Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-05@19:50:24 GMT

کاهش نرخ ارز اولویت بانک مرکزی نیست

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۰۴۴۲۳

کاهش نرخ ارز اولویت بانک مرکزی نیست

ساعت 24- این روزها ریاست بانک مرکزی با نوشتن یاد داشت های کوتاه اینستاگرامی و انتشار آنها نیروی قابل اعتنایی برای پیروزی در نبرد ارتباطاتی گذاشته و تصور می کند با این راهبرد می تواند بازار ارز را تحت اراده خود دربیاورد.

اما واقعیت های بیرونی این راهبرد عبدالناصر همتی را بی اثرکرده اند و کارشناسان نیز این را می دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محسن کریمی مدیر ارتباطات بانک خاورمیانه درسرمقاله ارگان بانک خاورمیانه این را یادآوری کرده و نوشته است :"به رغم تلاش بانک مرکزی برای کاهش تقاضای ارز نقدی در داخل کشور، عطش خرید ارز فروکش نکرد و نرخ ارز پس از یک کاهش کوتاه‌مدت مجدا رو به افزایش نهاد و اطمینان‌بخشی نهاد ناظر پولی در مورد توانایی تامین ارز نتوانست این بازار را مهار کند." مدیر ارتباطات بانک خاورمیانه همچنین اصراردارد یاداورشود دلیل اینکه نرخ ارز کاهش نمی یابد این است که بانک مرکزی دنبال ان نیست و برای بانک اولویت این است که نوسان نرخ ارز را کنترل کند. سرمقاله وی را درادامه می خوانید :


اصلاح نظام بانکی نخستین وعده رییس کل جدید بانک مرکزی بود که مرحله اول آن کنترل بازار ارز با فراز و نشیب‌های فراوان همراه بود. پس از تعیین نزخ 4200 تومانی نرخ دلار و ناکارآمد شدن راهکارهای بازگشت ارز صادراتی شرکت‌ها، بانک مرکزی روش‌های دیگری را اجرایی کرد و سامانه‌های مختلفی را برای ایجاد جذابیت در بازگشت درآمدهای ارزی غیرنفتی امتحان کرد ولی همچنان بخش اعظم ارزهای صادراتی شرکت‌ها وارد نظام بانکی کشور نشد.هر چند که رییس کل اعلام کرده بود: «ده‌ها میلیارد دلار ارز فعال در بانک‌های خارج از کشور داریم و می‌توانیم از آنها هم در داخل و هم در خارج از کشور استفاده کنیم. شرایط کنونی موجب شده است بر روی اقتصاد مقاومتی بیشتر کار کنیم و تکیه خود را به درآمدهای نفتی کاهش و درآمدهای غیرنفتی را افزایش دهیم. به تدریج برنامه‌های خود را اجرا می‌کنیم و روند تکیه بر امکانات و ظرفیت‌های داخلی را افزایش می‌دهیم."


بازار متشکل ارزی برای اسکناس راه حل دیگری بوده است که صرافان بتوانند از طریق اینترنتی خرید و فروش عمده را انجام دهند و بانک مرکزی با سیاست‌های خود بازار ارز را متعادل کند. همچنین راه‌اندازی بورس ارز و بازار مشتقه ارزی برای جلوگیری از نوسان‌های ارزی نیز مطرح شد. قرار بود بازار متشکل معاملات ارزی، امکان بیشتری برای خرید و فروش ارز توسط صرافی‌ها و عوامل موثر در بازار ایجاد کند و این اقدام حتی مصوبه مجامع نظارتی عالی کشور و شورای پول و اعتبار را نیز دریافت کرد. هر چند که به نظر می‌رسد دولت و بانک مرکزی بیشتر به دنبال کاهش نوسان قیمت در بازار ارز هستند و کاهش نرخ ارز چندان اولویتی برایشان ندارد. به علاوه اثرات روانی سایر عوامل ناشی از تحریم‌ها نیز بر رفتار پرتنش بازار ارز موثر است.پس از خروج یک جانبه ایالات متحده از برجام،‌موضوع سازوکار مالی مستقل اروپا با ایران موضوعی بود که طی چند ماه تا تعیین تکلیف آن، بیم و امید به فضای اقتصادی کشور وارد می‌کرد و در نهایت نتیجه دلخواه مقامات رسمی را به همراه نداشت و در نهایت به تشکیل شرکت اینستکس انجامید. همچنین تعیین تکلیف لوایح مربوط به پذیرش توافقنامه پالرمو، گروه ویژه اقدام مالی و قوانین مبارزه با تامین مالی تروریسم هم موضوع‌هایی بودند که از قبل موافقان و مخالفان خاص خود را داشتند و با سازوکار جدید اروپا بحث آن جدی‌تر شد.


در ادامه تمرکز بانک مرکزی بر بازار ارز، ایجاد تغییرات در مقررات ابزارهای پولی برای کاهش سفته‌بازی و ایجاد شفافیت در تراکنش‌های بانکی و همچنین محدودیت در انتقال آنی پول آغاز شد. تغییرات قانون چک و محدودیت استفاده از چک تضمینی، محدودیت سقف خرید از طریق کارتخوان‌ها، کنتزل درگاه‌های فروش اینترنتی و مسدودسازی درگاه‌های نامطمئن، محدودیت انتقال کارت به کارت، محدودیت زمانی تسویه آنی ساتنا جزو اقدام‌هایی بود که به منظور شفافیت و همچنین کاستن التهاب بازار پولی انجام شد. آمارهای تبادلات بانکی نشان داد که با این تمهیدات سهم چک رمزدار و میزان چک برگشتی در معاملات کاهش یافت. در ادامه، ماه‌شمار شدن محاسبه نرخ سود سپرده کوتاه‌مدت نیز اقدام دیگری بود که با هدف کاهش هزینه پول بانک‌ها و همچنین هدایت سپرده‌های کوتاه‌مدت به منافع مدت‌دار و یا انتقال به بازار سرمایه اجرایی شد که البته هنوز برای مشاهده نتیجه این اقدام زمان مناسب سپری نشده است.

مجموعه عواملی که برشمردیم موجب شد که دستگاه‌های مختلف نظارتی و اجرایی به صدور دستور و آیین‌نامه و مقررات دست بزنند و در نتیجه بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب و کار در کنار غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، محیط کسب و کار بنگاه‌هیا تولیدی و بازرگانی پرچالش شود. فعالان اقتصادی گلایه دارند که در فضای تحریمی و برخلاف شعار اقتصاد مقاومتی اگر در گذشته بحث منابع بانکی و کمبود نقدینگی مهم‌ترین مشکل فعالیت بود، اکنون بی‌ثباتی قوانین و صدور بخشنامه‌های متعدد در ردیف اول مشکلات قرار گرفته است.با توجه به این که احتمال تشدید تحریم‌ها و کاهش فروش نفت در اردیبهشت سال آینده وجود دارد، امید داریم مسوولان و قانونگذاران با استفاده از تجربه‌های کسب شده و آینده‌نگری بیشتر، شرایط را برای آینده نزدیک پیش‌بینی و از هم‌اکنون برای مقابله و دوام‌آوری در شرایط سخت چاره‌اندیشی کنند.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: بانک مرکزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۰۴۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطمینان خاطر فعالان اقتصادی با ابزار‌های موثر بانک مرکزی

امتداد - بانک مرکزی با ابزار‌های موثر فرصتی را فراهم کرد تا تقاضای سفته‌بازی وارد بازار ارز نشود و فضا برای ورود تقاضا‌های حقیقی باز شود.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، جعفر قادری؛ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به عملکرد بانک مرکزی در خاموش سازی مدبرانه تنش‌های ارزی هفته‌های اخیر در کشور اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که در بیش از یک سال گذشته جزیی از عملکرد موثر بانک مرکزی محسوب می‌شود، ورود درست به بازار ارز در راستای جلوگیری از التهاباتی است که با هدف تخریب معیشت مردم و کسب سود عده قلیلی بر پا شده است.

وی در این باره تاکید کرد: بانک مرکزی در روز‌هایی که شاهد نوسان هیجانی بالا رفتن نرخ ارز بودیم تلاش کرد تا با سیاست‌های درست و عدم دامن زدن به افزایش قیمت، بازار ارز را به خوبی مدیریت کند، ضمن اینکه درباره هیجانی بودن این نوسانات به خوبی و درستی اطلاع رسانی کرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: آگاهی دادن بانک مرکزی به دارندگان سرمایه‌های خرد مبنی بر اینکه نباید در دام سفته بازانی افتاد که چند روزی به دنبال بالا بردن کاذب تقاضای ارز در بازار هستند تا منافع مالی خود را تامین کنند، سبب شد بسیاری از مردم وارد این مسیر نشوند و در کنار التهاب آفرینان بازار ارز قرار نگیرند.

قادری افزود: اطلاع رسانی بانک مرکزی موجب جلوگیری از زیان بسیاری از مردم شد؛ چرا که سفته بازان با ایجاد فضای هیجانی کاذب به دنبال بالا بردن نرخ ارز با نمایش وجود متقاضی بسیار زیاد در این بازار بودند؛ در حالی که مشخص بود بازار به سرعت افت می‌کند و قیمت ارز به نرخ‌های سابق برمی گردد.

این نماینده خانه ملت تصریح کرد: در این شرایط بانک مرکزی با ابزار‌های اطمینان بخش و موثر فرصتی را فراهم کرد تا تقاضای سفته بازی وارد بازار نشود و فضا برای ورود تقاضا‌های واقعی باز شود.

بساط گرانفروشی ارز جمع شد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: بانک مرکزی با تخصیص درست و به موقع ارز مختص واردات کالا‌های اساسی و نهاده‌ها باعث اطمینان بیشتر در فعالان اقتصادی شد؛ بنابراین زمینه‌ای برای وجود تلاطمات در بازار ارز باقی نماند و به این دلیل بساط گرانفروشی ارز و بازار گرم کنی بالا بردن نرخ ارز هم جمع شد.

وی معتقد است: در چنین شرایطی مردم نیز نباید اسیر التهاب آفرینی‌های دلالان ارزی شوند و منابع مالی خود را در جایی هزینه کنند که ممکن است به همان سرعتی که بر قیمت آن افزوده شده به همان سرعت نیز در مسیر کاهش نرخ قرار بگیرد؛ درست شبیه به روندی که در افزایش و کاهش نرخ ارز طی روز‌های اخیر شاهد آن بودیم. در واقع مردم باید بدانند اسیر شدن در این بازار‌ها به زیان آنهاست لذا نباید به چنین التهاباتی دامن بزنند.

قادری تاکید کرد: بانک مرکزی در چنین شرایطی باید روش‌های متعددی را در پیش بگیرد تا بخشی از مردم که نگران حفظ قدرت خرید هستند بتوانند قدرت خرید خود را حفظ کنند؛ مثل سپرده گذاری ارزی که می‌تواند منجر به کاهش تلاطمات ارزی در چنین زمان‌هایی شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • حراج سکه بانک مرکزی؛ بهترین پیشنهاد برای خرید سکه دولتی
  • اطمینان خاطر فعالان اقتصادی با ابزار‌های موثر بانک مرکزی
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا
  • پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا/ قیمت طلا ممکن است از این عدد فراتر رود
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • سفر فرزین به ریاض چه تاثیری بر بازار غیررسمی ارز داشت؟
  • تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد
  • بانک مرکزی: تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید
  • رانت ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان