Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@21:25:41 GMT

ویراست تازه‌ای از ترجمه «نقصان معنا» را به نمایشگاه آوردم

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۰۲۳۳۲

ویراست تازه‌ای از ترجمه «نقصان معنا» را به نمایشگاه آوردم

حمیدرضا شعیری، نشانه‌-معناشناس و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس در حاشیه بازدید خود از سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به خبرنگار مهر گفت: برای نمایشگاه امسال ویراست تازه‌ای از کتاب «نقصان معنا» اثر آلژیرداس ژولین گرمس متفکر برجسته لیتوانیایی فرانسوی را در نشر خاموش منتشر کرده‌ام. اهمیت این کتاب در عبور از نظام کلاسیک یا عبور از ساختارگرایی به وضعیت پساساختارگرایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرمس این عبور را کاملاً در این کتاب توضیح می‌دهد. به عبارتی کار او در این کتاب شرح و توضیح شرایط عبور از نظام ساختارگرایی محض به نظام پدیدارشناختی معناست.

وی افزود: این کتاب بسیار فشرده است و گرمس در آن در لفافه صحبت کرده به نحوی که بسیاری از مفاهیم نمی‌توانستند خود را به خواننده بومی منتقل کنند. من پیشتر این کتاب را ترجمه کرده بودم که در نشر علم با کیفیتی بسیار خوب و عالی منتشر شده بود؛ اما بعدها وقتی خودم به مطالعه دوباره متن ترجمه پرداختم متوجه شدم که کتاب به توضیحات بیشتری نیاز دارد و باید حتماً مطالب دوباره بازبینی شوند و حتی مترجم باید مطالبی را به کتاب اضافه کند.

شعیری ادامه داد: در آن مطالعه دوباره ترجمه، حتی به نظرم رسید که باید یک مقدمه طولانی نیز برای کتاب بنویسم. بنابراین بازبینی دوباره را انجام داده و مقدمه را نیز به کتاب اضافه کردم. در دوره بازبینی در پاورقی‌های کتاب توضیحات بسیاری را اضافه کرده و برخی از تصحیحات را نیز در خود متن انجام دادم. حتی برای اینکه اسم کتاب نیز برای مخاطبان ایرانی روشن‌تر شود کلماتی را نیز به عنوان کتاب اضافه کردم و نام کتاب در چاپ جدید این‌گونه شد: «نقصان معنا؛ عبور از روایت‌شناسی ساختارگرا: زیبایی‌شناسی حضور». همه این افزوده‌های جدید باعث می‌شود که مخاطب بداند اساس مطلب در این کتاب چیست و گرمس چه مقصود و منظوری دارد؟

«نقصان معنا؛ عبور از روایت شناسی ساختارگرا: زیبایی شناسی حضور» نوشته آلژیرداس ژولین گرمس و ترجمه حمیدرضا شعیری با شمارگان ۳۰۰ نسخه، ۱۴۰ صفحه و بهای ۳۰ هزار تومان توسط نشر خاموش منتشر شده است.

حمیدرضا شعیری فارغ‌التحصیل مقطع دکترای رشته نشانه‌معناشناسی از دانشگاه لیموژ فرانسه است. او هم‌اکنون به عنوان عضو هیأت علمی در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس به تدریس و پژوهش اشتغال دارد. «تجزیه و تحلیل نشانه‌معناشناختی گفتمان»، «مبانی معناشناسی نوین»، «نشانه‌معناشناسی دیداری»، «نشانه - معناشناسی ادبیات: نظریه و روش تحلیل گفتمان ادبی» و «ققنوس؛ راهی به نشانه‌معناشناسی سیال» مشترک با ترانه وفایی، عناوین شماری از آثار تألیفی منتشر شده شعیری است.

این نشانه‌-معناشناس و منتقد و مفسر هنری همچنین بجز کتاب «نقصان معنا» ترجمه کتاب «سماع زندگان» اثر ژان پیر پاستوری را نیز در کارنامه علمی خود دارد. همچنین کتاب‌های «مجموعه مقالات دومین هم‌اندیشی نشانه‌شناسی هنر» و «نامه نقد؛ مجموعه مقالات دومین همایش ملی نقد ادبی با رویکرد نشانه‌شناسی ادبیات» با اهتمام و کوشش شعیری منتشر شده‌اند.

انتشارات خاموش در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در شبستان (سالن ناشران عمومی) راهروی ۱۸ غرفه شماره ۴ حضور دارد.

کد خبر 4603672 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: نمایشگاه کتاب تهران بازار نشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۰۲۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از دستگاه میکروب شناسی در ایران

دبیر اجرایی پانزدهمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران از دستگاهی که تحول عمده ای را در حوزه آزمایشگاه و میکروب شناسی ایجاد کرده است، در این کنگره فوق خبر داد و گفت: این دستگاه براساس طیف سنجی کار می کند و در زمان بسیار کوتاه بدون آماده سازی اولیه و مواد مصرفی، عوامل میکروبی و باکتریایی را شناسایی و در روند درمان و بستری شدن کمک قابل توجهی می کند.   به گزارش انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران، غلامرضا حمزه لو دبیر اجرایی پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران در حاشیه این کنگره با اشاره به فعالیت نمایشگاه جانبی آن گفت: نمایشگاهی که امسال در کنگره برپا شده مانند سنوات گذشته مورد استقبال وسیع شرکت های داخلی و خارجی قرار گرفته است به نحوی که بیش از ۲۱۰ شرکت در این نمایشگاه حضور داشتند.   وی افزود: در حوزه آزمایشگاه های پزشکی این نمایشگاه شناخته شده است و همکاران از سراسر کشور برای حضور در کنگره و نمایشگاه شرکت داشتند ، که شرکت های دانش بنیان از داخل کشور نیز در نمایشگاه حضور داشتند و محصولات خوبی را ارائه کردند.   وی با اشاره به رونمایی که در نمایشگاه امسال انجام شد اضافه کرد: در این کنگره از دستگاهی که تحول عمده ای را در حوزه آزمایشگاه و میکروب شناسی ایجاد کرد رونمایی شد، این دستگاه براساس طیف سنجی کار می کند و در زمان بسیار کوتاه بدون آماده سازی اولیه و مواد مصرفی، عوامل میکروبی و باکتریایی را شناسایی و در روند درمان و بستری شدن کمک قابل توجهی می کند.   دکتر حمزه لو همچنین در ادامه درباره اینکه راهکار برون رفت مهاجرت آزمایشگاهیان، بیان کرد: در سنوات اخیر موج مهاجرت در تمام رشته های پزشکی زیاد شده است و افراد مستعد که امکانات و پتانسیل کار کردن را دارند به دلیل مشکلات عدیده، مهاجرت می کنند.   وی افزود: اگر اتفاقاتی در حوزه آموزش این افراد بیافتد و مسیر تحصیل در علوم آزمایشگاهی کوتاه شود انگیزه این افراد برای ماندن بیشتر خواهد شد.   وی توصیه کرد: باید به حوزه آزمایشگاه ها توجه ویژه شود چرا که یکی از بخش های مهم در نظام سلامت هستند و بسیاری از تشخیص ها بدون آزمایشگاه امکان پذیر نیست.   حمزه لو گفت:  باید در تمام حوزه ها مانند تربیت نیروی انسانی، تامین کیت، مواد و تجهیزات توجه شود تا بتوان از مهاجرت آزمایشگاهیان جلوگیری کرد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ناشران خارجی به نمایشگاه آمدند
  • شایعه تازه و عجیبی که درباره امیر تتلو پخش شد
  • عرضه «پرونده مختارنامه» در نمایشگاه کتاب تهران
  • رونمایی از دستگاه میکروب‌شناسی در ایران
  • موی روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • چین دقیق‌ترین اطلس ماه را منتشر کرد
  • رونمایی از دستگاه میکروب شناسی در ایران
  • «دیکتاتوری با اخلاق سگی» به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • کتاب شعر «ناله‌های امپراطور» در بروجرد رونمایی شد
  • برنامه‌های جدید کانون پرورش فکری برای بچه‌ها