Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-05@20:37:24 GMT

اخلاق و فرهنگ قربانی نتیجه گرایی شده است

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۰۰۲۱۵

اخلاق و فرهنگ قربانی نتیجه گرایی شده است

زمان آبادی معتقد است برای حل مشکلات فرهنگی ورزشگاهها باید همه بخش های فعال و تاثیرگذار در این حوزه وظایف خودشان را به درستی انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، «غلامحسین زمان آبادی» با بیان این مطلب گفت:باید پذیرفت که فوتبال هیجان دارد و باید اجازه بدهیم که جوانان این هیجان را در ورزشگاهها تخلیه کنند اما مشکل اصلی در عدم مدیریت صحیح این هیجان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته من اعتقاد ندارم که شرایط ورزشگاهها نسبت به سال های گذشته بدتر شده چرا که شاهد اتفاقات بسیار تلخ تری در بخش های مختلف از جمله آسیب زدن به اموال عمومی ، اتوبوس ها و موارد دیگری بودیم که خوشبختانه این مسائل به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده اما باید به دنبال آسیب شناسی صحیح برای حل کامل مشکل و ایده آل سازی فضای استادیوم ها باشیم. یکی از مصادیق بهبود شرایط مسابقه فینال لیگ قهرمانان باشگاههای آسیا بود که به بهترین شکل در آزادی برگزار شد و هیچ مشکلی پیش نیامد. یا همین بازی اخیر پدیده و استقلال در مشهد چرا که یک ورزشگاه زیبا و مجهز مثل استادیوم امام رضا ملزومات و زیرساخت های لازم را به شکلی ایجاد کرده که هوادار با آرامش بازی تیم محبوبش را تماشا می کند و به خانه می رود.پس توان این را داریم که هیجان هزاران تماشاگر را به خوبی مدیریت کنیم.

 

مشاور فدراسیون فوتبال در امور مسئولیت های اجتماعی و بازی جوانمردانه اضافه کرد:الان وقت این نیست که به دنبال مقصر بگردیم اما زمانی که همه جا صحبت از کار فرهنگی می شود بگذارید همه بخش ها و ارکان مسئول در این حوزه وظایف خودشان را به خوبی بشناسند و ببینند در این بخش چه کاری انجام شده است؟ ما بارها از باشگاهها درخواست کرده ایم معاون فرهنگی خودشان را معرفی کنند و لیدرها به عنوان زیرمجموعه بخش فرهنگی فعالیت کنند اما در کدام باشگاه چنین قواعدی رعایت می شود و ارتباط مناسب بین بخش فرهنگی و لیدرها ایجاد شده است؟ باشگاههای در حوزه فرهنگی چه اقداماتی انجام داده اند و چگونه نسبت به رویکرد و رفتار تماشاگرانشان واکنش نشان دادند؟ کدام بودجه فرهنگی و برنامه فرهنگی برای آموزش لیدرها و کانون هواداران در نظر گرفته اند؟

 

زمان آبادی در ادامه گفت:وقتی مدیر یک باشگاه تمامی عوامل و ارکان فوتبال کشور را با اتهامات مختلف روبرو می سازد تا نتایج تیم خودش را توجیه کند ، این باورها و افکار نادرست به سکو هم منتقل می شود. مدیرعاملی که فدراسیون و سازمان لیگ را عامل نتیجه گرفتن تیم خودش می خواند ، اتهام مهندسی نتایج بازی ها را می زند و به داوران اتهام می زند اما بعد از کارشناسی مشخص می شود نه مهندسی در کار بوده نه داور اشتباهی کرده ، نه تبانی صورت گرفته نه بازیکن کم کاری کرده ، در این موقعیت تنها موجب خشم تماشاگر و هواداری می شود که این اظهارات را باور کرده و در ورزشگاه واکنش نشان می دهد. در این شرایط چطور انتظار داریم فضای ورزشگاهها اخلاقی و فرهنگی باشد وقتی خودمان اخلاق و فرهنگ را قربانی نتیجه گرایی یا توجیه ناکامی کرده ایم؟

 

وی همچنین اظهار داشت:هدف متهم کردن یا معرفی مقصر نیست اما به واقع وظایف خودمان را در این حوزه باید مرور کنیم. مسئول بلیط فروشی خود باشگاهها هستند اما باشگاه بیاید پاسخگو باشد که چرا بیش از ظرفیت ورزشگاه بلیط فروخته تا حدی که تماشاگران روی پله های ورزشگاه هم نشسته اند و راه عبور و مرور مسدود شده است؟ باشگاه باید پاسخگو باشد که اگر بلیط بازی ها به شکل اینترنتی فروخته شده چرا بلیط ها در بازار سیاه به قیمت های آنچنانی فروخته می شود و کنترلی وجود ندارد؟

 

زمان آبادی اضافه کرد:چقدر به رفتارهای مربیان و بازیکنانمان در این خصوص توجه داشته ایم؟ وقتی مربی در کنار زمین بدون دلیل به داور اعتراض می کند سکوها را ملتهب می سازد ، وقتی بازیکن به خوبی آموزش ندیده که رفتار منفی از خودش بروز می دهد این رفتار را به هزاران تماشاگر حاضر در ورزشگاه منتقل می کند. حتی رسانه ها هم متاسفانه در این بین نقش دارند. رسانه هایی که از تیترهای جنجالی و خشونت آفرین استفاده می کنند ، در مقابل کمترین توجهی به انتشار و انعکاس اقدامات فرهنگی نشان نمی دهند. به گونه ای کار می کنند که جنجال و تنش را تبلیغ می کنند اما اخلاق و فرهنگ را کمرنگ جلوه می دهند. همه اینها در کنار هم فرهنگ فوتبال ما را ساخته که باید به شکل درست اصلاح شود.

 

مشاور فدراسیون فوتبال در امور مسئولیت های اجتماعی و بازی جوانمردانه در پایان گفت:با همکاری دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان طرح جامع و بسیار خوبی در 5 فصل آماده شده که قرار است به زودی تصویب شود. در این طرح جزئیات اجرایی و حتی مسئولین اجرای هر بخش به خوبی مشخص شده اند. اگر بتوانیم با همراهی همه دستگاهها و کمک خود باشگاهها در حوزه فرهنگ این طرح را عملیاتی کنیم بدون تردید مشکلات فرهنگی ورزشگاهها به طور کامل حل خواهد شد اما به این شرط که تنها به دنبال کسب نتیجه به هر قیمتی نباشیم و اخلاق و فرهنگ را در این بین زیر پا نگذاریم.

 

پایان پیام/35

منبع: شبستان

کلیدواژه: قم خبرگزاری شبستان کانون های فرهنگی هنری مساجد استان بوشهر سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران شبستان ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور آق قلا سکوها فرهنگ فوتبال زمان ابادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۰۰۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگ سازی به زمان نیاز دارد

به گزارش همشهری آنلاین، فهیمه فرهمندپور؛ ‌رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان در روزنامه همشهری نوشت، سؤالی مطرح شده مبنی بر اینکه چه کارهایی باید می‌شد تا شاهد اتفاقات و توهین‌هایی که در بازی پرسپولیس و سپاهان به تماشاگران زن شد، نباشیم. در این موضوع چند نکته وجود دارد؛ نکته نخست این است که کارهای فرهنگی تدریجی و دیربازده است. فرهنگسازی چه به این معنا که مقوله‌ای می‌خواهد فرهنگ شود و چه به این معنا که می‌خواهیم مقوله‌ای از فرهنگ حذف یا اصلاح شود، به زمان نیاز دارد. فرهنگ ورزشگاه نه در مدت ۶ماه و یک سال ساخته شده‌ و نه قرار است در این مدت ۶ماه و یک سال تغییر کند.
نکته دوم؛ این اتفاق نشان داد اینکه ادعا شود با حضور تعدادی از زنان در ورزشگاه می‌شود بر فرهنگ موجود در این فضا مسلط شد و آن را تغییر داد، در ساحت واقعیت، شدنی نیست. تامین امنیت زنان در ورزشگاه فقط این نیست که در ورودی و خروجی مجزا برای زنان درنظر گرفته شود یا سرویس‌های بهداشتی مناسب برای آنها پیش‌بینی شود. مسئله مهم در این موضوع، وضعیت فرهنگی ورزشگاه‌هاست. این وضعیت موجود در یک سال و ۶ماه شکل نگرفته ‌که با یک سال و ۶ماه کار بتوانیم آن را تغییر بدهیم. متأسفانه ورزشگاه‌رفتن زنان طبیعتا چنین مخاطراتی را به همراه دارد و به‌نظر نمی‌رسد که صرفا با دستگیری یک نفر خاطی‌ یا عذرخواهی او این مسئله حل شود و تضمینی وجود ندارد که تکرار نشود.
موافقان حضور زنان در ورزشگاه‌ها این موضوع را با حضور زنان در سینماها و پارک‌ها مقایسه می‌کنند و می‌گویند همانطور که زنان و مردان در سینما و تئاتر یا در خیابان و پارک می‌توانند در فضای مشترک کنار هم باشند، در ورزشگاه‌ها هم می‌توانند با هم فوتبال تماشا کنند. زنان را کنار بگذاریم و خود مردان را با هم مقایسه کنیم. مردانی را سراغ دارید که بعد از تماشای یک فیلم صندلی‌های سالن سینما را بشکنند؟ ولی بارها این اتفاق در ورزشگاه‌ها افتاده است. فضای ورزشگاه با سینما و تئاتر قابل مقایسه نیست و نگاه متفاوتی را برای حل مسائل می‌طلبد. افرادی که مخالف حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستند، این دغدغه‌ها را داشتند. با اتفاقاتی که افتاده است می‌شود واقع‌بینانه اظهارنظر کرد که با صرف درست‌شدن زیرساخت‌هایی مثل نرده‌کشی، ورودی و خروجی مجزا و... مسئله حل نمی‌شود.
این مسئله را چطور می‌شود حل کرد؟ نظر بعضی این است که با درنظرگرفتن جرایم سنگین و برخوردهای انضباطی برای خاطیان، فضا را برای حضور زنان فراهم کنیم. در این موضوع هم باز زنان را کنار بگذاریم و ببینیم در حوزه ورزش آقایان، در مسابقات و سالن‌های ورزشی مردان، جریمه‌هایی که قبلا درنظر گرفته شده و برخوردهای انضباطی که انجام داده‌اند، برای مواجهه با تخلفات، خشونت‌ها و بی‌اخلاقی‌ها بازدارنده بوده است؟ به‌نظر می‌رسد که جواب به این سؤال منفی است. هیجان در ورزشگاه‌ها بالاست و غالبا مجازاتی که درنظر گرفته می‌شود، بازدارنده نیست.
در این شرایط عده‌ای از زنان هم علاقه‌مند به حضور در ورزشگاه‌ها هستند و دغدغه حضور در این فضاها را دارند و شاید گفته شود که این حق آنهاست که به علاقه‌شان پاسخ داده شود، اما باید دید پاسخ‌دادن به این علاقه ارزش چنین هزینه‌هایی را دارد یا نه؟ مقایسه فایده - هزینه است؛ اینکه ارزش دارد برای پاسخ به این علاقه زنان، آنها مورد اهانت قرار بگیرند؟ باید موضوع یک‌بار از این منظر و از این نگاه مورد بررسی قرار بگیرد. صرف آماده‌کردن زیرساخت‌های فیزیکی برای حضور زنان، امنیت‌بخش نیست.
منکر ضرورت کار فرهنگی‌ یا مواجهه انضباطی با خاطیان نیستم؛ مسئله میزان اثربخشی چنین اقداماتی برای تضمین امنیت فیزیکی، اخلاقی و روانی خانم‌هاست؛ نکته‌ای که حتما باید در ارزیابی درخصوص پاسخ به نیازهای خانم‌ها برای حضور در میادین ورزشی مردان، مورد توجه و تأکید قرار گیرد.

کد خبر 849277 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها فرهنگ - میراث فرهنگی زنان - حجاب ورزش زنان زنان

دیگر خبرها

  • «جایزه روزبه» به منتخبان مسابقه پارس آرا اعطا می‌شود
  • عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شد
  • فرهنگ سازی به زمان نیاز دارد
  • نتیجه‌ای‌که قابل پیش‌بینی بود
  • گرایش کودکان به فضای مجازی نتیجه نبود امکانات در جنوب کشور+فیلم
  • گرایش کودکان به فضای مجازی نتیجه نبود امکانت در جنوب کشور+فیلم
  • راهبردهای علمی و علمی امام صادق(ع) در مقابله با سطحی نگری فکری و عمل گرایی افراطی
  • جشنواره‌های امام رضا (ع) سبب‌ساز توسعه فرهنگ رضوی است
  • ایمانی پور به ارمنستان سفر کرد
  • شیراز میراث‌دار فرهنگ غنی و شهر انسان‌های معتدل است