Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، خیرالله رحمانی به مناسبت هفته معلم سه شنبه شب در نشست خبری در محل اداره آموزش و پرورش که حدود سه ساعت طول کشید به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

در این نشست خبرنگار مهر پرسید با توجه سوابق اجرایی شما در آموزش و پرورش آیا در انتخاب معاونان، مدیران مدارس و مناطق به شایسته سالاری توجه خواهید کرد یا تسلیم فشارهای سیاسی و قومیتی خواهید شد که رحمانی اظهار داشت: شایسته سالاری را عملی می‌کنیم و متعهد می شویم کسانی را به کار بگیریم که شایسته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: نگاه ما در انتصاب‌ها تخصصی است و دنبال مسائل قومی، حزبی، سیاسی و جناح بازی نیستم و تلاش می‌کنم از جوانان و بانوان در پست‌های مدیریتی به شرط داشتن تعهد، تخصص و توانایی استفاده کنم و از نمایندگان هم انتظار دارم تاکید داشته باشند که از افراد شایسته در مسئولیت‌ها استفاده شود.

اصرار داریم شایسته سالاری در آموزش و پرورش پیاده شود

وی اظهار داشت: نباید مسائل خود را در آموزش و پرورش با امور سیاسی گره بزنیم زیرا بزرگترین آفت در این نهاد آلوده شدن به سیاست است لذا مطمئن باشید با توصیه عزل و نصب نخواهم کرد و تحت هیچ شرایطی سفارش غلطی را نمی‌پذیرم اما حتماً با بزرگان از جمله امام جمعه، استاندار، نمایندگان مشورت می‌کنم ولی سفارش نمی‌پذیرم و آنچه تاکنون صورت گرفته و همه افرادی که به کار گرفته شده‌اند لایق هستند.

بیشتر معلمان دلسوز و نجیب هستند و قدردان آنها هستیم

رحمانی در پاسخ به سوالی در خصوص برخورد با دو معلمی که دانش آموزان را تنبیه بدنی کرده بودند یادآور شد: شفاف هستیم و چیز پنهانی نداریم و با قاطعیت اعلام می‌کنیم تنبیه بدنی در هر شرایطی ممنوع است و دو نفر از معلمان که تخلف کرده بودند بر اساس قانون و اختیارات اداری با آنها برخورد شده و معلمان خاطی در تنبیه بدنی معلق و از مدیریت برکنار شده‌اند.

وی اضافه کرد: معلم ایثار گر هم داریم و یک جا هم خطا صورت می‌گیرد اما مجموعه فرهنگیان استان با تحمل همه مشکلات با نجابت کار می‌کنند و با یک خطا نباید شأن و منزلت معلم زیر سوال برود.

رحمانی در پاسخ به سوالی در خصوص تغییر روش در مدارس از حفظیات به درک مطلب و توجه به کار مهارتی گفت: می‌پذیریم که هنوز آموزش‌ها تبدیل به رفتار نشده است اما باید از مسیر محفوظات به سمت مهارت آموزی برویم.

وی افزود: در فرهنگ سازی فقط آموزش و پرورش متولی نیست و همه باید کمک کنیم و در این میان نقش رسانه‌ها بسیار تعیین کننده است.

سیاست دولت توسعه مدارس غیردولتی است

رحمانی در خصوص توسعه مدارس غیر دولتی هم اظهار داشت: فعالیت مدارس غیر دولتی چارچوب قانونی دارد و ما مجری هستیم اما نظارت می‌کنیم تا کارها بر اساس مسیر تعیین شده پیش برود.

وی اضافه کرد: سیاست دولت توسعه کمی و کیفی مدارس غیر دولتی است و ما هم با جدیت ورود کردیم و انتظار داریم با کمک مسئولان استانی در واگذاری زمین مناسب و تسهیلات ارزان قیمت به مؤسسان بتوانیم از بخش خصوصی در تعلیم و تربیت استفاده کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین یادآور شد: در استان ۲۳۸ مدرسه غیر دولتی فعالیت می‌کنند که ۱۰ درصد دانش آموزان معادل حدود ۲۰ هزار نفر در این مدارس در حال تحصیل هستند.

وی از استاندارد نبودن این مدارس هم خبر داد و گفت: ۷۰ درصد این مدارس استاندارد نیستند و باید مقاوم سازی و استاندارد شوند.

رحمانی گفت: هر جا مدرسه خوب ساخته شده نتایج ارزشمندی داشته‌ایم و اگر افراد متمول در آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت سرمایه گذاری کنند کمک مؤثری به دولت است و در استان قزوین نیز از توسعه مدارس غیر دولتی حمایت می‌کنیم.

وی بیان کرد: ۷۰ درصد مدارس غیر دولتی استاندارد نیست و در این میان اگر ساختمانی از سوی نظام مهندسی و نوسازی مدارس تأیید شود می‌تواند مجوز مدرسه بگیرد اما به دلیل محدودیت‌ها بسیاری از این مدارس در واحدهای مسکونی دایر شده و استاندارد نیست البته برنامه داریم که در چارچوب مقررات آموزش و پرورش کار کنند و یک سال فرصت دادیم تا مؤسسان استحکام بنا را تقویت کنند و بعد از یک سال فعالیت مدارس غیر استاندارد متوقف می‌شود.

وی در خصوص حذف آزمون تیزهوشان هم اظهار داشت: متأسفانه در سال‌های گذشته به دلیل روند غلط یک سری مؤسسات در کشور به مافیای ثروت در آموزش تبدیل شدند که امیدواریم کابوس کنکور را هم از مقابل دانش آموزان برداریم.

رحمانی تصریح کرد: حذف آ زمون تیزهوشان از کارهای بزرگی بود که انجام شد زیرا نباید دانش آموز ابتدایی استرس داشته باشد بلکه باید بستر به گونه‌ای باشد که از تحصیل لذت ببرد و مافیای اقتصادی در تعلیم و تربیت برچیده شد.

رحمانی در مورد مدارس تخریبی استان هم اظهار داشت: در استان مدارس تخریبی متعددی داریم که مقاوم سازی و استاندارد سازی آنها ۶۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد که فقط ۶ میلیارد تومان اختصاص داده شده که کافی نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی در مورد مدارس استثنایی هم گفت: معلمان استثنایی مشکلات جدی دارند و باید مورد توجه باشند و این موضوع در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد و در این راستا یک مدرسه برای دانش آموزان استثنایی در شهر ارداق احداث خواهد شد.

به روز شدن معلمان در دستور کار است

وی اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا معلمان به روز باشند و آموزش حین خدمت جدی گرفته شود و در این میان مسیر ادامه تحصیل معلمان نیز نباید محدود به یک مقطع تحصیلی باشد تا به روز شدن معلمان محقق شود اما در سال گذشته برای آموزش ضمن خدمت هیچ اعتباری داده نشد.

فضای مدارس باید شاد و با نشاط باشد

رحمانی در پاسخ به سوالی در مورد زیباسازی فضای مدارس و. اجرای سند تحول یادآور شد: باید فضای مدارس با نشاط و شاد باشد و در مسیر مهارت محوری و کارآمدی فرزندان حرکت کنیم که در این راستا طرح حیات پویا برای آموزش در خارج از کلاس را عملیاتی کردیم و تلاش می‌شود کلاس‌ها در قالب اردو، برنامه‌های هنری، موسیقی، شعر و نمایش و قصه هم برگزار شود تا تأثیر بیشتری داشته باشد.

وی تصریح کرد: آینده هر جامعه در گرو حال امروز آموزش و پرورش است و مدرسه کانون تربیت و معلم عنصر اصلی و آموزش و پرورش درمانگاه جامعه است.

رحمانی تصریح کرد: امروز یک فلسفه تربیتی داریم و سند بنیادین را از نورانی‌ترین رسالت‌ها می‌دانیم و باید نوجوانان و جوانان پس از تحصیل بتوانند خوب زندگی کنند و لازم است فضایی ایجاد شود تا آسیب‌ها کم شود و برای کم شدن نا هنجاری‌ها باید بیشتر کار کنیم.

وی بیان کرد: بر اساس سند بنیادین در شش عرصه کار تربیتی خواهیم کرد و مطالبه ما از مسئولان جدی است و اگر بتوانیم دغدغه فرهنگیان را حل کنیم و معلمان در امور تربیتی موفق باشند در امور تربیتی، اعتقادی، دینی و اخلاقی، عرصه زیستی و تربیت بدنی هم موفق خواهیم شد.

رحمانی افزود: به دنبال اجرا شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستیم (نه سند ۲۰۳۰) و در روش‌ها از تجارب دنیا استفاده خواهیم کرد تا در کنار پیگیری امور مربوط به حیات طیبه بتوانیم در شش ساعت زمان تربیت دانش آموزان بخوبی عمل کنیم.

نقل و انتقالات در آموزش و پرورش تا ۵۰ درصد کاهش یافت

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نقل و انتقالات معلمان هم گفت: با اجرای طرح «بوم در بوم» و استفاده از معلمان بومی در محل مورد تقاضا بیش از نیمی از تقاضاهای انتقال کاهش یافته و تعداد متقاضیان جابجایی از دو هزار نفر در سال‌های گذشته به یک هزار نفر در سال گذشته کاهش یافت.

آینده کشور در گرو حال خوب آموزش و پرورش است

رحمانی در خصوص برنامه‌های روز معلم اظهار داشت: در استان ۱۶ هزار فرهنگی شاغل و ۸ هزار فرهنگی بازنشسته و ۱۰ هزار کلاس درس داریم و تلاش می‌کنیم برنامه‌هایی در شأن و مقام معلمان برگزار شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: معلم عزت نفس و شأن بالایی دارد و نیازمند گرامیداشت نیست و این مراسم در واقع یک نوع یادآوری و قدردانی از خدمات ارزشمند آنهاست.

وی بیان کرد: مراسم روز معلم در شهرستان‌ها آغاز شده و در استان نیز از ۱۴ معلم نمونه تجلیل خواهد شد و انتظار داریم رؤسای مناطق از ظرفیت فرهنگیان و دانش آموزان برای این مراسم و سایر مناسبت‌ها استفاده کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در مورد برنامه‌های مهم دوران مدیریت خود گفت: محور اصلی ما در یک دوره سه ساله ایجاد تحرک در آموزش و پرورش، افزایش سرانه آموزشی، جایگزینی درک مطلب به جای حفظ کردن، توسعه مکارم دینی و اخلاقی، مشارکت در آموزش و پرورش، ارتقا سلامت جسمی و روانی، ساماندهی بهینه منابع از اولویت هاست.

وی از رسانه‌ها خواست در رصد برنامه‌ها و اقدامات انجام شده، بیان مشکلات، اطلاع رسانی و فرهنگی سازی به آموزش و پرورش کمک کنند.

کد خبر 4605009

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل آموزش و پرورش قزوین نشست خبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۱۳۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان در تعلیم و تربیت صحیح دانش‌آموزان نقش مهمی دارند

محمدی مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به تهیه نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت : الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین شده و قرار شده این الگو در یک برنامه سه ساله در همه مدارس پیاده شود.

وی افزود: از مهرماه امسال این الگو در ۲۰ درصد مدارس دولتی اجرا خواهد شد و در سال تحصیلی بعد ۴۰ درصد و سال بعد از آن هم ۴۰ درصد دیگر مدارس زیر پوشش این طرح خواهند رفت.

وی اضافه کرد: قرار شده مهر ماه امسال ۵۰ درصد مدارس غیردولتی و خاص هم بر اساس الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اداره شوند.

محمدی اشاره‌ای به آثار مثبت اعمال معدل امتحانات نهایی در نتیجه آزمون سراسری داشت و گفت: نتیجه اجرای این طرح در مناطق محروم به خوبی خود را نشان داد. به عنوان مثال در استانی مثل کرمانشاه در حالی که در گذشته هیچ رتبه برتری در کنکور نداشتیم، سال گذشته دو رتبه برتر کنکور و ۲۷ رتبه زیر ۱۰۰ و بیش از۲۷۰ رتبه زیر هزار داشتیم.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه بنا داریم امسال روی دو موضوع کیفیت بخشی به نظام آموزشی و تقویت مدارس دولتی به عنوان دو مطالبه اصلی مقام معظم رهبری در حوزه تعلیم و ترتیب تمرکز کنیم، گفت: در جهت کیفیت بخشی به نظام آموزشی برای بالا بردن معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کرده‌ایم. 

وی اشاره‌ای هم به اجرای طرح شهید سید محمدسعید جعفری در استان داشت و گفت: در این طرح اردو‌های دانش‌آموزی به عنوان بستری برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان مورد توجه قرار گرفته و این طرح در نهایت شناسایی استعداد‌های دانش آموزان را دنبال می‌کند.

محمدی با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی در راستای تجهیز مدارس به امکانات ورزشی، گفت: در ۱.۵ سال گذشته قریب ۶۰ مکان ورزشی با هدف نهادینه کردن ساحت زیستی بدنی در مدارس استان کرمانشاه ایجاد شده است.

وی با اشاره به افزایش سهم آموزش و پرورش از اعتبارات عمرانی شهرستان‌ها گفت: سهم آموزش و پرورش از اعتبارات عمرانی شهرستان‌ها از ۳۰ میلیارد تومان در سنوات قبل به ۱۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته رسید و امیدواریم در بودجه امسال شاهد توجه بیشتر به آموزش و پرورش در اختصاص بودجه باشیم.

کسب رتبه برتر شورای آموزش و پرورش استان در سطح کشوری، کسب رتبه برتر شورای تحقیقات آموزش و پرورش و نیز رتبه برتر در اجرای پروژه مهر از مهمترین افتخارآفرینی‌های دستگاه تعلیم و تربیت استان کرمانشاه در سال گذشته بود که محمدی از آنها یاد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • مهمترین دغدغه‌های معلمان نمونه کشور در دیدار با رهبری
  • ۹۰ هزار معلم جدید، اول مهر به مدارس می‌روند
  • معلمان در تعلیم و تربیت صحیح دانش‌آموزان نقش مهمی دارند
  • نواخته شدن زنگ سپاس در مدارس گیلان
  • مبلغ شهریه مدارس غیردولتی را آموزش و پرورش تعیین نمی‌کند
  • راه‌اندازی سامانه نظارت و شفافیت مدارس غیردولتی تا مهر
  • تکریم شان معلم در این هفته بسیار مهم است/انتخاب۷معلم نمونه استانی
  • ۷۱۰ آموزگار جدید از ماه مهر تدریس را در مدارس آذربایجان‌غربی آغاز می‌کنند
  • جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • پایان چالش کمبود معلم از مهرماه امسال