Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-04@00:11:57 GMT

قانون بدون اخلاق بی‌فایده است

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۱۵۱۶۹

قانون بدون اخلاق بی‌فایده است

به گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه در گردهمایی علمی- فرهنگی مبلغان رمضان المبارک 1440 هجری قمری که روز سه شنبه، 10 اردیبهشت‌ماه در باغ غدیر اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: شهید مرتضی مطهری به عنوان معلم انقلاب، کسی بود که خیلی چیزها را برای وظیفه کلامی، تبلیغی، تشویقی و دفاعی در قم رها و به تهران مهاجرت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاصل این مهاجرت مجموعه‌ای از دستاوردهای علمی- فرهنگی می‌‌باشد که در آثارشان گرد آمده است.
وی افزود: در کتاب انسان کامل شهید مطهری آمده است که فیلسوفان ایمان را اشتباه تعریف کرده‌اند، ایمان محدود به بعد خرد و اندیشه نیست و فقط شناخت خداوند نمی‌‌باشد، شهید مطهری ایمان را تسلیم، عشق، ایثار، محبت و مانند این‌ها می‌دانست.
اندیشه‌ورزی متناسب با شرایط روز است
معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: ۴۰ سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد و امروز باید متناسب با این روزگار اندیشه‌ورزی کرد و هر نسلی باید از نسل گذشته پیش‎تر برود.
صادقی ادامه داد: نقش روحانیون در مباحث اجتماعی نیازی به تبیین زیاد ندارد؛ چراکه ۴۰ سال از حضور روحانیون در اجتماع می‌گذرد. روحانیت باید قدردان فرصت‌ها و نعمت‌ها باشد و همچنین از آن استفاده و بهره‌وری لازم را ببرد. ابتدا باید دل مردم را مانند اخلاق و رفتار پیامبر برباییم و با جاذبه آن‌ها را به سوی سخن حق بکشانیم.
روحانیت باید نمودار اخلاق باشد
معاون قوه قضائیه با اشاره به تاکید رهبرمعظم انقلاب برمعنویت و اخلاق در بین روحانیت، تصریح کرد: روحانیت باید نمودار اخلاق باشد. روحانیت یکی از مهمترین نعمت‌هایی که باید در خود تقویت کند، تواضع است.
قانون بدون اخلاق بی‌فایده است
وی گفت: توسعه مادی بعد از انقلاب پیشرفت کرد، اما باید دید آیا توسعه معنوی نیز این گونه بود. شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هر چه بیشتر رشد کند، برکات بیشتری به همراه دارد که تحقق آن محتاج جهاد و تلاش جامعه است. حقوق و قانون بدون توجه به اخلاق بی فایده است و اگر بدون اخلاق و معنویت، آگاهی حقوق مردم را افزایش دهیم، نتیجه آن کشمش، دعوا و پرونده‌های قضایی بیشتر است.
معاون قوه قضائیه بیان کرد: حکومت‌ها و بزرگان باید منش اخلاقی و معنوی را رعایت و زمینه را برای افزایش روح اخلاق و معنویت در جامعه فراهم کنند و به نهاد‌های اجتماعی میدان دهند. تشکل‌های مردم نهاد باید ایجاد، رسمی و تایید شود. روحانیت باید در این زمینه پیشتاز باشد و نهادهای مختلفی ایجاد کند.
وی با بیان اینکه اجتماعی بودن بخشی از اسلام است، بیان کرد: طلبه باید نمونه فضائل اخلاقی باشد. جوامعی که در آن قانون حرمت نباشد، قوام آن ضعیف است. قانون ضامن شرعی است و مخالفت با آن ضمانت شرعی دارد.
وی افزود: یکی از مشکلات قانون، جهل است. باید با حقوق و تکالیف خود و دیگران آشنا باشی، زیرا نقض حقوق یکدیگر ناشی از ناآگاهی است. یکی دیگر از مشکلات، قانون گریزی می‌باشد. شریعتی که از جانب خدا آمده، قانونمند است و باید از آن محافظت کنیم. اخلاق مصادیقی دارد که یکی از مصادیق آن که با حقوق نیز مرتبط می‌باشد، فرهنگ صلح، سازش و گذشت است.
وی افزود: در معاونت فرهنگی قوه قضائیه ستادی به نام صبر تشکیل داده‌ایم و نهادهای مختلف را دعوت به همکاری کرده‌ایم. تعریف صبر براساس حروف آن یعنی، صلح و سازشش؛ بخشش و رضایت است. اگر فرهنگ صبر را افزایش دهیم، صبر در معنا واقعی خود تحقق می‌یابد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قانون اخلاق روحانیت حجت الاسلام صادقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۱۵۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم قانون‌مندی کاندیدهای مجلس برای رقم زدن انتخاباتی پرشور و بدون حواشی

امام جمعه سمیرم گفت: دو کاندید از طریق مر قانونی اقدام کنند تا بعد از انتخابات حواشی نداشته باشیم و از مردم خواست همانطور که در مرحله اول افتخار آفریدند و بیشترین میزان مشارکت را داشتند در این مرحله نیز با حضور پرشور خود در انتخابات شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، حجت‌الاسلام حسین دیانی ظهر امروز _جمعه، چهاردهم اردیبهشت_ در خطبه‌های نماز جمعه سمیرم ضمن عرض تسلیت شهادت امام صادق (ع) اظهار کرد: فرزندان شما مردم عزیز در دو عملیات وعده صادق و طوفان الاقصی سیلی محکمی به اسرائیل زدند و امروز اسرائیل در شوکی قرار گرفته که نمی‌داند جواب این سیلی‌ها را چگونه بدهد و قطعاً نمی‌تواند از طریق نظامی اقدام کند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود دشمن از چند طریق ورود کند که یکی از آن‌ها فرهنگی و حجاب در تابستان است لذا مردم و مسئولان امر باید آگاه باشند که دشمن از طریق حجاب و عفت‌ها ما را مورد هدف قرار ندهند.

امام جمعه سمیرم تصریح کرد: اسرائیل وقتی سیلی خورده است به مسئله بعدی یعنی آبرو خواهد پرداخت و مثل اتفاقاتی که در افغانستان، ارمنستان، پاکستان، ترکیه و عراق افتاده است حوالی کشور ما را طوری رقم می‌زند که به مشکل اجتماعی در درون جامعه اسلامی تبدیل کند.

وی عنوان کرد: در زاینده‌رود اصفهان سال‌ها قبل نشانه آن را دیدیم که مردم و مؤمنان را به جان هم انداختند و چون از بیرون نمی‌تواند حمله کند از طریق آب اقدام می‌کند.

حجت‌الاسلام دیانی اضافه کرد: مسئله آب مسئله راحتی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت دشمن برای آن برنامه دارد و چهارمحال و بختیاری را به جان اصفهان، خوزستان را به جان لرستان، لرستان را به جان اصفهان می‌اندازد؛ در حالی که کل آب مورد نیاز اصفهان در همه زمینه‌ها ۸۶۰ میلیون متر مکعب است و این در حالی است که سه میلیارد متر مکعب آب شیرین از طریق اهواز به دریا می‌ریزد.

وی خاطرنشان کرد: آب طرح ملی است و دست من و شما نیست اما دشمن ما را به جان هم می‌اندازد؛ باید حق‌آبه کشاورزان داده شود و طرح انتقال آب اجرا شود.

امام جمعه سمیرم در پایان با اشاره به برگزاری مرحله دوم انتخابات تأکید کرد: دو کاندید از طریق مر قانونی اقدام کنند تا بعد از انتخابات حواشی نداشته باشیم و از مردم خواست همانطور که در مرحله اول افتخار آفریدند و بیشترین میزان مشارکت را داشتند در این مرحله نیز با حضور پرشور خود در انتخابات شرکت کنند.

کد خبر 750336

دیگر خبرها

  • لزوم قانون‌مندی کاندیدهای مجلس برای رقم زدن انتخاباتی پرشور و بدون حواشی
  • بازدید رئیس قوه قضائیه از نمایشگاه دستاورد‌های قضایی هرمزگان
  • اسرار قانون کار؛ ۱۰ به اضافه یک راز که از کارگران پنهان می‌کنند
  • اژه‌ای: حکومت وظایف و مسئولیت‌هایی را در قبال کارگران بر عهده دارد
  • ابطال بخشنامه گمرک با رای دیوان عدالت اداری همزمان با سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان
  • حاکمیت باید کارگران را با حقوق خود آشنا کند
  • نماینده چابهار: ماجرای باغ ازگل که بدون اطلاع امام جمعه به نام او زده شده، بر دین اثر منفی دارد یا چند تار موی زنان؟
  • سفر بدون تشریفات رئیس قوه قضائیه به بندرعباس
  • پژوهش بدون اجرا هیچ فایده‌ای به حال ‌مردم ندارد
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد