Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@11:36:17 GMT

راهکارهای پیشگیری از سیل آینده در شیراز

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۱۶۰۶۸

راهکارهای پیشگیری از سیل آینده در شیراز

شیراز- ایرنا- سیل روزهای پنجم و ششم فروردین ماه امسال در شیراز، ایران را با جان باختن 21 نفر از هموطنان سوگوار کرد و ضمن آن که زمینه ساز جلوه های مهربانی و میهمان نوازی با سیل زدگان شد، درس های بسیاری را با خود به همراه داشت.

به گزارش ایرنا، حجم زیاد بارش ها در ماه نخست سال 98 مناطق مختلفی از کشور را درگیر سیل کرد و سیل دروازه قرآن و شهرک سعدی شیراز هرچند به گفته کارشناسان، کمتر از حدود یک درصد حجم آب در سیل گلستان و یا خوزستان را روانه شهر کرد اما با جان سپردن 21 نفر از هموطنان، غم انگیزترین رخداد سیل در کشور لقب گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حضور مسئولان ارشد استان فارس بلافاصله بعد از حادثه و مدیریت کاهش آسیب های سیل، اعزام چهار تن از نمایندگان هیات دولت در روز حادثه به شیراز و تدبیراندیشی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیران اطلاعات، بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و ارتباطات و فناوری اطلاعات برای جبران خسارت آسیب دیدگان به کاهش آلام ناشی از این حادثه منجر شد.
صدور پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی سیل ویرانگر شیراز تاکید ویژه ای بر اهمیت خدمات رسانی به هموطنان سیل زده در شیراز بود؛ این پیام به گفته استاندار فارس تسلی بخش و توان افزا برای مدیریت حادثه بود و از منظر نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، دروازه قرآن به واسطه این که نماد گردشگری شیراز و کشور تلقی می شود، از نکات جالب توجه در صدور پیام تسلیت رهبری بود.
گستره خبر سیل در شیراز به واسطه جایگاه گردشگری این شهر از مرزها فراتر رفت و از آنجا که هنوز عوامل ایجاد کننده سیل در این شهر به قوت خود باقی هستند، بررسی جدی عوامل سیل شیراز و درس آموزی از آن برای پیشگیری از وقوع سیل آینده بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر می رسد.
در این راستا، خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس با دعوت از مدیران اجرایی، استاد دانشگاه و کارشناسان در میزگردی تخصصی به بررسی راهکارهای پیشگیری از سیل آینده در شیراز پرداخت.
در این نشست، مدیرکل فنی استانداری فارس، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز و رئیس مرکز پژوهش های جوی و اقیانوسی این دانشگاه، کارشناسان ارشد شهرداری شیراز و شرکت آب منطقه ای استان فارس به طرح دیدگاه های خود پرداختند.

** چرایی سیل در شیراز
بخش نخست از این میزگرد تخصصی به بررسی علل و عوامل موثر در سیل شیراز اختصاص داشت.
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس در این باره گفت: متاسفانه سیل پنجم و ششم فروردین ماه شیراز باعث خسارات جانی و مالی هموطنان و همشهریان عزیز شد اما در کنار هر حادثه بدی ممکن است حوادث خوبی نیز در انتظار ما باشد.
امیرحسین جمشیدی با بیان اینکه از اتفاق ناگوار سیل باید حداکثر استفاده را به نحو احسن انجام دهیم، افزود: در بررسی حادثه پنجم و ششم فروردین ماه گزارش کارشناسی خود را با همکاری دستگاه های متولی امر از جمله شرکت آب منطقه ای، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سازمان نظام مهندسی، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و استادان متخصص تهیه کردیم که در این گزارش سعی شد از جوانب گوناگون مساله را بررسی کنیم.
وی یادآور شد: گزارش تهیه شده در جلسات مربوط به ستاد مدیریت بحران استان، کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، شورای عالی شهرسازی و معماری و شورای تامین استان ارایه شد.
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس گفت: عمده ترین دلیل سیل به خصوص در منطقه دروازه قرآن، عدم تناسب طرح انتقال آب و کنترل سیلاب و لوله انتقال سیلاب احداث شده در دهه 1360 با حجم دبی آب سیلاب پنجم فروردین ماه بوده است.
جمشیدی اظهارکرد: اداره کل منابع طبیعی فارس، میزان دبی حوزه آبریز دروازه قرآن را براساس شدت و میزان بارندگی محاسبه کرده است که براساس این محاسبه دبی آب 45 مترمکعب بر ثانیه بوده و این در حالی است که میزان دبی لوله گذاری انجام شده بین 12 تا 19 مترمکعب بر ثانیه پیش بینی شده و محاسبات براساس آن انجام شده است.

** بلایای طبیعی در مدار 30 درجه شمالی
استاد بخش مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز در ادامه این میزگرد با طرح این مساله که ضروری است راه حل هایی پیش بینی شود که در آینده کمتراز سیل و بلایای طبیعی دچار خسارت شد،گفت: بسیاری از حوادث نظیر خشکسالی و سیل از یک ریشه هستند و راه حل ها آن نیز با هم یکسان است و روش های مواجهه با این موارد تفاوت چندانی با هم ندارد.
سید محمد جعفر ناظم السادات با بیان اینکه بسیاری از راه حل هایی که برای خشکسالی استفاده می شود برای سیلاب و سرما زدگی نیز بکار می آید،افزود: استفاده از بیمه در مواجهه با بلایای طبیعی و سیل امری الزامی است.
رئیس مرکز پژوهش های جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز ادامه داد: کلانشهر شیراز در عرض جغرافیای 30 درجه شمالی واقع شده و از نظر علم هواشناسی در این منطقه بیشترین اختلافات هواشناسی ایجاد می شود و آب و هوای آن بسیار ناپایدار و متغیر است.
او اضافه کرد: ساکنین شیراز در محلی زندگی می کنند که براساس موقعیت جغرافیایی بیشترین تغیرات آب و هوایی را دارد.
استاد دانشگاه شیراز با بیان این مطلب که این عرض جغرافیایی تمایل بیشتری به آب و هوای خشک دارد و تعداد سالهای خشک در این منطقه بیشتر از ترسالی است،اظهار داشت: شاید سالهای خشکسالی و ترسالی در شیراز پشت سر هم نباشد اما فرکانس خشکی در این منطقه بیشتر است، بنابراین باید ویژگی های طبیعی این منطقه را درک کرد و خودمان را با شرایط آن تطبیق دهیم.
او با توجه به ویژگی های منطقه ای که شیراز در آن قرار دارد،ایجاد سیلاب تند در این شهر را مساله ای دور از ذهن ندانست و گفت: شیراز در جغرافیایی واقع شده که ویژگی های طبیعت آن یکسری فرصت و تهدید در مقابل ما قرار داده که الزامی است با پیگیری و تلاش همه دستگاه ها و فرهنگ سازی عمومی در این باره تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.

**هواشناسی را دست کم گرفتیم
ناظم السادات در ادامه سخنان خود این موضوع را مطرح کرد که سیلاب اخیر شیراز ثابت کرد که مساله ای که دست کم گرفته شده علم هواشناسی است و افزود: همین که یکباره سیلاب در این شهر این همه رخدادهای تلخ را ایجاد و این کلانشهر را با چالش جدی مواجه کرد و خسارتهای سنگینی را به بار آورد نشان دهنده این مساله است که به علم هواشناسی توجه چندانی نشده است.
وی ادامه داد: از دیدگاه علم هواشناسی رخداد سیلاب اخیر مساله غیرطبیعی نبوده زیرا به لحاظ موقیت جغرافیایی شیراز، بیشترین نوسانات آب و هوایی در این منطقه رخ خواهد داد و این امر کاملا طبیعی است.
رئیس مرکز پژوهش های جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز اضافه کرد: در سیلاب پنجم فروردین در محل دروازه قرآن 76 متر مکعب بر ثانیه دبی آبی بوده که به یکباره به این محل رسیده است و اکنون نیازمند این مساله هستیم که فکری به حال وضعیت کانال انتقال آب در محل دروازه قرآن کنیم که در روز سیل توانایی انتقال این حجم آب را نداشت.
استاد دانشگاه شیراز اظهار داشت: اکنون باید شهرداری شیراز فکری برای این وضعیت و آبی که در زمان سیلاب از محل کانال انتقال آب دروازه قرآن سرریز شد کند تا دیگر هیچگاه شاهد چنین رخداد تلخی نباشیم وضروری است که این سرریز آب به گونه ای هدایت شود که اگر آب اضافه بر ظرفیت فعلی این سازه ها به منطقه وارد شد منجر به حادثه دیگری نشود.

**دست اندازی در 130 هکتار زمین بالادست دروازه قرآن
مدیرکل فنی معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز در ادامه این میزگرد گفت: سیل پنجم فروردین 98 در محل دروازه قرآن با دوره 250 ساله و شدت بارش 77 میلیمتر بر ساعت رخ داد.
علیرضا نثاری با بیان اینکه دوره بازگشت سیلاب دروازه قرآن بیش از صد سال است،افزود: عدم توجه به آبخیزداری و از بین رفتن پوشش گیاهی و دست اندازی در 130 هکتار زمین بالادست حوزه آبخیز دروازه قرآن از جمله عواملی است که در ایجاد سیلاب شیراز تاثیر داشته است.
وی با اشاره به اینکه باید پذیرفت که تغییرات بالادست دروازه قرآن در بروز سیل این منطقه دخیل بوده اظهار داشت: ایستگاه باران سنجی و هواشناسی در بالادست منطقه دروازه قرآن وجود ندارد و اگر این تجهیزات در این منطقه مستقر بود و همچنین رادار هواشناسی دراک نیز درست عمل می کرد شاید فرصت مناسبی ایجاد می شد تا مسیر و معبر در روز پنجم فروردین تخلیه و از بروز فاجعه انسانی جلوگیری می شد.

** بارش سنگین بود
رئیس گروه حفاظت و بهره برداری از رودخانه ها و تالاب های شرکت آب منطقه ای فارس نیز در این میزگرد گفت: در روزهای پنجم و ششم فروردین ماه طبق آمار ایستگاه شرکت آب منطقه ای فارس که در محل خیابان ارم واقع شده است 99 میلی متر بارش ثبت شده که 48.1 میلی متر بارش مربوط به پنجم فروردین ماه و مابقی مربوط به ششم فروردین ماه بوده است.
محمد بزرگ نژاد خاطرنشان کرد: این میزان بارندگی در طول 24 ساعت بارندگی نرمال است، حداکثر بارش های 24 ساعته از زمانی که ایستگاه شیراز آمار دارد تا به امروز چیزی نزدیک به 52 میلی متر بوده است بنابراین این بارش یک بارش نرمال بوده است.
وی ادامه داد: سیل به این معنای است که زمانی که حجم زیادی از آب در مقطعی از رودخانه جاری می شود و مقطع طبیعی رودخانه توانایی حمل آن را ندارد و از مقطع طبیعی رودخانه آب به زمین های اطراف جاری می شود.
رئیس گروه حفاظت و بهره برداری از رودخانه ها و تالاب های شرکت آب منطقه ای فارس گفت: روز پنجم فروردین ماه طی 15 دقیقه 19 میلی متر بارش را شاهد بودیم که شدت این باران نزدیک به 75 میلی متر در ساعت است و این جزو باران های سنگین تلقی می شود، علت اساسی وقوع این رخداد شدت بسیار زیاد بارش در منطقه دروازه قرآن بوده است.

**اگر رادار هواشناسی شیراز درست کار می کرد فاجعه انسانی رخ نمی داد
رئیس مرکز پژوهش های جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز در ادامه سخنان خود در این میزگرد عنوان کرد: میلیاردها تومان سرمایه کشور در حدود پنج سال پیش و در زمان تحریم صرف خرید و وارد کردن رادار پیشرفته هواشناسی از آلمان گردید و این رادار در کوه دراک شیراز بعنوان مرکز جنوب کشور نصب شد تا از بروز رخدادهای تلخی نظیر حادثه پنجم فروردین در شیراز جلوگیری کند اما این رادار در طی این سالها درگیر مشکلات و امواج مزاحم رادیویی و پارازیت بوده است و اگر این مشکلات برای این رادار وجود نداشت هرگز فاجعه انسانی در دروازه قرآن رخ نمی داد.
ناظم السادات گفت: رادار پیشرفته هواشناسی شیراز که در کوه دراک در اطراف این شهر نصب شده در سال 93 با مشکلات زیادی ناشی از وجود تحریم ها و با هزینه ای بسیار سنگین وارد کشور و در شیراز نصب شد.
وی افزود: این تجهیزات قابلیت پیش بینی بارش های شدید روز پنجم و ششم فروردین 98 در شیراز که منجر به تلفات جانی و مالی سنگینی شد را حدود 10 الی 12 ساعت قبل از بروز این رخداد داشت اما متاسفانه اثرات امواج رادیویی که سالها است کار این دستگاه را مختل کرده مانع از این مساله شد.
وی ادامه داد: این تجهیزات با سرمایه‌ای سنگین و صرف زمان و وقت زیاد در شیراز به عنوان یک قطب در منطقه جنوب کشور نصب و هدف از این کار پیش بینی چنین رخدادهایی طبیعی مانند سیلاب و جلوگیری از بروز تلفات انسانی و کاهش خسارت مالی بوده که متاسفانه این رادار پیشرفته در لحظه‌ای که باید به کار می آمد،به کار نیامد.
استاد بخش مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز مطرح کرد: شاید مسولان استان فارس از کارایی این تجهیزات اطلاعی ندارند که در طی پنج سال گذشته اقدامی برای حل مشکلات آن نکرده اند.

** علت فزونی جانباختگان سیل شیراز نسبت به دیگر نقاط کشور
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس در بخش دیگری از این میزگرد با اشاره به وجود 6 زیرحوزه آبریز در شهرستان شیراز گفت: در این 6 حوزه کمترین مساحت مربوط به حوزه آبریز دروازه قرآن است که این حوزه 23 کیلومتر مربع است.
جمشیدی با بیان اینکه علت سیل شدت بارش بوده است، افزود: در مباحث آب های سطحی و زیرزمینی، متخصصان براساس یک داده آماری محاسبات خود را انجام داده اند، در خصوص مطالعاتی که سال 1366 براساس آن لوله گذاری انجام شده متاسفانه مستندات کافی در شهرداری شیراز در خصوص لوله گذاری پیدا نشد.
وی ادامه داد:این لوله گذاری براساس یک مطالعات صورت گرفته توسط دانشگاه شیراز انجام شده است که هنوز این مطالعات را پیدا نکرده ایم؛ فاز یک آن حدفاصل دروازه قرآن تا سه راه چهل مقام بوده است که از سه راه چهل مقام داخل کانالی می آمد که پس از یکی شدن با مسیل سعدی به رودخانه خشک ریخته می شد.
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس گفت: مطالعات دروازه قرآن تا سه راه چهل مقام را نداریم، نه نقشه و نه مطالعه ای دارد که بدانیم آیا درست انجام شده است و محاسبات آن به چه صورت بوده است و دبی را چگونه محاسبه کرده اند، هنوز مستنداتی در این زمینه پیدا نشده است.
جمشیدی افزود: در ارتباط با قسمت دوم پروژه که مربوط به سه راه چهل مقام تا رودخانه خشک می باشد، مطالعاتی موجود است که براساس این مطالعات شدت میزان بارش که براساس آن لوله گذاری شده است را حدود هفت میلی متر در ثانیه پیش بینی کرده اند، در این بارندگی میزان شدت بارش 10 برابر چیزی است که در مطالعات پیش بینی شده است، علتی که کوچکترین حوزه آبریز دچار سیل شده است شدت بارش و کمترین زمان تمرکز است.
وی ادامه داد: خسارت دبی آب خارج شده از حوزه آبریز قابل مقایسه با استان های شمالی نیست، علت عمده خسارت شیب زیاد بوده است که آسیب دیدگان براساس برخورد خودروها با هم مصدوم یا کشته شده اند.

**تجهیزات ماهواره ای دانشگاه شیراز هم به روز نیست
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: تجهیزات ماهواره ای در حدود 12 سال پیش در دانشگاه شیراز مستقر شده که کارایی آن در کشور بی نظیر است و 45 پارامتر را در بخش هواشناسی، محیط زیست و آلودگی هوا ارائه می دهد.
ناظم السادات افزود: از 12 سال پیش تاکنون که این تجهیزات در دانشگاه شیراز نصب شده هنوز به روز نشده و به همین دلیل این تجهیزات اکنون کارایی خود را از دست داده است.
وی اظهار داشت: این تجهیزات نیز اگر کارایی خود را از دست نداده بود قابلیت تشخیص و پیش بینی شدت بارش و میزان آن در پنج فروردین 98 را داشت و می توانست هشدارهایی در خصوص میزان و شدت بارش های آن روز در اختیار ما قرار دهد.
استاد دانشگاه شیراز اظهار داشت: این تجهیزات جز پیش بینی و دادن هشدار نسبت به بروز سیل می تواند در مسائل دیگری نظیر سنجش میزان آلودگی هوا و رعد و برق نیز اطلاعات دقیقی ارائه کند که البته اکنون به دلایلی که گفته شد کارایی خود را از دست داده است.
وی تاکید کرد: تجهیزات و سامانه هایی که اکنون در هواشناسی و دانشگاه شیراز وجود دارد باید همیشه آماده بکار باشد تا در مواقع بحران بتواند اوضاع را پیش بینی و امکان مدیریت درست شرایط را به ما بدهد و اکنون این ظرفیت در فارس و شیراز وجود دارد که این منطقه مرکز دیتا سنتر کشور باشد اما اکنون این پتانسیل مورد توجه قرار نمی گیرد.

** آموزش شهروندان، راهکاری برای کاهش خسارت بلایای طبیعی
رئیس گروه حفاظت و بهره برداری از رودخانه ها و تالاب های شرکت آب منطقه ای فارس در ادامه این میزگرد با تاکید بر لزوم توجه به مقوله آموزش شهروندان در بحث مقابله با سیل گفت: شاید در حوزه آموزش های زیرساختی برای مقابله با سیل مشکل داریم، در سیل اخیر شاهد بودیم که افرادی با خیال راحت در خودروهای خود نشسته بودند که باید در بحث آموزش یک کار ویژه صورت بگیرد.

** ضرورت احیای مسیر رودخانه ها
بزرگ نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه طبیعت انتقام خود را می گیرد، نباید به طبیعت فشار بیاوریم باید با طبیعت سازگار باشیم، افزود: باید اجازه دهیم رودخانه کار خودش را بکند، دربند و درکه تهران نیز در طول 50 سال اخیر کشته های آن از کشته های سیل شیراز بیشتر بود اما به دلایلی در رسانه ها مطرح نشد.
وی یادآور شد: شهرداری تهران یک پروژه را به نام احیای رود دره های شهر تهران اجرا کرد و این کنترل را انجام داد که اگر طرحی ناکارآمد بوده و امکان انتقال سیلاب را نداشت، اعتباراتی را از دولت جذب و نسبت به اصلاح آن اقدام کردند که امیدوارم استان فارس به خصوص شهر شیراز نیز بتواند این کار را انجام دهد.
این مقام مسئول گفت: سیلاب کجا رفت؟ سیلاب به کوچه 34 هفت تنان رفت، همانجا که قبلا رودخانه بوده و در واقع سیل مسیر خود را رفته است، ما این رودخانه را بسته بودیم و سیل در خیابان راه افتاد. شاید لازم باشد طرحی برای این کوچه و خیابان های اطراف آن و همچنین شهرک سعدی پیاده شود.
بزرگ نژاد در خصوص لایروبی رودخانه ها نیز اظهارکرد: کجا لای می نشیند؟ جایی که شیب رودخانه کم می شود لای می نشیند، شیب رودخانه ها یا طبیعی کم می شود یا مانعی جلوی آن ایجاد می شود که شیب آن کم می شود، مسیر دروازه قرآن شیب آن حدود 30 تا 35 درصد است، این مسیر به صورت طبیعی لای نمی گیرد، سعدی هم همین طور است.
وی با تاکید بر اینکه بحث بازطبیعی سازی را باید دنبال کنیم، خاطرنشان کرد: شهر سئول در این زمینه در دنیا معروف است که در سئول قید بزرگراه و 2 میلیون و نیم تردد در روز را زدند و بزرگراه را مجدد به رودخانه تبدیل کردند، هزینه سنگینی داشت اما در نهایت به این نتیجه رسیدند رودخانه مفیدتر از بزرگراه است.

**سیلاب موضوعی فراسازمانی و ملی است
مدیرکل فنی معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز نیز در ادامه این میزگرد خبری گفت: موضوع سیل مساله ای فراسازمانی و ملی است و طبق قوانین وزارت نیرو، 10 ارگان در مدیریت سیلاب در کشور دارای وظیفه مشخص هستند.
وی اضافه کرد: یکی از منابع خدا دادی که می توان با استفاده از آن آب کشور را در طول سال تامین کرد همین سیلاب است که باید با تدبیر به مخازن رو سطحی و زیرسطحی هدایت و ذخیره شود تا در کنار آن خسارت جانی و مالی ناشی از سیلاب نیز کاهش یابد.
نثاری عنوان کرد: یکی از راه هایی که می توان سیلاب را مدیریت و این تهدید را به فرصت تبدیل کرد،احداث سدهایی در بالادست است که در زمان خشکسالی نیز آب مورد نیاز مصارف مختلف و خصوصا شرب را تامین کند.
وی تصریح کرد: در ماه های گذشته چالش اصلی مدیران ارشد استان فارس و شیراز تامین آب مورد نیاز برای تابستان بود که اکنون در پی بارش های اخیر این دغدغه تا حدودی از بین رفته اما متاسفانه سیلاب شیراز را نتوانستیم درست مدیریت و آن را ذخیره کنیم و در نتیجه سیل پنجم و ششم فروردین خسارت سنگینی در این شهر ایجاد کرد و آب آن نیز از دست رفت بگونه ای که سیلاب از این شهر رد شد و به سمت رودخانه خشک رفت و از این محل نیز تخلیه و خارج شد.
این کارشناس ارشد شهرداری شیراز افزود: دستگاه های مختلف درحال بررسی این مساله هستند که هر ارگان قبل از وقوع و در زمان سیلاب چه اقداماتی می توانند انجام دهد که این رخداد طبیعی به بهترین وجه ممکن در آینده مدیریت شود.

**مخازن ذخیره آب در بالادست احداث شود
مدیرکل فنی معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز در ادامه سخنان خود به مطالعات شهرداری در سال 94 اشاره کرد و اظهار داشت: براساس این مطالعات برای کنترل و مهار سیلاب از سمت دروازه قرآن باید ساخت دو مخزن با ظرفیت180 و 54 هزار متر مکعب در بالادست این منطقه احداث شود.
وی تاکید کرد: براساس مطالعات انجام شده در دنیا مهار سیل بطور کامل ممکن نیست و همیشه درصدی خطا وجود دارد.

** طرح جامع مدیریت سیلاب شیراز تهیه می شود
نثاری با اشاره به تهیه طرح جامع مدیریت سیلاب شیراز با مشارکت همه دستگاه ها اظهار داشت: مدیریت حوزه و آبخیزداری ،مطالعه و اجرای طرح های سازه ای و مهار سیل و تامین و رفع مشکلات سیستم های پیش بینی هواشناسی، طراحی سیستم های کارآمد جمع آوری آبهای سطحی ،ارائه آموزش تخصصی به مدیران و شهروندان و اخذ بیمه نامه سیلاب از جمله مواردی است که باید در تهیه طرح جامع مدیریت سیلاب به آنها توجه شود.
وی با تاکید دوباره بر این مساله که مدیریت سیلاب خارج از توان و بودجه یک مجموعه است،گفت: بعد از بروز سیلاب اخیر شیراز مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس نامه ای به همه دستگاه های مربوطه ابلاغ کرد که خدمات مشخص هر دستگاه در پیشگیری از خطرات سیلاب مشخص شود تا در آینده از وقوع سیلاب های آنی در این کلانشهر جلوگیری و این تهدید به فرصت تبدیل شود تا دیگر تجربه ناخوشایند نوروز 98 نیز تکرار نشود.
مدیرکل فنی معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز تاکید کرد: شهرداری شیراز سالانه حدود 38 کیلومتر لوله گذاری آبهای سطحی را در سطح این کلانشهر انجام می دهد که با توجه به رخداد سیلاب نوروز 98 در سال جاری این کار با شدت بیشتری انجام خواهد شد.

** برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس در بخش دیگری از این میزگرد درخصوص برخوردهای صورت گرفته با ساخت و سازهای غیرمجار گفت: 90 درصد ساختمان هایی که در محله سعدی آسیب دیدند، ساختمان های غیرمجاز بودند، علت آن این است که محله سعدی جزو سکونتگاه های غیررسمی است که بدون پروانه ساختمانی و بدون تهیه طرح های شهرسازی به مرور زمان شکل گرفته و مربوط به دوره اخیر هم نیست.
جمشیدی افزود: خیلی از این ساخت و سازها رای کمیسیون ماده 100 برای تخریب را دارد که با توجه به تعداد زیاد پرونده های تخریب و تبعات اجتماعی که ممکن است به دنبال داشته باشد کارگروهی در استانداری فارس تشکیل دادیم و در حال جمع بندی هستیم تا ببینیم از این تعداد واحدهای غیرمجاز مسکونی در شهرک سعدی چه تعداد رای کمیسیون ماده 100 مبنی بر تخریب را دارد که برنامه ریزی بر این است که یک جابجایی صورت بگیرد و محلی مناسب را برای اینها در نقطه مناسب درنظر بگیریم تا بتوانیم ساخت و سازهای غیرمجاز را به یک مکان مناسب انتقال دهیم.
وی ادامه داد: شهرداری وظیفه کنترل بر روند ساخت و سازها را دارد و مرجع رسیدگی به تخلفات ساخت و ساز نیز کمیسیون ماده 100 است که جلسات این کمیسیون تشکیل می شود و اکثر ساخت و سازها نیز منجر به صدور رای شده و غالبا نیز حکم تخریب است اما به دلایلی از جمله مسایل اجتماعی احکام اجرا نشده است.
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس گفت: در خارج از محدوده شهر نیز قانون توزیع عادلانه منابع آب مشخص کرده است که وزارت نیرو در صورتی که اعیانی های موجود در بستر و حریم آن ها و رودخانه ها و کانال های عمومی و مسیل ها مزاحم تشخیص دهد به مالک یا متصرف اعلام خواهد کرد که ظرف مدت معینی نسبت به تخلیه و قلع اعیانی آن اقدام کند و در صورت استنکاف وزارت نیرو با نظارت دادستان یا نماینده او اقدام به تخلیه و قلع خواهد کرد.
جمشیدی در ادامه به اشاره به روند اجرای سد تنگ سرخ بیان کرد: عملیات اجرایی این سد از چند سال پیش به صورت مشترک از سوی شرکت آب منطقه ای فارس و شهرداری شیراز شروع شده است و بزرگترین حوزه آبریز شهر شیراز تلقی می شود.
وی ادامه داد: از لحاظ مهار سیل و سیلاب هیچ کدام از متخصصان شکی ندارند که احداث سد تنگ سرخ به مهار سیلاب کمک می کند، مشکلی که در مراحل اجرایی سد پیش آمده مربوط به سازمان حفاظت محیط زیست کشور است که به دلیل تاثیراتی که روی اکولوژی و محیط زیست شهر می گذارد تا کنون موافقت کتبی خودشان را با احداث سد اعلام نکردند که یکی از کارهایی که ما بتوانیم بعد از سیل انجام دهیم این است که اهمیت احداث سد را بیشتر گوشزد کنیم تا انشاالله مجوز نهایی را صادر کنند.

** درسی که باید از سیل شیراز گرفت
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس در جمع بندی مباحث مطرح شده در این میزگرد گفت: از سیلی که اتفاق افتاد باید درس بگیریم و تمهیدات لازم را بیندیشیم که این اتفاق تکرار نشود.
جمشیدی با بیان اینکه در بحث مقابله با سیل های احتمالی باید 2 کار انجام دهیم، افزود: یکی بحث خارج از محدوده شهر و حریم شهرها است که شرکت آب منطقه ای فارس قرارداد آن را تنظیم کرده و در ارتباط با تعیین میزان بستر رودخانه ها و حریم رودخانه ها مشاور گرفته شده است که این کار در مراحل پایانی قرار دارد.
وی ادامه داد: امیدواریم این طرح هرچه سریعتر آماده و بستر و حریم تمامی رودخانه های استان مشخص شود و به تبع آن هم مراحل صدور سند صورت پذیرد و حداکثر سعی و تلاش برای حفظ حریم و بستر رودخانه ها بکار گرفته شود.
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس گفت: کار دوم بحث مقابله با سیل و آب های سطحی است که این کار بر عهده شهرداری قرار دارد، تجدید نظر و اصلاح طرح جامع مهار سیلاب ها و آب های سطحی شیراز نیز در حال انجام است که امیدواریم با خرد جمعی که صورت می گیرد طرح جامع آب های سطحی شیراز توسط شهرداری تهیه گردد.
جمشیدی افزود: امیدواریم این 2 طرح در کتابخانه ها خاک نخورد و اجرای پروژه های عمرانی و حفظ حریم و مسیر روخانه ها را شاهد باشیم.
9873/ 9254/ 2027

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سيل 98 ميزگرد ايرنا شيراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۱۶۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان و کارگران، افسران جنگ فرهنگی و اقتصادی هستند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در خطبه‌های امروز نماز با اشاره به در پیش رو بودن هفته بزرگداشت مقام معلم و روز جهانی کارگر گفت: ما باید با استفاده از معلمان که افسران جنگ فرهنگی و جامعه کارگری که افسران جنگ اقتصادی هستند با دشمنان مقابله کنیم.
آیت الله دژکام تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در برش استانی سند مهندسی فرهنگی و سند تعلیم و تربیت در نظر گرفته شده مسئله آموزش است
وی اضافه کرد: علاوه بر معلمان، کارگران هم مشکلات صنفی دارند که دولت و مسوولان باید در این حوزه بیش از گذشته تلاش کنند تا مشکلات این بخش نیز برطرف شود.
خطیب نماز جمعه امروز شیراز افزود: دشمن جنگ ترکیبی در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی را به ملت ایران تحمیل کرده است و فکر می‌کنند که هیچ قدرتی در مقابل آنها نمی‌تواند بایستد ، این در حالی است که ما با مقاومت و ایستادگی خودمان در مقابل جبهه استکبار می‌ایستیم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهار کرد: دشمنان نظام و انقلاب همزمان با جنگ اقتصادی، جنگ فرهنگی علیه ما به راه انداخته اند تا بتوانند از این طریق به اهداف خود برسد، اما ما باید به لطف الهی و بهره گیری از امکانات و ظرفیت‌های داخلی، جوانان و نخبگان، جایگاه خود را در جهان به گونه‌ای تثبیت کنیم هیچ فرد یا گروهی نتواند جرات نگاه کردن به ایران را داشته باشد.
آیت الله دژکام گفت: رهبر معظم انقلاب هشت راهکار را برای برون رفت از مشکلات اقتصادی و توسعه اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته اند که شامل حمایت مسوولان از تولیدات داخل، افزایش بهره‌وری، جذب سرمایه گذاران در تولید، حمایت مردم از تولیدات داخلی، اصلاح الگوی مصرف، توسعه فرهنگ کار، ایجاد اشتغال و مبارزه با فساد اقتصادی است.
وی افزود: مسئولان، مدیران و مردم با فعالسازی چرخه تولید و اشتغال در زمینه خرید کالای داخلی، حساسیت ویژه‌ای به خرج دهند و مردم برای تحقق شعار سال باید تصور بهتر بودن کالای خارجی را کنار بگذارند و جهت‌گیری آنان به سمت و سوی مصرف اجناس باکیفیت ایرانی باشد.
نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز گفت: نقش تولید کنندگان در تحقق شعار سال بسیار پر رنگ است، چرا که با اعتماد افزایی، تولید کالا با کیفیت برتر و قیمت مناسب می‌توانند نظر مصرف کنندگان را به سمت کالا‌های ساخت داخل جلب کنند.
امام جمعه شیراز با اشاره به تاکید رهبری بر اجرای مبارزه با فساد گفت: اداره کشور در مبارزه همه‌ جانبه با فساد است، بنابراین باید در درجه‌ی اول مراقب باشیم که به هیچ وجه به فساد آلوده نشویم.

دیگر خبرها

  • شیراز میزبان رویداد تخصصی بازساختی پزشکی آینده
  • بیش از ۲۰۰۰ پروژه در شهرداری شیراز فعال است
  • ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران در جویم فارس
  • پای پیشکسوتان صنایع دستی به ارگ کریم‌خانی شیراز باز شد
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور راه مقابله با سیلاب است
  • ‌رویداد تخصصی بازساختی ـ پزشکی آینده در شیراز برگزار می‌شود
  • معلمان و کارگران، افسران جنگ فرهنگی و اقتصادی هستند
  • قارچ‌های خودرو هشت نفر را راهی بیمارستان کرد
  • مسمومیت اعضای یک خانواده با قارچ در روستای کوهمره سرخی
  • بهاران پربارش فارس