Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-03@07:09:25 GMT

طرح توسعه هواشناسی کاربردی در دلگان اجرا می شود

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۱۴۲۷۰

طرح توسعه هواشناسی کاربردی در دلگان اجرا می شود

به گزارش ایرنا محمود دیانتی روز چهارشنبه در دیدار با معاون فرماندار دلگان اظهار داشت: پارسال اکثر پدیده های مخرب جوی و بلاخیز نظیر سیل، خشکسالی، توفان شن، تگرگ، صاعقه، باد شدید، موج های گرمایی و سرمایی و غیره در سیستان و بلوچستان به وقوغ پیوست و شرایط طبیعی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داد.
وی افزود: وجود این پدیده های جوی جزو اقلیم گرم و خشک سیستان و بلوچستان است و ناگزیر به سازگاری با آنها هستیم چرا که از زمان تاسیس نخستین ایستگاه هواشناسی در استان پدیده های مخرب جوی با اشکال و شدت های مختلف ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در استان سابقه موج های سرمایی شدید وجود دارد که در جریان آن دمای منفی 22 درجه سلسیوس ثبت شده، از طرفی موج های گرمایی شدید با دماهای بالای 50 درجه نیز بارها و بارها در منطقه رخ داده است.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، سال های گذشته پدیده های اقیانوسی و توفان های دریایی نیز سیستان و بلوچستان را تحت تاثیر قرار داده است به طوریکه در جریان توفان حاره ای «گونو» وقوع بارش های سنگین و بادهای شدید خسارات زیادی را به مردم و زیرساخت های استان وارد کرد.
دیانتی اظهار داشت: اگرچه مواجه با برخی پدیده های مخاطره آمیز جوی خسارت بار است و احتمال وقوع خسارت زیاد بوده اما می توان با تقویت زیرساخت ها در نقاط آسیب پذیر و اجرای مدیریت ریسک، خسارت ها را در این اقلیم شکننده کاهش داد.
وی بیان کرد:سامانه توسعه هواشناسی کاربردی موسوم به «تهک» طرحی برای تنظیم رفتار های آگاهانه در مواجهه با انواع پدیده های مخرب جویست که نوعی مدیریت ریسک برای کاهش خسارت های ناشی از این پدیده ها نیز به شمار رود.
رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: البته کاهش خسارت یکی از اهداف بیشمار تهک است چراکه این طرح بدنبال تنظیم برنامه ریزی های تخصصی بخش ها و صنوف مختلف جامعه، افزایش بیلان کاری، بهره وری و همچنین کاربردی کردن داده های تخصصی هواشناسی بویژه برای کاربران نهایی است.
وی افزود: توسعه هواشناسی کاربردی شامل شاخه های کشاورزی، دریایی، عمران، معماری و شهرسازی، آلودگی و غیره است که سعی دارد با ارائه توصیه های تخصصی هر شاخه به کاربران نهایی آن نظیر کشاورزان، فعالان دریایی و مهندسان عمران و شهرسازی، ضمن تأمین امنیت سرمایه های اقتصادی مردم و دولت، به توسعه و بهره وری کمک کند.
دیانتی افزود: در فاز نخست قرار است طرح «تهک» در بخش کشاورزی در شهرستان دلگان اجرایی شود و توصیه های کاربردی این بخش به صورت مستقیم و از طریق بستر های ارتباطی مختلف به کشاورز ارائه شود.
معاون برنامه ‌ریزی و عمرانی فرماندار دلگان نیز در این نشست ضمن استقبال از اجرای این طرح گفت: کشاورزی شغل غالب مردم شهرستان است که نیاز زیادی به اطلاعات هواشناسی دارد.
خان محمد بامری به وقوع پدیده های گردو غباری در دلگان اشاره کرد و افزود: با وجود خشکی تالاب جازموریان این شهرستان همواره تحت تاثیر پدیده های گردوغباری بوده که نیازمند پایش مستمر است.
وی تصریح کرد: پیشنهاد می شود استقرار ایستگاه سنجش گردوغبار در دلگان از اولویت های هواشناسی باشد.
دبیر تهک کشاورزی هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست به موفقیت های طرح تهک در استان های همجوار اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح تهک در سراسر کشور تا این لحظه میلیاردها تومان بهره وری تولیدات کشاورزی افزایش یافته است.
محسن بستانی اظهار داشت: کشاورزان سیستان و بلوچستان با بکارگیری اطلاعات هواشناسی در فرآیند کاشت، داشت و برداشت، میزان تولید خود را افزایش داده و از بروز خسارت های پیش بینی شده نیز تا حدود زیادی جلوگیری کرده اند.
وی افزود: امید است با اجرای این طرح در شهرستان دلگان که قطب تولید محصولات خارج از فصل استان است بتوان گامی مهمی در افزایش بیلان تولید و کاهش خسارت در این محصولات برداشت.
9908**3213
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 خشکسالی سیستان و بلوچستان سیل معاون برنامه ریزی هواشناسی 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۱۴۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت‌های مختلف تولیدی و صادراتی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ معرفی می شود

  محمدرضا اکبری مشاور علمی و فناوری استاندار و راهبر زنجیره‌های ارزش استان اظهار داشت: نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ امسال با یک تفاوتی برگزار شده که وزارت کشور در بحث اقتصادی تحت عنوان زنجیره ارزش راهبردی برای هر استان، یک سالن اختصاصی برای معرفی ظرفیت‌های توسعه محصولات و زنجیره‌های با ارزش هر استان ایجاد کرده است.

محمد رضا اکبری  گفت: در این نمایشگاه ۳۱ استان و هر استان با ۲ محصول از زنجیره‌های اولویت‌دار اصلی با زنجیره‌ای از تامین مواد اولیه تا بازاریابی و کسب و کار به نمایش گذاشته شده است.

مشاور استاندار تصریح کرد: یکی از اهداف این نمایشگاه هم افزایی و برقراری ارتباط بین سایر استان‌ها با یکدیگر و بهره‌مندی از ظرفیت‌های صادراتی بازرگانان داخلی و خارجی که در نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند، است.

 وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در این نمایشگاه افزود: شاهد بازدید برخی از وزرا، مدیران و دولت مردان موثر اقتصادی و توسعه زنجیره‌‌‌های ارزشی راهبردی از غرفه‌ استان سیستان و بلوچستان بودیم.

اکبری تاکید کرد: دراثنای برگزاری نمایشگاه مذاکراتی در حوزه تجارت‌ بین‌الملل با تولید کنندگان و توزیع کنندگان زنجیره‌های ارزشی راهبردی بین استان‌ها و کشورهای مختلف انجام شد.

مشاور استاندار سیستان و بلوچستان گفت:  کشورهای متعددی از جمله، افغانستان، پاکستان، چین، هند و ... در این نمایشگاه حضور داشته اند.

وی با اشاره به دستاوردهای این نمایشگاه افزود: با گذشت چهار روز از نمایشگاه اکسپو شاهد گسترش روابط بین استانها که از چالش‌های توسعه تولید و صادرات بود هستیم.

وی بیان داشت: حضور استانداران، معاونان و مدیران اقتصادی و سرمایه‌گذاران استانی عامل گسترش ارتباطات و مذاکرات چهره به چهره در این نمایشگاه می‌باشد و بسیاری از ظرفیت‌ها استان سیستان و بلوچستان به بازدیدکنندگان و سرمایه‌گذاران معرفی شده است.

وی در ادامه گفت: آگاهی از ظرفیت‌های استانهای مختلف فرصت بسیار خوبی به ویژه برای استان سیستان و بلوچستان است که نوید بخش تحولات مثبت در عرصه‌های تولید و صادرات خواهد بود.

   

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • لزوم تقویت فرهنگ کار تیمی در سیستان و بلوچستان
  • ستاد اقتصادی نحوه مشارکت مردم را در توسعه استان تبیین کند
  • هشدار نارنجی هواشناسی برای ۲۲ استان
  • البرز در وضعیت هشدار نارنجی هواشناسی
  • پژوهش بدون اجرا هیچ فایده‌ای به حال ‌مردم ندارد
  • معرفی ظرفیت‌های مختلف تولیدی و صادراتی سیستان و بلوچستان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • ظرفیت‌های مختلف تولیدی و صادراتی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ معرفی می شود
  • هواشناسی سیستان و بلوچستان همزمان ۲ هشدار زرد صادر کرد
  • هشدار هواشناسی سطح زرد جوی برای سیستان و بلوچستان
  • صدور دو هشدار زرد جوی و دریایی در سیستان و بلوچستان