Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا-بذر ماده مخدر گل از کشور هلند وارد ايران شده و متاسفانه کاشت ماده مخدرگل به راحتي در آپارتمان‌ها و گلخانه انجام مي‌شود.
به گزارش سرويس اجتماعي خبرگزاري آريا، دي ماه 96 بود که پرويز افشار درباره سن شروع مصرف مواد مخدر گفت: در مجموع ميانگين سن مصرف مواد مخدر تغيير نکرده است اما اطلاعاتي داريم که نشان مي دهد در جمعيت دانش آموزي افراد در سن 15، 16 و 17 سالگي شروع به مصرف گل مي کنند و مصرف گل در سنين پايينتر شروع مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: مصرف شيشه در کشور به شدت پايين آمده و اکنون گل دومين ماده مصرفي شده است. دسترسي به گل راحت تر شده و برخي بذر داراي شاه دانه هاي بالا را سعي مي‌کنند از خارج وارد کرده و در محيط هايي چون پاسيو و گلخانه بکارند. از سوي ديگر تبليغات اغواکننده در سايت ها زياد است.
سخنگوي ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اينکه در سايت‌هايي اعلام مي‌شد که گل وابستگي ندارد و اين تبليغات اغوا مي‌کرد، گفت: قطعا گل اعتياد آور است اما ميزان اعتيادآوري‌اش مانند شيشه فوري نيست و تفنني مصرف مي‌شود.

افزايش مصرف گل بين دانش آموزان
سعيد صفاتيان، رئيس کارگروه کاهش تقاضاي اعتياد کميته مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخيص مصلحت نظام هم گفت: «مصرف گل در بين دانش‌آموزان افزايش پيدا کرده است و وزارت آموزش و پرورش هم در اين زمينه بسيار بسته عمل مي‌کند. هنوز راهکار و برنامه جدي‌اي براي پيشگيري از در مدارس وجود ندارد».
صفاتيان درباره‌ نقش شبکه‎هاي اجتماعي در دسترسي سريع‌تر و آسان‌تر دانش‎آموزان به مواد مخدر به نکته‌ي مهمي اشاره کرد: «طبق آمارهاي به‌دست‌آمده از استان‌هاي کشور، زمان دسترسي به موادمخدر حداکثر بين 30 تا 45 دقيقه است. خب اين براي برخي از دانش‌آموزاني که مصرف گل دارند کمتر است. به اين موضوع هم توجه کنيد، يک زمان دانش‌آموز درگير اعتياد بود و به سختي مي‌توانست مواد را پيدا کند هم‌اکنون شبکه‌هاي مجازي وجود دارد. مسئله مهم ديگر اين است که قبح مواد مخدر شکسته شده است».

مصرف گل دروازه ورود به مصرف مواد مخدر ديگر است
فاطمه عباسي رئيس مرکز توسعه پيشگيري و درمان سازمان بهزيستي در خصوص علل توجه جوانان و نوجوانان به اين ماده نيز گفت: دسترسي آسان به اين مواد باعث افزايش آن در ميان افراد شده است. به طوري که امکان کشت و توليد بذر حشيش و شاهدانه در محل‌هاي مناسب حتي در باغچه خانه‌ها وجود دارد.
وي ادامه داد: برخي جوانان فکر مي‌کنند مصرف حشيش و گل اعتيادآور نيست درحالي‌که اين تصور غلط است، چرا که اين دو ماده نه تنها اعتيادآور هستند بلکه عوارض جسمي و روحي نيز مانند توهم به همراه دارند. کسب لذت ناسالم از سوي جوانان نيز يکي ديگر از دلايل گرايش آنان به مصرف اين مواد است که اين تفکر حاصل تبليغات شبکه‌هاي ماهواره‌اي و رسانه‌هاي غيرمجاز است.
به گفته عباسي، مصرف گل دروازه ورود به مصرف مواد مخدر ديگر است و اين ماده نيز مانند سيگار آغاز‌کننده مصرف ديگر مواد مخدر است و بسياري از معتادان ممکن است مصرف مواد را از گل شروع کنند.
اين مقام مسئول از شيوع مواد محرک در ميان زنان تهراني بيشتر از مردان خبر داده و مي گويد:تعداد معتادان کشور به 2 ميليون و 808 هزار مصرف‌کننده مستمر رسيده است که حدود 12 درصد از آنها گل مصرف مي‌کنند. اين درحالي است که ماري جوانا و مشتقات آن شامل گل پس از ترياک به‌عنوان دومين ماده مخدر مصرفي در کشور شناخته مي‌شود. همچنين بر اساس آخرين آمارهاي شيوع شناسي اعتياد، هم‌اکنون 15 درصد از مصرف‌کنندگان «گل» دانشجويان هستند و دانش‌آموزان نيز ٣.٧ درصد مصرف‌کنندگان اين ماده مخدر بوده‌اند.
وي افزود: در اين ميان 84.6درصد از مصرف‌کنندگان مردان مجرد و با تحصيلات ديپلم و زير ديپلم و ١5.4 درصد از مصرف‌کنندگان نيز زنان هستند. همچنين آمار‌هاي بهزيستي حاکي از آن است که مصرف گل در ميان تهراني‌ها بيش از ديگر استان‌ها است. بر همين اساس اين سازمان، در کارزاري از رسانه‌ها خواست تا با آنها در خصوص آگاه‌سازي خانواده‌ها براي کاهش شيب آسيب‌هاي اجتماعي و مصرف مواد مخدر همکاري کند.

مصرف گُل در تهران رو به افزايش است
در همين باره، رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ گفت: بيشترين کشفيات پليس در حوزه مواد مخدر مربوط به ماده مخدر ترياک است، اين درحالي است که آمار‌ها نشان مي‌دهد مصرف ترياک نسبت به مواد مخدر ديگر مثل شيشه بيشتر است، ولي متاسفانه در شهر تهران مصرف گل روبه افزايش است.
به گزارش ميزان، سرهنگ محمد بخشنده گفت: بيشترين کشفيات پليس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ چه امسال و چه در سال‌هاي گذشته مربوط به ماده مخدر ترياک بوده است.
وي در ادامه تشريح کرد:از 2 تن و 600 کيلو موادمخدري که از ابتداي سال کشف و ضبط شده بيش از يک تن آن ترياک بوده و اين بدين معناست که بيش از 80 درصد کشفيات و مصرف را ترياک به خود اختصاص داده است.
رئيس پليس مبارزه بامواد مخدر تهران بزرگ اضافه کرد: متاسفانه در شهر تهران مصرف ماده مخدر گل روبه افزايش است اين درحالي است که افزايش مصرف شيشه پايين آمده است.
بخشنده در ادامه گفت: بذر ماده مخدر گل از کشور هلند وارد ايران شده و متاسفانه کاشت ماده مخدرگل به راحتي در آپارتمان‌ها و گلخانه انجام مي‌شود.
رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر تصريح کرد: برخورد با افرادي که حامل اين بذر‌ها باشند کار آساني نيست، به طور مثال فردي چهار عدد بذر اين ماده مخدر را همراه دارد به راحتي قابل شناسايي نيست وحتي داخل يک آدامس هم مي‌تواند جاساز کند.
وي افزود: در زمينه مبارزه با افرادي که اقدام به وارد کردن بذر ماده مخدر گل به کشور مي‌کنند کشفياتي در فرودگاه داشته ايم، اما متاسفانه براي گل مجازات جداگانه‌اي نداريم و در صورت دستگيري افراد طبق همان قانوني که براي حشيش و ترياک است با آن‌ها برخورد مي‌شود. هرچند بايد به اين نکته نيز اشاره کرد که پليس مبارزه بامواد مخدر درحال پيگيري است تا براي ماده مخدرگل قانون مجازات مجزايي تصويب شود.



منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: افزايش مصرف گل تهران هشدار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۰۱۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۴ کیلوگرم تریاک در بردسکن کشف شد

سرهنگ محمود مختاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در پی کسب خبری مبنی بر اینکه فردی سودجو قصد انتقال مقادیر قابل توجهی مواد مخدر از محورهای مواصلاتی بردسکن را دارد، پیگیری موضوع به صورت ویژه در دستور کار مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر قرار گرفت.

فرمانده انتظامی بردسکن افزود: مأموران انتظامی حین کنترل خودروهای عبوری محور خلیل آباد به بردسکن به یک دستگاه خودروی سواری پژو ۴۰۵ به رانندگی مردی جوان مشکوک و دستور ایست را برای راننده خودرو صادر کردند.

وی گفت: مأموران انتظامی در بازرسی خودرو ۱۴ کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک را از متهم کشف کردند.

مختاری ا اشاره به دستگیری یک متهم در این زمینه خاطرنشان کرد: متهم پس از تشکیل پرونده مقدماتی برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

کد خبر 6097660

دیگر خبرها

  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • تعیین‌تکلیف ۱۷۰ خودروی توقیفی ‌مبارزه با مواد مخدر در اصفهان
  • سوداگران مرگ در دام پلیس لرستان
  • ۱۴ کیلوگرم تریاک در بردسکن کشف شد
  • ناکامی قاچاقچیان در انتقال ۱۵۰ کیلو ماده مخدر شیشه در نرماشیر
  • کشف ۱۲ کیلوگرم هروئین از ۳ خودرو در ارومیه
  • ۱۲ کیلوگرم هروئین در ارومیه کشف شد
  • کشف ۱۲ کیلوگرم هروئین در ارومیه
  • دستگیری قاچاقچی حشیش در تفت
  • دستگیری ۳ قاچاقچی مواد مخدر توسط مرزبانان هنگ تایباد