Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@22:42:19 GMT

پیامدهای دیپلماسی عمومی تکنفره

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۱۴۲۸۷

پیامدهای دیپلماسی عمومی تکنفره

تهران- ایرنا- سفر محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران به نیویورک برای شرکت در اجلاس چندجانبه‌گرایی و صلح سازمان ملل متحد با بازتاب‌های فراوانی در داخل و خارج از کشور روبه‏رو شد.

محمدرضا ستاری در سرمقاله ای در روزنامه ابتکار، نوشته است: این سفر در حالی صورت گرفت که تقابل میان ایران و ایالات متحده به تعبیر کارشناسان در نقطه جوش خود قرار دارد و طی هفته‌های گذشته علاوه بر اقدام آمریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی خود، معافیت خریداران نفت ایران نیز توسط این کشور تمدید نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال ظریف در این سفر در مصاحبه و سخنرانی‌های مختلف خود از آمادگی ایران برای تبادل زندانیان میان دو طرف سخن گفت. وی همچنین بارها تاکید کرد که این ایران نبوده که میز مذاکره را ترک کرده، بلکه آمریکایی‌ها با خروج خود از یک توافق بین‌المللی و مورد تائید جامعه جهانی به مذاکره پشت کرده‌اند.

در همین راستا بود که در شرایط ملتهب کنونی و در حالی که برخی گمانه‌زنی‌ها احتمال بروز رویارویی مستقیم میان دو کشور را مطرح می‌‌کردند، به یکباره یخ جوّ موجود شکسته شد و بسیاری از تحلیل‌گران این مسئله را مقدمه‌ای برای حل و فصل تنش‌ها یا حداقل تلاش برای یافتن راهکاری برای کاهش التهابات توصیف کردند.

در همین راستا، امری که فارغ از رد و بدل شدن پیام‌ها و تفسیرهای رایج در خصوص آنها لازم است مورد توجه قرار بگیرد، استراتژی وزیر خارجه ایران در آمریکا برای استفاده از منابع رسانه‌ای این کشور در جهت تقویت موضع ایران و نیز تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی بین‌المللی است. به گفته اغلب کارشناسان ایران هر چه قدر در زمینه امنیتی و نظامی پیشرفت داشته، اما همچنان موضوع دیپلماسی عمومی از حلقه‌های مفقوده سیاست خارجی کشور محسوب می‌شود.

اگر دیپلماسی عمومی یا همان قدرت نرم را ابزاری کاربردی برای ارتباط هدفمند دولت‌ها با سایر شهروندان جهان تلقی کنیم، به طور حتم یکی از زیرمجموعه‌های محوری آن به موضوع رسانه بازمی‌گردد، امری که به عنوان رکن چهارم دموکراسی و در قالب مصاحبه، متن، تصویر و فضای مجازی از اساسی‌ترین بسترهای هدایت، نفوذ و جلب توجه افکار عمومی قلمداد می‌شود.

شواهد در دنیای نوین نشان داده به عنوان نمونه بیان یک دیدگاه یا در مرکز توجه قرار گرفتن در عرصه بین‌المللی اگر بخواهد از مواضع نهادی، رسمی، دیپلماتیک و با طرح راهبردهای کوتاه‏مدت، میان‏مدت و یا حتی بلندمدت صورت بگیرد، شاید نیاز به صرف میلیون‌ها دلار منابع مالی و هفته‌ها و ماه‌ها صرف وقت نیروی انسانی داشته باشد، حال این که چنین امری می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن با یک اثر هنری، مسابقه ورزشی و مصاحبه مطبوعاتی با کمترین هزینه ممکن تحقق پیدا کند.

موضوعی که ظریف با توجه به تجربه بین‌المللی و توانایی‌های فردی خود سعی کرده در طول شش سال گذشته از آن جهت بهره‌مندی از اهرم کارآمد رسانه‌ها به عنوان یکی از ارکان مهم دیپلماسی عمومی استفاده کند. او در سفر اخیر خود به نیویورک با رسانه‌های مختلفی مصاحبه کرد که نمونه بارز آن گفت‏وگو با شبکه فاکس نیوز به عنوان راست‌گراترین شبکه آمریکایی مورد علاقه دونالد ترامپ بود. مسئله‌ای از منظر ناظران به بیان دیدگاه‌های اصولی ایران در میان لایه‌های مختلف طرفداران ترامپ تعبیر شد. تا به اینجای کار همه چیز به‏ظاهر به صورت مطلوب نمایان می‌شود، اما نکته اساسی این است که در دنیای کنونی که اطلاعات و دانایی با پس زدن پول و زور به عنوان مهم‏ترین رکن قدرت بروز و ظهور کرده و اکنون نه صرف در دسترس بودن اطلاعات، بلکه اهمیت تفسیر آن محوری‌ترین مورد بهره‌مندی از جریان اطلاعات است و قدرت و جنگ سرنوشت‌ساز نهایی در دنیای کنونی و آینده در تفسیر و مدیریت اطلاعات است، پای نهادن یک‏تنه به این میدان گسترده تا چه حد می‌تواند جوابگو و حتی ادامه‌دار باشد؟

شواهد نشان می‌دهد عرصه دیپلماسی عمومی از چنان اهمیتی در نظام جهانی برخوردار است که بازیگران مهم بین‌المللی با صرف هزینه‌های مختلف مالی و زمانی به صورت سازمان‌یافته وارد آن می‌شوند، زیرا هرگونه خلل و اشتباه در راهبردهای طراحی شده می‌تواند به یکباره تمامی رشته‌ها را نزد افکار عمومی پنبه کند. به همین دلیل ورود به چنین عرصه مهمی نیاز به نقشه راهبردی، کار سازمان یافته و بهره‌گیری از تمامی پتانسیل‌های داخلی دارد و به دوش کشیدن این بار سنگین به صورت یک‏تنه پس از مدت زمانی نه‏تنها کارآمدی خود را از دست خواهد داد، بلکه می‌تواند علاوه بر فرسوده کردن شخص، نتیجه معکوس نیز در بر داشته باشد.

این در حالی است که در داخل کشور گروه‌های مختلفی از جریان‌های سیاسی، اساتید دانشگاهی، فعالان رسانه‌ای و نیز هنرمندانی وجود دارند که با دل و جان حاضر به یاری رساندن به دیپلماسی عمومی کشورشان هستند، اما همچنان با نادیده گرفتن این ظرفیت‌ مهم، تنها به ظرفیت و تجربه یک نفر تکیه می‌شود. امری که پیامدهای آن نشان می‌دهد به طور طبیعی زیر بار سنگین دیپلماسی عمومی در حال تحلیل رفتن و از دست دادن سرمایه اجتماعی خویش است.

**منبع:روزنامه ابتکار،1398،2،11
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ابتكار محمدجواد ظريف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۱۴۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات سومین کنگره علمی «وانا» اعلام شد

دبیر علمی سومین کنگره بین المللی «وانا» گفت: امسال سومین کنگره سالیانه تولید مثل و درمان ناباروری به مدت دو روز در تاریخ ۲۷ تا ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور متخصصان داخلی و خارجی در شهر ارومیه برگزار می‌شود.

احمد وثوق‌ در گفت‌وگو با ایسنا، درباره  سومین کنگره بین المللی کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا «وانا» گفت: امسال سومین کنگره سالیانه تولید مثل و درمان ناباروری به مدت دو روز در تاریخ ۲۷ تا ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با همکاری پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان آذربایجان غربی در شهر ارومیه برگزار می شود.

وی افزود: در این کنفرانس برگزاری کارگاه های علمی و حضور و سخنرانی دانشمندان مختلف از کشورهای شمال آفریقا، غرب آسیا  و متخصصین کشور را خواهیم داشت. دانشمندان کشورهای عمان، لبنان، سوریه،  عراق، ترکیه و چند کشور خارج از منطقه وانا در این کنفرانس همکاری دارند. بیشتر سخنرانی های علمی به صورت مجازی خواهد بود و در نهایت از بهترین سخنران پس از نظرخواهی ازشرکت کنندگان تقدیر به عمل می آید.

دبیر علمی سومین کنگره بین المللی وانا با اشاره به محورهای علمی این کنگره گفت: پایش فرزندان حاصل از درمان‌های ناباروری، مسائل اخلاقی و حقوقی، نقش تصویربرداری، تأثیر عوامل محیطی و سبک زندگی، ارتقاء پیامدهای کمک باروری، چالش‌ها، مدیریت و گزینه‌ها، حفظ باروری در بیماران سرطانی، نقش جراحی در ارتقاء پیامدهای تکنیک‌های کمک باروری از محورهای این کنفرانس است.

وی با بیان اینکه کنگره بین المللی وانا به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و شرکت کنندگان در دوره های جنب کنگره می توانند به صورت رایگان در کنگره شرکت کنند، تصریح کرد: اساتید، پژوهشگران و دانشجویان برای آگاهی از محورهای برنامه می‌توانند به وب‌سایت کنگره به نشانی اینترنتی https://wanasociety.com و برای ثبت نام به وب‌سایت معاونت آموزش پژوهشگاه رویان مراجعه کنند.

این کنگره علمی که زمینه ساز پژوهش‌های مشترک علمی است با موضوع پیامدهای تکنیک‌های کمک باروری (ART Outcome) به عنوان شاخه‌ای از کنگره بین المللی رویان و با رویکرد پرداختن به آخرین دستاوردهای علمی در زمینه پیامدهای تکنیک‌های کمک باروری در سطح جهانی و با تمرکز بر کشورهای منطقه  WANA [West Asia and North Africa] برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیامدهای میان مدت پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی
  • ویژگی بارز وزارت نفت در دولت سیزدهم، دیپلماسی موفق انرژی است
  • نوزدهمین مجمع‌عمومی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور برگزار می‌شود
  • بیانیه پزشکان بدون مرز درباره پیامدهای فاجعه‌بار حمله به رفح
  • نقش آفرینی جزیره نوآور قشم در دیپلماسی فناوری و نوآوری در سطح بین المللی
  • جزئیات سومین کنگره علمی «وانا» اعلام شد
  • دیپلماسی حج‌محور با رویکرد ابراهیمی به حج
  • برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نمایشگاه تشریح شد
  • رونمایی «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی» در نمایشگاه کتاب
  • آغاز تخلیه ساکنان شرق رفح/ «نتانیاهو» به دیپلماسی جواب نداد؟