Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از آن که انقلاب اسلامی ایران در 22 بهمن 57 به پیروزی رسید و 2 ماه بعد مردم در 12 فروردین 58 جمهوری اسلامی را به عنوان نظام سیاسی حاکم بر ایران انتخاب کردند، امام خمینی (ره) در کمتر از یک ماه، در نهم اردیبهشت 58 در راستای افزایش نقش مردم در تعیین سرنوشت خودشان فرمان تشکیل شوراهای اسلامی را به شورای انقلاب صادر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه در همان زمان بسیاری از کشورهای غربی برای اداره جوامع خود از سیستم شورایی استفاده می کردند، اما باید گفت که سابقه استفاده  از این نوع تصمیم گیری‌ها به پیش از شکل گیری این جوامع به شکل کنونی آن‌ها بر می‌گردد.

در سال‌های دوری که هنوز جوامع غربی بهره‌ای از توسعه یافتگی و زندگی اجتماعی نبرده بودند، دین اسلام در بدو ظهور خود آیاتی را به موضوع شورا و مشورت اختصاص داد و برای اداره بهتر جوامع انسانی مردمان را به مشورت با یکدیگر فراخواند.

از آنجایی که انقلاب اسلامی ایران هم برآمده از مبانی دین اسلام بود و رهبری مسلمان و فقیهی مرجع آن را رهبری می‌کرد، به سرعت با تأسی از آیات قرآن فرمان تشکیل شوراها و قانون گذاری در این زمینه را صادر کرد؛ اگرچه این اندیشه و آرمان امام خمینی (ره) در طول حیات ایشان اجرایی نشد، اما با گذشت زمان در سال 77 اولین خشت‌های اجرایی آن بر روی یکدیگر قرار گرفتند و اولین دوره شورای‌های اسلامی شهر و روستا آغار به کار کردند.

در سال‌های اولیه آغاز به کار شوراهای شهر و روستا، این شوراها به دلیل نوپا بودن قدرت لازم برای نظارت بر دستگاه‌های اجرایی را نداشتند و دستگاه‌های اجرایی نظیر شهرداری‌ها هم که پیش از فعالیت شوراها به جای انتخاب از سوی نمایندگان مردم، از سوی دستگاه‌های بالادستی منصوب می‌شدند، کمتر به این تغییرات روی خوش نشان می‌دادند و در مواردی هم سعی می‌کردند با بی توجهی به مصوبات شوراها ساز خود را بزنند.

اکنون 20 سال از آغاز به کار اولین دوره شوراهای شهر و روستا گذشته است و انتظار می‌رود، دستگاه‌های بالادستی جایگاه واقعی شوراها را پذیرفته باشند و برای تنفیذ رأی مردم از طریق نمایندگانشان به مدیران اجرایی، محدودیت‌هایی خارج از آنچه در قوانین و آئین نامه‌ها عنوان شده برای نمایندگان مردم ایجاد نکنند.

به عبارتی انتظار می‌رود، دستگاه‌های بالادستی نظیر مجلس شورای اسلامی و وزارت کشور، ضمن اینکه به شورا اجازه می‌دهند، از همه اختیارات خود استفاده کنند و آن‌ها را مکلف به انجام همه وظایف خود می‌کنند، حدود اختیارات آن‌ها را برای ظهور و بروز خواسته‌های مردمی که به آن‌ها رأی دادند، در قالب اقدامات تقنینی و نظارتی بیشتر کنند.

کاهش اختیارات شوراها و مخالفت با تصمیمات شرعی و قانونی آن‌ها، بی توجهی به خرد جمعی است و در جامعه‌ای که خرد جمعی و رأی مشورتی مورد بی مهری قرار گیرد، باید منتظر عوارض آن بود.

انفاق و صدقه دادن در اسلام به قدری مورد توجه قرار گرفته که بارها در قرآن تکرار شده است، اما در آیه 38 سوره شورا موضوع مشورت مقدم بر انفاق و پس از دعا و نماز عنوان شده است.

وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ ﴿38﴾

«و کسانى که خواسته پروردگارشان را اجابت کرده و نماز برپا داشته‌اند و در کارى که بر انجام آن تصمیم گرفته‌اند با یکدیگر مشورت مى‌کنند و از آنچه روزیشان کرده‌ایم، براى خشنودى خدا انفاق مى‌کنند.»

در آیه 36 سوره شورا خداوند به بندگان خود پاداش‌هایی را وعده می‌دهد که برای رسیدن به آن رنجی نمی‌برند و در ادامه شروطی برای رسیدن به این پاداش عنوان می‌کند که یکی از آن‌ها در آیه 38 امر مشورت و بهره گیری از خرد جمعی عنوان شده است.

بیشتر بخوانید: ظرفیت‌های قانونی شوراها به آن‌ها واگذار نشده است

الهام فخاری رئیس شورای استان تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه انتظار است که طی 5 دوره از شوراها شاهد بالندگی آن باشیم، گفت: در حال حاضر نه تنها اختیارات شوراها افزایش پیدا نکرده، بلکه شاهدیم در بخش‌های مختلف کشور تلاش می‌کنند تا از اختیارات شوراها کاسته شود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در بعضی مواقع با استناد به افراد مختلف شوراها رویکرد کاهش اختیارات شوراها دنبال می‌شود، گفت: اگر به قانون اساسی توجه کنیم، می‌بینیم که صراحت قانون اساسی تأکید بر گسترش نقش شوراها شده است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و امام راحل، افزود: در بیانات ایشان نقش شوراها قرار بوده که به عنوان تأثیرگذاری بیشتر مردم بر سرنوشت‌شان توسعه پیدا کند.

فخاری افزود: هم شورا باید برای پویایی بیشتر تلاش کند و هم دستگاه‌های دیگر باید به شوراها اختیارات بیشتری دهند.

رئیس شورای استان تهران با بیان اینکه شاید همیشه ضعف‌های شوراها برجسته می‌شود،تصریح کرد: اگر نسبت جمعیتی شوراها با سایر دستگاه‌ها مقایسه شود، می‌بینیم هنوز شوراها به عنوان مردمی‌ترین بخش‌های حاکمیت ملی، نهادی سالم و توانمند هستند که باید همه دستگاه‌ها، شورا را به عنوان یک رکن مدنی بپذیرند تا شورا موثرتر عمل کند.

وی با بیان اینکه در فصل هفتم قانون اساسی به شوراها با عنوان یکی از ارکان اساسی تصمیم‌گیری نگاه شده است، گفت: نقش شوراها کلیدی است و از بعد وظایف هم ترکیبی از سیاست گذاری و نظارت را شامل می‌شود.

فخاری با بیان اینکه بحث سطوح مختلف شوراها بسیار در قانون اساسی مطرح شده، اما کمتر تحقق پیدا کرده است، گفت: غیر از شوراهای پایه و شوراهای شهر و روستا، سطوح دیگری از شورا وجود دارد که شامل شورای بخش، شهرستان، شورای استان و در نهایت شورای عالی استان‌ها است.

رئیس شورای استان تهران با بیان اینکه قدرت و اثرگذاری شورای عالی استان‌ها بسیار ارزشمند است، گفت: شورای عالی استان‌ها می‌تواند همچون دولت به مجلس، لایحه دهد.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر، شوراهای میانی که نقش نظارتی داشتند، در این 5 دوره کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند که یک علت آن تمرکز بر وظیفه شهردار است که شوراهای پایه انتخاب دهیار را بر عهده دارند.

گزارش از علی کاظمی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شورای شهر تهران شهرداری تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۹۹۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهتمام به نظر همه اعضا از تنش در شوراها می‌کاهد

به گزارش خبرنگار مهر، مجید ناصحی‌مقدم ظهر پنج‌شنبه در همایش روز شوراها که در سالن همایش‌های غدیر دانشگاه زنجان برگزار شد، با تاکید بر اینکه یکی از رویکردهای اصلی نهاد مردمی شورا باید پرهیز از سیاست‌زدگی باشد، افزود: یکی از توفیقات شوراها این است که نهادی برآمده از دل مردم است، به همین خاطر باید در امور از همکاری مردم استفاده کند.

وی با بیان اینکه شوراها نیز همانند بسیاری از تشکل‌ها و نهادهای مردمی با مشکلات و تنش‌هایی مواجه است، ادامه داد: باید تلاش کنیم تا این تنش‌ها با مشارکت دادن تصمیم همه اعضا در امور مختلف به حداقل برسد.

این مسؤول با تاکید بر اینکه بها دادن به تصمیم همه اعضای شورا باعث پیشبرد بهتر امور و اهداف ترسیم شده خواهد شد، خاطرنشان کرد: یکی از محاسن این کار، دوری از چند قطبی شدن شورا است؛ چرا که باعث می‌شود اعضای شورا به جای چند قطبی شدن، به سمت همفکری حرکت کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه برای ایجاد زیرساخت در شهرها و روستاها باید اعتبارات لازم در این زمینه تخصیص یابد، عنوان کرد: اگر امروز زنجان به لحاظ توسعه‌ای فاصله معنی‌داری با سایر شهرها دارد، این به خاطر نبود زیرساخت در این زمینه است که باید مورد توجه قرار گیرد.

شوراهای اسلامی شهر و روستا ظرفیت عظیمی در توسعه پایدار به شمار می‌روند

رئیس شورای اسلامی استان زنجان نیز در این مراسم با بیان اینکه شورا از مهم‌ترین ارکان تصمیم‌گیری در نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: این نهاد مردمی ظرفیت عظیمی در توسعه پایدار به شمار می‌رود.

حسین بابامرادی با اشاره به ۹ اردیبهشت، سالروز تشکیل شوراها، اظهار کرد: شکل‌گیری شوراها مبین آن است که نقش مردم در تصمیم‌گیری، تشریفاتی نبوده و از کوچک‌ترین بخش تقسیمات کشوری یعنی روستا، مردم مشغول خدمت‌رسانی هستند.

وی افزود: ۱۲۸ هزار نفر عضو شورای شهر و روستا در کشور و ۲۳۰۰ نفر در استان زنجان فعالیت در این حوزه دارند.

رئیس شورای اسلامی استان زنجان با اشاره به وظایف این شورا، خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی، برگزاری جلسات با مدیران مختلف پیرامون نیازهای شهرها و روستاها و حسابرسی شهرداری‌ها و سازمان همیاری شهرداری‌ها، از جمله وظایف شورای فرادست است.

بابامرادی تصریح کرد: دیدارهای مستمر با استاندار، تسریع در اجرای پروژه‌های عمرانی و حل مشکل آب از مهم‌ترین خواسته‌های شوراها است.

کد خبر 6088584

دیگر خبرها

  • شوراها بی‌واسطه‌ترین حلقه ارتباطی مردم و حاکمیت هستند
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند
  • شورای‌های شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در کشور هستند
  • شوراهای اسلامی به‌منظور حکمرانی مردمی شکل گرفتند
  • ۱۴۶۰ نفر عضو شوراهای شهر و روستای استان بوشهر هستند
  • بهره‌برداری از طرح‌های مختلف همزمان با روز شوراها در بوشهر
  • اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند
  • اعضای شورا در سختی‌ها کنار مردم است
  • اهتمام به نظر همه اعضا از تنش در شوراها می‌کاهد
  • توجه به ظرفیت‌های مناطق روستایی گامی بلند در تحقق شعار سال است