Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@16:04:02 GMT

بازی آنکارا در رقابت تسلیحاتی روسیه و آمریکا

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۰۹۷۳۷

بازی آنکارا در رقابت تسلیحاتی روسیه و آمریکا

تهران- ایرنا- گرایش آشکار آنکارا به سمت شرق، ایالات متحده را نگران و مصمم ساخته تا با بکارگیری ابزارهای مختلف از جمله فروش سامانه موشکی و هواپیما، ترکیه را از ادامه همکاری تسلیحاتی با این پهنه جغرافیایی به ویژه روسیه منصرف سازد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، ترکیه در چند سال گذشته به ویژه در فضای بحران سوریه چرخشی آشکار را در سیاست خارجی خود تجربه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روابط آنکارا و مسکو که در پی رخدادهایی چون ترور سفیر روسیه در آنکارا توسط یک مامور پلیس ترکیه و همچنین انهدام یک فروند جت سوخو 24 روسی توسط ارتش ترکیه به تیرگی گراییده بود، به تدریج رنگ باخت.
همکاری دیپلماتیک نزدیک ترکیه و روسیه به همراه ایران برای پیدا کردن راه حل مسالمت آمیز به منظور پایان دادن به بحران سوریه در سال های اخیر به نزدیکی این سه کشور منتهی شد که خرید اس 300 روسی از سوی ایران و اس 400 توسط ترکیه در چنین بستری اتفاق افتاد؛ تحولاتی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به آن بی اعتنا نیست و در صدد ترغیب «رجب طیب اردوغان» همتای ترک خود برای انصراف از عملیاتی سازی توافقات موشکی با کاخ کرملین برآمده است.
روز دوشنبه (نهم اردیبهشت ماه) دفتر ریاست جمهوری ترکیه بیانیه ای انتشار داد که از مکالمه تلفنی ترامپ با اردوغان پرده بر می داشت. بر پایه بیانیه مذکور، بررسی وضعیت سوریه و توافق ‌تجاری دوجانبه به ارزش 75 میلیارد دلار از جمله مسائلی بود که در جریان مکالمه به آن پرداخته شد. ضمن این که ترامپ طبق روال گذشته تاکید داشت که ترکیه از خرید سامانه پدافند موشکی زمین به هوای اس400 اجتناب ورزد.
کاخ سفید برای تحریک مقامات آنکارا به پیمان شکنی با مسکو با مهره های مختلفی بازی می کند که وعده فروش 3.5 میلیارد دلاری سامانه دفاع موشکی پاتریوت به ترکیه یکی از آن موارد است. فروش هواپیماهای نسل پنجم اف 35 نیز مهره دیگر ترامپ در بازی با ترکیه محسوب می شود. مقامات کاخ سفید مدتهاست از این دو مهره برای رویگردانی ترکیه از معامله موشکی با روسیه بهره گرفته اما با درهای بسته مواجه شده اند.
یکی از عمده ترین دلایل رویگردانی ترکیه از وعده های آمریکا ناشی از بی اعتمادی به کاخ سفیدنشینان است که با ایجاد تعرفه های گمرکی و تنگناهای اقتصای تورم 20 درصدی بر ترکیه تحمیل کرده اند. افزون بر آن سیاست های اقتصادی کاخ سفید بسترساز کاهش 40 درصدی ارزش لیر ترکیه به نسبت دلار آمریکا شده است.
در چنین شرایطی قاطعیت ترکیه در برابر وسوسه ها و شروط به ظاهر زیبای آمریکا منطقی به نظر می رسد و این جدیت را می توان در مواضع مقامات این کشور مشاهده کرد.
رئیس جمهوری ترکیه که بارها تاکید کرده هیچ راه بازگشتی از توافق با روسیه وجود ندارد، در میانه ماه فوریه به شدت بر سیاست های کاخ سفید تاخت و اظهار کرد «آمریکا همیشه تلاش می کند تا ترکیه را متقاعد سازد تا از خرید اس-400 سوریه خودداری کند، اما چرا ما باید از خرید این سامانه خودداری کنیم؟ آمریکا برای فروش سیستم دفاع موشکی به ترکیه هیچ گامی را برنداشته و قبول ندارد و ما حق داریم از سیستم‌های مختلف دفاعی در کشورمان استفاده کنیم.»
جدا از بی اعتمادی ترکیه به آمریکا، سامانه‌ های پدافند موشکی دوربرد اس 400 از جذابیت خاصی نزد مقامات آنکارا برخوردارند؛ سامانه هایی که از نگاه کارشناسان نظامی قادرند سه موشک مختلف را همزمان حمل و شلیک کرده و اهدافی چندگانه از قبیل موشک‌ های بالستیک قاره ‌پیما و کروز و همچنین جنگنده‌ های رادار گریز را هدف قرار دهند.
از طرفی ترکیه بی میل نیست که در کنار توافق موشکی با روسیه، توافقات تسلیحاتی و موشکی خود را با آمریکا نیز عملیاتی سازد. در همین ارتباط اسفندماه پارسال «فواد اوکتای» معاون رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه‌ ای با خبرگزاری آناتولی با بیان این که ترکیه در تصمیم ‌گیری‌های خود فقط منافع ملی را در نظر می‌ گیرد، تاکید کرد: اگر آمریکا شرایط ترکیه را بپذیرد سامانه موشکی پاتریوت را هم خریداری خواهد کرد.
در زمینه معاملات موشکی آنکارا با مسکو و واشنگتن باید نیم نگاهی هم به عضویت ترکیه در «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) انداخت که همزمان فرصت و تهدید برای این کشور به شمار می رود.
از آن جهت می توان به عضویت ترکیه در ناتو به عنوان فرصت نگریست که این کشور را بر پایه ماده پنج ناتو در مقابل حملات خارجی مصون می دارد؛ بندی که به موجب آن «اگر یک حمله مسلحانه علیه یکی از کشورهای عضو رخ دهد، باید آن را حمله‌ ای علیه همه کشورهای عضو در نظر گرفت، و سایر اعضاء با استفاده از نیروهای مسلح خود به کمک آن کشور خواهند شتافت.»
الزامات و محدودیت های اعمال شده بر اعضا از جمله ترکیه نیز جنبه تهدیدساز عضویت در ناتو است. هر چند که اردوغان و دیگر مقامات ترکیه معتقدند خرید اس 400 از روسیه برای ناتو هیچ مشکلی ایجاد نمی‌ کند اما آمریکا و شماری از متحدان این کشور نظری عکس دارند. آنها بر این باورند که سامانه دفاع موشکی روسی با سیستم ‌های دفاعی مورد استفاده در این پیمان همخوانی نداشته و اقداماتی از این دست از قدرت عمل و اثرگذاری ناتو خواهد کاست.
پژوهش**9242**1552

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تركيه روسيه و آمريكا رقابت تسليحاتي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۰۹۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استولتنبرگ: اعتماد اوکراین به ناتو خدشه‌دار شده است

دبیرکل ناتو گفت به دلیل تاخیر و ناکامی در ارسال برخی تسلیحات به اوکراین، اعتماد این کشور اروپایی به اعضای ناتو خدشه‌دار شده است.

به گزارش ایسنا، آمریکا اخیرا کمک‌هایی را به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار برای اوکراین تصویب کرد اما «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین از سرعت انتقال تسلیحات غربی به کشورش ناراضی است و ادعا می‌کند که «روسیه از سرعت پایین انتقال تسلیحات بهره می‌برد.»

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت: «چنین ناکامی‌هایی نشان می‌دهد زمان آن رسیده است که هماهنگی کمک‌های نظامی بین‌المللی به کی‌یف را بازسازی کنیم. ما به یک چارچوب قوی‌تر و نهادینه‌شده برای این حمایت‌ها از اوکراین نیاز داریم.»

استولتنبرگ به بن‌بست کمک‌های آمریکا به اوکراین به‌عنوان «نمونه‌ای از کوتاهی‌های اعضای ناتو» اشاره کرد. این کمک‌ها پیشتر توسط مجلس سنای آمریکا پیشنهاد شده بود اما به دلیل مخالفت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در وضعیت نامعلومی به سر می‌برد.

دبیرکل ناتو هم‌چنین تاکید کرد: «البته این واقعیت که ما هنوز آنچه را که وعده داده‌ایم به اوکراین ارسال نکرده‌ایم، اعتماد این کشور نسبت به اعضای ناتو را خدشه‌دار کرده است.»

او این اظهارات را پس از سفر به کی‌یف عنوان کرد و افزود: «کی‌یف همچنان به متحدانش ایمان دارد و اکنون نوبت آنهاست که تسلیحات و کمک‌ها را به اوکراین ارسال کنند.»

ینس استولتنبرگ خاطر نشان کرد که یکی از راه‌های جلوگیری از نقص‌های آتی در کمک‌های نظامی به اوکراین، «ارائه نقش هماهنگ‌کننده‌تر به ناتو و تهیه یک برنامه چند ساله است که کمک‌های مورد انتظار از هر متحد را مشخص می‌کند.»

این پیشنهادات در حالی عنوان می‌شوند که روسیه در میدان نبرد به تدریج در حال کسب دستاوردهای بیشتر است. اگرچه بسته‌های کمکی متعددی به کی‌یف سرازیر می‌شوند، اما اوکراین با مشکل کمبود نیروها عمیقا دست‌وپنجه نرم می‌کند و همین مسئله به نقطه ضعف بزرگی برای او در میدان جنگ بدل شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ژنرال آمریکایی: پوتین با تجربه‌ترین دولتمرد جهان است
  • اصرار به آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات /اخطار موشکی روسیه به آمریکا بر سر طرح جنگ ستارگان /بازخوانی خاطرات
  • ترکیه همه روابط تجاری با تل‌آویو را تعلیق کرد
  • پایه‌های «پاتریوت آمریکایی» فرو ریخت
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه/اوکراین ۳۰۰ هزار پهپاد می‌خرد
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین
  • سیل و آب‌گرفتگی در خیابان‌های آنکارا + فیلم
  • بارش سیل آسا در پایتخت ترکیه
  • استولتنبرگ: اعتماد اوکراین به ناتو خدشه‌دار شده است