Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@14:27:43 GMT

جشنواره ملی گل غلتان در امیریه دامغان برگزار می شود

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۹۹۷۷۰

جشنواره ملی گل غلتان در امیریه دامغان برگزار می شود

سمنان- ایرنا- شهردار امیریه دامغان گفت: دوازدهمین جشنواره گل غلتان نوزاد در گلبرگ های گل محمدی، روزهای 12 و 13 اردیبهشت جاری با اجرای برنامه های متنوع و شاد در این شهر برگزار می شود.

محمد عوض آبادیان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این جشنواره به عنوان اولین آیین مذهبی ثبت ملی استان سمنان شناخته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شهردار امیریه ادامه داد: تاکنون 50 نوزاد از سراسر کشور در این جشنواره ثبت نام کردند که گل غلتان این نوزادان روز 13 اردیبهشت انجام می شود.
وی خاطر نشان کرد: گل چینان، راه اندازی کارناوال شادی، بازدید از کویر حاج علیقلی و دریاچه نمک، بازدید از جاذبه های طبیعی و تاریخی امیریه، برگزاری گل غلتان در منازل، موسیقی محلی و برنامه های فرهنگی، شتر سواری، اسب سواری و رصد ستارگان، از برنامه های اصلی دوازدهمین جشنواره ملی گل غلتان امیریه است.
عوض آبادیان ادامه داد: سفیران دو کشور اروپایی از مهمان های ویژه جشنواره هستند که برای حضور در آیین گل غلتان اعلام آمادگی کردند.
وی افزود: نمایشگاه صنایع دستی و سوغات با 25 غرفه در حاشیه این جشنواره در روزهای 11، 12 و 13 اردیبهشت ایجاد می شود.
عوض آبادیان سابقه این جشنواره را 400 سال اعلام و اضافه کرد: والدین نوزادان در گذشته بر این باور بودند که با غلتاندن فرزندشان در لابه لای گل های محمدی در اولین بهار زندگی، از بیماری های در امان مانده و خلق و خوی حضرت رسول(ص) بر وجودش طنین انداز خواهد شد.
شهردار امیریه به هدف از برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت: زنده نگهداشتن آیین های کهن و اصیل گذشتگان، ایجاد شور و نشاط در مردم و انجام گل غلتان نوزادان به سبب خاصیت های پزشکی، از جمله مهم ترین اهداف این آیین معنوی است که دراین جشنواره دنبال می شود.
به گزارش ایرنا، در بیش از پنج هکتار از اراضی کشاورزی شهر امیریه از توابع شهرستان دامغان گل محمدی کشت می شود.
آیین گل غلتان نوزاد در شهر امیریه در سال 89 به شماره 177 به عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور بعد از عید باستانی نوروز به ثبت ملی رسیده است.
شهر امیریه با بیش از سه هزار نفر جمعیت در 25 کیلومتری شهر دامغان و 90 کیلومتری مرکز استان سمنان قرار دارد.
9856/7408

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي جشنواره گل غلتان اميريه دامغان گل محمدي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۹۹۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر‌هایی از شورای مسکن دامغان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ مجموعه خبری "گشت خبری"، خبر‌های متنوع و رویداد‌های خبر ساز استان سمنان است که در بخش خبری ۲۰ سیما مرکز سمنان در شب گذشته پخش شده است.
در این مجموعه خبری، دیگر رویداد‌های متنوع از سراسر استان سمنان، با موضوعات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، علمی به نمایش درآمده است و مخاطبان می‌توانند این مجموعه خبری را مشاهده کنند.
مجموعه "گشت خبری" خبر ۲۰ سیما مرکز سمنان، هم چنین در کانال فضای مجازی خبرگزاری صداوسیما استان سمنان به نشانی @news_semnsnirib نیز بارگذاری می‌شود و علاقه‌مندان به دنیای خبر می‌توانند این اخبار را مشاهده و یا دانلود کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ۲ دادگاه علنی برخط در مهدیشهر و دامغان برگزار می‌شود
  • امیریه دامغان میزبان پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان می شود
  • ۲۷ مصدوم در حوادث رانندگی جاده های استان سمنان
  • ۲۷ مصدوم در حوادث رانندگی سمنان
  • خبر‌هایی از شورای مسکن دامغان
  • زایمان در منزل با کمک نیرو‌های عملیاتی اورژانس دامغان
  • مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد
  • آیین بزرگداشت روز هنر انقلاب اسلامی در شاهرود برگزار شد
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله های آسمان» در تبریز
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله‌های آسمان» در تبریز