Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@03:27:53 GMT

نقش مساجد در گام دوم باید شناخته و احیاء شود

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۲۰۸۰۹

نقش مساجد در گام دوم باید شناخته و احیاء شود

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز گفت: مسجد در جامعه و تمدن اسلامی، نقشی ویژه دارد، این نقش باید در گام دوم به خوبی شناخته، احیاء و معرفی شود.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله لطف‌الله دژکام چهارشنبه ١١ اردیبهشت در یکصد و هشتمین شورای فرهنگ عمومی افزود: مسجد محل و مرکز وحدت بخشیدن به تمام حرکات و فعالیت‌ها است و اتحاد در جامعه اسلامی از این مرکز نمود پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام جمعه شیراز به پیوند مسجد و ولایت اشاره و بیان کرد: مسجد آباد و زنده با ولایت مرتبط است و اگر امروز در جامعه کاری که دلمان می‌خواهد انجام نمی‌شود به این دلیل است که محور وحدت بخش کم رنگ شده و هر کسی برای خود رئیس است که این مسئله در بخشنامه‌های ابلاغی دیده شود؛ نه به دلیل افراد که برای مسائل کلی نظام مد نظر قرار گیرد.

آیت‌الله دژکام تاکید کرد: باید امام جماعت مسجد از نظر آموزش و ارتقای سطح دانش و توان مدیریتی به گونه‌ای تربیت شود که هدف محقق شود.

وی به ارتقای جایگاه امامت در مساجد استان هم اشاره و عنوان کرد: مساجدی که هم‌اینک ظرفیت استقبال از این مهم را دارند، شناسایی شوند.

نماینده ولی‌فقیه در فارس ادامه داد: مسجد محوری‌ها باید شناسایی و معرفی شوند نه تعیین شوند و این امر باید تفکیک و تبیین شود.

آیت‌الله دژکام گفت: ثبت روز مهرورزی و مهمان نوازی شیرازی‌ها نیز در قالب یک کمیته در دستور کار قرار گیرد و همه جوانب و ملاحظات برای ثبت این روز مدنظر باشد.

وی همچنین در بخشی از سخنانش به سیاست‌های ابلاغی و کلی نظام در خصوص مسائل جمعیتی اشاره کرد و گفت: باید ببینیم نگاه‌ها و زمینه‌های فکری در این باره چیست؟

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: یک تعریف متعارف که گاهی انسان احساس می‌کند به اذهان متبادر می‌شود این است که ایران از دوره سنتی به مدرنیته و در اروپایی‌ها به پست مدرنیته نزدیک می‌شوند و این نوع نگاه ممکن است در اجرا و عملیات ما را مواجه با مشکلات کند.

حجت‌الاسلام حبیب رضا ارزانی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور نیز در ادامه این جلسه به جایگاه مسجد در اسلام اشاره و خاطرنشان کرد: جایگاه مسجد و حضور کودکان و نوجوانان از مسائل مورد اهمیت است که بر همین اساس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تشکیل شد.

وی افزود: در ١٨ اسفند سال ٧١ درخواستی از شورای انقلاب فرهنگی مبنی بر تشکیل کانون‌های فرهنگی هنری در دل مساجد برای مقابله با تهاجم غربی شد که نهایتاً به موافقت این شورا در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: اساسنامه‌ای تحت عنوان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نداشتیم اما سال گذشته در شورای عالی فرهنگی تصویب شد.

به گفته رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، همگرایی خوبی میان تمام اعضای شورای سیاست‌گذاری این اساسنامه ایجاد شده است.

ارزانی خاطرنشان کرد: برای روزافزون شدن توفیقات در نظام جمهوری اسلامی باید بازگشت عالمانه، عادلانه و دقیق به مساجد داشته باشیم، چرا که پرادختن به آن بسیاری از مشکلات را حل می‌کند.

وی همچنین یادآور شد: تاکنون ٢٣ هزار و ١٠٠ کانون در سامانه بچه‌های مسجد با عضویت بیش از دو میلیون نفر در آنها به ثبت رسیده است.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس نیز در ادامه این جلسه به ضرورت مدیریت واحد در مساجد و شبکه سازی آنها اشاره و عنوان کرد: طبق سرشماری سال ٩٥ تعداد جمعیت استان فارس بیش از چهار میلیون و ٨٥١ هزار نفر اعلام شده است.

حجت‌الاسلام جعفری ادامه داد: اگر جمعیت فعال استان را سنین ١٥ تا ٦٥ در نظر بگیریم، جمعیت مسلمان فارس و مخاطب ما در استان فارس سه میلیون نفر خواهند بود.

وی با اشاره به وجود ۶۵۰۰ مسجد و حسینیه فعال در سطح فارس، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سرانه هر مسجد ٤٦٢ نفر و هر مسجد ٥٠ نفر مخاطب دارد در حالی‌که با آمار جمعیت فعال فوق در حالت خوش‌بینانه تنها ١٠.٨ درصد مخاطب جذب شده است.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس همچنین با بیان اینکه١١٣ هزار نفر از مخاطبین فعال فعلی مساجد فارس را جوانان تشکیل می‌دهند، گفت: اگر سالی ٥ درصد به مخاطبین اضافه شود، انتظار می‌رود که در سال ٩٨ جمعیت مخاطب مساجد استان به ٥٤٠ هزار نفر برسد.

حجت‌الاسلام حسین ملک مکان رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس نیز گفت: جایگاه و پایگاه دائمی بودن مساجد بین مردم کم رنگ شده و امروز مساجد به محلی برای نماز و مراسم ختم تبدیل شده است.

با تاکید بر اینکه مساجد باید محل رجوع دائمی مردم در مورد مسائل مختلف باشند، گفت: باید هر دستگاه و نهاد یک نماینده در داشته باشد که مردم به آنان مراجعه و مشکلات خود را بیان کنند.

وی با بیان این نکته که دیدگاه‌ها نسبت به مساجد تغییر کرده، افزود: با تشکیل شورای عالی مساجد و لحاظ این مسائل در سیاست‌گذاری به جایگاه حقیقی مسجد دست خواهیم یافت.

مدیرکل صدا و سیمای فارس نیز با بیان اینکه در استان توفیقات خوبی در مباحث دینی و مذهبی داریم، گفت: به عنوان مثال یکی از بزرگترین اعتکاف‌های ایران در شیراز هر ساله رقم می‌خورد که باید این توفیقات را دید و تعمیم داد.

سید نقی سهرابی با بیان اینکه مساجد مبدأ اصلی انقلاب و همواره کانون‌هایی برای توجه به محرومان و مبارزه با ظلم بوده‌اند، افزود: یکی از وظایف مسئولان در تحقق گام دوم انقلاب، اصلاح رویه‌هایی است که با اجرای آن توفیقاتی که باید حاصل نشده است که بروکراسی‌های اداری از جمله آنها است.

سهرابی با تاکید بر اینکه تکثر تولی‌گری در مساجد باید حل شود، تصریح کرد: تنظیم برنامه و بودجه لازم و واگذاری مساجد به جوانان در دستور کار قرار گیرد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مساجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۲۰۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی دسته‌های عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) در یزد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، مردم مومن و ولایی استان یزد با حضور در مساجد، حسینیه ها، تکایا و امامزاده‌ها ضمن برگزاری آیین‌های ویژه سوگواری سالروز شهادت رییس مذهب جعفری با به راه انداختن دسته عزا، در سوگ امام ششم شیعیان امام صادق (ع) اشک ماتم ریختند.
همچنین مردم در یزد باحضور در هیئت ها، مساجد و مجموعه‌های فرهنگی منطقه صفائیه و شهر حمیدیا، در سوگ رییس مذهب شیعه امام جعفر صادق (ع) از میدان ابوذر به سمت چهار راه جانباز به عزاداری و سینه زنی پرداختند.

دیگر خبرها

  • سوگواری سلماسی‌ها به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • برگزاری خیمه‌های عزاداری صادق آل محمد در ۴۰۰ مسجد منتخب تهران
  • یزد عزادار صادق آل محمد (ع)
  • مساجد پنهان در کوچه‌پس‌کوچه‌های توکیو
  • برپایی دسته‌های عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) در یزد
  • برگزیدگان همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم معرفی شدند
  • تصویر روز ناسا: کهکشانی مارپیچی با طراحی عظیم
  • البرز رتبه نخست ثبت اعضا در طرح رویداد سامانه بچه های مسجد
  • این استان خطرناک‌ترین استان در بحران فرونشست شناخته شده است
  • استان البرز رتبه نخست ثبت اعضاء را در طرح رویداد سامانه بچه‌های مسجد کسب کرد