Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@09:22:55 GMT

انتخاب 10 دانشگاه برتر برای پژوهش های معدنی

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۲۰۷۲۵

انتخاب 10 دانشگاه برتر برای پژوهش های معدنی

تهران- ایرنا- رئیس سازمان نظام مهندسی معدن از انتخاب 10 دانشگاه برتر کشور به عنوان هسته مرکزی پژوهش های کاربردی 10 ماده معدنی اصلی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «داریوش اسماعیلی» امروز (چهارشنبه) در گردهمایی هم اندیشی و هم افزایی پژوهش و توسعه فناوری در محل ایمیدرو افزود: هر ماده معدنی به یک دانشگاه سپرده می شود و هر یک از این دانشگاه ها به قطب تحقیقات آهن، سرب، روی، مس، طلا و غیره تبدیل می شود و سایر دانشگاه ها می توانند به عنوان معین آنها همکاری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: نقشه راه معدن باید چراغ راه فعالیت های ما در بخش معدن و صنایع معدنی باشد.
به گفته وی، در این نقشه راه که پارسال بیش از یک هزار نفر - ساعت بر روی آن کار کرد، همه بایدها و نبایدها مشخص و کارگروه اجرای نقشه راه نیز فعال شده است.
اسماعیلی یادآور شد: 12 بند از 72 بند این نقشه راه مرتبط با موضوعات پژوهش کاربردی است.
وی از آمادگی مجلس برای قانونمند کردن مشوق ها در بخش معدن خبر داد و گفت: بطور مثال بخشیده شدن 20 درصد حقوق دولتی با اجرای فعالیت های پژوهشی در بخش معدن، از جمله مشوق های در نظر گرفته شده است.
اسماعیلی با انتقاد از واردات صرف فناوری در بخش معدن و صنایع معدنی، تاکید کرد: برای انتقال فناوری باید سه ضلع طرف خارجی، شرکت متقاضی داخلی و دانشگاه ها یا شرکت های دانش بنیان حضور داشته باشند.
وی از برنامه ریزی سازمان نظام مهندسی معدن برای تغییر سرفصل برخی درس های دانشگاهی از جمله زمین شناسی، معدن و متالوژی خبر داد تا از حالت تئوری صرف خارج شوند.
این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی معدن آمادگی دارد تا برای جذب افراد در بخش معدن، با ارائه دوره های آموزشی کاربردی، پروانه صلاحیت صادر کند.
وی به مشکلات زیست محیطی به عنوان مانع اصلی فراروی اکتشافات معدنی در کشور اشاره کرد و گفت: در بسیاری نقاط جهان با استفاده از فناوری های نوین از جمله حمل و نقل بدون جاده، از طریق هوایی یا تله کابین و غیره بر این دشواری ها فائق آمده اند.

** اقتصاد دانشی
در ادامه، «برات قبادیان» معاون آموزش و پژوهش وزارت صنعت افزود: چرخ اقتصاد در درازمدت بدون دانش نمی چرخد و دستیابی به اهدافی همچون کاهش مصرف انرژی، حفظ محیط زیست، بهبود کیفی کالاها و غیره جز با افزایش علم امکانپذیر نیست.
وی تاکید کرد: اقتصاد نفتی پایدار نیست، بلکه اقتصاد آینده جهان را اقتصاد مبتنی بر دانش تشکیل می دهد، اما به نظر می رسد دانشگاه ها و مراکز علمی ما برای این مهم آمادگی ندارند و باید به دنبال تغییر فکری اساسی باشیم.
قبادیان، رتبه سوم ایران در تربیت دانشجو در جهان را یادآور شد و گفت: «اینکه بیکاری به دانش آموخته های مقطع دکتری و پسادکتری رسیده، هنر نکرده ایم».
وی به طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ) اشاره کرد که راه های عملی و فکری ارتباط صنعت و دانشگاه در آن دیده شده است.

** استراتژی توسعه صنعتی
همچنین «حمیدرضا طیبی» رئیس جهاد دانشگاهی در این مراسم خواستار آن شد تا وزارت صنعت استراتژی توسعه صنعتی کشور را هر چه سریعتر مشخص کند.
وی بیان داشت: مطالعات نشان داده به ازای هر یک درصد رشد تعداد مقالات علمی در ایران، فقط سه دهم درصد به تولید ناخالص ملی مان اضافه شده که در مقایسه با دیگر کشورها بسیار ناچیز است.
طیبی، وجود هفت درصد ذخایر معدنی جهان در کشورمان را یادآور شد، اما گفت: هنوز دانش طراحی کارخانجات فرآوری متوسط و بزرگ مقیاس را در اختیار نداریم.
وی ادامه داد: بالا رفتن هزینه ساخت کارخانجات تا 40 درصد، تسلط کافی نداشتن در توسعه و افزایش ظرفیت کارخانجات و ناتوانی در تغییر اساسی در کارخانه های بزرگ فرآوری کشور، از جمله عواقب نبود دانش طراحی کارخانجات فرآوری است.
رئیس جهاد دانشگاهی پیشنهاد کرد برنامه درازمدت توسعه فناوری های بومی در سطح ملی تدوین شود.
به گزارش ایرنا، ایران با اکتشاف 68 نوع ماده معدنی و شناسایی ذخیره‌ای حدود 60 میلیارد تُن که از این رقم نزدیک به 40 میلیارد تُن قطعی و بقیه احتمالی است، از نظر تنوع ماده معدنی در بین 10 کشور شاخص جهان جای گرفته و از لحاظ ذخیره اکتشافی در جایگاه پانزدهم قرار دارد.
میزان استخراج سالیانه مواد معدنی کشور به‌طور متوسط 400 میلیون تُن اعلام شده که از این میزان 60 تا 65 درصد به مصالح ساختمانی اختصاص دارد.
اقتصام*3065**9189

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد پژوهش هاي كاربردي ايميدرو نقشه راه معدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۲۰۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعال بودن۴۰ درصد معادن نیشابور


به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛معاون برنامه ریزی و توسعه فرماندار نیشابور گفت: ۶۹ پروانه فعالیت و بهره برداری معدن در این شهرستان صادر شده است که از این تعداد فقط ۲۵ معدن، معادل ۴۰ درصد فعال و بقیه راکد هستند.
مسعود اکبری باقرآباد گفت: مشکل اصلی رکود در فعالیت معادن نیشابور مربوط به سرمایه در گردش است.

او افزود: لازم است تامین نقدینگی و سرمایه در گردش معادن راکد شهرستان با تسهیلات بانکی تامین شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرماندار نیشابورگفت: معادن فعال این شهرستان شامل مس، شن، سنگ مرمر، سنگ لاشه و معادن کوچک فیروزه است.

دیگر خبرها

  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • منع بکارگیری مشمولان غایب در واحد‌های صنعتی، معدنی و صنفی
  • به همت پژوهش سرای برهان کتاب «عشق برتر» منتشر شد
  • فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود
  • ۲۸۹ محدوده معدنی استان آذربایجان غربی از طریق مزایده واگذار می‌شود
  • شناسایی ۲۸۹ محدوده معدنی راکد و غیرفعال در آذربایجان‌غربی
  • واگذاری ۲۸۹ محدوده معدنی در آذربایجان غربی
  • «خضری» در یک قدمی فرآوری ۵ ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن
  • شناسایی ۲۸۹ محدوده معدنی راکد و غیرفعال در آذربایجان غربی
  • فعال بودن۴۰ درصد معادن نیشابور