Web Analytics Made Easy - Statcounter

قاسمی با اشاره به اینکه ارزان بودن سوخت سی ان جی اولین مولفه و توجیه جایگزینی آن برای بنزین است، گفت: توانایی عرضه ۴۶ میلیون مترمکعب گاز سی ان جی در روز را داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «حمید قاسمی» شب گذشته (دوشنبه 9 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درخصوص میزان تولیدات کشور در حوزه سی ان جی به بیان توضیحاتی پرداخت و با بیان اینکه توانایی عرضه حدود ۴۶ میلیون مترمکعب گاز سی ان جی را در روز داریم، گفت: «ارزان بودن سوخت سی ان جی اولین مولفه و توجیه جایگزینی آن برای بنزین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

 

مدیر طرح و توسعه سی ان جی با بیان اینکه در حال حاضر ایران دارای ۲۸ فاز استاندارد تولید و استخراج گاز در پارس جنوبی است که به زودی در مدار قرار می‌گیرد، گفت: «بزرگترین شبکه توزیع گاز کشوری به ایران تعلق دارد و به جرات می‌توان گفت در هیچ جای دنیا این میزان لوله کشی فشار قوی و متوسط و ضعیف ندارد.»

 

وی با اشاره اینکه در شرایط فعلی در مقابل نرخ هزار تومانی بنزین، قیمت یک متر مکعب گاز CNG 414 تومان است، گفت: «این به آن معنا است که اگر به جای ۲۰ لیتر بنزین (۲۰ هزار تومان) ۲۰ متر مکعب گاز مصرف کنیم رقمی برابر با هشت هزار و دویست تومان خواهد بود.»

 

مدیر طرح و توسعه سی ان جی در شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه در حال حاضر ۳ هزار و 500 جایگاه بنزین و ۲ هزار و 590 جایگاه سی ان جی در کشور فعال هستند، گفت: «تقریبا نسبت ۷۰ درصد در جایگاه‌های کشور به سی ان جی تعلق دارد.»

 

قاسمی ادامه داد: «در طول روز هم می‌توانیم حدود ۴۶ میلیون متر مکعب عرضه گاز سی ان جی داشته باشیم البته اگر مصرف کننده‌ای با این حجم از تقاضا وجود داشته باشد با این حال، در شرایط فعلی حدود ۲۰ و نیم میلیون متر مکعب گاز سی ان جی در حال عرضه و توزیع است.»

 

وی با بیان اینکه هزار و 100 مرکز کنترل ایمنی ساماندهی و فعال شده است، افزود: «از محل افزایش گازبها برای تأمین ایمنی خودروها و استانداردها استفاده می شود. حدود 4 میلیون و 300 هزار خودروی گازسوز و دوگانه سوز در کشور داریم و اکنون 20 میلیون متر مکعب در روز، گاز برای خودروها مصرف می شود

 

مدیر طرح و توسعه سی ان جی در شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه سوخت سی.ان.جی ضرری برای خودرو ندارد، گفت: «میزان اکتان سوخت سی.ان.جی حدود 133 است. بر اساس آمار، خودروی سی.ان.جی امن ترین خودرو است. از ابتدای سال 1382 تاکنون کلاً 83 انفجار سی.ان.جی داشتیم که از این تعداد 50 مخزن سی.ان.جی دستکاری شده بود.»

 

قاسمی با بیان اینکه کسانی که مایل هستند خودروی خود را دوگانه سوز کنند می توانند به سامانه ثبت نام دوگانه سوز کردن خودرو به نشانی www.irngv.ir مراجعه کنند، افزود: «حدود 300 هزار مخزن خودروی گازسوز آماده توزیع داریم که بهترین استانداردها در این مخازن رعایت شده است. برای دوگانه سوز کردن خودروها تسهیلاتی هم اعطا می شود

 

در ادامه این برنامه «هاشم اورعی»، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه حرکت از بنزین به سمت گاز مصرفی خودرو‌ها یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است، گفت: «صرف نظر از هزینه ها، ما مجبور به این حرکت و تغییر هستیم. در شرایطی که بیش از ۹۰ درصد یارانه به حامل‌های انرژی تخصیص می‌یابد امکان ادامه این روند وجود ندارد، با ادامه این روند ظرف ۲ سال آینده به جایی می‌رسیم که تقاضای بنزین برابر با عرضه بنزین می شود.»

 

وی با بیان اینکه در سال‌های آتی احتمالا دیگر افزایش تولید بنزین نداریم، گفت: «این یعنی رفتن به سوی واردات بنزین، طبق آمار تا سال ۱۴۱۲ شمسی به جایی می‌رسیم که باید روزی ۱۰۷ میلیون لیتر بنزین وارد کشور کنیم که چیزی حدود ۳۳ میلیارد دلار در سال هزینه خواهد بود.»

 

اورعی به الزام انجام برنامه ریزی‌های بلند مدت برای جایگزین کردن سوخت و حامل‌های انرژی اشاره کرد و افزود: «امروز در بخش انرژی در شرایطی هستیم که در سال جاری، همه درآمد ارزی از صادرات فرآورده‌های نفتی ۳۰ میلیارد دلار بوده این در شرایطی است که فقط یارانه بنزین مصرفی که در سال ۹۸ باید پرداخت شود حدود ۱۵ میلیارد دلار است.»

 

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: «این بدان معناست که در ازای هر یک دلار صادرات نیم دلار به خرج هزینه‌های بنزین مصرفی تعلق می‌گیرد و باید بنزین را مفت بدهیم به مردم که مردم در خیابان‌ها بچرخند. بدون شک این سیستم ناپایدار است.»

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران نمایشگاه کتاب قم استان بوشهر عربستان کانون های فرهنگی هنری مساجد نمایشگاه کتاب تهران سی ان جی بنزین جایگاه سی ان جی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۰۶۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاندارد کیفی و سرعت سوددهی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی + اینفوگرافیک

یک کارشناس انرژی، استاندارد کیفی و سرعت سوددهی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را از دلایل رونق استفاده از متانول به‌عنوان سوخت در جهان توصیف کرد.

سجاد نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا درباره فرایند تبدیل متانول به بنزین (MTG) توضیح داد: در سال‌های اخیر استفاده مستقیم و غیرمستقیم از متانول به‌عنوان سوخت در دنیا رونق یافته است و برآورد می‌شود در آینده نیز این روند افزایشی باشد، بنابراین فناوری تبدیل مستقیم متانول به بنزین (MTG) می‌تواند در ایران هم مدنظر قرار گیرد.

استفاده بهینه از متانول مازاد با هدف رفع ناترازی انرژی

وی با بیان اینکه ایران ظرفیت بالایی برای تولید متانول دارد و بیش‌ از ۹۴درصد متانول تولیدی کشور صادر می‌شود، افزود: اکنون بنزین تولیدی کشور، حاصل پالایش نفت‌ خام در پالایشگاه‌هاست، اما در این فرایند بنزین تولیدشده حاصل تبدیل مستقیم متانول به بنزین است، بنابراین می‌توانیم از این ظرفیت تولیدی استفاده کنیم. شایان ذکر است در این فرایند مقداری هم محصول ال‌پی‌جی تولید می‌شود.

این کارشناس انرژی درباره کیفیت این فرآورده تصریح کرد: به ازای هر واحد MTG با ظرفیت یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن در سال خوراک ورودی، حدود ۵۹۷ هزار تن بنزین با کیفیت بالا (با استاندارد یورو ۵) تولید می‌شود که معادل روزانه ۲.۵ میلیون لیتر بنزین به ازای هر واحد MTG است.

نوروزی گفت: این محصول افزون بر رفع ناترازی تولید و مصرف بنزین، ظرفیت ارزشمند صادراتی نیز دارد.

تبدیل متانول به سوخت در مسیر توسعه زنجیره ارزش

وی افزود: مجتمع‌های تولیدی ما این فرصت را پیدا خواهند کرد تا با استفاده بهینه از متانول مازاد، گامی بزرگ همسو با توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی و کاهش خام‌فروشی بردارند.

این کارشناس با اشاره به مدت‌زمان بهره‌برداری هر واحد MTG ادامه داد: زمان مورد نیاز برای احداث و سپس بهره‌برداری از هر واحد حدود دو سال است. این مدت‌زمان در مقایسه با پالایشگاه‌های متداول حدود یک‌چهارم خواهد بود.

نوروزی یادآور شد: کوتاه‌بودن اجرای پروژه و درنتیجه سرعت بازدهی اقتصادی، سرمایه‌گذاری در احداث واحدهای MTG را برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بسیار مقرون‌به‌صرفه و سودده کرده است.

دیگر خبرها

  • تقاضا جهانی برای بنزین کاهشی است
  • رشد تقاضای جهانی برای بنزین نصف می‌شود
  • استاندارد کیفی و سرعت سوددهی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی + اینفوگرافیک
  • ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب است
  • بیش از ۱.۷ میلیارد مترمکعب آورد سدهای استان کرمانشاه
  • ۶۵ درصد ظرفیت سدهای کرمانشاه پُر شد
  • قرارداد ۲.۷میلیارد دلاری با پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین
  • آورد آب سد دز خوزستان در حد سیلاب نیست
  • وضعیت سد دز استان خوزستان عادی است
  • وضعیت سد دز عادی است