Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته معلم بهانه خوبی برای قدردانی از معلمانی است که با آموزش و پرورش فرزندان این مرزوبوم، در مسیر رشد و پیشرفت کشور تلاش می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، هفته معلم بهانه خوبی برای قدردانی از معلمانی است که با آموزش و پرورش فرزندان این مرزوبوم، در مسیر رشد و پیشرفت کشور تلاش می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان اما معلمان مدارس استثنایی به واسطه مشکلات جسمی و روحی فراوانِ دانش‌آموزانِ با نیاز ویژه، وظیفه سنگینی بر دوش دارند.

 هرچند معلمی شغلی است که با توجه به زحمت ها و سختی هایش کمتر دیده شده؛ ولی آن ها همچنان به تلاش خود در راه تعلیم و تربیت ادامه داده اند، شاید کمتر پیش آمده باشد که درباره معلمانی که خود دارای محدودیت هایی هستند و با وجود آن محدودیت به شغل معلمی مشغول هستند، پرداخته شود، معلمانی که با توجه به شرایط ویژه به دانش آموزانی با شرایط خاص آموزش می دهند، قطعا تدریس برای معلمی معلول که دانش آموزانی معلول نیز دارد تلاشی مضاعف است، این هفته بهانه ای بود تا پای صحبت دو نفر از معلمان استان  که هر دو از لحاظ جسمی دچار معلولیت هستند، بنشینیم.

معلمی شغلی است آمیخته باعشق/ کار با دانش آموزان استثنایی صبر و دوست داشتن زیاد می خواهد

رودابه خدایار دارای مدرک کارشناسی بالینی، مشاوره مدرسه استثنایی بشارت سمنان است که  12 سال از عمر خود را در راستای کمک به دانش‌آموزان استثنایی گذرانده است، اما با وجود دشواری‌های زیاد همچنان با روحیه‌ای شاد و پرانرژی از عشق و علاقه فراوان خود برای کار کردن و بودن در کنار چنین کودکانی لذت می برد.

وی در 7 سالگی بر اثر یک تصادف از ناحیه دست دچار معلولیت می شود و در سال به طور میانگین با 40 دانش آموز خاص زندگی خود را سپری می کند اما به دلیل علاقه شدید نسبت به دانش آموزان استثنایی آن ها را فرزندان خود می داند.

وی در خصوص مشکلات دوران تحصیل خود گفت: در دوران تحصیل خود مشکل زیادی نداشتم چرا که با واقعیتی بسیار بزرگ کنار آمدم و علاقه زیاد به درس خواندن و کمک والدین مهم ترین عوامل پیشرفت من در دوران تحصیل بود.

 مشاور مدرسه استثنایی بشارت با اشاره به اینکه هیچ علاقه ای نسبت به شغل معلمی نداشته است، اظهار کرد: شغل مورد علاقه من وکالت و مطالعه حقوق بود اما با قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش معلمی را شغل خود انتخاب کردم.

خدایار در پاسخ به این سوال که یک معلم نمونه چه خصوصیاتی دارد، عنوان کرد: معلم نمونه پیش از آن که پای در عرصه معلمی بگذارد باید عاشق تدریس و آموزش باشد و معلمی را از روی عشق انتخاب کند معلمی که  با هدف تامین منافع مالی و شخصی خود تدریس می کند موفقیتی در این عرصه کسب نمی کند.

وی با توجه به اینکه جو محیط آموزشی مدارس استثنایی بر روحیه معلمان بسیار تاثیرگذار است، گفت: حمایت از سازمان آموزش و پرورش استثنایی استان، انگیزه بالایی در معلمان ایجاد می کند.

مشاور مدرسه استثنایی بشارت در ادامه اظهار کرد: در یک کلاس مدرسه استثنایی دانش آموزان با مشکلات گوناگونی حضور دارند که نحوه تدریس معلمان را سخت می کند اما با این جود من هیچوقت ناامید نشدم و با عشق کار خود را ادامه می دهم.

خدایاردر پایان با اشاره به اینکه پیشنهادی از مدارس عادی برای درخواست مشاور داشته است، عنوان کرد: اگر حقوق و مزایای من را چندین برابر کنند هیچوقت مدارس استثنایی را ترک نمی کنم.

پیشرفت شاگردانم دغدغه من است

سیده سعیده عمادی دارای مدرک کارشناسی و دانشجوی رشته رواشناسی، معلم مدرسه  استثنایی مادر،  شهرستان دامغان است که د در سال 89 با قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش تدریس در مدارس استثنایی را شروع کرده است.

معلم استثنایی مدرسه مادر پس از پایان مقطع کارشناسی بر اثر تصادف دچار معلولیت شد و در حال حاضر سالانه به 50 دانش آموز استثنایی تدریس می کند.

عمادی درباره معلمان با شرایط خاص در مدارس استثنایی گفت: برای بچه های معلول بهتر است معلمی که خود نیز معلول است ولی توانایی تدریس را دارد به عهده بگیرد.

وی در خصوص شغل  معلمی مطرح کرد: من از همان کودکی شغل معلمی را دوست داشتم ولی با توجه به شرایط خودم مطمئن نبودم که بتوانم این شغل را داشته باشم بنابراین تمام تلاش خود را کردم که حتما مسیر درست را بروم.

معلم استثنایی مدرسه مادر با اشاره به اینکه معلمی در مدارس خاص بسیار سخت است، عنوان کرد:  به شدت شاگردانم را دوست دارم و تمام آرزو و تلاشم پیشرفت آن هاست، هرچند سرعت پیشرفت کم است و گاهی متوقف می شود؛ ولی سعی می کنم هرگز خسته نشوم حتی اگر مجبور باشم یک مورد را بارها تکرار کنم.

کمبود شدید نیروی انسانی در مدارس استثنایی/ تدریس بیش از 200 معلم استثنایی در سطح استان

منیره امینیان رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان سمنان، در گفت و گو با خبرنگار مرآت گفت:  تعداد دانش آموزان استثنایی در استان سمنان به یک هزار و 8 نفر می رسد که از این تعداد 699 دانش آموز در مدارس خاص و مابقی دانش آموزان با نیاز های ویژه ای هستند که در مدارس عادی به صورت تلفیقی تحصیل می کنند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان با اشاره به اینکه 264 معلم در مدارس استثنایی استان مشغول به فعالیت هستند، افزود: دانش آموزان استثنایی در 17 مدرسه خاص و 3 مرکز مشکلات ویژه یادگیری،  در سطح استان مشغول به تحصیل هستند.

امینیان با توجه به اینکه آموزش و پرورش استثنایی استان با مشکل کمبود معلم دست و پنجه نرم می کند، عنوان کرد: در این سازمان دو دسته نیروی توانبخشی و آموزشی وجود دارد که گفتار درمان ها، کاردرمان ها و مشاوران در زمره نیروهای توانبخشی قرار می گیرند.

وی در ادامه مطرح کرد: به دلیل کمبود معلمان استثنایی و تعداد پایین نیروهای توانبخشی، بیشتر دانش آموزان در ساعات غیر مدرسه به کلینیک های گفتار درمانی ارجاع داده می شوند که بخشی از هزینه آن ها از سوی آموزش و پرورش استثنایی پرداخت می شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان با توجه به اینکه در 3 سال اخیر تعداد معلمان استثنایی بسیار کم شده است، اذعان کرد: مهم ترین دلیل کمبود معلم در سطح استان درصد پایین ورود معلمان جدید نسبت به بازنشستگان می باشد.

امینیان با اشاره به اینکه بخشی از معلمان به صورت حق التدریس مشغول فعالیت در مدارس استثنایی هستند، گفت: با هدف نبود کلاس های بدون معلم از بازنشتگان با شرایط حق التدریسی استفاده شده است.

وی با توجه به مشکلات معلمان استثنایی در سطح استان، مطرح کرد: در سال های گذشته سازمان آموزش و پرورش استثنایی یک سازمان مستقل بود که مزایای فوق العاده ای به معلمان تعلق می گرفت اما با تجمیع شدن این سازمان متاسفانه مزایای معلمان حذف شد.

 رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان با اشاره به اینکه معلمان استثنایی کار ویژه ای دارند، عنوان کرد: به دلیل پراکندگی بالای جغرافیایی و تعداد محدود مدارس استثنایی در استان، امکان جابه جایی برای معلم در  30 سال خدمت خود وجود ندارد.

امینیان در ادامه افزود: تدریس به دانش آموزان استثنایی نیاز به روحیه ای بالا دارد چرا که این زمان زیادی برای  یادگیری اینگونه دانش آموزان سپری می شود.

وی با توجه به اینکه محیط خوشایند و همراه با لبخند در این مدارس بر روحیه معلمان استثنایی بسیار تاثیرگذار است، گفت: عدم پیشرفت دانش آموزان در تحصیل و نبود محیطی شاد افسردگی و فسرودگی شغلی معلمان را به همراه دارد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اذعان کرد: معلمان استثنایی هیچ گونه عقب افتادگی در حقوق و مشکلی در بیمه  ندارند.

امینیان در خصوص مناسب سازی مدارس استثنایی در سطح استان اظهار کرد: اقدامات لازم برای مناسب سازی مدارس خاص صورت گرفته است اما با وجود دانش آموزان استثنایی که در مدارس عادی درس می خوانند و به آن ها دانش آموزان تلفیقی گفته می شود بیشتر مدارس عادی برای ایتگونه دانش آموزان مناسب سازی نشده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۲۲۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار ۷۵۰۰ ترک تحصیل کرده در استان را قبول نداریم

ایسنا/کرمان مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: مرکز آمار تعداد دانش‌آموزان ترک تحصیل استان کرمان را ۷۵۰۰ نفر اعلام کرده اما ما این آمار را قبول نداریم.

رضا رضایی عصر امروز، ۱۰ اردیبهشت‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته معلم اظهار کرد: ۴۳ هزار و ۵۱۹ همکار فرهنگی در استان داریم.

وی افزود: ۲۹ هزار و ۲۷۰ کلاس درس در قالب ۶۰۲۰ مدرسه در استان کرمان فعال است.

رضایی با بیان این مطلب که در برخی مناطق عشایری و روستاهای صعب‌العبور کلاس درس با یک دانش آموز و یک معلم داریم، عنوان کرد: معلمان خیّر زیادی در استان داریم که یکی از آن‌ها عطا احمدی که حدود ۲۶۰ مدرسه ساخته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان از فداکاری‌های معلمان سخن گفت و تصریح کرد: «همه ما مدیون تو هستیم» شعار هفته معلم امسال است.

وی با بیان این مطلب که امسال ۱۲ معلم نمونه از استان کرمان معرفی شده‌اند، گفت: دیدار با خانواده شهدای فرهنگی و عیادت از معلمان بیمار، غبارروبی مرقد شهدا، به صدا در آمدن زنگ «سپاس معلم» را از جمله برنامه‌های هفته معلم است.

اردیبهشت پایان مهلت سنجش دانش‌آموزان

رضایی حفظ کرامت معلمان و شفافیت در امور استخدامی، اداری و مالی را از جمله اقدامات آموزش و پرورش برشمرد و افزود: دو سال قبل بیش از ۴۰۰۰ معلم در سطح استان جابجا کرده‌ایم و در سال گذشته نیز بیش از ۳۷۰۰ معلم نیز انتقال یافته‌اند.

وی مطرح کرد: اجرای طرح رتبه‌بندی معلم ویژه ۳۹ هزار فرهنگی در استان کرمان و افزایش ۱۰۰ درصدی حقوق فرهنگیان در دو سال اخیر، پرداخت هزینه‌های درمان، وام بلاعوض برای بیماری‌های صعب‌العلاج، پرداخت وام قرض‌الحسنه به فرهنگیان از جمله اقدامات آموزش و پروش استان کرمان هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به کسب رتبه ۲۶ کنکور رشته ریاضی دانش‌آموز رودبارجنوب که در طول تاریخ این منطقه بی‌نظیر بود و در ادامه کسب رتبه اول کشور در شاخص‌های اختصاصی و دوم کشور در کل شاخص‌ها، کسب شش رتبه تک رقمی در کنکور، رشد ۱۰۰ درصدی رتبه زیر ۱۰۰ در کنکور، کسب ۱۲۰ مدال رنگارنگ مسابقات کشوری، کسب ۱۰۷ رتبه برتر کشور توسط معلمان و دانش‌آموزان استثنایی، میزبانی از مسابقات ورزشی و ... را از جمله عملکردهای آموزش و پرورش استان کرمان برشمرد.

وی از جذب بیش از ۱۵۰۰ دانش‌آموزان ابتدایی جامانده از تحصیل خبر داد و در ادامه گفت: پایان سنجش دانش آموزان پایه اول دبستان، پایان اردیبهشت‌ماه است.

غیر ممکن بودن تقلب در امتحان نهایی

رضایی با اشاره به مجهز بودن حوزه‌های امتحان نهایی استان، تصریح کرد: امکان تقلب در امتحانات نهایی به صفر رسیده و برگه‌های امتحان نهایی دانش‌آموزان مشخص نیست که در کدام استان تصحیح می‌شود.

وی با بیان این مطلب که طبق برنامه پنج ساله توسعه، ۵۰ درصد دانش‌آموزان باید در هنرستان‌ها تحصیل کنند، اظهار کرد: در دولت سیزدهم آموزش و پرورش جازموریان استقلال یافت.

مدیرکل آموزش و پروش استان کرمان با تشریح اقدامات دانش‌آموزان استثنایی در هنرستان‌ها و درآمدزایی این دانش‌آموزان در ادامه پوشش ۱۰ هزار و ۷۵ سوادآموز در چرخ سوادآموزی استان، جذب اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان از طریق شرکت گهرزمین، توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش، ایجاد زمینه ۲۶۰ هزار دانش‌آموز برای حضور در راهیان پیشرفت، ۱۵۰ هزار دانش‌آموز برای شرکت در راهیان حاج قاسم را از دیگر اقدامات آموزش و پرورش استان در دولت سیزدهم ذکر کرد.

وی بیان کرد: طی دو سال اخیر بیش از ۵۰۰ مدرسه نیمه تمام به بهره‌برداری رسید و ۱۰۳ مدرسه جدید در حال احداث داریم. همچنین سند ۴۰۵ ملک در سال ۱۴۰۱ و ۳۸۵ ملک را در سال گذشته اخذ کردیم.

رشد ۶۹ درصدی فضای آموزشی استان

رضایی با اشاره به ساخت و تکمیل بزرگترین مجتمع آموزشی کشور با نام سردار سلیمانی در کرمان، تصریح کرد: رشد ۶۹ درصدی فضای آموزشی با اعتباری بیش از ۸۰ میلیارد تومان در قالب طرح شهید سلیمانی داشته‌ایم.

وی بیان کرد: تکمیل ۴۰۸ کلاس درس که از سال ۹۰ ناتمام بودند که اکنون تجهیز شده‌اند، همچنین درآمدهای اختصاصی استان را ساماندهی کردیم.

رضایی با اشاره به اردوگاه شهید سلیمانی تصریح کرد: وزارت نفت موظف است امسال ۱۵ میلیارد تومان برای احداث این اردوگاه اختصاص دهد.

۷۵۰۰ دانش‌آموز ترک تحصیل در کرمان وجود دارد؟

وی درباره دانش‌آموزان ترک تحصیل در استان کرمان نیز گفت: صعب‌العبور بودن برخی مناطق و عدم تمایل خانواده برای تحصیل فرزندانشان از جمله علت‌های ترک تحصیل دانش‌آموزان کرمانی است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان بیان کرد: مرکز آمار تعداد دانش‌آموزان ترک تحصیل استان کرمان را ۷۵۰۰ نفر اعلام کرده اما ما این آمار را قبول نداریم.

وی در ادامه از وجود ۳۹ مدرسه نمونه دولتی در استان خبر داد و اظهار کرد: هیچ یک از مدارس نمونه دولتی در دو سال گذشته در استان کرمان تعطیل نشده‌اند و دانش‌آموزان روستایی در این مدارس به صورت شبانه‌روزی پذیرفته می‌شوند.

رضایی در پایان تاکید کرد: حقوق معلمان غیر دولتی بر اساس حقوق اداره کار باید باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تکریم شان معلم در این هفته بسیار مهم است/انتخاب۷معلم نمونه استانی
  • ۱۵۰۰ نفر جذب آموزش و پرورش استان کرمانشاه شدند
  • وزیر آموزش و پرورش: جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • آمار ۷۵۰۰ ترک تحصیل کرده در کرمان را قبول نداریم
  • آمار ۷۵۰۰ ترک تحصیل کرده در استان را قبول نداریم
  • «دبیر کارگروه سلامت مدارس» منصوب شد
  • ۲ هزار مشاور در آموزش و پرورش جذب می شوند
  • نمایش دستاوردهای خودکفایی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سنندج
  • آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟