Web Analytics Made Easy - Statcounter

در آستانه روز کارگر برخی کارگران دغدغه‌های خود را با تسنیم در میان گذاشته‌اند که البته مهمترین آنها فقدان امنیت شغلی و عدم تناسب هزینه‌ها با درآمدهاست. ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گناباد، 11 اردیبهشت در تقویم جهانی به نام روز کارگر نامیده شده و شاید این روز را تنها روزی دانست که صدای کارگران شنیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارگران امروز، جهادگران بی‌نام و نشانی هستند که در بدترین شرایط مالی و اقتصادی  در حال انجام وظیفه برای به حرکت درآوردن چرخ رونق کشور هستند و حتی اگر شعار سال را بخواهیم عملیاتی کنیم یکی از پازل‌های آن، همین کارگران هستند که در صورت رفع مشکلات، رونق تولید بهتری خواهیم داشت.

در ماده 63 قانون کار جمهوری اسلامی ایران روز 11 اردیبهشت ماه هر سال به مناسبت روز جهانی کارگر ثبت شده که این روز برای تمام کارگران مشمول قانون کار تعطیل رسمی به حساب می‌آید اما باز هم کارگران هستند که به دستور کارفرما این روز را هم در محل کار به سر می‌برند.

به مناسبت روز کارگر، امروز میکروفون‌ها را چرخانده‌ایم و در مقابل کارگران عزیز قرار داده‌ایم تا آنها درد و دل‌های خود را در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در گناباد بیان کنند.

یکی از کارگران مشغول در شهرک صنعتی گناباد در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: دلهره بیکار شدن، خواب را از چشمان ما همیشه می‌گیرد و سایه بیکاری همیشه ما را تهدید می‌کند در صورتی که اگر امنیت شغلی برای کارگر وجود داشته باشد به طور یقین بهره‌وری او بالاتر خواهد رفت.

دولت برای سهیم کردن کارگران در سهام کارخانه‌ها به مجلس لایحه بدهدافزایش حقوق کارگران متناسب با تورم نیستکارگران، از ستون‌های اصلی عزت ملی

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مصادیق نبود امنیت شغلی، بحث قراردادهای موقت و بی‌توجهی به قانون کار در هنگام عقد قرارداد با کارگر است و در ظاهر، قراردادهایی با فرمت اداره کار بسته می‌شود اما در عمل کارفرما به هر شیوه که دوست دارد عمل می‌کند که نیاز است دستگاه‌های نظارتی با جدیت بیشتر و راهکارهای عملی‌تری در این حوزه از کارگر دفاع کنند.

علی جوانی که حدود2 سال است در یک واحد تولیدی کار میکند و به تازگی ازدواج کرده به خبرنگار تسنیم می‌گوید: امروز هزینه‌ها بسیار بالا رفته و هر روز نیز شاهد تغییر قیمت‌ها هستیم اما حقوق کارگران به نسبت تورم بالا نرفته و در شهرستانی مانند گناباد 50 درصد حقوق یک کارگر برای اجاره خانه 30 درصد انرژی و 20 درصد صرف هزینه‌های جاری می‌شود که با این وضعیت یک کارگر باید به سختی روزمرگی کند.

وی افزود: براساس اعلام مسئولان، حقوق نیروها 6 درصد درآمد تولیدی‌ها را تشکیل می‌دهد که اگر کارفرما نیز مقداری کارگران را درک کند می‌تواند در افزایش حقوق و یا مزایا تجدید نظر داشته باشند.

تقوی؛ یکی از بانون شاغل در یک شرکت خصوصی در زمینه وضعیت کارگران و امنیت شغلی آنها در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: بحث قراردادهای سفید امضاء از مصادیق نداشتن امنیت شغلی کارگران در محیط کار است که بسیاری از کارفرمایان با سوء استفاده از شرایط نامساعد بازار کار در کشور، اقدام به انعقاد آن با نیروی کار می‌کنند و این موضوع سبب شده تا کارگر هیچگاه از جایگاه و وضعیت فعلی و آینده شغلی خود در محیط کار اطمینان حاصل نکند و این نگرانی از وضعیت شغلی و تبعاتی که این نوع قراردادها می‌تواند برای نیروی کار داشته باشد، امنیت کار را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

وی بیان می‌کند: در اصلاح و رفع این نوع قراردادها نیز نقش اول و آخر را وزارت کار بر عهده دارد که فلسفه وجودی‌اش صیانت از نیروی کار است و موظف است هر چه سریع‌تر آیین نامه‌های مربوط به قانون کار را تصویب و کارفرماها را ملزم به رعایت آنها و ارائه قراردادها به وزارت کار کند تا زمینه سوء استفاده از نیروی کار از بین برود.

این کارگر گنابادی بیان کرد: در واقع شاید بتوان گفت مشکل اصلی در بحث قراردادهای موقت یا سفید امضاء خود دولت به عنوان بزرگترین کارفرما در کشور باشد که با عمل نکردن به قانون در مقابل حقوق کارگران فرصت سوء استفاده دیگر کارفرمایان را از نیروی کار فراهم آورده است.

اقتصاد مقاومتی در گرو اهمیت دادن به کارگران

ابوالقاسم شفیعی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد در زمینه نقش کارگران در راستای اقتصاد مقاومتی به خبرنگار تسنیم در گناباد گفت: مفهوم اقتصاد مقاومتی یعنی داشتن یک اقتصاد محکم که در آسیب‌ها و بحران‌ها دچار فروپاشی نشود و لازمه آن نیز داشتن نیروی کاری است که خود جایگاه محکم و باثباتی در اقتصاد کشور داشته باشد، چراکه در رأس تمام حرکت‌های اقتصادی علاوه بر سرمایه، آنچه که نقش اصلی را ایفا می کند نیروی کار است. 

وی افزود: در حال حاضر کارگران جامعه به عنوان یک مؤلفه در اقتصاد مقاومتی، جایگاه و پایگاه محکم و قابل دفاعی ندارند تا بتوانند در دوام و استحکام اقتصاد نیز نقش ایفا کنند، در نتیجه، اگر یکی از بازوهای اصلی اقتصاد مقاومتی را جامعه کارگری بنامیم، نمی‌توان تا زمانی که شأن و منزلت و همچنین حقوق و حدود قانونی آنها در جامعه مشخص نشود، از ظرفیت جامعه کارگری در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی استفاده کرد.

آنچه دغدغه امروز کارگران ما است در مرحله اول امنیت شغلی و در مرحله بعدی معیشت است که نشان می‌دهد کارگر برای ادامه حرکت چرخ رونق تولید در کشور نیازمند توجه بیشتر مسئولان در این دو حوزه است که البته در مجلس شورای اسلامی نیز قوانینی به تصویب رسیده و یا در دولت‌های مختلف مصوبات خوبی برای حمایت از کارگران صورت گرفته اما در اجرا، مشکلاتی دارد که باید بررسی و مشکلات اجرایی این قوانین رفع شود.

گزارش از یاسر سالاری

انتهای پیام/ش

R41347/P/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۲۰۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدون آرام سازی اقتصاد هیچ کاری انجام نمی شود

به گزارش خبرآنلاین از خراسان، نماینده منتخب مردم بجستان و گناباد در مجلس شورای اسلامی در نخستین همایش وحدت و همدلی گنابادی ها و بجستانی های مقیم مشهد که با حضور پرشور گنابادی ها و بجستانی های مقیم مشهد و برخی مدیران این دو شهرستان و نمایندگان تشکل های فعال مقیم مشهد در محل تالار همایش ابن هیثم دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، گفت: دولت و مجلس باید اولین اولویت کاری را بهبود اقتصاد و وضعیت معیشت مردم و مهار گرانی قرار دهد.
دکتر هادی محمدپور ضمن اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه و معرفی برنامه‌های خود، از برگزاری این همایش تشکر کرد و افزود: حضور شما مردم شریف گناباد و بجستان در این همایش نشانه دغدغه‌مندی نسبت به توسعه موطن و زادگاه است.

نماینده منتخب مردم با اشاره به اینکه یازدهم اسفند ماه طی انتخابات با شکوهی که برگزار شد با عنایت پروردگار و مشارکت و لطف مردم عزیز دو شهرستان به عنوان نماینده شما انتخاب شدم، افزود: اگر نیت همدلی و هم‌افزایی نبود اینجا جمع نمی‌شدیم، شاید بعضا وسوسه هایی مبنی بر وجود تبعیض و اختلاف افکنی صورت گیرد، اما درحقیقت و واقعیت چنین نیست و بنده نیز همه تلاش خود را خواهم کرد تا این برداشت منفی تغییر پیدا کند.

محمدپور درخصوص مهم ترین اهداف و برنامه های خود اظهار داشت: در جلسات استانی و ملی دغدغه‌های دو شهرستان را بیان کردم. اولین اولویتم، توجه به توسعه روستایی است که در دهه های گذشته مغفول مانده است.

وی با اشاره به رویکرد مقام معظم رهبری در موضوع اقتصاد ادامه داد: دولت و مجلس باید اولین اولویت کاری خود را بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت مردم و مهار گرانی ها قرار دهد. کوچکترین اقدام مثبت دولت و مجلس در حوزه اقتصاد، در دورافتاده ترین روستاهای ما نیز تاثیرگذار خواهد بود. و تا اقتصاد را آرام نکنیم این اسب سرکش اجازه توسعه و رونق و حتی امکان آسفالت و خشت روی خشت گذاشتن نخواهد داد.

محمدپور با تأکید بر اینکه سمت نمایندگی و قائم به یک فرد، باید تبدیل به نهاد نمایندگی شود تصریح کرد: در جلسه‌ای که با مدیران دانشگاه گناباد داشتیم بحث سند توسعه منطقه مربوط مورد بررسی گرفت. بحث انتقال آب بجستان و آب اشامیدنی رو به اصلاح و بهبودی است و ۲۲ کیلومتر از مسیر خط لوله گیسور به گناباد تا یک ماه آینده در بهره‌برداری قرارخواهد گرفت.
وی افزود: آب‌شیرین‌کن‌های بجستان بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که تاکنون ۵۰ میلیارد هزینه شده است. همچنین با ارتباطی که با وزارت نفت و استانداری گرفته شد امیدواریم تا یک ماه آینده اولین آب‌شیرین‌کن‌های این شهر وارد مدار شود و مشکل مردم در این زمینه حل شود.
وی ادامه داد در زمینه توسعه زیرساخت‌های برق بخصوص در بجستان و پست جدید برق شهرک انار اقدام جدی نشده که در حال پیگیری هستیم.
منتخب مردم بجستان و گناباد در دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس قدرتمند، دولت را پاسخگو می‌کند تأکید کرد: وامدار هیچ جناحی نیستم و از آنجا که خودم را مستقل ولایی می‌دانم قطعا همه گروه‌های سیاسی در کنار ما خواهند بود. لذا به جد پیگیر هستم که با کمک نمایندگان محترم مشکلات مردم را حل و یا به حداقل برسانم.

محمدپور ضمن اشاره به اهمیت بالای فرودگاه گناباد خاطرنشان کرد: فرودگاهی که به کمک مردم و نمایندگان و مدیران دغدغه‌مند ایجاد شد، همچنان برای تثبیت و توسعه نیاز به کمک همه ما دارد تا به عنوان فرودگاهی منطقه ای، نقش خود در توسعه منطقه را ایفاء کند. با این حال در شهرستان بجستان بحث راه را بطور جد در حال پیگیری هستیم و انشالله که در این حوزه چند پروژه مهم را پی‌ریزی کنیم. از جمله پروژه دوغارون خواف گناباد بجستان و پروژه گناباد بجستان بردسکن که در راستای توسعه کریدور شرق کشور محسوب می‌شوند. همچنین جاده‌های روستایی در اولیت های ما قرار دارند و در حال طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی هستیم.

نماینده منتخب مردم‌گناباد و بجستان در انتهای مباحث خود بیان داشت: درمجموع ۶۵ درصد منطقه ما در گناباد و بجستان، کشاورزی محسوب می شود و اگر نتوانیم قنات‌های خود که میراث اجدادی ما هستند را حفظ کنیم، بقیه کارهایمان نیز تأثیرگذار نخواهد بود، لذا اطلاعات امر در حال جمع‌بندی است تا در اختیار استاندار محترم قرار دهیم که برای سفر دور دوم ریاست محترم جمهوری مورد بررسی قرار گیرد. علاوه بر این‌ پروژهای زیربنایی دیگری نیز در برنامه قرار دارد از جمله مجتمع آموزش عالی که انشاءالله تبدیل به دانشگاه شود و بیمارستان ۶۴ تخت خوابی بجستان که نیاز به تطبیق و استفاده از ماده ۲۳ سازمان برنامه و بودجه دارد و وزارت بهداشت موافقت لازم را اعلام کرده است و امیدورام هرچه سریع‌تر کلنگ زنی شود.
لازم به ذکر است در این همایش نمایندگانی از تشکلهای فعال منطقه(سرای گناباد، مهک کاخک، یاقوت بجستان) در مشهد به ایراد صحبت پرداخته و نکاتی را بیان کردند و همچنین هنرمندانی از گنابادی و بجستان در این همایش به اجرای برنامه پرداختند و همچنین در پایان نیز بیانیه ای با موضوع وحدت و همدلی قرائت شده و به امضای تعدادی از حاضرین رسید.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901155

دیگر خبرها

  • دلالان در پی حذف ماده ۲۷ قانون کار هستند
  • افزایش ۳۵ هزار نفر به لیست بیمه شدگان اجباری مرکزی
  • نرخ مشارکت اقتصادی در زنجان بالای ۵۰ درصد است
  • درددل‌هایی از جنس کارگری؛ دستانی که پاکیزگی را به شهر هدیه می‌دهند
  • درددل‌هایی از جنس کارگری؛ دستانی که پاکیزگی را به شهر هدیه می‌کنند
  • بدون آرام سازی اقتصاد هیچ کاری انجام نمی شود
  • کارگر؛ رضایت شغلی و توسعه اقتصادی
  • امنیت شغلی و تامین مسکن کارگران دغدغه دولت است
  • امنیت شغلی کارگران سبب آرامش جامعه می‌شود
  • تعداد زنان کارگر به روایت وزیر کار