Web Analytics Made Easy - Statcounter

یارانه بنزین، استخوان لای زخم، همکاری های راهبردی تهران و برلین در حوزه آب، پیاز اشک مردم را درآورد، ابلاغ دستورالعمل الگوی مصرف برق و گاز طبیعی، فرار مالیاتی با اجاره کد ملی، مشکلی در تامین کالا نداریم برخی از اخبار اقتصادی امروز است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز (یازدهم اردیبهشت ماه) به شرح زیر است:

مشکلی در تامین کالا نداریم/ برخی نوسانات ناشی از اتفاقات فصلی و پیش بینی نشده است

«یزدان سیف» شب گذشته (سه شنبه 10 اردیبهشت) در برنامه تتیر امشب شبکه خبر سیما که با موضوع تامین بازار و مقابله با گرانفروشی بود به تشریح اقدامات دولتی برای مقابله با این معضل پرداخت و با اشاره به اینکه  در موضوع مقابله با گرانی و تنظیم بازار یکی از مهمترین عناصر تعیین کننده تامین کالا است، گفت: «اگر تامین کالا محقق شود بخش عمده ای از کار انجام شده و تمرکز اصلی بر شبکه توزیع و نظارت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

 

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه در بخش کشاورزی در واردات و تولید در شرایط مناسبی هستیم، ادامه داد: «اگر چه برخی از مسائل پیش بینی نشده نظیر سیل و به گروگان گرفته شدن شکر های تولید کشور در سیلاب معضلی در تامین کالا بوده اما در بخش تامین کالا در شرایط مناسبی هستیم. در یک ماه اول سال 1398 نزدیک به یک میلیارد و 400 میلیون دلار واردات کالا داشتیم و میزان واردات در بخش های مختلف نیز وضعیت مناسبی دارد و شرایط فراهم است

 

وی با بیان اینکه در تولید در بخش گندم تا به امروز 620 هزار تن گندم از کشاورزان تحویل گرفته ایم که در مقایسه با سال قبل 40 درصد افزایش داشته است، افزود: «برخی نوسانات ناشی از اتفاقات فصلی و پیش بینی نشده است.»

 

فرار مالیاتی با اجاره کد ملی/پارلمان راه متخلفان را می بندد

یکی از روش هایی که برای فرار از پرداخت مالیات استفاده می شود اجاره کدهای ملی است. مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور در این باره در جلسه‌ای که با حضور مدیرکل و جمعی از مسئولان و کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان آذربایجان غربی برگزار شد با اشاره به آسیب‌ها و زمینه‌های فرار مالیاتی در دهه‌های گذشته گفته است: «صدور کد اقتصادی، کارت‌های بازرگانی، تشکیل شرکت‌های صوری، اعلام صوری ورشکستگی شرکت‌ها، صدور فاکتورهای صوری و جعلی، حساب‌های بانکی اجاره‌ای و به تازگی کد ملی اجاره‌ای، از آسیب‌هایی است که در نظام اقتصادی وارد شده و به فرارهای مالیاتی بزرگ انجامیده است

 

ایبنا به نقل از «حسین تاجمیر ریاحی» آورده است: «متأسفانه فراریان مالیاتی، ساماندهی و استراتژی دارند. مروری بر تاریخچه فرار مالیاتی در کشور نشان می‌دهد که هم‌زمان با تغییر قانون، این افراد مواضع خود را عوض کرده و به راهکارهای جدید متوسل می‌شوند.

 

وی با اشاره به راهکارهای جلوگیری از سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی تصریح کرد: «سنجش کامل شرایط و احراز صلاحیت، نظارت دقیق و رصد وضعیت شرکت‌های ثبت شده موجب جلوگیری از سوءاستفاده‌های بعدی می‌شود و سازمان امور مالیاتی کشور نیز بر رصد و به روز رسانی سامانه‌ها بر همین اساس تأکید دارد. بر ما تکلیف است که در رفتار، گفتار و تکریم، مراقب عموم مردم بوده و در مقابل فراریان مالیاتی با قدرت بایستیم.»

 

دستورالعمل الگوی مصرف برق و گاز طبیعی ابلاغ شد

بر اساس ماده ۴ این تصویب‌نامه، وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظف هستند که با همکاری وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی استاندارد ایران، در چارچوب کارگروه، در مدت نه ماه از ابلاغ این دستورالعمل، نسبت به بازنگری استاندارد برچسب انرژی ساختمان‌ها اقدام کنند؛ به نحوی که تعیین الگوی مصرف انرژی ساختمان با استفاده از قبوض مصرف (تفکیک شده برق و گاز) امکان‌پذیر باشد.

 

به موجب ماده ۵، افزایش تعرفه موضوع این دستورالعمل شامل آن دسته از مشترکانی خواهد شد که مصارف آنها بیش از الگوهای مصرف برق و گاز طبیعی مطابق با استاندارد برچسب انرژی بازنگری شده باشد.

 

در ادامه همین ماده تصریح شده است که وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظف هستند پس از تدوین و ابلاغ استانداردهای موضوع ماده چهارم این دستورالعمل، نسبت به اطلاع‌رسانی و هشدار در مورد مصرف مشترکان و افزایش تعرفه ماده ۱۸ قانون قبل از اعلام اجباری استاندارد، اقدام کنند.

 

این دستورالعمل، وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو را موظف می‌کند نسبت به اشاعه فرهنگ صرفه‌جویی انرژی و راهکارهای ارتقای رده‌های انرژی در ساختمان‌ها اقدام کنند.

 

صنعت خودرو در کشورمان حیاط خلوت رانت خواری عده‌ای شده است

«میثم پلیه فروش» شب گذشته (سه شنبه 10 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما که به موضوع یارانه پنهان می پرداخت با طرح این سوال که آیا مردم ایران باید خسارت افزایش نرخ ارز را بپردازند؟ گفت: «خودروی «تیبا» با موتور ۱۵۰۰ سی سی حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف دارد در حالی که مصرف خودرو‌های مشابه آن نصف این مقدار است چرا مصرف کننده ایرانی باید این هزینه را بپردازد؟»

 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه قانون هدفمند کردن یارانه‌ها منطقی را برای نظام قیمت گذاری انرژی در کشورمان حاکم کرد، گفت: «قرار بود تا پایان برنامه پنجم توسعه به قیمت‌های فوب خلیج فارس برسیم و اگر شوک ارزی اتفاق نمی‌افتاد تقریباً به آن رسیدیم.»

 

وی با بیان اینکه قرار بود ۵۰ درصد منابع ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به خانوار‌ها و ۳۰ درصد به تولید و ۲۰ درصد به بودجه توزیع شود، افزود: «این اتفاق نیفتاد و حدود ۹۵ درصد این منابع به عنوان یارانه نقدی به مردم پرداخت شد.»

 

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه در سال ۸۶ قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت تصویب شد و این‌ها در کنار قوانین اصلاح مصرف و هدفمند کردن یارانه‌ها باید با هم دیده می‌شد، اما این گونه نشد، ادامه داد: «بر اساس گزارش پلیس در سال ۱۳۹۰ حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو سی ان جی داشتیم که در سال ۹۶ به ۲ میلیون ۹۰۰ هزار رسید که این افزایش، رقم ناچیزی است. ظرفیت عرضه گاز سی ان جی حدود ۴۰ میلیون لیتر در روز است، اما حدود ۲۰ میلیون لیتر مصرف می‌شود. اگر بتوانیم ۱۲ میلیون متر مکعب مصرف سی ان جی را افزایش دهیم مصرف بنزین ۱۰ میلیون لیتر کاهش خواهد یافت.»

 

پیاز اشک مردم را درآورد

مرکز آمار ایران هر ماهه گزارشی از تغییرات قیمتی اقلام خوراکی در مناطق شهری کشور منتشر می کند و بر اساس گزارش اعلام شده آن از تغییرات قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری کشور در فروردین ۹۸ بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل (فروردین ١٣٩٧) مربوط به اقلام «پیاز» با ٤٥٩,٥ درصد افزایش است. بر اساس نتایج به دست آمده در فروردین ماه ١٣٩٨، بیشترین افزایش قیمت در ماه جاری نسبت به ماه گذشته، مربوط به اقلام «پیاز» با ۱۴۳.۳ درصد افزایش، «سیب زمینی» با ٥٩.١ درصد افزایش و «پرتغال محصول داخل» با ٢٥.٥ درصد افزایش بوده است. در این ماه اقلام «تخم مرغ ماشینی» (٤.١ درصد) و «مرغ ماشینی» ( ٢.٨ درصد) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته اند.

 

بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل (فروردین ١٣٩٧) مربوط به اقلام «پیاز» با ۴۵۹.۵ درصد افزایش، «رب گوجه فرنگی» با ٢٣٤.٧ درصد افزایش، «سیب زمینی» با ٢٠٧.٨ درصد افزایش، «سیب درختی زرد» با ١٦٦.٤ درصد افزایش، «گوجه فرنگی» با ١٤٩.٧ درصد افزایش و «خیار» با ١٤٠.٩ درصد افزایش است.

 

همکاری های راهبردی تهران و برلین در حوزه آب

تهران و برلین تلاش دارند حتی با وجود کارشکنی های آمریکا و اعلام تحریم های مجدد علیه کشورمان توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی خود را دنبال کنند در همین زمینه کمیته مشترک راهبردی آب ایران و آلمان در قالب زیر مجموعه همکاری با کشورهای اروپایی به منظور توسعه فعالیتها در این بخش تشکیل شد.

 

بنابراین گزارش در راستای تشکیل این کمیته مشترک روز گذشته (سه شنبه 10 اردیبهشت) اولین جلسه آن با حضور مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل و مدیران ارشد وزارت محیط زیست آلمان برگزار شد. «فرهاد یزدان‌دوست» درباره این کمیته مشترک و محتوای اولین جلسه آن به پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) گفته است: «در این جلسه آخرین وضعیت طرح‌های پیشین دو کشور و تعریف پروژه‌های آبی جدید مورد بررسی قرار گرفت. در حال حاضر پشتیبانی دو کشور از نوع فعالیت‌های انجام شده و کسب حمایت‌ها از اتحادیه اروپا در دستور کار ماست که امیدواریم مجموعه‌ پروژه‌های بررسی شده که با همکاری مدیران ارشد آب ایران و آلمان به توافق خواهد رسید راهگشای فعالیت‌های بسیار بیشتر دو کشور در زمینه همکاری‌های آبی باشد.»

 

سهمیه بندی سوخت، خودرو را ارزان نمی کند/یارانه بنزین، استخوان لای زخم است

«آرمان خالقی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان در خصوص تاثیر سهمیه بندی بنزین بر قیمت خودرو گفت: ما این تجربه را داشته ایم که وقتی بحث سهمیه بندی پیش آمد بر روی قیمت خودرو اثر گذاشت و آن را کاهش داد. اما در حال حاضر این بحث متفاوت است.

 

نایب رئیس خانه صنعت با تاکید براین نکته که این روزها سهمیه بندی بنزین تاثیر منفی بر قیمت خودرو نخواهد گذاشت، افزود: به این دلیل که امروز با سهمیه بندی، امکان خرید بنزین از میان نمی رود و اگر پول بدهید بنزین بیشتری می توانید مصرف کنید.

 

وی یادآور شد: اگر مانند دور اول سهمیه بندی، بنزین آزاد در کشور وجود نداشت این اقدام موجب ارزان شدن خودرو می شد اما حالا به دلیل وجود بنزین آزاد، باعث شکسته شدن قیمت خودرو نخواهد شد و روند رشد را کمی کاهش می دهد.

 

خالقی با یادآوری این نکته که این روزها موضوع خرید خودرو سرمایه ای است نه اینکه نیاز واقعی به خودرو وجود داشته باشد، گفت: مردم برای برای حفظ ارزش پولشان خودرو می خرند به همین دلیل گران شدن بنزین نرخ خودرو را کاهش نمی دهد./

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: سیزدهمین جشنواره قرآنی مدهامتان مشهد سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران خبرگزاری شبستان نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد مراسم افتتاحیه سیل اقتصادی اقتصاد خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۲۱۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی رییس اتحادیه املاک از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳

کیانوش گودرزی درباره وضعیت اجاره در سال جاری توضیح داد.

به گزارش خبرآنلاین، وی در پاسخ به این پرسش که قیمت‌ها در سال ۱۴۰۳ افزایشی است یا کاهشی؟ افزود: ما همیشه یک افزایش قیمتی را خواهیم داشت، اما امیدواریم در سال جدید با یک سیاست درست و آینده‌نگری در حوزه مسکن، شرایط متفاوت شود.

گودرزی تصریح کرد: ببینید، به طور معمول هر ساله ۲۵ درصد نسبت به سال قبل اجاره‌ها افزایش پیدا می‌کند. این موضوعی است که مجلس به دولت اجازه داده است که برحسب موضوعات تورمی ورود پیدا کند و عدد و رقمی اعلام شود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که تعیین این اعداد و ارقام کار بدی نیست، در همه جای دنیا هم این اتفاق می‌افتد، ولی در ایران بستر آن هنوز فراهم نبوده و ابزار لازم برای این کار مهیا نیست، متذکر شد: پارسال اگر این اتفاق می‌افتاد، می‌توانستیم به مشاوران املاک بگوییم قیمت‌ها را رعایت نکردید، یعنی موضوع قابل رصد و کنترل بود.

گوردزی تصریح کرد: نکته این‌جا است که الان با سامانه خودنویسی که راه افتاده و متعامل آن می‌توانند خودشان قرارداد بنویسند، دیگر رصد و نظارت و کنترلی در سطح جامعه باقی نمی‌ماند. یعنی متعاملین، چه مستاجر و چه موجر، خودشان با هر افزایش قیمتی می‌توانند قرارداد بنویسند.

وی تاکید کرد: اصل موضوع همین‌جاست که دولت در حالی که باید نظارت و کنترل داشته باشد، در واقع با سامانه‌ای که ایجاد کرده، نظارت و کنترل از دست دولت خارج خواهد شد. این سامانه تبعات خاص خود را دارد.

دیگر خبرها

  • شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها
  • پیش‌بینی تازه درباره قیمت ارز، طلا، مسکن و خودرو
  • ثبت ۲۹ هزار سوت زنی فرار مالیاتی فقط برای پزشکان
  • مستاجران بخوانند؛ پیش‌بینی تازه از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳
  • افزایش بی‌سابقه؛ رشد ۴۲ درصدی اجاره‌بها در فروردین ۱۴۰۳
  • تعیین سقف افزایش اجاره‌بها؟ | جزئیات مشوق‌های مالیاتی و غیرمالیاتی برای موجران
  • افزایش قیمت‌های اجاره در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد شد؟
  • پیش‌بینی رییس اتحادیه املاک از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳
  • رفع نگرانی کشاورزان با مصرف کود یارانه ای
  • رشد 42 درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سال های گذشته بی نظیر است