Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@09:57:47 GMT

کارگردان سینما: برخی منتقدین سینما سفارشی می نویسند

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۰۹۸۸۶

کارگردان سینما: برخی منتقدین سینما سفارشی می نویسند

تهران- ایرنا- کارگردان فیلم سینمایی سوء تفاهم در دانشگاه صدا وسیما با اشاره به اهمیت نقد فیلم ها گفت: تعدادی از منتقد سینما سفارشی می نویسند. در واقع برای سه گروه مجیزگویان، وطن فروشان و مبتذل سازان همه چیز فراهم است. در این فضا مدیران فرهنگی باید از سینمای مستقل حمایت کنند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا ، مراسم نکوداشت احمدرضا معتمدی کارگردان سینما در دانشگاه صداوسیما با اکران و نقد فیلم «سوء تفاهم» آخرین اثر سینمایی او برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این مراسم معتمدی با تاکید بر اینکه باید از آخرین مرزهای جغرافیای فکری متفکران جهان که خطوط پژوهش را به جریان های تحقیقاتی نشان می دهند، مطلع باشیم، گفت: ژان بودیار جامعه شناس و فیلسوف فرانسوی معتقد است که در یک مقطع از زمان، تصویر، واقعیت را بازنمایی می کرده و یک نشانه قائم به غیر بوده است؛ ولی از مرحله ای به بعد، تصویر یا نشانه ها به جای بازنمایی واقعیت، آن را پنهان می کردند. همانند فیلم هایی که درباره جنگ ویتنام ساخته شده است.
وی افزود: در مرحله دیگری، نه تنها تصویر واقعیت را بلکه فقدان واقعیت را پنهان می کند؛ مانند جنگ ستارگان که اصولا فقدان واقعیت است. در مرحله آخر، تصویر خودش جانشین واقعیت و قائم به ذات می شود.
این کارگردان سینما با بیان اینکه روزی که قرار شد چنین فیلمی بسازم بحث بر سر این بود که چطور مجموعه ای چون سازمان اوج که تا کنون فیلم هایش را تقدیم شهدا و سرداران می کرده حالا فیلمی می‌سازد که ما در انتها می خواهیم آن را به «ژان بودریار» تقدیم کنیم. ادامه داد: این نشانه ای بود مبنی بر اینکه دوستان ما در سازمان اوج اقدام شجاعانه ای انجام دادند، بسیار بد و بیراه شنیدند و بعد از فیلم آزار و اذیت دیدند که لازم است از آنها قدردانی کنم.
وی با بیان اینکه بنده خودم بد و بیراه هایی شنیدم که بخشی هم به این مجموعه داده می شد اظهار کرد: امیدوارم این شهامت را داشته باشند و راه را با فیلمسازهای بهتر از بنده ادامه دهند تا به صورت جدی بتوانیم وارد عرصه فرهنگی شویم؛ چیزی که همه به حالت شعاری می گوییم اما گمان نمی کنم خیلی به آن باور داشته باشیم.
عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما با تاکید بر اینکه نقد آثار بسیار مهم است گفت: اکنون تعدادی افراد منتقد ما دارند بر عکس فیلمساز ما، سفارشی می نویسند؛ پول می گیرند فحش بدهند و پول می گیرند تعریف کنند. برای سه گروه مجیزگویان، وطن فروشان و مبتذل سازان همه چیز فراهم است. در این فضا مدیران فرهنگی و سینمایی کشور باید از سینمای مستقل ایران حمایت کنند.

**وضع سینمایی ایران ناگوار است
شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما هم در این مراسم با بیان اینکه امروز نقش یک شرکت تولید کننده مواد شوینده، از نقش وزارت ارشاد در صنعت سینما بیشتر شده است، گفت: شاید اگر گاهی بوی نامطبوعی در سینمای ایران به مشام می رسد، منشا آن همین است
وی افزود: وضع و جریان ناگواری در سینمای ایران در حال رقم خوردن است تا جایی که این جریان برخی تهیه کنندگان را که زمانی حکم آبروی سینمای ایران را داشتند در خود فرو برده است.
وی ادامه داد: معتمدی به علت وسواس، سختگیری و اهتمامی که به خلق آثار شایسته داشته در 26 سال گذشته تنها هفت فیلم ساخته است و حفظ این پرهیزکاری در سینما برای کسی که بواسطه اعتبارش با برترین بازیگران سینما، فیلم می‌سازد، کار دشواری است که نشان از نفس زکیه و شخصیت فرهیخته ای ایشان دارد که علیرغم تسلط و امکانی که برایش فراهم است تن به هر کاری نمی دهد.
رئیس دانشگاه صداوسیما با اشاره به تحلیل و برداشت هایی که در خارج از کشور از فیلمسازان انقلاب اسلامی در منابع خارج از کشور می‌شود اظهار کرد: فیلمسازان انقلاب اسلامی در مجامع علمی، فرهنگی جهانی دچار مظلومیتی هستند و این تصوری که توسط دلالان عرصه هنری و واسطه های معرفی فیلم ها به جشنواره های خارجی به وجود آمده اجازه ظهور و بروز برخی فیلم ها و جریانهای سینمایی کشور را در عرصه جهانی نمی دهند؛ لذا بسیاری از فیلمسازان خوب بعد از انقلاب بویژه آنها که به لحاظ فکری و اندیشه ای نسبتی با انقلاب داشتند، با این نظام ارتباطی، در جهان، در معرض این قضاوت قرار گرفتند که آثارشان ارزش هنری ندارد.
اسفندیاری ادامه داد: چندسالی است که با برپایی جشنواره فیلم جهانی فجر امکان تعامل و خرید و مذاکره مستقیم فیلمسازان بین المللی با موسسات فیلمسازی داخلی فراهم شده است. بر تعداد غرفه داران و شرکت کنندگان نیز افزوده شده و کمک می کند تا بخش های دیگر سینمای ایران در جهان بیشتر دیده شود.
وی با اشاره به انجام پژوهشی گسترده درباره سینمای بعد از انقلاب که حاوی گفت وگوهای عمیق و مفصل با گروهی از تولیدکنندگان و پژوهشگران عرصه سینما از جمله احمدرضا معتمدی بوده است، پیرامون ناگفته ها و تجارب زیسته کعتکدی گفت: در این گفت وگوها برای ما روشن شد چقدر آنها که به غلط از آنها تلقی می‌شود که گروهی فیلمساز تبلیغاتی وابسته به رژیم اند، دیدگاههای عمیق، متفاوت و برجسته ای درباره فیلمسازی دارند و این یک مزیت برای سینمای کشور است.
رئیس دانشگاه صداوسیما افزود: برخی انتظار دارند در زمینه سینمای دینی به یک فرم واحد برسیم که نه ممکن است و نه مطلوب. در طیف رنگین کمان آثار سینمای دینی از «آلزایمر» معتمدی خواهد بود تا «مریم مقدس» شهریار بحرانی.
اسفندیاری با بیان اینکه معتمدی هم صاحب قلم در زمینه فلسفه فیلم بوده و از پیشگامان توسعه نظری است و هم کتابش جایزه کتاب سال سینمای کشور را برده که جای افتخار است اظهار کرد: تامل فلسفی در باب سینما، امروز گسترش یافته و به رشته ای در برخی دانشگاه ها تبدیل شده و یک حوزه دانشی است که نسل جدید اندیشمندان در این حوزه در حال ظهور هستند.
وی با اشاره به اینکه معتمدی کارگردان سختگیری است و ساخت فیلمی چون «سوءتفاهم» در یک مکان بسته و محدود دشوار است ، گفت: فیلمی که از مضامین فلسفی چون واقعیت، توهم و بازنمایی بهره برده و با توجه به نقش پول در داستان این فیلم، کنایه ای است که چه کسی در سینمای ایران، رئیس است؟ متاسفانه امروز نقش یک شرکت تولیدکننده مواد شوینده، از نقش وزارت ارشاد بیشتر شده است و اگر گاهی بوی نامطبوعی در سینمای ایران به مشام می رسد، منشا آن همین است.
اسفندیاری ادامه داد: وضع ناگواری در حال رقم خوردن است و برخی تهیه کنندگان را که زمانی حکم آبروی سینما را داشتند نیز در حال فرو بردن است. این مناسبات آن ها را به جایی رسانده که باعث حیرت می شود. برخی از تهیه کنندگان به قهقرای گونه های سخیف فرو غلطیدند و اگر حواسمان نباشد این جریان همه ما را فرو خواهد برد.
رئیس دانشگاه صداوسیما ضمن انتقاد از طرح شعارهای بی مبنا پیرامون سینمای دولتی و سینمای نفتی اظهار کرد: اتفاقا دولت های اروپایی، شرایط متنوعی برای حمایت و ارائه بودجه های دولتی به فیلم ها دارند و به عنوان مثال در آلمان بالغ بر 80 درصد فیلم ها از انواع بودجه های دولتی بهره مند می شوند. کشورهای اروپایی در حال حاضر، انواع و اقسام بودجه ها را برای اعتلای فرهنگ و مقابله با سینمای هالیوود صرف می‌کنند.
وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: حال در فضای فعلی سینمای کشور اگر موسساتی چون سازمان اوج نبودند، که با دقت در فرم و محتوا، حمایت موثری از سینمای کشور دارند، شاید از سینمای کشور چیزی باقی نمی ماند.

**حرف‌های معتمدی در جامعه هنری فهم نشد
احسان محمد حسنی، رئیس سازمان هنری رسانه ای اوج نیز با بیان اینکه بسیاری اوقات حرف‌های احمدرضا معتمدی در جامعه هنری فهم نشد اما صبر، روحیه و همت بالای وی بدون اینکه در گذر زمان ناامید شود، قابل توجه بود گفت: وی توانست با جهان‌بینی خود راهش را در سینمای ایران ادامه دهد.
وی ادامه داد: هرچند معتمدی خود بگوید هنوز در زمینه هنر مشق می‌کند، اما پیوند زدن هنر و فلسفه، هنری بوده که فقط از نگاه متعهد او برآمده است.
محمد حسنی با بیان اینکه معتمدی در طول سال‌های گذشته صبر و حوصله کرد و قطعا آثارش در گذر زمان خود را نشان می‌دهد، تصریح کرد: به نظر من معتمدی در فیلم سوءتفاهم، تئوری توهم توطئه را بخوبی باز کرد.

** اخلاق فراتر از هنر است
احمد ضابطی جهرمی، استاد تمام دانشگاه صدا و سیما نیز با بیان اینکه به عنوان همکار به معتمدی افتخار می‌کنم ، گفت: همه ما اخلاق را که فراتر از هنر است از ایشان آموختیم که تحسین برانگیز است. آثار فکری، ذوقی، هنری و قلمی او نیز اغلب ممتاز است.
وی افزود: من داور پایان‌نامه دکتری وی که موجی از دانش و فلسفه است بودم. آن لحظه هنوز برایم زنده است و خط به خط تز دکترای ایشان تداعی تاریخ تئوری فیلم بود که به چاپ رسید و برای ما که در سینما هستیم مرحله تکامل تئوری فیلم را آنالیز و تبیین نظری فوق‌العاده انجام داده است که از او خواستم جلد دوم را هم بنویسد زیرا هیچ نمونه خارجی و انگلیسی زبان ندارد. ضابطی جهرمی با بیان اینکه فیلم سینمایی «سوءتفاهم» را دوست داشتم چرا که مجموعه‌ای از فیلم‌های دوست داشتنی سینما را تداعی می‌کند گفت: به نظر بنده سوء تفاهم فراتر از مفاهیمی مثل بازنمایی واقعیت است و خاص رسانه‌های تصویری نیست که به نظر من بحث نمایش است. به نظرم معتمدی یک آوازه‌خوان است که مجموعه‌ای از آوازهای زیبا را دارد.

**9487**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگی احمدرضا معتمدی شهاب اسفندیاری دانشگاه صداوسیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۰۹۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افکار عمومی آمریکا نمی‌تواند نسبت به جنایات در غزه بی‌تفاوت باشد

«سیداحمد معتمدی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت اصلاحات، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سرکوب گسترده جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی در آمریکا توسط پلیس این کشور اظهار کرد: در طول تاریخ آمریکا چنین وسعتی از اعتراضات دانشگاهی را سراغ نداریم؛ اینکه این اعتراضات در سطح وسیعی آغاز شده، حرکت بسیار مثبتی برای حل‌شدن مسایل مربوط به غزه است.

وی ادامه داد: فجایع رخ‌داده در غزه توسط رژیم اسراییل به قدری آشکار است که موجب عکس‌العمل دانشجویان و اساتید در دانشگاه‌های آمریکا شده است.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در دولت اول حسن روحانی افزود: با توجه به در پیش‌بودن انتخابات در آمریکا، افکار عمومی در این کشور نمی‌تواند نسبت به برخی مسایل از جمله جنایات در غزه بی‌تفاوت باشد؛ امیدوارم این اعتراضات عاملی برای توقف جنایات و نسل‌کُشی در غزه باشد.

معتمدی اظهار کرد: متاسفانه شاهد نسل‌کُشی در غزه هستیم و کمتر اتفاق افتاده که به خاطر شهادت تعداد زیادی از زنان و کودکان در یک مقطع چند ماهه، دنیا و نظام بین‌الملل فقط نظاره‌گر باشد؛ اگر حتی یکی از کشورها شروع‌کننده جنگ باشد، پاسخ آن، راه‌انداختن قتل عام نیست.

وی با تعجب‌انگیز خواندن حمایت آمریکا و کشورهای غربی از نسل‌کُشی در غزه توسط رژیم اسراییل گفت: آمریکا به راحتی می‌تواند رژیم اسراییل را در نسل‌کُشی متوقف کند؛ در این میان دموکرات‌ها که همیشه مدعی بحث‌های حقوق بشری هستند، در ماجرای جنگ غزه، هیچ واکنشی نداشته‌اند که مایه تاسف است.

کد خبر 6092371 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • کدام فیلم‌های سینما به جامعه کارگری ادای دین کردند؟
  • سینما به روایت «آپاراتچی»
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران؛ صدیقه سامی نژاد که بود؟ (+عکس)
  • کانون «نگاره و سینمای» دانشگاه آزاد بروجرد گشایش یافت
  • سینما بدون چهره کارگر ایرانی
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران
  • اولین هنرپیشه زن سینما و یک سرگذشت تلخ پرتکرار
  • افکار عمومی آمریکا نمی‌تواند نسبت به جنایات در غزه بی‌تفاوت باشد
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟