Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@16:34:41 GMT

معیشت، دغدغه اصلی کارگران کشور است

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۱۵۷۱۴

معیشت، دغدغه اصلی کارگران کشور است

تهران- ایرنا- فعالان کارگری با اشاره به اینکه معیشت، دغدغه اصلی کارگران کشور است، می گویند: موضوع معیشتی و آینده آن از مهم ترین مسایل کارگران به شمار می رود. بنابراین دغدغه ای که جامعه کارگری دارد وضعیت اقتصادی است که از اقتصاد تک محصولی نشات می گیرد.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ کارگران آمریکایی در اول می 1886 میلادی در اعتراض به پایین بودن میزان دستمزد، سختی شرایط کار و افزایش ساعت های کاری، به اعتصاب دست زدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اعتصاب چهار روزه کارگران با دخالت پلیس به خاک و خون کشیده شد و در این واقعه بسیاری از کارگران کشته و زخمی شدند. چند روز پس از این رویداد، دادگاه چند تن از رهبران کارگران را محاکمه و به مرگ محکوم کرد.

این اعتراض به نقطه عطفی برای احقاق حق تمام کارگران ستمدیده در سراسر جهان تبدیل شد. بدین شکل دومین کنگره بین المللی کارگران پاریس در 1889میلادی، روز نخست ماه می را به عنوان روز جهانی کار و کارگر نامگذاری کرد و از آن پس در بسیاری از کشورهای جهان، این روز برای قدردانی از کارگران گرامی داشته می شود.

در ایران نیز در جهت تکریم مقام والای کارگر، این قشر زحمت کش و به تعبیری پل پیشرفت اقتصادی، 11اردیبهشت «روز جهانی کار و کارگر» و پنجم تا یازدهم اردیبهشت ماه به عنوان هفته کارگر نامگذاری شده است. با توجه به این نامگذاری امید می رود این ایام فرصتی فراهم تا به مطالبه ها و مشکلات کارگران رسیدگی شود.

روز کارگر بر پایه قانون کار، روز تعطیل رسمی برای کارگران محسوب می شود و کارفرمایان حق ندارند در این روز کارگران را وادار به کار کنند. همچنین این زمان فرصتی مغتنم برای ارج نهادن به کار صادقانه و دلسوزانه در جامعه است تا با انجام دادن راهکارهایی چون تامین امنیت شغلی، بهداشت و رفاه، بیمه و خدمات درمانی، عدالت در پرداخت دستمزدها و تنظیم روابط کاری مناسب، زمینه های استفاده هرچه بیشتر این قشر زحمتکش را از تمام ظرفیت فکری و جسمی خویش برای بارور کردن سرمایه و تولید کشور مهیا ساخت.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت روز کارگر با «علیرضا محجوب» دبیر کل خانه کارگر و رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی به گفت وگو پرداخته است.

- متن این گفت وگو را در ادامه می خوانیم:
**ایرنا: مهمترین دغدغه کارگران را با توجه به اینکه در روز کارگر به سر می بریم، چه می دانید؟
***محجوب: موضوع های معیشتی و آینده، دغدغه های به روز کارگران کشور است. اینکه کارگران چه نوع قراردادی و در بخش خصوصی یا دولتی کار می کنند، خیلی به عنوان دغدغه مطرح نیست اما وضعیت معیشت مهمترین مساله آنهاست.

**ایرنا: با توجه به اینکه در ایران قوانین خاصی برای کارگران وجود دارد. چرا این قوانین برای آنها اجرا نمی شود؟
***محجوب: ما نمی توانیم بگویم قوانین اجرا نمی شود، اجرا می شوند اما 2 نوع دارند؛ یعنی یا به شکل حداقلی هستند یا حداکثری که در کشور به شکل حداقلی آن توجه دارند. بنابراین اینگونه می توان تفسیر کرد که قوانین مربوط به کارگران که باید حداکثری اجرا شوند تا آثار حداقلی داشته باشند متاسفانه چون حداقلی اجرا می شوند، آثار حداقلی هم ندارند.

**ایرنا: چرا در شرایطی که خط فقر در تهران رقمی بالا اعلام می شود اما حقوق کارگران حداقلی در نظر گرفته شده است؟
***محجوب: این گفته ها بر پایه آن چیزی که به صورت واقعی وجود دارد و عددی که سازمان ملل متحد برای خط فقر هر فرد در نظر می گیرد، محسوب می شود. بنابراین آن چیزی که کارگران بناشده است، دریافت کنند 2 سوم این مبلغ است، نه سه سوم که اگر این مبلغ سه سوم هم دریافت کنند، به معنای آن نیست که وضعیت معیشت آنها خوب شده بلکه می توان گفت بهتر از خط فقر است. بنابراین کارگران وضعیت مناسبی ندارند که باید با مقوم های مختلفی اصلاح و قانون محکم شود.

**ایرنا: فعالان کارگری به لحاظ سیاسی در چه شرایطی به سر می برند و فعالان کارگری چه افراد و تشکل هایی هستند؟
***محجوب: فعالان کارگری از نظر ما تشکل هایی مانند شورای اسلامی کارگر، انجمن های صنفی، انجمن های اسلامی، نمایندگان کارگر و ... هستند. ما نمی گویم اینها در بند هستند اما آن چیزی که وجود دارد این افراد حمایت نمی شوند و حوزه این افراد در عرصه های اعتراضی مانند اعتصاب مسدود است.

**ایرنا: در حال حاضر مجلس شورای اسلامی در خصوص رسیدگی به وضعیت و معیشت کارگران چه اقدام هایی انجام داده است؟
***محجوب: اکنون مجلس شورای اسلامی، قانون شوراهای اسلامی کار را در دست اصلاح دارد. همچنین در حوزه مسایل معیشتی یک طرح در ارتباط با افزایش حقوق وجود دارد که در ماده 41 آمده «همه ساله» که بعضی از افراد از همه ساله تفسیر می کنند که سالی یک نوبت باید افزایش پیدا کند. بنده امیدوارم که طی یک استفساریه یا طرحی که داده شده است این موضوع اصلاح شود. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد، قانون بودجه و کارت الکترونیک برای تخفیف کارگران است که از جمله اتفاق هایی مهمی محسوب می شود که اگر دولت آن را انجام دهد، باعث تقویت سفره کارگران خواهد شد.

**ایرنا: با توجه به اینکه امروز روز کارگر است برای این روز چه اقدامی انجام شده است؟
***محجوب: ما در روز کارگر، کارگران را با توجه به قانون اساسی به راهپیمایی دعوت می کنیم.

**ایرنا: آیا این دعوت به راهپیمایی نیاز به مجوز ندارد؟
***محجوب: این کار نیاز به مجوز ندارد زیرا با توجه به قانون اساسی و اینکه در گذشته شورای تبلیغات اسلامی مصوب کرده است، روز کارگر یک روز ملی محسوب می شود، نه اینکه آن را یک روز تصادفی فرض کنیم و بخواهیم برای آن درخواست مجوز راهپیمایی داشته باشیم. بنابراین این زمان از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به رسمیت شناخته شده است اگرچه عده ای در یک یا 2 نوبت و به اشتباه برای راهپیمایی در این روز درخواست مجوز داشته اند و این تصور اشتباه پیش آمده است که راهپیمایی در این روز نیاز به مجوز دارد در صورتی که ما درخواستی برای مجوز نداده ایم.

در ادامه با «حسن صادقی» معاون دبیرکل خانه کارگر و رییس اتحادیه پیشکسوتان کارگری نیز به گفت وگو پرداختیم.

- متن این گفت وگو را در ادامه می خوانیم:
** مهمترین دغدغه کارگران در شرایط فعلی را چه می دانید؟
***صادقی: دغدغه ای که جامعه کارگری دارد وضعیت اقتصادی است که از اقتصاد تک محصولی نشات می گیرد. اگر ما به طرفی حرکت کنیم که تحولات اقتصادی کشور فاصله گرفتن از اقتصاد تک محصولی باشد و بتوانیم اقتصاد متنوع چندمحصولی در حوزه صنعت، کشاورزی و ... را گسترش دهیم، در آن شرایط کشور دغدغه ای به نام تحریم ندارد که در معیشت کارگران تاثیر بگذارد. بنابراین اگر اقتصاد کشور متکی بر تولید باشد، مشکل کارگران نیز حل خواهد شد.

**ایرنا: این اقتصاد تک محصولی که به آن اشاره کردید، چگونه بر زندگی کارگران تاثیر می گذارد؟
***صادقی: اقتصاد تک محصولی تاثیر زیادی بر روی زندگی کارگران می گذارد. وقتی که اقتصاد پویا نباشد و محصولی به نام نفت همه کاره اقتصاد شود، کارگران امنیت معیشتی ندارند و نمی توانند شغل پایدار داشته باشند، در نتیجه اقتصاد خانواده و رفع آن در خطر می افتد. بنابراین آن چیزی که به عنوان نماینده کارگران دغدغه ای برای آنها می دانم، خروج از اقتصاد تک محصولی است.

**ایرنا: با توجه به شرایط اقتصادی پیش آمده، چگونه می توان شرایطی ایجاد کرد که وضعیت کارگران تغییر کند؟
***صادقی: وقتی آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری بر موضوع مهمی همچون رونق تولید اشاره دارند، باید همه چیز را در تولید متصور شد. اگر ما در تولید محصولات کشاورزی صادرات داشته باشیم، دیگر ترامپ نمی تواند ما را تهدید کند. بنابراین در چنین شرایطی کارگر ایرانی امنیت شغلی پیدا می کند و با ایجاد درآمدی که برای او حاصل می شود و از این فقر مزمن که گرفتار آن است، رهایی می یابد. همچنین در چنین شرایطی برای مقام کارگر ارج و منزلت قایل می شوند زیرا تولید در دستان زحمتکش این افراد است یا اینکه در حوزه صنعت اگر به مرز رونق برسیم که در دهه 70خورشیدی داشتیم که با وابستگی زیاد به نفت این صنعت از رونق افتاد، دیگر کارگرانی با چنین وضعیت اقتصادی نخواهیم داشت. اگر شرایطی ایجاد کنیم که تولید رونق پیدا کند و کارفرماها محصولات خود را صادر کنند، اینگونه مجبور نمی شوند که به کارگران حقوقی کمتر از 2 میلیون تومان پرداخت کنند. بنابراین طبیعی است که کارگران نباید چنین حقوقی دریافت کنند بلکه این حقوق باید بیش از 3 میلیون تومان باشد زیرا این قشر در تامین 60 درصد از معاش خود موفق هستند و 40درصد معاش آنها با مشکل روبرو است.

**ایرنا: وضعیت اقتصادی کارگران چه تاثیری بر زندگی اجتماعی آنها گذاشته است؟
***صادقی: این وضعیت باعث شده است تا کارگران علاوه بر شغل خود به کارهای دیگری هم مشغول شوند. بنابراین اگر بتوانیم تمرکز خود را بر تولید بگذاریم، وضعیت کارگران ارتقا خواهد یافت.

پژوهشم9370**2002**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد مناسبت ها روز جهاني كار و كارگر وضعيت معيشتي كارگران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۱۵۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تبریک مدیرعامل کروز به مناسبت روز کارگر

نادر سخا، مدیرعامل شرکت صنایع تولیدی کروز در پیامی روز کارگر را تبریک گفت و رشد و توسعه صنعت کشور را مرهون تلاش‌های این قشر دانست. متن پیام مدیرعامل شرکت کروز به این شرح است:
پشتیبانی از قشر زحمتکش و فداکار کارگر، هواداری از کار و سرمایه مردم و حمایت از توانمندی‌های بالقوه ایران اسلامی است. کسی تردید ندارد که صحنه‌گردان اصلی اقتصاد ایران شما کارگران هستید.
اگر امروز گروه صنعتی کروز، پرتوان و استوار راه خود را به سمت رشد و تعالی گشوده و پیوسته بر دستاوردهایش در بین صنایع قطعه‌سازی می‌افزاید، این مهم مرهون ذهن پرتوان و تعهد فرد فرد کارگران این گروه است.
بار دیگر ضمن تبریک روز جهانی و هفته کار و کارگر و تقدیر از زحمات و تلاش‌های شما عزیزان که نقش مهم و تاثیرگذار در رشد و پیشرفت صنعت، تولید و اقتصاد ملی ایفا می‌کنید برای تمامی شما از خداوند بخشنده و مهربان، سلامتی خواهانم.

دیگر خبرها

  • پیام تبریک مدیرعامل کروز به مناسبت روز کارگر
  • کارفرمایان در این روزهای سخت به ‌کارگران ‌توجه ویژه کنند
  • کارگران بازوان جامعه برای رشد و تعالی هستند
  • مدارا با طالبان بدون خط قرمز! / معلمان و دغدغه معیشت/رویا فروشی برای کسب ثروت 
  • رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهد ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود
  • رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود
  • امنیت شغلی و تامین مسکن کارگران دغدغه دولت است
  • وزیر تعاون: تمام دغدغه رئیس جمهور معیشت مردم است
  • وزیر تعاون: تمام دغدغه رییس جمهور معیشت مردم است
  • تثبیت اقتصاد کشور و معیشت ملت در دستور کار دولت باشد