Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@17:58:55 GMT

ضوابط علمی رویت پذیری هلال رمضان 1440

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۰۸۸۶۱

ضوابط علمی رویت پذیری هلال رمضان 1440

تهران- ایرنا- مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: رویت هلال رمضان 1440 در شامگاه یکشنبه 15 اردیبهشت به دلیل طول کوتاه کمان و مدت کوتاه مکث هلال در افق و دیگر ضوابط علمی با شرایط سختی روبرو است.

مهندس مسعود عتیقی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا، گفت: با توجه به لحظه مقارنه ماه (که به ان تولد ماه نیز می گویند) در ساعت 3:14 دقیقه بامداد روز یکشنبه 15 اردیبهشت 98 برابر با 29 شعبان 1440، به اولین غروب پس از مقارنه باید توجه کرد و با نگاهی به پارامترهای علمی هلال شامگاه رمضان 1440 هجری قمری، شرایط چندان مطلوب برای مشاهده این هلال نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: با وجود طول کوتاه کمان و مدت مکث هلال در افق و دیگر ضوابط علمی، شکارچیان هلال با شرایط سختی برای رویت این هلال روبرو هستند.
عتیقی با اشاره به دسته بندی هلال های شامگاهی در سه گروه هلال های قابل رویت، غیر قابل رویت و بحرانی، گفت: امسال با یک هلال جوان و بحرانی روبرو هستیم که چه بسا رکوردی برای رصدگران هلال در برخی نقاط کشور محسوب شود.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در خصوص ضوابط علمی هلال رمضان 1440 برای پایتخت کشور تهران در شامگاه روز یکشنبه 15 اردیبهشت 98 برابر با 29 شعبان 1440، گفت: لحظه غروب خورشید ساعت 19:53 دقیقه و 46 ثانیه و لحظه غروب ماه ساعت 20:22 دقیقه و 30 ثانیه خواهد بود که بر این اساس مدت مکث هلال در افق بسیار کوتاه و برابر با 8 دقیقه و 43 ثانیه است.
عتیقی افزود: ارتفاع ماه در لحظه غروب خورشید4 درجه و 43 دقیقه و 20 ثانیه کمان و جدایی زاویه ای ماه و خورشید 8 درجه و 46 دقیقه است. اختلاف سمت ماه و خورشید 6 درجه و 55 دقیقه و شش ثانیه و فاز ماه در این لحظه 0.67 درصد خواهد بود.
وی خاطر نشان کرد: به رغم آنکه سن این هلال 16 ساعت و 39 دقیقه است، اما با مشاهده مجموعه این شرایط رصدگران متوجه سختی کار خود در شامگاه روز یکشنبه خواهند شد.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: سمت ماه در لحظه غروب خورشید 283 درجه و 55 دقیقه و 9 ثانیه کمان است و سمت خورشید در لحظه غروب خورشید 290 درجه و 50 دقیقه و 15 ثانیه کمان است.
عتیقی گفت: از آنجا که ماه خوشبختانه در اوج مداری خود قرار نداشته و تقریبا در میانگین فاصله با زمین است، افزایش جدایی زاویه ای میان ماه و خورشید شرایط به مراتب بهتری برای رویت این هلال ایجاد می کند.
وی افزود: بدیهی است شرایط برای رویت این هلال در جنوب و جنوب غرب کشور به مراتب بهتر است و استفاده از دوربین های دوچشمی غول پیکر نجومی و یا تلسکوپ های آماتوری با توان بالا برای این رویت توصیه می شود.
به گفته عتیقی، امکان رویت این هلال برای نیمه شمالی کشور و به ویژه شمال شرق کشور بسیار دور از انتظار است.
وی به رصدگران توصیه کرد که برای رصد هلال رمضان1440، در ارتفاعات مناطق عاری از غبار محلی در افق غربی مستقر شوند و در صورت داشتن آسمان صاف و عاری از غبار متراکم در افق غرب، با استفاده از ابزارهای رصدی قدرتمند کمان ابروی آسمانی رمضان 1440 را شکار نمایند.
علمی**2038**1485

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۰۸۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم مسئولیت پذیری تیپاکس

به گزارش سرویس شهروند خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آنچه که ما این روزها از عملکرد پست می شنویم عملکرد مثبت و سرعت عمل در ارسال محموله های پستی از سوی شرکت پست است اما گاهی برخی از شرکتهای پستی با بی مسئولیتی موجب نارضایتی مشتریان را فراهم می کنند شهروند خبرنگاری در پیامی درباره این موضوع صحبت کرده اند.

متن پیام شهروند خبرنگار ما

بعد از ۸ روز تاخیر کالا تازه میرسه به شهر، میدن به پستچی ،پستچی زنگ میزنه به گوشی وشی خاموشه، بدون مراجعه به آدرس ظرف دو ساعت کالا برگشت داده میشه به مبدا، و جالبه که درحالی که کالا برگشت داده شده به مبدا ساعت ۹ شب که ساعت کاری نیست اس ام اس میاد که شما کالا را تحویل گرفتید درحالی که نه مشخصه که کدوم پستچی به چه آدرسی کالا رو برده ، پشتیبانی هم برای اینکه از سر خودش باز کنه عصر روز جمعه یه تماس ۵ ثانیه ای روی گوشی انداخته و حتی فرصت جواب دادن ندادن که بعدا بگن شما خودت جواب ندادی ، توز سامانه اینماه شکایت ثبت میکنیم از عدم ارسال کالا حتی جواب نمیدن ، اینهمه شاکی هم هست اما هیچ شبکه خبری حاضر نیست خبری پوشش بده

دیگر خبرها

  • همایش تجلیل از مربیان هلال احمر و مدرسان مرکز آموزش علمی کاربردی هلال احمر قم
  • اینترنت کوانتومی و دسترسی رادیویی در دستور کار معاونت علمی
  • ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد
  • عدم مسئولیت پذیری تیپاکس
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • بنر ضوابط پوشش دانشجویان ایران دوباره به دانشگاه برگشت | تصویر
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • بایرلورکوزن ۲ - ۲ اشتوتگارت/ رکورد شکست ناپذیری باز هم در ثانیه‌های پایانی حفظ شد + فیلم