اعلام جزئیات جشن «شب بازیگر» از زبان «بهزاد فراهانی»
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۰۶۴۳۸
به گزارش پارس نیوز، بهزاد فراهانی با بیان اینکه "گزینه اول برای برگزاری جشن شب بازیگر تئاتر، تالار وحدت بود اما مثل همیشه نگاه کاسبکارانه، تجارت و دیگر مسائلی که بر تئاتر ایران سوار شده، باعث شد این تالار به ما داده نشود" از این شرایط انتقاد و جزئیاتی را درباره برگزاری این آیین اعلام کرد.
رئیس هیئت مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر درباره شانزدهمین جشن شب بازیگر که همه ساله یک روز پیش از اختتامیه هفته تئاتر برگزار میشود، بیان کرد: این جشن روز شنبه ۱۴ اردیبهشتماه در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار میشود و قطعاً از نظر اجرا از جشنهایی که تاکنون داشتهایم متفاوت خواهد بود و همچنین نمایشی اجرا میشود که مهمانان از تماشای آن لذت خواهند برد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بهزاد فراهانی درباره مکان برگزاری این جشن که امسال در سالن اصلی تئاتر شهر خواهد بود، توضیح داد: گزینه اول ما مانند دورههای گذشته تالار وحدت بود این قول را رئیس تالار وحدت به ما داده بود اما مثل همیشه کاسبی، تجارت و دیگر مسائلی که بر تئاتر ایران سوار شده است باعث شد این تالار به ما داده نشود. مدعی بودند که برای برنامه دیگری رزرو شده است در صورتی که ما از ماهها پیش درباره این موضوع با آنها صحبت کرده بودیم.
او ادامه داد: این وضعیت به تدریج در تئاتر ما هویدا میشود یعنی ذهن کاسبکار دولتیها تئاتر را به گیشه کشاند و حالا به تدریج به سمتی میرود که از محتوا هم خالی شود. این سیاست به صورتی است که دیگر بوی نویسندگان بزرگ ملی مثل بهرام بیضائی، غلامحسین ساعدی، اسماعیل خلج، رازی، فرسی، خجستهکیا و از نویسندگان بزرگ جهانی مانند شکسپیر، ایبسن و … در تئاتر مطرح نباشد. آقایان با ذهن کاسبکار خود این شرایط را طلب کردند و تالار وحدت را به ما ندادند و با این اوصاف تماشاچیانمان مطمئناً مجبور خواهند شد که بر روی زمین یا به صورت ایستاده در جشن شرکت کنند زیرا تعداد صندلیها در سالن اصلی تئاتر شهر کم است و کفاف میهمانان ارجمند ما را نخواهد داد.
رئیس هیئت مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر درباره همزمان شدن جشن شب بازیگر با اختتامیه جشنواره تئاتر دانشگاهی که قرار است در تالار وحدت برگزار شود، گفت: من از این موضوع خبر دقیقی ندارم اما می دانم که آقای گیل آبادی خودشان یکی از مسئولین آن هستند اما چون هر ساله ما این کار را در این مقطع زمانی و به صورت ثابت انجام میدهیم و تاریخ آن مشخص است، نمیتوانستیم عقب بنشینیم، به همین علت کاش با ما درباره این موضوع مشورت میشد و زمان بهتری را در نظر میگرفتند.
بهزاد فراهانی در ادامه صحبتهای خود با بیان اینکه فعلاً بنا نیست به دلایلی نام کارگردان این جشن که البته از هنرمندان بزرگ و صاحب سبک است، بیان شود، درباره بزرگداشتهای این جشن عنوان کرد: در همه دورهها از دو هنرمند پیشکسوت در شهرستان و دو هنرمند از تهران تقدیر میکنیم. در این دوره میخواستیم از آقای حمید طاعتی تقدیر کنیم که از پیشکسوتان بزرگ و صاحب مقام است اما چون حالشان خوب نیست این تقدیر را نپذیرفتند. بر این اساس در این دوره از آقای رضا بابک نه به عنوان جایگزین آقای طاعتی بلکه چون ایشان از کاندیداهای ما بودند اما بارها نپذیرفتند که از ایشان تقدیر کنیم بالاخره در این دوره با اصرار ما قبول کردند و همچنین از خانم سوسن مقصودلو نیز تقدیر قرار خواهیم کرد. از شهرستانها نیز بر اساس برنامهریزیهایی که داشتیم دو استان باقی مانده بودند که به ترتیب از علی آزادنیا و خانم مهناز شریفی از استانهای خراسان و ارومیه تقدیر خواهد شد.
رئیس هیئت مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر همچنین درباره جوایز این دوره "شب بازیگر" بیان کرد: مانند سالهای گذشته مدالیوم مخصوص این مراسم به برگزیدگان ما اهدا میشود. این مدالیوم برای دوره مادهاست و عکس آن در کتاب بهرام بیضایی چاپ شده است. بر روی این مدالیوم، «افراسیاب» در حال آماده شدن برای جنگ با «فریدون» است و در پایین آن فریدون نیز در حال آماده شدن برای رزم است و دو رقصنده هم در دو طرف قرار دارند.
فراهانی با اشاره به اینکه نامزدهای بازیگری روز سهشنبه (۱۰ اردیبهشت ماه) اعلام خواهند شد، درباره برگزیدگان این دوره نیز عنوان کرد: ما هشت برگزیده خواهیم داشت. یک نفر از نسل جوان، یک نفر از برگزیدگان داوران و سه مرد و سه زن در بخش بازیگری، انتخاب شورای داوری ما هستند. این شورا بیست داور آغازین و پنج داور نهایی داشته و روند کار به این شکل بوده که در ابتدا داوران آغازین ما در یک سال اخیر نمایشهای حرفهای را میدیدند و اگر بازیگری به نظرشان مورد قبول بود به سرپرست داوران پیغام میدادند. سپس داوران نهایی برای تماشای آن نمایش میرفتند و پس از امتیاز دهی و جمع بندی، نتیجه رای مشخص میشد.
رئیس هیئت مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر با اشاره به اینکه "داوران نمایشهایی را میبینند که کارگردان حرفهای، نویسنده حرفهای و در سالنهای حرفهای اجرا شده باشند" گفت: از سال گذشته این نکته اضافه شد که اعضای وابسته و پیوسته خانه تئاتر، یعنی انجمن بازیگران مورد داوری قرار بگیرند. این موضوع در واقع ایجاد یک محدودیت نیست، واقعیت این است که حرفهای بودن هنوز برای بعضیها روشن نیست. به همین دلیل بر طبق آییننامه موجود بسیاری از سالنها و اجراهای آماتور دانشجویی و شبیه آن، مورد داوری قرار نمیگیرند. همچنین ما بودجهای هم نداریم که بتوانیم ۱۲۰۰ اثر را رایزنی کنیم، ببینیم و داوری کنیم.
بهزاد فراهانی در پایان صحبتهای خود در پاسخ به سوالی درباره بودجه این جشن و همچنین نحوه تامین منابع مالی برای برگزاری این آیین توضیح داد: ما هیچ بودجهای نداریم اما مانند دورههای گذشته برای تامین منابع مالی خود اسپانسر داشتهایم و این اتفاق به مدد دوستیهای که بین برخی عزیزان وجود داشت رخ داد. به این ترتیب مرکز هنرهای نمایشی، بانک گردشگری و شهرداری تهران در برگزاری این آیین ما را همراهی کردند و از آنها تشکر میکنیم و قطعاً این آیین بسیار متفاوت از جشنهایی خواهد بود که تاکنون در این ۱۵ دوره برگزار کردهایم.
منبع: پارس نیوز
کلیدواژه: تجارت ایران هیئت مدیره تئاتر تئاتر شهر ذهن زمین پیشکسوتان بهرام بیضایی جنگ بودجه منابع مالی گردشگری شهرداری تهران اعلام پارس زبان جشن جزئیات پارس نیوز بهزاد فراهانی شب بازیگر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۰۶۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«شهر آفتاب مهتاب» اتفاقی آوانگارد در تئاتر دهه ۴۰
به گزارش خبرگزاری مهر، نهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران، چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، به نمایش فیلم تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» به نویسندگی علی حاتمی و کارگردانی عباس جوانمرد (محصول ۱۳۴۵) اختصاص داشت.
پس از نمایش این فیلم تئاتر، نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و سیدمحسن حسنزاده (منتقد تئاتر) برگزار شد.
عباس غفاری در این برنامه گفت: این نمایش جز اولین تجربیات علی حاتمی در ادبیات فارسی و شعر کهن است. او در ادامه نیز در آثار دیگر چنین تلاشی را پی میگیرد و آثار مهمی را خلق میکند. «شهر آفتاب مهتاب» از جمله آثاری است که فقط برای ضبط تلویزیونی آماده شده و روی صحنه نرفته است.
سیدمحسن حسنزاده در ادامه این برنامه گفت: اگر بخواهیم درباره این نمایش صحبت کنیم باید در ۲ سطر بگویم که این اثر اتفاق بزرگ و سترگی در تاریخ نمایش ما است. زیرا پیشنهاد جدیدی در متن و کار گروهی در آن اتفاق میافتاد. البته اگر بخواهیم تنها با دیدن این نمایش، گروه هنر ملی را قضاوت کنیم، کم لطفی کردهایم. زیرا این اثر تنها یکی از تجربیات گروه هنر ملی و از پیشنهادات آقای جوانمرد در آن زمان بوده است. در حقیقت پیشینه تشکیل گروه هنر ملی که به میانه دهه سی بر میگردد، اهمیت بیشتری دارد. زیرا اگر به این اتفاق از منظر تاریخی نگاه کنیم، باید بگوییم آنها در آن زمان پیشنهاد جدید، بدیع و حتی آوانگاردی را اراdه کردهاند و از همین رو باید مورد توجه قرار گیرند.
وی افزود: لازم است بگویم که شرایط هنرهای نمایشی ما تا پیش از سال ۳۲، خیلی نمود و گستردگی نداشته است. به هر حال همه این شکل از فعالیتها در خیابان لالهزار و در تئاتر فردوسی، تئاتر دهقان و تماشاخانههای کوچکی چون تئاتر نصر با متون غربی و ترجمه شدهای که معمولا خود مرحوم نوشین (به عنوان چهره شاخص آن عصر که تئاتر فردوسی را پایهگذاری میکند)، آنها را آماده میکرده، جریان داشته است. بنابراین تمام آنچه که از آن زمان به ما ارث رسیده است، متون غربی ترجمه شدهای است که پیشنهاد اجرایی به آن صورت نداشته است. شاید بتوان گفت که متون ادبی هستند که انگار برای اجرا رفتن ترجمه نشدهاند. آقای جوانمرد در مصاحبهای میگوید: «نوشین خودش واژهها را کمی صیقل میداد و باتوجه به تجربه و آگاهی که داشت آماده میکرد که در زبان بازیگر بگردد تا بتواند واژگان را به صورتی ادا کند که آن طمطراق و عصا قورت دادهگی که آن زمان روی صحنه در بازی بازیگران نمود داشته، کمتر شود. البته او نیز به اینکه متون غربی مرجع اصلی فعالیت هنرهای نمایشی ماست، اعتقاد داشته است.» با این همه این اتفاق تا بعد از کودتای ۲۸ مرداد ادامه پیدا میکند.
این منتقد تئاتر در ادامه بیان کرد: بعد از کودتای ۲۸ مرداد با آتش کشیدن تئاتر سعدی و تعطیلی کلی هنرهای نمایشی در آن مقطع زمانی، جمع کوچکی به صورت اتفاقی در منزل شاهین سرکیسیان جمع میشوند. اکثر این افراد در آن زمان هنرجویان هنرستان هنرپیشگی بودند که از بد اتفاق به کودتای ۲۸ مرداد برخورد کرده و تمام آموختههای آنها بیثمر و بینتیجه مانده بود. در حالی که عطش کار کردن و تجربه کردن را داشتند. عباس جوانمرد، علی نصیریان، فهیمه راستکار، جمشید لایق، اسماعیل داورفر، خجسته کیا تعدادی از افراد حاضر در آن جمع بودند. وقتی امروز ما به تجربیات و اتفاقاتی که در آن منزل از سر گذرانده میشود، نگاه میکنیم، میتوانیم بگوییم که آنجا یکی از جایگاهها و پایگاههایی است که بسیار در تاریخ هنرهای نمایشی ما اثرگذار است. زیرا از دل آن پیشنهادهایی بیرون آمده و اجرایی میشود که بعدها مشخصا میتواند اثرگذار باشد و جریانی را در هنر تئاتر ایجاد کند.
حسنزاده در ادامه گفت: آنچه که از عباس جوانمرد نقل میشود و ما به استناد آن میتوانیم به واژگانی چون تئاتر مردمی و ملی برسیم؛ سالهاست بر سر زبانها بوده و از سوی دولتهای مختلف با آن بازی میشود تا به تعریفی برسند ولی اساسا شاید رسیدن به یک تعریف بزرگترین اشتباهی است که در این زمینه در حال رخ دادن است. در واقع این واژگان ماحصل تلاشی است که در این چند سال در منزل شاهین سرکیسیان اتفاق میافتد. البته شاهین سرکیسیان هم بسیار به متون غربی اعتقاد داشته است و از همین رو شروع به کار کردن این متون میکند اما آنها جایی برای اراdه آنچه که تجربه کردهاندT ندارند. بنابراین همان منزل کوچکی را که در خیابان رشت با مادر خود زندگی میکند، تبدیل به محفل تمرین، گعده و گفتوگو و صحبت میکند. اما این تجربیات بینتیجه بوده و به صحنه ختم نمیشود.
وی ادامه داد: عباس جوانمرد، به این پیشنهاد فکر کرده و به سراغ یکی از متون هدایت میرود و متن داستان «درد و دلهای آ میز یدالله» را تبدیل به نمایشنامه «محلل» کرده و آن را با علی نصیریان شروع به تمرین میکنند. در حقیقت در آنجا این تلنگر که ما در متن نمایشی به زبان جدیدی برسیم که بتواند با گستره بیشتری از مردم عادی ارتباط برقرار کند، زده میشود. بنابراین تلاش برای رسیدن به این زبان در مقابل زبان ترجمهای که در آن زمان وجود داشته، نقطهای میشود که تحول اولیه را ایجاد میکند.
وی افزود: عباس جوانمرد میگوید که برای رسیدن به این زبان و در حین تمرینها، با علی نصیریان به مناطق جنوب شهر میرفتند تا ببینند که مردم عادی چطور صحبت میکنند و متوجه شوند که چطور میشود آنها را به کلام نمایشی یا دیالوگ درآورد. در نهایت فرجام این اتفاق تبدیل به اجرایی میشود که به دعوت مرحوم خانلری در دانشگاه تهران روی صحنه میآید. جوانمرد میگوید وقتی اجرا تمام شد، کل سالن فردوسی دانشگاه تهران در حیرت فرو رفته بود. چون آن مراسم مربوط به بزرگداشت صادق هدایت بود و قسمتی از آن به اجرای متن «محلل» اختصاص داشت. جوانمرد میگوید بعد از این سکوت، وقتی نور روی ما آمد، تماشاگران بدون درنگ ایستادند و شروع به تشویق ما کردند. حتی آقای سرکیسیان هم بعد از دیدن این تشویق باور کرد که ما میتوانیم به سراغ زبان و کاراکترهای دیگری در متون نمایشی خود برویم.
این منتقد تئاتر در پایان صحبتهایش بیان کرد: آنها در موقعیتی این کار را انجام میدهند که هیچ پیشنهاد جدید و زبان متفاوتی غیر از آن زبان ترجمهای روی صحنه نرفته بوده است. به این ترتیب روشنفکران آن زمان ناگهان با شکل تازهای از اجرا و زبان مواجه میشوند. در واقع این نقطه شروعی بوده است که علی نصیریان و عباس جوانمرد تصمیم میگیرند تا فاز خود را از گروهی که سرکیسیان دور خود جمع کرده بود، جدا کنند و روی نمایشهایی کار کنند که قرار است تصویری از جامعه و مردمان خودشان ارایه دهد. این جسارت در آن مقطع زمانی به قدری اهمیت داشته است که باید بگویم شاید همین اتفاق سبب شده تا ما به مرور زمان با نمایشنامهنویسان و گروههایی مواجه شویم که از دل این تجربه اعتقاد پیدا کردند که میشود اتفاق دیگری را رقم زد.
کد خبر 6095470