Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-05@06:23:52 GMT

عمر تاریخ اجتماعی در ایران به ۵۰ سال می‌رسد

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۹۸۷۵۳

عمر تاریخ اجتماعی در ایران به ۵۰ سال می‌رسد

به گزارش ایکنا از اصفهان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اصفهان، ابراهیم موسی پور بشلی در هشتمین نشست مساله فولکلور و فرهنگ عامه با موضوع نقش منابع فرهنگ عامه اصفهان در تدوین تاریخ اجتماعی شهر، اظهار کرد: در غرب به تاریخ اجتماعی، تاریخ اجتماعی نوین می‌گویند و همواره مورخانش در کنار تاریخ نگاری خودشان به مسائل اجتماعی هم توجه دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: همه اطلاعات در مورد غذا، طبخ، آداب اجتماعی و ... در تاریخ اسلامی وجود دارد.
مدیدگروه تاریخ اجتماعی دانشنامه جهان اسلام افزود: اولین دپارتمان اجتماعی در دهه ۶۰ میلادی شکل گرفت، واحدهای درسی برایش تعریف و ژورنال تخصصی در آن رابطه ایجاد شد.
موسی پور بشلی افزود: عمر تاریخ اجتماعی در ایران به ۵۰ سال می رسد و این دانش جوانی است یعنی هنوز ضابطه‌ها و قواعدش آنگونه که باید در جامعه شناسی و روانشناسی مدون نشده است.
وی در ادامه بیان کرد: هنوز غربی ها آنقدر در این زمینه جلو نرفته اند که ما مجبور شویم از آن‌ها یاد بگیریم و می توانیم چیزهایی تولید کنیم که آن ها از ما الگوبرداری کنند.
این استاد تاریخ اجتماعی با بیان اینکه در تاریخ اجتماعی بررسی می‌شود که مثلا عصارخانه شاهی با اطرافش چگونه رفتار می‌کرده است، گفت: عده‌ای می‌پرسند چرا در استان اصفهان اینقدر عصارخانه وجود دارد پاسخ این سوال در بررسی تاریخ اجتماعی عصارخانه است. چون زمانی تقاضای روغن بسیار زیاد شد و عصارخانه‌ها ساخته شدند.
موسی پور بشلی ادامه می‌دهد: تاریخ اجتماعی بررسی می کند که چرا مغازه عطاری، آهنگری، بزازی و دکان علاف ها در قدیم کنار هم ساخته نمی شد به این دلیل که آهنگری با جرقه و آتش سر و کار دارد و یک جرقه کافی است تا بقیه مغازه‌ها آتش بگیرد.
وی ادامه داد: مورخ سیاسی این جرقه‌ها را نمی‌بیند اما مورخ اجتماعی حتی می‌تواند در مورد کرم شب تاب کتاب تاریخی بنویسید‌.
این نویسنده کتاب با بیان اینکه تاریخ اجتماعی بررسی می‌کند تکنولوژی چطور می‌تواند خرده فرهنگ‌ها را در یک قاره از بین ببرد، گفت: مثلا در آمریکا بعد از به وجود آمدن مسلسل خودکار عصر وحشی و وسترن پایان یافت.
وی افزود: تاریخ اجتماعی هیچ منبع مشخصی ندارد و همه رشته‌ها و حوزه‌ها می‌تواند برای تاریخ اجتماعی منبع باشد که یکی از این منابع فولکلور است.
این استاد تاریخ اجتماعی گفت: افرادی که در فولکلور مثل رابین هود قهرمان مردمی هستند اینطور که در فیلم‌ها و کتاب‌ها نشان داده می‌شوند نیستند.
موسی پور بشلی ادامه داد: اگر از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها آمار جنگنده‌های فلان جنگ را بپرسید آمار را بیش از آنچه باشد می‌‎گویند و اگر آن ها را وارد یک چالش کنید می‌بینید که شکل روایت مدام تغییر می‌کند این همان فولکلور است که تاریخ دان اجتماعی به اینگونه گزارش‌هایش نمی‌تواند استناد کند.

منبع: ایکنا

کلیدواژه: فولکلور تاریخ اجتماعی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۹۸۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس صداوسیما: سریال حشاشین بر اساس تحریف تاریخ اتفاق افتاده؛ ساترا برای پخشش تذکر داد و سکوها هم در همین راستا اقدام کردند/ نمره صداوسیما در حوزه کار روی مساله عفاف و حجاب خیلی بالا نیست

به گزارش جماران؛ رئیس سازمان صدا و سیما در مورد جلوگیری از پخش سریال «حشاشین» در شبکه نمایش خانگی توضیحاتی ارائه کرد.

پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره تبلیغات انتخاباتی نامزدها برای دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در رسانه ملی گفت: مناظره‌ها ضبط شده و ان‌شاالله از روزی که تبلیغات رسمی مرحله دوم انتخابات مجلس شروع شود پخش خواهد شد.

وی افزود: در صدا و سیمای استانی ما و علاوه بر تبلیغات تلویزیونی ۲۰ دقیقه‌ای که هر نامزد مثل دوره خواهد داشت، مناظره هم بین نامزدها ان شاء الله پخش خواهد شد که این روزها در حال ضبط است و فکر می‌کنم تقریباً در تمام مراکز استانی ما دیگر برنامه‌های ضبط مناظره تمام شده باشد.

رئیس سازمان صدا و سیما درباره نمره این سازمان در حوزه کار روی مساله عفاف و حجاب گفت: نمره قطعاً خیلی بالایی نخواهد بود نه به دلیل اینکه اقدامی نشده اقدامات زیادی شده منتها چون حجم این مسئله و این درگیری به معنی فراگیری موضوع در سطح جامعه مهم است که هم عمق فرهنگی دارد هم عمق تاریخی دارد هم عمق اجتماعی دارد و فراگیری آن بسیار زیاد هست کارهای بسیار بیشتری باید انجام شود. اما قطعاً باید کارهای بیشتری شود و برنامه‌های صدا و سیما هم آماده شده که قابل ارائه است و ان شاء الله در آینده هم به حجم این برنامه هم به لحاظ کمی و هم کیفی اضافه خواهد شد.

وی یادآور شد: مهمترین برنامه‌های ما غلبه دادن گفتمان کارآمدی حجاب در امر اجتماعی در واقع کنشگری عفیفانه زن مسلمان، ارائه نمونه‌های بسیار موفق کنشگری زنان مسلمان هم در ایران و هم در کشورهای مختلف و اینکه حجاب عاملی برای نقش آفرینی بیشتر زنان در امور اجتماعی است  و مقایسه آنچه که حجاب به عنوان یک امکان به زنان برای نقش آفرینی بیشتر اعطا می‌کند و مقایسه با نقشی که در جوامع غربی برای زن دیده شده و نگاه ابزاری که به زن در این جوامع نمی‌شود و علاوه بر آن ابعاد احکامی و تعبدی حجاب و عفاف هم در برنامه‌های مختلف تهیه شده این روزها در حال پخش است عرض کردم در سطح مطلوب نیست اما داریم تلاش می‌کنیم که انشالله هم کمی و هم کیفی بهبود پیدا کند.

جبلی در مورد وضعیت بسته شدن دفتر صدا و سیما در آذربایجان گفت: اطلاعات به روز ندارم اطلاع دارم از سال‌های پیش با توجه به محدودیت‌هایی که برای صدا و سیما و بقیه نهادهای فرهنگی در جمهوری آذربایجان پیش آمده بود برای دفتر هم صدا و سیما محدودیت‌های پیش آمده بود که جاهای دیگه هم هست اطلاع به روز ندارم اما باید تلاش بکنیم از طریق وزارت محترم امور خارجه که محدودیت برداشته شود.

وی درباره حذف سریال حشاشین از شبکه نمایش خانگی گفت: بله ساترا مسئولیت دارد که جلوی هر آنچه که محتوای تحریف شده است و به فهم و درک اجتماعی لطمه می‌زند و افکار عمومی را منحرف می‌کند را بگیرد، باید تنظیم‌گری و نظارت کند، به نظر ما سریال حشاشین سریالی است که همانطور که ساترا هم در بیانیه‌اش گفت بر اساس واقعیت‌های اتفاق افتاده نیست بلکه بر اساس تحریف تاریخ اتفاق افتاده به همین خاطر هم ساترا برای پخشش به سکوها تذکر داد و سکوها هم در همین راستا اقدام کردند.

جبلی در پاسخ به این سوال که تکلیف معاونت سیاسی سازمان به کجا رسیده صاحبی فعالیتش ادامه می‌دهد یا فرد دیگری خواهد آمد، گفت: این به تصمیمات داخلی سازمان مربوط می شود و در حال بررسی هستیم.

دیگر خبرها

  • سلمان؛ روایت درست تاریخ
  • سلمان فارسی؛ روایت درست تاریخ
  • پاسخ مرتضی‌علیزاده به منتقد «هفت»: سینما بر همه‌چیز مقدم است
  • تاریخ بشریت ادامه راه انبیاء در مبارزه با جریان استکبار است
  • آثار تاریخی مکشوفه در گذر کمرزرین، گویاترین زبان تاریخ اصفهان است
  • فقر و فقدان قدرت خرید اخلاق اجتماعی را مخدوش می‌کند
  • جنبش‌های سده‌های دوم و سوم هجری بیش‌تر تقابل ایرانی – ایرانی بود نه ایرانی - عربی
  • تاریخ پخش «سلمان فارسی» مشخص شد/ وعده جبلی در یک سال سخت
  • اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در گچساران
  • رییس صداوسیما: سریال حشاشین بر اساس تحریف تاریخ اتفاق افتاده؛ ساترا برای پخشش تذکر داد و سکوها هم در همین راستا اقدام کردند/ نمره صداوسیما در حوزه کار روی مساله عفاف و حجاب خیلی بالا نیست