت کردند.
این موضوع ثابت می کند مقام های آمریکایی به خوبی نشان دادند که هیچ گونه استثنایی برای هیچ یک از این هشت کشور برخوردار از معافیت موقت از جمله ژاپن، قائل نیستند و تلاش می کنند به هر نحو ممکن واردات نفت ژاپن از ایران را به صفر برسانند و همچنین راهی برای تامین نیازهای نفتی آن کشور غیر از ایران، پیدا کنند، چرا که توکیو نیز همچون سئول از ابعاد مختلف به ویژه برای دفع تهدیدات امنیتی احتمالی از ناحیه کره شمالی و چین بسیار به واشنگتن وابسته است و در برابر هرگونه تصمیمی از سوی آمریکایی ها تسلیم محض است.

** تلاش آمریکا برای همسو کردن کشورهای اروپایی با این سیاست های ضد ایرانی
رابچنکو، تحلیلگر اسپونیتکه گفت بود: حتی اتحادیه اروپا که مرتب در راستای ماجراجویانه ترین طرح های سیاست خارجی آمریکا عمل می کند، زمانی که پای ایران در میان باشد، بعید است بتواند از خود مقاومت و خویشتنداری نشان دهد.
مثلا با وجوداینکه فرانسه، آلمان و انگلیس دی ماه گذشته از ایجاد یک سامانه جدید پرداخت موسوم به 'اینستکس' خبر داده بودند تا همچنان برجام حفظ بماند و شرکت های اروپایی بتوانند بدون مواجه شدن با تحریم های ثانویه آمریکا به تجارت با ایران بپردازند، اما زمانی که پای فروش نفت به میان می آید، این سامانه شامل اقداماتی برای دور زدن فروش ها و خریدهای مستقیم و سامانه ای پیچیده تر است که در آن پرداخت به صورت غیرمستقیم تر و از طریق تهاتر صورت می گیرند.
گزارش از علی نصیری**
آساق 1378**1663**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد تحريم هاي نفتي بازار جهاني نفت آمريكا ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۹۶۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران هراسی در مقابل آموزش زبان فارسی و تبلیغ سفر به ایران

محمد اسدی موحدی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه باید تلاش کرد تا گردشگران بیشتری به ایران بیایند، گفت: این اتفاق به نفع ایران است. من در کشورهای مختلفی مأموریت داشته‌ام معتقدم باید تا نخبگان و حتی مردم عادی به هر بهانه‌ای از ایران دیدن کنند. چون دیدن و سفر کردن بهترین راه برای خنثی سازی تبلیغات علیه کشورمان است. برای من جای تعجب است که برخی از مردم در ارمنستان که با آنها اشتراکات فرهنگی زیادی داریم ایران را با کشورهای عقب افتاده مقایسه می‌کنند.

وی گفت: به تازگی ۷ نفر از بهترین بلاگرهای ارمنی را به ایران فرستادیم و از شهرهای کیش، اصفهان، کاشان و تهران بازدید کردند. در واقع این کارها جزو وظایف وزارت میراث فرهنگی است که باید کمک کند اما این کار را رایزنی و سازمان فرهنگ و ارتباطات انجام می‌دهد. یکی از وظایف رایزنان باید فعالیت در حوزه گردشگری باشد. ما به وزارت میراث فرهنگی انتقاد داشتیم که با رایزنان و سازمان فرهنگ و ارتباطات آن طور که باید، همراه نیستند. همچنین محتواها در سطح بین المللی نیست. هر چند به تازگی بهتر از قبل شده است.

وی تصریح کرد: رایزنان وظیفه دارند در حوزه گردشگری فعال باشند چه وزارت میراث فرهنگی حمایت کند چه نکند. گردشگری از اولویت‌های کاری رایزنان فرهنگی است. من در ۷ ماهی که به ارمنستان آمده‌ام صد نفر را به ایران فرستاده‌ام تا ایران را بیشتر بشناسند.

وی با بیان اینکه ایران هراسی، شیعه هراسی و اسلام هراسی در برخی از کشورها وجود دارد و یکی از چالش‌های ماست گفت: باید تلاش کنیم در هر یک از این اضلاع کار کنیم و ترس و نگرانی که نسبت به ایران وجود دارد را برطرف کنیم. یکی از این کارها، ارتباط با نخبگان و رسانه‌ها و دعوت از علمای اهل تسنن برای شرکت در کنفرانس‌های علمی است.

اسدی موحد بیان کرد: رسانه و فضای مجازی تأثیر زیادی در شناخت از ایران دارد. در این زمینه سازمان فرهنگ و ارتباطات پیشرو شده است و پلتفرم‌های خوبی را برای مقابله با ایران هراسی طراحی کرده است.

وی تصریح کرد: برخی از کشورها که تلاش می‌کنند ایران هراسی به وجود بیاورند در تلاش هستند ایران را به عنوان یک مقصد امن گردشگری نشان ندهند. ما وظیفه داریم در این زمینه تلاش کنیم که برعکس آن اتفاق بیفتد. یکی از راه‌های مبارزه با آن، تبادل دانشجو و گروه‌های هنری است. فیلم‌ها و تولیدات فرهنگی و هنری به مبازره با ایران هراسی کمک می‌کند. ایران محتوای خوبی دارد اما نتوانسته به خوبی آن را عرضه کند. در حال حاضر کشورهای دیگر در ارمنستان از طریق فیلم‌ها و سریال‌ها نفوذ فرهنگی قوی کرده‌اند. در صورتی که تشابهات فرهنگی با ارمنستان ندارند ولی ایران با ارمنستان تشابهات فرهنگی به خصوص درباره سبک زندگی و اصول خانواده داریم ولی نتوانسته‌ایم آن را به خوبی ارائه کنیم.

وی افزود: رفت و آمد نخبگان بین ایران و ارمنستان و دانشگاه‌های دو کشور زیاد شده است. چندی پیش همایش میراث مکتوب برگزار شد و چند نفر از اساتید ایرانی هم در آن حضور داشتند.

اسدی موحد گفت: ارمنستان کمتر از سه میلیون نفر جمعیت دارد اما این کشور ظرفیت زیادی برای فعالیت‌های فرهنگی و علمی دارد. برای من شگفت انگیز است که این کشور آنقدر فضای کار دارد مثلاً معرفی صنایع دستی ایران در ارمنستان ظرفیت بسیار خوبی است. بنابراین باید در این زمینه‌ها بیشتر کار کرد.

این رایزن فرهنگی گفت: قصد داریم هفته‌های فرهنگی متعددی در ارمنستان برگزار کنیم. هفته فرهنگی همدان سال گذشته برگزار شد و امسال استان‌های خراسان رضوی و آذربایجان شرقی و غربی، کردستان و مازندران هفته فرهنگی برگزار می‌کنند. هر چه مدیران این استان‌ها بیشتر درخواست کنند و پیگیر باشند ما هم در برگزاری این هفته‌های فرهنگی کمک شأن می‌کنیم.

وی درباره آموزش زبان فارسی در کشور ارمنستان نیز توضیح داد: مسجد کبود ایروان فضای کافی برای برگزاری کلاس دارد، در این کلاس‌ها زبان فارسی آموزش داده می‌شود. در حال حاضر ۶ کلاس زبان فارسی در چهار سطح ابتدایی متوسطه، پیشرفته و فوق پیشرفته برگزار می‌شود. اینها فرصت‌های فرهنگی خوبی است که در ارمنستان داریم. اینجا کتابخانه ای با ۸ هزار کتاب دارد که محل رجوع نخبگان و محققان است. همچنین در سه دانشگاه کرسی ایران شناسی داریم. قبلاً ۱۷۰۰ دانش آموز زبان فارسی در مدارس ایروان داشتیم که این تعداد در طول ۶ ماه به سه هزار و ۳۰۰ نفر رسیده است. این افراد از کلاس پنجم تا نهم زبان فارسی یاد می‌گیرند. این فرصت منحصر به فردی است.

وی ادامه داد: در کشورهای دیگر هم آموزش زبان فارسی داریم و افراد این زبان را به دلیل علاقه شأن یاد می‌گیرند ولی سیستماتیک نیست. اما دولت ارمنستان از دو سال پیش اعلام کرده که مدارس باید زبان سوم را نیز به دانش آموزان تعلیم دهند که یکی از آنها باید زبان کشورهای همسایه باید باشد. این قانون و روابط خوب سیاسی و فرهنگی دو کشور باعث شده آموزش زبان فارسی در ارمنستان گسترش یابد.

وی افزود: ما باید نسخه جدایی در ارمنستان برای آموزش زبان فارسی بپیچیم. نمی‌توان همان الگویی که در کشورهای دیگر برای ترویج زبان فارسی وجود دارد در این کشور هم پیاده کرد. باید این آموزش‌ها با توجه به ذائقه دانش آموز ارمنی تدوین شود. بهتر است معلمان و مدیران مدرسه‌های ارمنی به ایران بیایند چون مدیر هست که تصمیم می‌گیرد چه زبانی در مدرسه تدریس شود. ایجاد انگیزه در افراد موجب می‌شود تا برای افزایش ساعت آموزش تلاش کنند.

کد خبر 6096705 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • چرا دلار آمریکا باعث هرج و مرج در سراسر آسیا می شود؟
  • معافیت سازمان بیمه سلامت بر اساس قانون از اتصال به حساب خزانه
  • پیشگامی ایران در زمینه دانش تالاسمی
  • صنعت نوشت‌افزار ایران در بازار جهانی کجا ایستاده است؟
  • وارن بافت سهام اپل را فروخت | تلاش برای تصاحب بازار کشور های آسیای میانه
  • آخرین تلاش‌های دلار تلگرامی برای حفظ حمایت ۶۰
  • ورزشکار کردستانی مدال برنز مسابقات کشتی آزاد نونهالان کشور را تصاحب کرد
  • رزمی ایرانی جایگاه قهرمان پرآوازه جهان را تصاحب کرد
  • ایران هراسی در مقابل آموزش زبان فارسی و تبلیغ سفر به ایران
  • بیانیه انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان آمریکا و کانادا در پی جنبش جهانی حمایت از فلسطین