Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@20:27:21 GMT

فیلم «زندانی‌ها» ابداً ربطی به مهدویت ندارد

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۲۲۱۰۲

فیلم «زندانی‌ها» ابداً ربطی به مهدویت ندارد

تهران- ایرناپلاس- در سال‌های اخیر کارگردانان سینمای کشور بیشتر به ساخت آثاری در ژانر کمدی و اجتماعی رغبت داشته‌اند. این در حالی است که مسعود ده‌نمکی سعی کرده «زندانی‌ها» را که از یک داستان طنز هم بهره برده است، با مفهوم مهدویت، روی پرده سینما ببرد.

حجت‎الاسلام مصطفی یوسف‌زاده، منتقد سینما، درباره پرداختن مسعود ده‌نمکی کارگردان فیلم «زندانی‌ها»، به مسئله مهدویت و حضور امام زمان(عج) به خبرنگار ایرناپلاس گفت: به نظر من بحث تا حدودی مبنایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصلاً قبول ندارم که این فیلم درباره مهدویت است. البته من واقعاً سمت و سوی جهت‌گیری کلی فیلم‌های ده‌نمکی را قبول دارم. بالاخره یک کارگردانی است که سعی می‌کند با همان زبان تجاری فیلمسازی، یک‌سری مفاهیم را منتقل کند. اما خب مدیوم سینما مدیوم خاص خودش است. گاهی اوقات یک دغدغه اجتماعی، یک دغدغه دینی یا فرهنگی را تشخیص می‌دهیم و می‎خواهیم این را با مخاطبانمان به اشتراک بگذاریم. در روزگار ما، برای اشتراک این دغدغه‌ها می‌توان کار‌های مختلفی انجام داد. می‌شود به شبکه‎های مختلف اجتماعی متوسل شد و با راه انداختن کمپین و هشتگ و ... مخاطب را جذب کرد. یا اینکه سخنرانی کنید یا یادداشت ژورنالیستی و مقاله بنویسید. اما اگر شخصی حوزه بیانی خودش را سینما انتخاب می‌کند، باید به لوازم آن هم پایبند باشد. درست است که سینما مدیوم بیانی است، اما با یک جلسه سخنرانی تفاوت دارد. به نظرم هنوز برای برخی از دوستان ساختار و لوازم این مدیوم خیلی مشخص نیست.


الگوی تکراری کارگردان «اخراجی‌ها»
این روحانی و منتقد سینما درباره داستان این فیلم و مقایسه‌اش با سایر آثار ده‌نمکی، عنوان کرد: «زندانی‌ها» یک داستان نیم‌بندی دارد که خیلی هم چفت و بست دراماتیک در آن دیده نمی‌شود. ده‌نمکی همان الگو‌های قدیمی را که مثلاً در فیلم «رسوایی» تکرار کرده بود، در این اثر به کار برده است. داستان یک طلبه دانشجویی که در کنار آدم‌های خلافکار قرار می‌گیرد. آقای ده‌نمکی قضیه را خیلی سیاه و سفید می‌بیند. در «زندانی‌ها» آدم‌ها یا سیاهند یا سفید که در آخر قرار است یک تحولی اتفاق بیفتد. البته من این نوع تحول را هم قبول ندارم. آدم‌ها در فیلم سینمایی رشد می‌کنند. متحول شدن در قد و قواره‌ فیلم سینمایی نیست. تحول که می‌گویم تحول ذاتی مد نظر است. انسان‌ها رشد می‌کنند. یک تغییر نگرش کوچکی باید در آن‌ها اتفاق بیفتد که این تغییر نگرش، عملاً در این فیلم «زندانی‌ها» وجود ندارد.


داستان نیم‌بند «زندانی‌ها»
وی در ادامه افزود: فیلم «زندانی‌ها» با یک داستان خیلی نیم‌بند آغاز می‌شود. طبق همان الگوی تکرار شده، یک خانمی که ظاهرش هم یک مقدار امروزی‌تر است با یک آقایی برخورد می‌کند که شمایلی شبیه آدم‌های مذهبی دارد و اتفاقاً دانشجوی دکتری رشته الهیات است. آن خانم چیزی می‌گوید که در اصطلاح فیلمنامه‌نویس‌ها، همان قوه محرکه می‌شود. در این اثر که آن خانم می‌گوید من یک برادر دارم که زندان است و قرار است که با نوار، قرآن‌ حفظ کند و از زندان تخفیف بگیرد، دانشجوی دکتری تصمیم می‌گیرد که برود و تحقیق کند. تحقیق میدانی را شروع می‌کند تا متوجه شود زندانی‌هایی که این کار را می‌کنند آیا تحولی برایشان اتفاق می‌افتد یا خیر و بعد ادامه داستان.


بُعد غم‌انگیز فیلم
حجت‌الاسلام یوسف‌زاده با اعلام اینکه داستان «زندانی‌ها» به‌شدت دچار چاله و حفره‌های روایی است، تصریح کرد: داستان از حیث سینمایی به‌شدت دچار مشکل و سرهم بندی است. به‌شدت شوخی‌ها خام است. آقای ده‌نمکی بعد از ساختن سه‌گانه «اخراجی‌ها»، «معراجی‌ها» و «رسوایی 1 و 2» باید بداند شوخی در سینما کار خیلی سختی است. ژانر کمدی سخت‌ترین ژانر سینما است. به دلیل اینکه کاشت و برداشت فیلمساز باید خیلی درست باشد. کارگردان باید بتواند آن موقعیت کمدی و کمیک را بکارد. یعنی اصطلاحاً درست پرورشش بدهد تا بتواند درو کند و مخاطب را بخنداند. ولی در این فیلم تنها یکی دو جایی این اتفاق رخ می‌دهد. عملاً فیلم خیلی جا‌ها به شوخی‌های کلامی متکی است و هیچ موقعیتی شکل نمی‌گیرد. منطق بیرون آمدن دو شخصیت فیلم از زندان و درگیر شدنشان با طلبه جوان و ماجرای پیدا کردن گنج را در نظر بگیرید؛ که بُعد غم‌انگیزش این‌جاست که قرار است در پس همه این‌ها، یک تحولی در حال و هوای مهدویت اتفاق بیفتد.


موضوع مهدویت الصاق شده به فیلم است
وی در پاسخ به این پرسش که چقدر این کارگردان در باورپذیری مفهوم مهدویت موفق بوده، گفت: اگر دیالوگی که آن طلبه می‌گوید «من 39 هفته به مسجد جمکران می‌روم و این هفته، هفته آخر است» را از فیلم حذف کنیم عملاً «زندانی‌ها» و موقعیت دراماتیکش هیچ ربطی به مهدویت ندارد. در سکانس آغازی فیلم، دوربین از بالا به پایین می‌آید و روی بنر بزرگی که جمله «السلام علیک یا اباصالح المهدی» روی آن نوشته شده، متمرکز می‌شود. در آخر فیلم هم دو یا سه دیالوگ آن طلبه، حال و هوای مهدویت دارد و تنها در این سکانس‌ها به مهدویت پرداخته شده است. یعنی عملاً این‌ها را از فیلم بگیریم هیچ ارتباطی به مهدویت ندارد، و این موضوع الصاق شده به فیلم است.


نیت ده‌نمکی قابل ستایش است
حجت‌الاسلام یوسف‌زاده افزود: اگر «زندانی‌ها» فیلم نخست آقای ده‌نمکی بود می‌گفتیم تا کسی بیاید و سینما را یاد بگیرد زمان می‌برد و باید به او حق داد که هنوز به مدیوم سینما مسلط نیست. اما بعد از ساخت چند اثر سینمایی،‌ حداقل باید به لوازم این مدیوم آشنا و پایبند باشد. ابداً فیلم را در راستای موضوع مهدویت نمی‌دانم. علی‌رغم اینکه در روزگاری که بسیاری از فیلمسازان به دغدغه‌های اجتماعی که بیشتر حال مردم را در سینما خراب می‌کند، اکتفا می‌کنند، نیت ده‌نمکی قابل ستایش است.

ادامه دارد...

گفت‌وگو از هنگامه ملکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مسعود ده نمكي يوسف زاده زنداني ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۲۲۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر و تشکر از عوامل سریال رستگاری توسط دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی+تصاویر

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه ۴۷۲ معین این شورا از عوامل سریال رستگاری به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مسعود ده نمکی تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه ۴۷۲ معین این شورا از عوامل سریال رستگاری به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مسعود ده نمکی تقدیر و تشکر کرد.

دیگر خبرها

  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
  • ماندن یا رفتن ژاوی هیچ ربطی به من ندارد!
  • ادامه حواشی جنجالی یک پلتفرم/ «محفل» در صدر دیگر نظرسنجی‌ها
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود
  • تقدیر و تشکر از عوامل سریال رستگاری توسط دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی+تصاویر
  • (ویدئو) مسعود ده‌نمکی: پدرم می‌گفت بین من و خمینی یکی رو انتخاب کن
  • (ویدئو) واکنش مسعود ده‌نمکی به پیشنهاد وزیر شدن!
  • سینما باید مسیر درست جامعه را نشان دهد
  • واکنش مسعود ده‌نمکی به پیشنهاد وزیر شدن! |‌ ویدئو
  • روایت ده نمکی از پیشنهاد وزیر شدنش در دولت احمدی نژاد