Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@12:37:25 GMT

تلاش مخالفان سودانی برای گذار به حکومتی دموکراتیک

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۹۸۵۰۱

تلاش مخالفان سودانی برای گذار به حکومتی دموکراتیک

تهران- ایرنا- شورای مخالفان و اعضای هیات نظامی سودان اعلام کرده اند که شورایی مرکب از نظامیان و فعالان مدنی این کشور برای دوران انتقالی پس از حکومت عمر البشیر تشکیل خواهند داد. این تصمیم امید به برقراری حکومتی دموکراتیک را در این کشور آفریقایی افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نشست شورای نظامی و گروه‌های عضو ائتلاف آزادی و تغییر در سودان سر انجام با توافقی دوجانبه به پایان رسید دو طرف توافق کردند که با شورایی متشکل از نظامیان و نیروهای مدنی در دوران انتقالی اداره کشور را در دست بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته هنوز بر سر اینکه این شورا متشکل از چند نفر نظامی و چند فعال مدنی باشد اختلاف وجود دارد.
اما این توافق اولیه امید به برقراری حکومتی دموکراتیک در این کشور را پس از سال ها افزایش داده است. ایمن نمیر، یکی از اعضای مخالفان که روز شنبه با نمایندگان دولت انتقالی نظامی ملاقات کرد به خبرگزاری رویترز گفته است که ما گام‌های مثبتی برداشتیم و انتظار داریم که به نتایج مورد رضایت دو طرف برسیم.
صادق المهدی، رهبر حزب «امت»، که مهمترین حزب اپوزیسیون سودان است در سخنانی خواسته که کشورش هر چه زودتر به عضویت دیوان کیفری بین‌المللی درآید. المهدی، گفته است که دیگر هیچ مخالفتی برای پاسخ به درخواست‌های دیوان کیفری بین المللی وجود ندارد و ما باید فورا به این دیوان ملحق شویم و این موضع نیز باید با هماهنگی با شورای نظامی انتقالی اتخاذ شود که پس از عمر البشیر قدرت را به دست گرفته است.
دیوان کیفری بین‌المللی همان مرجع قضایی است که سال‌ها پیش حکم بازداشت عمرالبشیر را به دلیل «نسل‌کشی» و «جنایت علیه بشریت» در جنگ دارفور صادر کرده است. البشیر این اتهامات را هرگز نپذیرفت.
المهدی همچنین تأکید کرد که دستگیری و فشار بر رئیس جمهوری پیشین سودان به دست ارتش برای کناره‌گیری او به معنی «کودتا» نیست. او از معترضان خواسته تا رسیدن به تمامی اهداف خود تحصن را ادامه دهند.
صادق ‌المهدی که خود نخست‌وزیر اسبق سودان بود، در سال 1989 در پی کودتایی به دست عمر البشیر از قدرت کنار رفته و از آن زمان رهبر اصلی‌ترین حزب مخالف دولت محسوب می‌شد. او پیش از عمر البشیر، آخرین فردی بود که از طریق انتخابات و به شیوه دموکراتیک در سودان به قدرت رسیده بود.
22 فروردین ماه امسال عمر البشیر، رئیس جمهوری که 30 سال بر سودان حکومت کرده بود توسط نظامیان عزل شد، عزل او پس از چند روز تظاهرات گسترده مردمی انجام شد.
عمر البشیر یک افسر ارتش بود که در سال 1989 به کمک تندروها در سودان به قدرت رسید. او که از سوی دادگاه بین‌المللی به ارتکاب جنایت جنگی متهم شده، 30 سال در سودان حکومت کرد و بارها اعتراضات مردم سودان را سرکوب کرد. شورای امنیت از آغاز 2001 رشته‌ای از تحریم‌های اقتصادی را علیه حکومت بشیر اعلام کرد.
اتهام جنایت جنگی پس از سرکوب گسترده مردم دارفور متوجه عمر البشیر شد. پس از اعتراضات مردم دارفور علیه حکومت عمرالبشیر، حملات زمینی و هوایی گسترده ای توسط ارتش به دارفور انجام شد در جریان این حملات حدود 300 هزار نفر از مردم غیرنظامی کشته شدند، هزاران زن توسط نظامیان سودان مورد تجاوز قرار گرفتند و حدود دو و نیم میلیون نفر از زادگاه خود آواره شدند.
در ژوئیه 2008 دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی در لاهه عمر البشیر و تنی چند از فرماندهان ارتش او را به ارتکاب جنایت جنگی در دارفور متهم کرد و خواهان دستگیری آنها شد.
در سال 2013 نیز که بهار عربی در تعدادی از کشورهای عربی آغاز شد، مردم سودان نیز در اعتراض به دیکتاتوری البشیر به خیابان آمدند، اما با سرکوبی بیرحمانه روبرو شدند. بنا به آمار سازمان‌های مدافع حقوق بشر بیش از صد نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شدند.
9229

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سودان عمرالبشير

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۹۸۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت سیزدهم از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: سرمایه‌گذاران باور داشته باشند، مجموعه دولت در آذربایجان‌غربی از ابتدای سرمایه‌گذاری تا پایان آن و افتتاح طرح‌ها، در کنار آنها قرار دارد و در تمام مراحل از آنها حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، محمدصادق معتمدیان، امروز_یکشنبه نهم اردیبهشت_ در جلسه راهبری طرح‌های سرمایه‌گذاری استان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به جذب سرمایه‌گذار دارد، اظهار کرد: آذربایجان‌غربی در راستای اجرای سیاست‌های دولت سیزدهم در این حوزه فعال و جذب سرمایه‌گذار از اولویت‌های استان است.

وی همچنین با بیان اینکه سرمایه‌گذار در روند سرمایه‌گذاری نباید دغدغه‌ای داشته باشد، افزود: مجموعه مدیریت دولت در استان، در کنار سرمایه‌گذاران ایستاده است تا با تأمین نیازهای آنها، روان‌سازی در صدور مجوزها و رفع موانع و مشکلات، طرح‌های سرمایه‌گذاری در کوتاه‌ترین زمان به سرانجام برسد.

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: سرمایه‌گذاران باور داشته باشند مجموعه دولت در آذربایجان‌غربی از ابتدای سرمایه‌گذاری تا پایان آن و افتتاح طرح‌ها، در کنار آنها قرار دارد و در تمام مراحل از آنها حمایت می‌کند.

به گزارش ایمنا، در این جلسه درخواست‌ها و روند سرمایه‌گذاری در حوزه تولید پارچه جین و کتان و طرح توسعه پتروشیمی ارومیه در حوزه تولید اوره و آمونیاک، بررسی شد و استاندار آذربایجان غربی دستورات لازم جهت تسهیل، روان‌سازی و تأمین امکانات لازم برای این سرمایه‌گذاری‌ها را صادر کرد.

کد خبر 748725

دیگر خبرها

  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • ببینید | اقدام عجیب یک شهروند؛ گشت و گذار با گرگ خانگی در خیابان‌!
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • تجمع حامیان و مخالفان قانون ماموران خارجی در تفلیس
  • آمادگی ۲۵ بسته در بجنورد برای جذب سرمایه‌گذار
  • مصوبات شوراها بر جذب سرمایه‌گذار معطوف شود
  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان
  • دولت سیزدهم از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند
  • سودان خواهان برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره «تجاوزات امارات» شد