Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@00:44:37 GMT

شوراهای اسلامی هنوز جایگاه واقعی خود دست نیافته اند

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۱۷۷۰۹

شوراهای اسلامی هنوز جایگاه واقعی خود دست نیافته اند

اصفهان - ایرنا - جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان ظرفیت شوراها برای گره گشایی امور جامعه را مطلوب ارزیابی کردند اما معتقدند که این نهاد مدنی هنوز جایگاه واقعی خود دست نیافته اند.

به گزارش ایرنا، این عده سه شنبه شب در نشست صمیمی ادوار این شورا با استاندار اصفهان در باشگاه شماره 2 شهرداری اصفهان به مناسبت گرامیداشت روز شورا با اشاره به نقش شوراها در افزایش مشارکت عمومی برای حل مشکلات و جایگاه آن در قانون اساسی کشور خواستار حمایت و توجه بیش از پیش مسئولان به شوراها شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آنها همچنین خواستار استفاده از تجربیات اعضای دوره های پیشین و همفکری و تبادل نظر با شوراهای اسلامی سایر شهرها برای پیشبرد امور و حل مشکلات شهر و شهروندان شدند.
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه قانون اساسی، سند سیاسی، حقوقی و میثاق ملی می باشد که آرمان های یک ملت در آن متجلی شده است گفت: این قانون، تنظیم کننده قدرت و به تعبیری تضمین کننده حقوق ملت است.
قدرت الله نوروزی افزود: در قانون اساسی شوراها به عنوان یکی از ارکان اداره کشور و تصمیم گیری برای ارائه خدمت به ملت درنظر گرفته شده است.
وی اظهارداشت: 20 سال پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران در سال 1377، اولین دوره انتخابات شوراها در راستای اجرای قانون اساسی برگزار و قدرت از بخشی از حکومت به ملت واگذار شد که باید قدردان آن باشیم.
شهردار اصفهان اضافه کرد: امروز شوراها آن جایگاه مورد نظر ملت را ندارند و برای ارتقای جایگاه آن باید با گفت و گو و مطالبه گری این رکن رکین که ریشه در افکار ملت آزادی خواه دارد را حمایت کنیم.
وی افزود: همه ما باید نقش شوراها در اداره امور و حل مشکلات مردم را قدر بدانیم و این نهاد را حفظ کنیم تا این درخت هر روز تنومندتر شود زیرا اکنون از جایگاه مورد انتظار دور است.
نوروزی بیان کرد: امروز با وجود همه شرایط اقتصادی کشور و رکود بیشتر طرح ها و توقف پرداخت حقوق در بسیاری از بخش ها و مشکلات عدیده ای که وجود دارد باید بگویم شهرداری اصفهان در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد.
وی ادامه داد: اصفهان تنها شهرداری ایران در سال 98 است که بودجه شهری را 37 درصد افزایش داد و این جز در پی حمایت از شورا، همدلی، همراهی و بهره مندی از تیم مجرب و با تجربه و پرهیز از هرگونه حاشیه حاصل شده است.
نوروزی همچنین به افزایش هفت درصدی میزان رضایتمندی مسافران نوروزی از خدمات ارائه شده در نوروز 98 در شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: بسیاری از انبوه سازان و سرمایه گذاران که از اصفهان رفته بودند تمایل به بازگشت به این شهر دارند.

** ادوار شوراهای اسلامی شهر اصفهان همگی یک هدف را دنبال می کنند
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اگر امروز شورای اسلامی این کلانشهر وضعیت مناسبی دارد این آبرومندی را باید حاصل تلاش مستمر اعضای شورای شهر در ادوار مختلف دانست.
فتح الله معین افزود: اعضای شوراهای اسلامی شهر اصفهان در پنج دوره گذشته با همفکری، همراهی و همیاری توانستند به نحو مطلوب وظایف خود را در حیطه مدیریت شهری انجام دهند.
وی به برخی از طرح های مورد تاکید دوره های مختلف شورای اسلامی شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان طی دوره های گذشته تاکنون همگی یک هدف را دنبال کرده اند.
معین تصریح کرد: طرح جامع شهری، طرح تفصیلی اصفهان، تبدیل محور چهارباغ به محور ویژه تاریخی و فرهنگی، راه اندازی قطار شهری و حلقه حفاظتی و خیابان های کمکی مانند سه راه نقشینه و عاشق اصفهانی از طرح های مشترک شوراهای مختلف شهر اصفهان بوده اند که سعی در اجرای آن ها داشتند.

** مدیریت واحد شهری هنوز محقق نشده است
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره اول گفت: اگر فرانسه مدعی پایه گذاری دموکراسی در غرب است باید اصفهان را هم اولین شهر در برافراشتن پرچم مشروطیت دانست.
غلامحسین مولایی افزود: انقلاب اسلامی ایران بزرگترین رویدادی است که در تاریخ ایران و خاورمیانه رخ داد و یک قدرت دیکتاتور را از بین برد.
وی با تقدیر از خدمات ملک مدنی شهردار اسبق اصفهان تصریح کرد: توسعه و پیشرفت در حیطه شهر امری پسندیده است اما اکنون در شهر خطوطی با میله و مانع ویژه اتوبوس ها ایجاد شده است که خود امری ضد توسعه و ضد فرهنگی است و این موضوع باید بصورت جدی بررسی شود.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره اول اظهارداشت: دوره های مختلف شوراهای اسلامی شهر اصفهان تحقق مدیریت واحد شهری را پیگیر بوده اند ولی تاکنون این موضوع محقق نشده است.
مولایی ادامه داد: اکنون که شورای عالی استان تشکیل شده زمان مناسبی برای پیگیری تحقق مدیریت یکپارچه شهری است.
وی بیان کرد: در خصوص گرفتن برخی اختیارات از شوراهای شهر صحبت هایی شده که شرایط را برای فعالیت شوراها غیر قابل ادامه می سازد.
رئیس دوره اول شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه دولت ها در حال کوچک سازی و تفویض اختیارات خود به بخش خصوصی هستند، گفت: در شرایط کنونی دولت با مشکلات زیادی مواجه است و باید بخشی از اختیارات خود را به بخش خصوصی تفویض کند.
وی از شوراهای اسلامی شهرها خواست برای تفویض اختیارات دولت به بخش خصوصی بیش از پیش مطالبه گری کنند.

** شوراهای شهر حافظ سیستم شورایی باشند
همچنین رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره های دوم و سوم گفت: از اعضای ادوار شورای شهر درخواست دارم که حافظ سیستم شورایی باشند و وحدت خود را حفظ کنند.
عباس حاج رسولیها تاکید کرد: عملکرد شوراهای قبل و بعد از خود را زیر سوال نبریم و از این راه از سوء استفاده دیگران جلوگیری کنیم.
وی با اعتقاد به اینکه اصفهان از ظرفیت بالایی برخوردار است اما از آن استفاده نمی شود، اظهارداشتد: اصفهان مانند 24 استان دیگر درگیر سیل شد اما با این وجود معین استان های دیگر شد و به آن ها خدمات رسانی کرد که این امر نشان دهنده ظرفیت بالای شهر است.
رئیس دوره دوم و سوم شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تخریب 180 هزار واحد مسکونی در کشور و خسارت های 35 هزار میلیارد تومانی تصریح کرد: شوراهای اسلامی شهرها باید پشتوانه ای برای سیل زدگان باشند.

** شوراهای اسلامی شهرها از حواشی دوری کنند
در ادامه، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره چهارم گفت: باید از حماسه آفرینی اصفهان که در کمک رسانی به مشکلات سیل های اخیر در استان های لرستان و خوزستان قدردانی کرد.
رضا امینی افزود: سیل های اخیر گرچه حتی برای بخش هایی از استان اصفهان خسارت آفرین بود اما برای زاینده رود برکاتی را به همراه داشت و امیدواریم آب همواره در بستر این رودخانه جریان داشته باشد.
وی عنوان کرد: همه اعضای ادوار شورای شهر اصفهان در راستای تقویت جایگاه شوراها تاکید دارند.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره چهارم، استفاده از توان بخش را نیاز کشور دانست و ادامه داد: شوراها باید حواشی را از خود دور کنند و با همدلی به اهداف خود دست یابند.
وی با اشاره به اینکه با کم کردن برخی حواشی باید مانع خسارت به جایگاه شوراهای اسلامی شهر شد، تاکید کرد: ایجاد اختلاف و وجود حواشی در برخی شوراها موجب شده تا از واگذاری برخی مسئولیت ها به شوراها اجتناب شود.
امینی از کاهش تعداد اعضای شوراهای شهر انتقاد کرد و گفت: شهرهای خارجی در مقایسه با شهرهای ایران و نسبت به جمعیت شهرهایشان از تعداد اعضای بیشتری در شوراها برخوردارند.
همچنین استاندار اصفهان با اشاره به اینکه ادوار شورای شهر اصفهان تاکنون تعامل زیادی با شوراهای شهرهای مجاور نداشته است، اظهارداشت: مدیریت شهری نیازمند تعامل و هم افزایی است.
عباس رضایی با بیان اینکه همدلی و هم افزایی مسئولان و اعضای شوراها می تواند حلال مشکلات استان و شهر شود، بیان کرد: چنانچه اختلاف نظر و نقدی هست باید در فضایی آرام مطرح شود اما نباید موجب خنثی شدن تلاش های یکدیگر شود.
وی در ادامه به مشکلات فرا روی استان اشاره کرد و از کمبود آب به عنوان مهمترین چالش این خطه نامبرد و گفت: معتقدم ستاد احیای زاینده رود که اکنون تشکیل شده است باید 15 سال پیش تشکیل می شد.
استاندار اصفهان اظهارداشت: تامین آب یکی از ضروریات استان است و تعامل با استان های همجوار یکی از ابزارهای مهم در مدیریت امور و مهار بحران ها می باشد.
وی اضافه کرد: در بخش آب خوشبختانه همدلی و همکاری خوبی بین نمایندگان مجلس وجود دارد و مقرر شده در این خصوص سه نفر از نمایندگان استان با ما همکاری کنند.
رضایی با اشاره به اینکه برای تامین آب موفقیت هایی حاصل شده است، ابراز امیدواری کرد: تلاش ها به همین روال ادامه یابد و در خصوص زاینده رود خبرهای خوبی به مردم برسد.
استاندار اصفهان بیان کرد: ما در مدیریت استان و مدیریت آب اصفهان هیچ کوتاهی و دریغی نخواهیم کرد و دست همکاری به سوی هر فردی که احساس کنیم در مسائل یاری گر ما خواهد بود دراز می کنیم.
نشست صمیمی اعضای ادوار شورای اسلامی شهر اصفهان به مناسبت روز شوراها و با حضور استاندار و شهردار اصفهان و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در پنج دوره گذشته شامگاه سه شنبه در باشگاه شماره دو شهرداری اصفهان برگزار شد.
7135/2093// 6026

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي شوراي شهر روز شورا اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۱۷۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای کمک به شوراها استفاده می‌کنیم

استاندار آذربایجان‌غربی با تاکید بر تعامل و همکاری دستگاه‌های اجرایی با شوراها در راستای رفع مشکلات مردم در حوزه شهری و روستایی، گفت: از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای کمک به شوراهای اسلامی شهر و روستا جهت انجام وظایف قانونی و همچنین رفع مشکلات مردم استفاده می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، محمدصادق معتمدیان عصر امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در دیدار با اعضای شورای اسلامی استان آذربایجان‌غربی و اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه، ضمن تبریک نهم اردیبهشت ماه روز ملی شوراها به تمامی اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستای استان، اظهار کرد: شوراهای اسلامی به عنوان یکی از ارکان مردمی‌سازی فعالیت‌ها در نظام اسلامی، جایگاه رفیعی در قانونگذاری محلی داشته و در تصمیم گیری‌های محلی و رفع مشکلات مردم نقش مؤثری دارند.

وی همچنین یکی از مهم‌ترین وظایف شوراهای اسلامی را شناسایی و ارائه راهکارهای لازم برای رفع مشکلات مردم و همکاری با دستگاه‌های متولی دانسته و افزود: شوراهای اسلامی شهر و روستا با توجه به ارتباط مستمر با مردم، می‌توانند در تصمیم سازی‌های لازم در راستای رفع مسائل و مشکلات مردم در حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و رفاهی نقش مؤثری ایفا کنند.

استاندار آذربایجان‌غربی به وظایف قانونی شوراها به عنوان پارلمان محلی نیز اشاره کرده و گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا در راستای وظایف نظارتی خود که در چهارچوب قانون مشخص شده، اجازه انحراف در انجام فعالیت‌ها را ندهند.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه در دور اول سفرهای شهرستانی به ۲۰ شهرستان، ۴۸ شهر و ۴۵ بخش سفر کردیم، اضافه کرد: در سفرهای شهرستانی ضمن بازدید میدانی از پروژه‌ها و دیدار چهره به چهره با اقشار مختلف مردم، جلسات شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان برگزار شده و مصوباتی در راستای مطالبات بحق مردم و نیازها و اولویت‌های آنان به تصویب رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به نقش شوراهای اسلامی شهر در رفع مشکلات مردم، افزود: در دور دوم سفرهای شهرستانی، جلسات اختصاصی با اعضای شوراهای اسلامی برگزار کرده و مطالبات و مشکلات آنان بررسی خواهد شد.

معتمدیان رویکرد اصلی استان در حوزه‌های مختلف را محرومیت زدایی، توسعه متوازن و بهبود شاخص‌ها عنوان کرده و یادآور شد: امکانات زیرساختی استان بر مبنای ارتقای شاخص‌ها و برقراری عدالت در بین شهرهای مختلف توزیع می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی به برکت خون شهدا و ایثار و مجاهدت رزمندگان اسلام، به یکی از استان‌های امن کشور تبدیل شده، افزود: امنیت پایدار در آذربایجان‌غربی، میل به سرمایه‌گذاری و حضور سرمایه‌گذاران در استان را افزایش داده و شورای اسلامی شهر و شهرداری ارومیه نیز در راستای اجرای پروژه‌های شهری از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران استفاده کنند.

استاندار آذربایجان غربی به بخشی از مطالبات به حق مردم در حوزه مدیریت شهری به ویژه در شهر ارومیه نیز اشاره کرده و افزود: رفع مشکل ترافیک و پسماند، ایجاد فضاهای سبز و تفریحی و جذب سرمایه گذار برای اجرای پروژه‌های بزرگ اقتصادی، از جمله مطالبات به حق مردم بوده و در این راستا شورای اسلامی شهر و شهرداری ارومیه تمام توان خود را به کار گیرند.

معتمدیان همچنین با اشاره به بخشی از عملکرد دولت سیزدهم در استان به ویژه در شهر ارومیه، یادآور شد: رفع مشکل تعاونی‌های مسکن در ارومیه، تعیین تکلیف بافت قدیمی ۳۷۰ هکتاری ارومیه، اتمام پروژه‌های سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه، اجرای ۱۴۸ درمانگاه و مرکز بهداشت، تأمین اینترنت پرسرعت ۵۰۰ روستای استان، گازرسانی به ۶۲۰ روستا و آغاز احداث هزار و ۷۵۰ کلاس درس، بخش کوچکی از اقدامات دولت سیزدهم در راستای تأمین مطالبات مردم در آذربایجان‌غربی می‌باشد.

وی در پایان با اشاره به پتانسیل‌های استان در حوزه‌های مختلف، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های خدادادی استان، واژه محرومیت شایسته آذربایجان غربی نبوده و این منطقه یکی از استان‌های ثروتمند کشور بوده و در مسیر استفاده از این ظرفیت‌های خدادادی جهت بهره‌مندی مردم استان، گام برخواهیم داشت.

کد خبر 748536

دیگر خبرها

  • پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت ۹ اردیبهشت «روز شوراها»
  • شوراها به‌عنوان نماد مردم سالاری تقویت شوند
  • راه‌اندازی فاز نخست خط ۲ متروی اصفهان از اهداف مهم شورای ششم است
  • از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای کمک به شوراها استفاده می‌کنیم
  • عزل و برکناری ۱۲ عضو دوره ششم شوراهای مازندران
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند
  • شوراهای اسلامی به‌منظور حکمرانی مردمی شکل گرفتند
  • ۱۴۶۰ نفر عضو شوراهای شهر و روستای استان بوشهر هستند
  • بهره‌برداری از طرح‌های مختلف همزمان با روز شوراها در بوشهر
  • توجه به ظرفیت‌های مناطق روستایی گامی بلند در تحقق شعار سال است