با مبانی انسان شناختی حکمت متعالیه می توان به نقد دیویی پرداخت
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۰۵۷۸۰
به گزارش خبرنگار مهر، حسن محمدپور رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قم به نمایندگی از هیئت رئیسه پنل تخصصی نظریههای تربیتی در همای نظریه علم دینی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش به ارائه گزارشی از این پنل در همایش نظریه علم دینی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، پرداخت و گفت: یکی از این مقالات با عنوان «شیوه های تربیتی قرآن» مربوط به حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور بود که وی به دلیل سفر ضروری که به استان لرستان داشتند در این نشست حاضر نشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: مقاله دیگر را محمد فتحعلی خانی با عنوان «هستی شناسی علم به مثابه بنیادی برای نظریه اسامی تعلیم و تربیت» ارائه کرد که وی ضمن طرح این پرسش که آیا میتوان برای نظریه پردازی در موضوعات و مسائل علوم انسانی از دین بهرهای معرفتی گرفت؟ گفت: همچنین این سوال مطر ح است که آیا میتوان معرفتهایی را که از منابع معرفت دینی قابل تحصیل است، در کار نظریه پردازی علوم انسانی به کار بست؟
این نماینده هیئت رئیسه پنل تخصصی «نظریه های تربیتی علم اسلامی» با بیان اینکه مؤلف در این مقاله با تکیه بر کتاب منزلت عقل در هندسه معرفت دینی آیت الله جوادی آملی یادآور شده است که این کتاب حاوی نظریهای واحد نیست بلکه دربردارنده چند نظریه است که به حوزه فلسفه دین، کلام، معرفت شناسی دینی، هستی شناسی، معارف قرآنی و روایی تعلق دارند.
وی با اشاره به مقاله بعدی مطرح شده در این نشست با عنوان «رویکرد فرهنگی تربیتی (اسلامی) در یادگیری گفت: نگارنده این مقاله فضلی خانی تأکید دارد که انسان تنها موجودی است که تمایل به سوی کمال دارد و همواره در حال رشد و تعالی است و خداوند متعال نیز انسان را به فطرت الهی مزین کرده است.
محمدپور اظهار داشت: وی بر اساس مطالب فوق الگوی تدارک دیده است که توسط آن بتوان رویکرد اسلامی و توحیدی را متون درسی اشراب کرد تا از این طریق بتوان زمینه را برای ایجاد تمدن اسامی فراهم کرد.
وی تصریح کرد: مقاله دیگر متعلق به اعتصامی با عنوان «راهکارهای تدوین برنامه درسی و محتوای آموزشی در چارچوب نظام تربیتی اسلام» بود که وی نیز تأکید داشت: دین اسلام تنها دین الهی و برنامه همه جانبه زندگی انسان است و برای همه ابعاد تربیت از جمله تربیت علمی دارای برنامه ویژه ای است که متخصصان و مجتهدان باید متناسب با مقتضیات زمان آنها را استخراج و تدوین کرده و در جامعه اسلامی به اجرا درآورند.
این نماینده هیئت رئیسه پنل تخصصی «نظریه های تربیتی» با اشاره به مقاله «نقد مبانی انسان شناختی نظریه تربیتی دیویی بر اساس مبانی انسان شناختی حکمت متعالیه» خاطرنشان کرد: اله بداشتی در این مقاله در پی این مسأله بود که با مبنا قراردادن مبانی انسان شناختی حکمت متعالیه میتوان به نقد مبانی انسان شناختی دیویی پرداخت و نشان داد که مبانی دیویی در این عرصه فاصله بسیاری از حکمت متعالیه دارد.
کد خبر 4603955منبع: مهر
کلیدواژه: نظریه علم دینی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی علوم انسانی اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۰۵۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمیدیفر: در نسل چهارم دانشگاهها دنبال تمدنسازی هستیم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، فاطمه حمیدیفر رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در جمع مدیران گروه رشتههای علوم تربیتی، تکنولوژی آموزشی، آموزش مجازی کشور که در دانشگاه آزاد اصفهان برگزار شد، دانشگاه مطلوب در نسل چهارم را دانشگاه جامعهمحور و تمدنساز توصیف کرد.
وی عنوان کرد: جامعه دانشگاه آزاد اسلامی سراسر از نظراتی است که اتفاقات ویژهای را رقم خواهد زد و این نشستها به نظارت و بازبینی شرایط محیطی و ارائه نظرات موثر کمک خواهد کرد.
رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: امام راحل توجه بسیاری به بحث تربیت و آموزش همراه با تربیت در جامعه داشتند و افرادی در مقام معلمی و استادی باید باشند که در کنار آموزش، مسائل اعتقادی و ارزشی را به نسل جوان ما انتقال دهند.
حمیدیفر ادامه داد: ما در جامعهای که دچار شرایط بین نسلی و سیاسی و اطلاعاتی است، قرار داریم و با خانوادههایی نوین و مدرن مواجه هستیم که نسبت به گذشته تغییرات بنیادین داشته زیرا جایگاه پدر و مادر به مهد کودکها داده شده است و در این مقطع باید نهادهای آموزشی رویکرد قویتر و محکمتری داشته باشند.
وی بیان کرد: نظامهای ما در دانشگاه آزاد از قبیل نظامهای علمی، فرهنگی و فناوری است که همه حول نظام تربیتی بوده و متصدی جریانات قوه عاقله است و اگر ما هدفهای دانشگاه را دنبال کنیم، باید بتوانیم جریانی در حوزه علم بسازیم و انتظار میرود که این نظام به جامعه کارآمد و دانا منتج شود.
رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی ابراز کرد: در نظام فرهنگی ما نیز با توجه به جریانات ارزشی و اعتقادی، جامعه فرهیخته را تربیت کنیم و در نظام فناوری دانایی، متربیان دانشجو و دانشآموز را به توانایی آنها در جامعه تبدیل کنیم.
حمیدیفر تبیین کرد: راهبردهای اصلی دانشگاه برای تربیت شهروند متخصص، متعهد و خلاق، ایجاد نوآوریها در راستای نیازهای جامعه است و تربیتی را ایجاد کند که دانشجوی فارغالتحصیل ما موثر در جامعه باشد و دانشگاه سرآمدی باشد که از انسانسازی به جامعهپردازی برسد.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاهی که میخواهد محیط تعلیم و تربیت باشد، باید بسترهای این مسئله را بسازد و فرهنگ این جریان را ایجاد کند و از این طریق، پیاده سازی کند و این نیازمند همراهی متولیان امر تربیت از جمله شما مدیران گروه است.
رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما در گذشته با دانشگاه آموزشمحور همراه بودیم، اما در نسل دوم دانشگاهها، واحدها وارد دانشگاه آموزشی و پژوهشی شدند و در نسل سوم، شرکتهای دانشبنیان ایجاد شد و دانشگاه در ارتباط با صنعت جریانساز شد که عرضه دانش مهم بود اما در نسل چهارم دانشگاه ها، به دنبال دانشگاه جامعه محور هستیم تا از این جامعهپروری به یک جریان تمدنساز و تربیت افراد متعهد و اخلاق مدار و ارزشی برسیم.
حمیدیفر عنوان کرد: دانشکدههای تعلیم و تربیت باید در حوزههای آموزش، پژوهش و تربیت در چارچوبهای اسلامی باشد تا جریانات دانشی و عملیاتی را در زیست بوم ایرانی و اسلامی برده و به همه ذینفعان جهت دهد برای اینکه جریانساز باورهایمان باشد.
وی تشریح کرد: ما امروز با چهار چالش در جریان تعلیم و تربیت مواجه هستیم؛ نخست آنکه فقر نگاه جامعه به نظام تعلیم و تربیتی است، چرا که تاکنون تاکید ویژهای بر این مبنا نبوده است و هنوز در رشتههای تربیتی شاهد کرسی نظریهپردازی نیستیم.
رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: چالش دیگر، ضعف نظام منسجم بومی و اسلامی به مسائل تربیتی و آموزشی است و جنس دروس نظامهای آموزشی ما در کشور، متناسب با تعلیم و تربیت نیست و سیاست واحدی در این زمینه برای اقدام وجود ندارد.
حمیدیفر تشریح کرد: چالش بعدی، نیاز مبرم به ظرفیتهای کاربردی در تربیت حرفههای مرتبط با حوزه تعلیم و تربیت است و گاهی دانش آموختگان ما تنها به صورت نظری با این حوزه آشنا هستند و فضای آموزش و تربیت را تجربه نکرده اند؛ چالش چهارم هم فقدان مدلسازی و شاخصسازی برای ارزیابی فعالیتهای آموزشی و تربیتی است و جریانات آموزشی و پژوهشی هر کدام روال خود را پیش میبرد و شاخصی برای ارزیابی در این زمینه وجود ندارد.
وی افزود: رسالت ما این است که زمینههای لازم برای ارتقای دانش، تولید علم و نظریهپردازی در حوزه تعلیم و تربیت را فراهم کرده، سپس الگوی مناسب برای تربیت، توانمندسازی و ارتقای شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفهای منابع انسانی مورد نیاز را طراحی و اشاعه دهیم.
رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رسالت دیگر ما، توسعه زمینه پژوهندگی و تقویت روحیه پژوهشی و گسترش دانش، بینش و مهارتهای منابع انسانی در مدارس و دیگر محیطهای آموزشی و سپس پایش و رصد مستمر تحولات علمی و فرآیندها در نظام تربیتی و آموزش و پرورش است.
حمیدیفر یادآور شد: آخرین رسالت ما، فراهم کردن زمینههای لازم برای تولید، گسترش و توسعه فناوریها، نوآوریها و خدمات آموزشی و تربیتی مبتنی بر آموزهها و تعالیم قرآن کریم و اهل بیت(علیهمالسلام) است.
انتهای پیام/