Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- اشرف غنی در مراسم آغاز به کار لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان گفت: کابل خواهان روابطی بر اساس احترام متقابل با اسلام‌آباد است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان، لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان با حضور صدها تن از نمایندگان مردم مناطق مختلف افغانستان صبح امروز دوشنبه (9 ثور) با سخنرانی اشرف غنی رییس‌جمهور افغانستان به‌مدت 4 روز کار خود را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدعمر داودزی رییس‌دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان در ابتدای این مراسم گفت: این لویه جرگه بزرگترین لویه جرگه تاریخ افغانستان است که 3200 عضو و 300 مهمان دارد و به مدت 4 روز ادامه خواهد داشت.

وی افزود: از طالبان خواسته بودیم اجازه حضور مردم در لویه جرگه را صادر کند؛ و از این اقدام استقبال می‌کنیم. دستور کار لویه جرگه پس از انتخاب هیات اجرایی شرح داده می‌شود.

داودزی با اشاره به اینکه هیات‌هایی از مهاجرین افغانستانی در ایران و پاکستان نیز در این جرگه حضور دارند، گفت: برگزاری این جرگه به منظور شرکت مهاجرین در آن به تعویق افتاد.

همچنین اشرف غنی در مراسم آغاز به‌کار این جرگه گفت: مفتخرم که ۳۲۰۰ نماینده از مردم سراسر افغانستان دور هم جمع شده‌اند تا محدودیت‌ها و چارچوب مذاکرات با طالبان را مشخص کنند. ملت انتظاراتی از هیات‌های شرکت کننده در صلح جرگه دارد و هر افغانستانی به هیات‌ها اعتماد دارد چراکه آنها برای آینده افغانستان تصمیم می‌گیرند.

وی افزود: از زنان افغانستانی برای شرکت در جرگه قدردانی می‌کنم. هیات‌های زنان نقش فعالی در جرگه ایفا می‌کنند و تقریبا 30 درصد از شرکت‌کنندگان این نشست زنان هستند.

غنی ادامه داد: امروز ما به افغانستان فراموش شده گوش فرا می‌دهیم. افغانستان متعلق به همه مردم افغانستان است. راز آینده ما در اتحادمان است نه تفرقه و انشقاق. بگذارید منافع کوچکمان را فدای منافع بزرگ کنیم.

رییس‌جمهور افغانستان تاکید کرد: صداهایی که در افغانستان شنیده نمی‌شود را می‌شنویم و حداقل دستاورد جرگه این است که ۳۲۰۰ نفر از سراسر افغانستان، پناهجویان و افراد شاخص با یکدیگر آشنا می‌شوند.

وی گفت: از حمایت جامعه بین‌المللی از افغانستان قدردانی می‌کنم. تامین آینده کشور مسئولیت افغان‌هاست.

غنی همچنین افزود: مردم ضعیف آسیب جنگ را به دوش می‌کشند نه سیاستمداران گلچین شده. ما اینجا برای مبارزات انتخاباتی جمع نشده‌ایم.

وی اظهار داشت: نگرش جهان اسلام را نسبت به جنگ در افغانستان تغییر دادیم و امیدواریم جرگه صلح با نتیجه مثبت به پایان برسد. هیات‌ها سفیران صلح در افغانستان هستند.

غنی ادامه داد: افغانستان خواهان روابطی بر اساس احترام متقبال با پاکستان است. اجماع ملی و بین‌المللی درباره صلح در افغانستان وجود دارد. جنگ‌طلبان در افغانستان مشروعیتی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: می‌خواهم یک موضع متحد درباره صلح ایجاد کنم. هیات‌های جرگه «مسیر» روند صلح را مشخص می‌کنند. ما خواهان صلحی هستیم که که به افغانستان کمک کند تا از لحاظ اقتصادی پیشرفت کند و وابستگی آن به کمک‌های خارجی قطع شود.

غنی گفت: من دنبال موافق توافقنامه‌های زودگذر و یا عجولانه نیستم. صلح نه از سوی طالبان است و نه از سوی حکومت، چراکه دوام جنگ جز نتایج منفی دیگر چیز به همراه ندارد.

وی با اشاره به اینکه مردم افغانستان حاضر هستند تا طالبان را از حصر خارج کنند، گفت: قشر سیاسی افغانستان در حال تحول است و شرکت‌کنندگان این جرگه نمایندگان قشر سیاسی این کشور هستند.

غنی ادامه داد: فرصتی که برای صلح بوجود آمده نتیجه تلاش‌های نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان بوده که قابل تقدیر است.

وی افزود: روند صلح از همین جرگه مشورتی صلح آغاز می‌شود. به طالبان می‌گویم که اگر حرفشان با مردم افغانستان یکی است پس چرا از مذاکره با افغان‌ها می‌ترسند؟

غنی گفت: هیات‌ها باید آزادانه صحبت کنند و نظرات خود را در فضایی آزاد بیان کنند.

غنی در پایان سخنانش «عبدالرسول سیاف» یکی از رهبران جهادی افغانستان را به‌عنوان رییس جرگه مشورتی صلح این کشور معرفی کرد.

انتهای پیام/ ر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان اشرف غنی مردم ضعیف سیاستمداران دستاورد جامعه بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۰۲۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل

منابع خبری گزارش داده اند طالبان سید نبی نبیل، دیپلمات‌ ارشد وزارت امور خارجه این گروه را بازداشت کرده‌اند.

این دیپلمات از خانه‌اش در منطقه شهرک مسعود از مربوطات ناحیه پانزدهم شهر کابل بازداشت شده است.

دلیل بازداشت نبیل که عضو حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز است، معلوم نیست.

‏سید نبی نبیل، باشنده اصلی روستای سنگ‌اتش ولسوالی فرخار ولایت تخار است و در حکومت پیشین، معاون سفارت‌های افغانستان در کویت و عربستان سعودی بود.

او در مقاومت اول یکی از افراد کلیدی احمدشاه مسعود نیز بود و پس‌ از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در وزارت خارجه زیر اداره این گروه کار و در شهر کابل زندگی می‌کرد.

طالبان تا کنون در این مورد چیزی نگفته‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • حماس منتظر دریافت پیشنهادات جدید درباره آتش‌بس است/جزئیاتی از سفر هیات مصر به تل‌آویو
  • سفر هیات مصری به تل‌آویو برای انجام مذاکرات
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • حسینی: دولت به موضوع انتخاب رئیس مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با هیات دیپلماتیک ایران
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید
  • دشمنان به دنبال افغانستان ضعیف و چندپارچه هستند